Wie weet waar ik dat kan laten doen (liefst in Noord-Holland natuurlijk) en wat dat ongeveer zou kosten?
Babbits lager gieten
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Babbits lager gieten
De drijfstang van mijn waterpomp is toe aan een vers babbits lager.

Wie weet waar ik dat kan laten doen (liefst in Noord-Holland natuurlijk) en wat dat ongeveer zou kosten?
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Bedankt! kosten zijn ongeveer 150 euro alleen gieten / 400 euro inclusief bewerken. Voor een lager van ongeveer 175mm diameter en 30mm breed.walvis schreef:machine fabriek bootsman b.v1e dwarstocht 4 1507ch zaandam
0756165888
Ik zal eens kijken of ie op onze draaibank past (m'n werk heeft een draaibank en een freesbank

Babbits lager gieten
gezien je ervaringen is dit ook wel zelf te doen.
wij hebben voor een 6 cl Bohn en keahler alle lagers zelf gegoten en uitgedraaid.
dat ging als volgt:
je maakt een plaat waar de pasranden van het lager op passen. en je maakt enkele aanpassingen (tapgaten)waarmee je alles op de plaat kan vasttrekken
je zoekt een stuk pijp die in de richting van de diameter van de kruktap is, die draai je netjes vlak af zodat je hem op een plaat kan drukken.
stook nu met de brander het lager uit de drijfstang. en je maakt het lagerhuis goed schoon, hierna vertin je het lagerhuis met s 39 en soldeertin. waarna je alles op de plaat monteerd.
trek alles vast met een plaatje vuurvast materiaal tussen de lagerhuis bekken (clingerit) .
let op bij het kleinste gaatje loopt het lager er direct uit bij het gieten.
verwarm het babbits tot 900 gr in b.v een materiaal oven en giet het lager in een keer
na stollen en afkoelen kan je draaien.
veel succes
wij hebben voor een 6 cl Bohn en keahler alle lagers zelf gegoten en uitgedraaid.
dat ging als volgt:
je maakt een plaat waar de pasranden van het lager op passen. en je maakt enkele aanpassingen (tapgaten)waarmee je alles op de plaat kan vasttrekken
je zoekt een stuk pijp die in de richting van de diameter van de kruktap is, die draai je netjes vlak af zodat je hem op een plaat kan drukken.
stook nu met de brander het lager uit de drijfstang. en je maakt het lagerhuis goed schoon, hierna vertin je het lagerhuis met s 39 en soldeertin. waarna je alles op de plaat monteerd.
trek alles vast met een plaatje vuurvast materiaal tussen de lagerhuis bekken (clingerit) .
let op bij het kleinste gaatje loopt het lager er direct uit bij het gieten.
verwarm het babbits tot 900 gr in b.v een materiaal oven en giet het lager in een keer
na stollen en afkoelen kan je draaien.
veel succes
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Re: Babbits lager gieten
Klinkt goed, alle stalen oppervlakken die niet vertind zijn laten makkelijk los? of hecht het helemaal niet daarop?meester schreef:gezien je ervaringen is dit ook wel zelf te doen.
Aangezien dit om één lager gaat ga ik het denk ik toch laten doen bij een bedrijf, omdat ik nogal lui ben...eeuh ik bedoel omdat de hoeveelheid werk aan voorbereiding en materiaal / machines in dit geval naar 'laten doen' doorslaat. Het nabewerken zal ik waarschijnlijk door een vriend laten doen omdat onze draaibank te klein is.
lagers gieten
inderdaad hecht het Babbit niet echt op onvertinde delen.
we hebben voor het uidraaien van de lagers een pasplaat gemaakt omdat ze niet in de vierklauw van onze bantam pasten. met bouten goed vastgezet en rustig uitdraaien. je moet ze toch op maat schrapen.
we hebben voor het uidraaien van de lagers een pasplaat gemaakt omdat ze niet in de vierklauw van onze bantam pasten. met bouten goed vastgezet en rustig uitdraaien. je moet ze toch op maat schrapen.
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Re: lagers gieten
Hoe doe je dat op maat schrapen precies? zal een licht belast lager als deze dat ook nodig hebben? Wat voor onder / overmaat moet het lager gedraaid worden?meester schreef:inderdaad hecht het Babbit niet echt op onvertinde delen.
