accu controle apparaatje
Moderators: sailor wim, frank
Re: accu controle apparaatje
Meerster de accumonitor die jij aangaf per link is niet door iedereen na te bouwen,want hij meet ook de sg/gw van de aangesloten accu plus temp.
dus niet voor mobile gebruik maak jij een gaatje in een accucel voor voor het meten met een probe ?
groeten pier
dus niet voor mobile gebruik maak jij een gaatje in een accucel voor voor het meten met een probe ?
groeten pier
-
- Contacteer:
Pier schreef:Eil je een goede bvm neem dan een van Mastervolt is wel wat duurder maar wel goed.
Ik heb een elktronische volt meter op het paneel van het merk auto meter ( amerikaans) eneen amperemeter van konrad.
plus een shunt van 100amp/10mvolt per amp van Mastervolt, je moet wel het een en ander wel kunnen maken.
Zal opzoeken welk type ik gebruik van de meters.
groeten Pier
u doet hier victron af als rommel, echter de kwaliteit van de victron power manager is vele malen beter als de zich uit de markt prijzende Mastervolt!!

de gemeten waardes zijn tijd, stroom en spanning, in feite betreft het een kilowattuur meter voor gelijkstroom.

voor rond de 120 euro heb je een complete victron manager (shunt en meter) daar zou ik zelf niet voor gaan knoeien!

(de 600 serie heeft oa zelfs een uitgang om bv de generator automatisch te starten)

trek je conclusie!

