bonkerdebonk brevo 112

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wout.bij

bonkerdebonk brevo 112

Bericht door wout.bij »

het probleem: als je de koppeling in de vooruit laat slippen, dus ertegen aan zet loopt ie als een naaimachientje en hoor je de koppeling niet, duw je hem erdoor en staat ie dus in zijn werk dan bonkt ie 1x per omwenteling, ik heb de uitlijning opnieuw bekeken en een paar tiende van de vulplaten van het tussenas steunlager geslepen, is nu helemaal top, maar hij bonkt nog steeds, en het vreemde is dat wanneer ik half gas in de vooruit sta is de bonk verdwenen en loopt ie beter, ik dacht ook al dat het iets te maken zou kunnen hebben met de tandwielen in de trommel, maar wanneer de koppeling in zijn vooruit staat dan draaien deze niet, ze draaien alleen maar als je hem in de achteruit zet, en dan hoor je hem niet en doet ie het perfect.
zou het een aslager kunnen zijn? , dan had je deze toch ook moeten voelen/horen bij hogere toerentallen, volgens mij.

er zijn van die dingen daar word ik helemaal niet vrolijk van, en die rotbonk heeft mij nu al een paar dagen in de macht, zouden het soms klopgeesten zijn, die mij plagen zo vlak voor de sleepbootdagen:D :D :D :D :D :D

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sailor wim

Re: bonkerdebonk brevo 112

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Afbeelding
Ik was voor je aan het Googelen geslagen en vond dat je al wat vragen had over de Brevo.
Forumlid jdiderik heeft een brevo 112 in zijn sleper Alpha
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik weet het maar dat is er een met een vertraging, voor de rest is ie wel hetzelfde, van deze koppeling zijn er niet zo veel meer overgebleven denk ik, want ook ik heb me de rambam gegoogeld maar er komt niks interessants te voorschijn, de tekeningen en beschrijvingen heb ik al wel, maar dit probleem is weer zoiets dat nergens beschreven staat.
gr.wout
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

dit probleem is er zelfs met de grote hydroulische brevo !

meestal komt het door speling op de rechte tandwielen, die gaan door slijtage rammelen, dit komt ook door de oneenparigheid van de motor.

ik heb er zelf zo'n grote brevo in staan , wordt inderdaad stationair gek van het rammelen /bonken, in vrij ,in de vooruit bij meer als 150 toeren is het bij mij weg , dan blijft de druk op de tand flanken staan, ergo geen rammel meer.
daaronder is het een pokke herrie! :(
Voor alles is een oplossing!
VRM marine
Contacteer:

je kan terecht in rotterdam bij stork gears aan de waalhaven , of van Stigt in dorderecht.

effe op googelen voor de nummers.
die mensen hebben alle tekeningen van deze koppelingen. :wink:
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik werk bij stork en ben daar vroeger wel geweest aan de waalhaven, en heb zodoende ook enige weet van hoe het daar in rotjeknor werkt, als particulier heb je daar helemaal niets te zoeken, ze staan er echt niet te wachten op je, en wat zij per uur vragen daar werk ik de hele dag voor.
en zoals ik zei, de tekening heb ik al, alleen diegene die wim heeft geplaatst daar zitten weer tonlagers op en die van mij hebben glijlagers met alwel oliesmering, en dat gehonkebonk zal ik wel weer voor lief moeten nemen, inderdaad op 150 toeren is het bij mij ook een stuk beter.
gr.wout
VRM marine
Contacteer:

ik heb (als partikulier) goed contact gehad met stork gears, hebben mij via de telefoon goed geholpen (gratis)

ja , als je wat wilt laten repareren zal je bij hun niet zo vrolijk worden , maar dat is tegenwoordig bijna overal! :cry:

zakelijk doe ik vaak zaken met van stigt , tot nu toe waren de prijzen redelijk voor de geleverde onderdelen.

(zakelijk bestel ik daar vaak onderdelen voor koppelingen van Hurth, paragon velvet Westinghouse etc)
VRM marine
Contacteer:

wout.bij schreef:ik werk bij stork en ben daar vroeger wel geweest aan de waalhaven, en heb zodoende ook enige weet van hoe het daar in rotjeknor werkt, als particulier heb je daar helemaal niets te zoeken, ze staan er echt niet te wachten op je, en wat zij per uur vragen daar werk ik de hele dag voor.
en zoals ik zei, de tekening heb ik al, alleen diegene die wim heeft geplaatst daar zitten weer tonlagers op en die van mij hebben glijlagers met alwel oliesmering, en dat gehonkebonk zal ik wel weer voor lief moeten nemen, inderdaad op 150 toeren is het bij mij ook een stuk beter.
gr.wout
zit er geen speling op je glij lagers?

of komt het geluid uit de Trommel?

staan er geen tekeningen in de bibliotheek van de vereniging de motorsleepboot/Beting Wout?

jij was toch ook lid? :shock:
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Kramer Scheepsmotoren / werf in Zaandam weet ook heel veel van oude motoren en koppelingen, weten de gekste onderdelen te vinden...Aardige mensen die je iig een belletje kan geven.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

kramer die ken ik, net een museum, maar voor ik onderdelen nodig ben moet ik eerst wel weten wat er aan mankeert, en dat ding haal je niet zomaar effe uit elkaar, je kunt er moeilijk bij en het spul is niet te tillen, en ik maak trouwens alle onderdelen zelf, dus op zich is dat het probleem niet.

het zit hem dus in de trommel, de lagering is (redelijk) goed.

gr.wout
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

wout.bij schreef:kramer die ken ik, net een museum, maar voor ik onderdelen nodig ben moet ik eerst wel weten wat er aan mankeert,
Ook voor ideeën wat er aan de hand zou kunnen zijn kun je bij ze terecht ;)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

wout,
Vorig jaar hebben we bij Arno Lans (sleepboot Britannia) op het bedrijf zo,n brevo uit elkaar gehaald en gereviseerd. niet voor hemzelf maar voor een sleepboot idie in leiden ligt. Alle tanden van de vertragingskast bleken naar zijn grootje. en hoewel de rollagers goed leken bleek na montage de boel goed versleten. Het si overigens niet simpel zo.n ding te demonteren. een enkele stoot kan overigens zeker een kapotte tand betekenen. zeker als het een keer per omwenteling is. Ik zou de behuizing lichten en de tandwielen controleren. als je doordraaid gaat echt alles kapot door gruis.

vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
wout.bij

Bericht door wout.bij »

hallo nico
leg mij eens uit hoe dat dan kan, als ik de boot in zijn vooruit zet dan staan alle tanden toch stil, als er een tand mist dan merk je dat pas als ie in zijn achteruit staat, en dan hoor ik niks. :?:
gr.wout
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Je zou ook kunnen zoeken bij je taats- of stuwdruklagers in de koppeling, de koppeling met je motor is star?

Aangezien bij belasting geen geluid is: -door hoger toerental? -door groter moment? -of door meer stuwdruk van de schroefas?
wout.bij

Bericht door wout.bij »

op zich zou dit kunnen, ware het niet dat ik er een skf stuwdruklager tussen heb gezet en dus de taatslagers ontlast/niet gebruik, deze zijn trouwens nog in een goede staat omdat ik deze recent nog heb nagekeken.

kijk dat is nou net mijn probleem, tekening is aanwezig,beschrijving is aanwezig, het verstand is er (hopelijk), en toch is er iets wat klopt, of eigenlijk dus niet klopt.

gr.wout
Plaats reactie