(jazeker...alweer drie vragen...)
schrapen
wij hebben het met pruisisch blauw gedaan, je smeert de krukas ermee in en monteer tijdelijk het lager en draai het 1 omwenteling rond.
waar de kruktap het lager raakt zit blauw. het kan natuurlijk ook andersom, lager blauw en krukas blank. de hoge kanten schraap je met een driehoekig schraapstaal weg en daarna ga je weer passen totdat je overal raakt.
je passingen zijn afhankelijk van belasting, temperatuur, toerental en smeermethode.
aangezien de pomp niet zwaarbelast is en waarschijnlijk nooit heet wordt kan je met een minder nauwkeurige passing aan. maar waarom doe je het niet gewoon zuiver, als het goed is doe je het maar een keer.
ik zie dat jouw waterpomp een druppelsmering heeft dus moeten er ook oliekanalen en groeven gemaakt worden. de groeven frezen we met een hoogtoerental pneumatische handfrees met een bolfreesje erin. je kan ze natuurlijk ook wel schrapen maar dat gaat niet zo zuiver.
wij houden de asmaat min 0,1 mm en schrapen de rest
waar de kruktap het lager raakt zit blauw. het kan natuurlijk ook andersom, lager blauw en krukas blank. de hoge kanten schraap je met een driehoekig schraapstaal weg en daarna ga je weer passen totdat je overal raakt.
je passingen zijn afhankelijk van belasting, temperatuur, toerental en smeermethode.
aangezien de pomp niet zwaarbelast is en waarschijnlijk nooit heet wordt kan je met een minder nauwkeurige passing aan. maar waarom doe je het niet gewoon zuiver, als het goed is doe je het maar een keer.
ik zie dat jouw waterpomp een druppelsmering heeft dus moeten er ook oliekanalen en groeven gemaakt worden. de groeven frezen we met een hoogtoerental pneumatische handfrees met een bolfreesje erin. je kan ze natuurlijk ook wel schrapen maar dat gaat niet zo zuiver.
wij houden de asmaat min 0,1 mm en schrapen de rest
- henk meyer
Dit is wel geheugenwerk,
Toendertijd was ik 13 en nu 69.
Revisie blauwe deutz 145 pk bij Machinefabriek Keller, Rotterdam.
Nieuwe babbit lagers pasmaken.
Volgens mijn herrinnering werd daarvoor loodwit gebruikt.
Wel na afloop goed schoonmaken.
De methode was dezelfde als al eerder hier beschreven, eenmaal rond en kijken waar contaminatie plaatsgevonden heeft.
Als schrapstaal werd een gewoon lang driehoekig schrapstaal gebruikt, wel te verkrijgen bij de houtbewerkinghoek in de ijzerwarenzaak.
Gr. Henk.
Toendertijd was ik 13 en nu 69.
Revisie blauwe deutz 145 pk bij Machinefabriek Keller, Rotterdam.
Nieuwe babbit lagers pasmaken.
Volgens mijn herrinnering werd daarvoor loodwit gebruikt.
Wel na afloop goed schoonmaken.
De methode was dezelfde als al eerder hier beschreven, eenmaal rond en kijken waar contaminatie plaatsgevonden heeft.
Als schrapstaal werd een gewoon lang driehoekig schrapstaal gebruikt, wel te verkrijgen bij de houtbewerkinghoek in de ijzerwarenzaak.
Gr. Henk.
- henk meyer
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Haha, nee...henk meyer schreef:Knap, niet in je vingers gesneden?
Vanavond een paar uur gevaren, en de drijfstang wordt niet heet, lauw-warm hooguit. Wel krijgt de motor te weinig koeling.
Als ik de aftapkraantjes bij de pomp open spuit het water er uit, en bij de wateruitlaat komen er maar kleine golfjes uit. Ergens in de motor / koelleiding zit dus een restrictie...daar moet ik nog naar zoeken.
- henk meyer
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Zal ik doen, eens kijken of we de kikkers er uit kunnen jagen...henk meyer schreef:Ergens in de cylinderwand zit een dekseltje, waarschijnlijk staat de koelruimte vol met slik en zand.
Wij haalden dat deksel eraf en dan spuiten met de waterslang.Gewoon erin duwen.
Het zal je verbazen wat daar uit komt.
Gr. Henk
Helaas kan ik de uitlaatpot niet open maken omdat de deksels hiervan vastgeschroefd zitten door een oude reparatie.