Voor alles is een oplossing!
Ik heb laatst een 601 aangesloten. Dat was echt een fluitje van een cent. Draadjes eraan utp kabel tussen shunt en paneeltje en klaar. Dat was met mijn eigen 501 nog een stuk meer werk. Maar ook dat was goed te overzien. 6 draadjes vastschroeven.
Ik heb alles van victron. Of de kwaliteit van mastervolt minder is weet ik niet. Ik werd door mastervolt toen alleen veel minder vriendelijk behandeld toen ik zoekend was.
Evert Jan
Ik heb alles van victron. Of de kwaliteit van mastervolt minder is weet ik niet. Ik werd door mastervolt toen alleen veel minder vriendelijk behandeld toen ik zoekend was.
Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Pier,
Alle andere metingen zijn slechts indicatief en geven geen echt kwalitatief beeld van de accutoestand. Het is natuurlijk goed genoeg voor normaal gebruik maar als je accu's wat ouder zijn of slecht gebruikt zijn klopt het niet echt meer.
door het zuur te meten heb je een echte indicatie.
Ik zou het zelf ook niet snel bouwen want dat is mijn hobby echt niet. ik heb al 3 jaar een studer accumonitor in de machinekamer liggen. gen noodzaak om hem in te bouwen. alhoewel....
Alle andere metingen zijn slechts indicatief en geven geen echt kwalitatief beeld van de accutoestand. Het is natuurlijk goed genoeg voor normaal gebruik maar als je accu's wat ouder zijn of slecht gebruikt zijn klopt het niet echt meer.
door het zuur te meten heb je een echte indicatie.
Ik zou het zelf ook niet snel bouwen want dat is mijn hobby echt niet. ik heb al 3 jaar een studer accumonitor in de machinekamer liggen. gen noodzaak om hem in te bouwen. alhoewel....
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Temp sensor kan gewoon aan de buitenkant op de accu!Pier schreef:Meerster de accumonitor die jij aangaf per link is niet door iedereen na te bouwen,want hij meet ook de sg/gw van de aangesloten accu plus temp.
Harold
Schottelboot "v.h. P9-1" (RP12, P91)
Schottelboot "v.h. P9-1" (RP12, P91)
Meester,
als een accu ouder is of wordt dan kun dat zien aan zijn ontlaat tijd,als een accu 14 jaar is dan kun je dat altijd merken aan het gebruik is wat eerder leeg.
Leeg wil zeggen de max onlaat volt berijkt van 1,75 volt per cel bij 12 volt is dit 10,5 volt, voor meer gegevens zie de gegevens van de accu fabrikant en niet de praatjes van een accu verkoper.
bv deze accu http://www.rolls-battery.com/pdf/S12-290AGM.pdf
als een accu ouder is of wordt dan kun dat zien aan zijn ontlaat tijd,als een accu 14 jaar is dan kun je dat altijd merken aan het gebruik is wat eerder leeg.
Leeg wil zeggen de max onlaat volt berijkt van 1,75 volt per cel bij 12 volt is dit 10,5 volt, voor meer gegevens zie de gegevens van de accu fabrikant en niet de praatjes van een accu verkoper.
bv deze accu http://www.rolls-battery.com/pdf/S12-290AGM.pdf
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Belangrijk is o.a. de gebruikte monitor goed in te stellen.
Je kunt bij de victron's o.a. het voltage instellen waarop de accu een bepaalde (ook instelbare) tijd moet staan om als vol gedetecteerd te worden, dit zal per situatie verschillen afhankelijk van het soort accu's en de lader.
Verder kun je gedurende de levenstuur van de accuset de getallen aanpassen natuurlijk.
Ikzelf heb al meermaals een 'lege' accu gehad (inverter stopt met werken op ingesteld voltage) en dan is mooi af te lezen hoeveel stroom er uit de accu's is gekomen (in mijn geval ruim 800 Ah (24v set))
Ik heb de fabrikant van de soc probe een mailtje gestuurd waar deze verkrijgbaar zijn, interessant apparaat!
Koppelen aan zo'n ding en klaar is Boekel...http://www.panelpilot.com/
Je kunt bij de victron's o.a. het voltage instellen waarop de accu een bepaalde (ook instelbare) tijd moet staan om als vol gedetecteerd te worden, dit zal per situatie verschillen afhankelijk van het soort accu's en de lader.
Verder kun je gedurende de levenstuur van de accuset de getallen aanpassen natuurlijk.
Ikzelf heb al meermaals een 'lege' accu gehad (inverter stopt met werken op ingesteld voltage) en dan is mooi af te lezen hoeveel stroom er uit de accu's is gekomen (in mijn geval ruim 800 Ah (24v set))
Ik heb de fabrikant van de soc probe een mailtje gestuurd waar deze verkrijgbaar zijn, interessant apparaat!
Koppelen aan zo'n ding en klaar is Boekel...http://www.panelpilot.com/
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
ik heb een abonnement op 'flessenpost', een nieuwsbrief van nauticlink.
Daarin een berichtje over een accumonitor, lijkt me wel aardig in dit topic te delen:
groet, Karel
Daarin een berichtje over een accumonitor, lijkt me wel aardig in dit topic te delen:
Site: http://www.accumonitor.nl/Chris Corbier uit Woudsend is schipper-eigenaar van de ex-marinesloep A.B3.No.153 onder zeil 'De Bestevaer'. Die toch ook niet zonder accu kan. Maar hoe hou je z'n conditie in de gaten? Corbier wilde geen "dure high-tech accumonitor van één van de grote merken, vaak teveel afgestemd op volmaakte situaties", maar moest als straf ontdekken dat de goedkope varianten hun werk niet altijd goed deden. U begrijpt het: de enige oplossing was de ideale accumonitor dan maar zelf te ontwikkelen. En dat is nu een feit. U kunt 'm zelfs kopen voor de prettige prijs van rond de 120 euro. Daarbij weet u zeker, dat u een product koopt waaraan hoge eisen zijn gesteld. Op basis van 'Corbier's vijf goudenregels' haalt u met de CycleAnalyst 2.5 voor 12 én 24 volt-systemen het maximale uit uw accu aan boord.
groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
hoi karel
dat is wel heel toevallig, chris woont op 30meter van mijn woning, en we zijn dus bijna buren, ik praat regelmatig met hem maar nooit over het onderwerp waar het hier over gaat, ik zal hem eens effe vragen hoe een en ander zit.
gr.wout
dat is wel heel toevallig, chris woont op 30meter van mijn woning, en we zijn dus bijna buren, ik praat regelmatig met hem maar nooit over het onderwerp waar het hier over gaat, ik zal hem eens effe vragen hoe een en ander zit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Contacteer:
careljan schreef:ik heb een abonnement op 'flessenpost', een nieuwsbrief van nauticlink.
Site: http://www.accumonitor.nl/Chris Corbier uit Woudsend is schipper-eigenaar van de ex-marinesloep A.B3.No.153 onder zeil 'De Bestevaer'. Die toch ook niet zonder accu kan. Maar hoe hou je z'n conditie in de gaten? Corbier wilde geen "dure high-tech accumonitor van één van de grote merken, vaak teveel afgestemd op volmaakte situaties", maar moest als straf ontdekken dat de goedkope varianten hun werk niet altijd goed deden. U begrijpt het: de enige oplossing was de ideale accumonitor dan maar zelf te ontwikkelen. En dat is nu een feit. U kunt 'm zelfs kopen voor de prettige prijs van rond de 120 euro. Daarbij weet u zeker, dat u een product koopt waaraan hoge eisen zijn gesteld. Op basis van 'Corbier's vijf goudenregels' haalt u met de CycleAnalyst 2.5 voor 12 én 24 volt-systemen het maximale uit uw accu aan boord.
groet, Karel
voor 120 euro heb je een victron met alles er op en er aan!

- KarelE
En waarom zou die Victron beter zijn? Om het label? Ik vind het verhaal van de heer Corbier ook behoorlijk overtuigend.....
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
Kan.
Kan zeker.
Maar mijn ervaring is dat een goedkoper alternatief slechts een omweg is naar Victron.
't Is gewoon goed spul.
Kan zeker.
Maar mijn ervaring is dat een goedkoper alternatief slechts een omweg is naar Victron.
't Is gewoon goed spul.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
Het alternatief van Chris Corbier is niet goedkoper, het kost hetzelfde.
Bestel de (gratis) whitepaper maar eens van zijn website. Dan zie je dat dit niet zomaar een apparaatje is, maar dat er goed over is nagedacht.
Bestel de (gratis) whitepaper maar eens van zijn website. Dan zie je dat dit niet zomaar een apparaatje is, maar dat er goed over is nagedacht.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
ik heb net effe met chris gesproken, en natuurlijk de vraag gesteld waarom maak je nou zoiets, het antwoord was dat dit is gebeurt uit onvrede over de bestaande apparatuur van victron en mastervolt, vandaag of morgen ga ik effe bij hem langs om me een en ander uit te laten leggen.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Contacteer:
zelf bouwen is zeker leuk en interessant , maar waarom moeilijk doen? voor 120 euro heb je er een ,daar zit de shunt , de electronica en het kabeltje bij in! zelf bouwen kost op zijn minst het zelfde!