Motor mercedes om636 170d
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Motor mercedes om636 170d
Weet iemand of er van dit type motor nog redelijk eenvoudig onderdelen te verkrijgen zijn?
Oud type motor, maar soort past wel in mijn oude schuit.
Oud type motor, maar soort past wel in mijn oude schuit.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Motor mercedes om636 170d
Drinkwaard is naar mijn weten de specialist. Goede ervaringen mee. Het word niet duidelijk op de site, maar ze doen ook aan verzending.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Re: Motor mercedes om636 170d
De meeste onderdelen van de motor zelf (dus niet van de marinisatie) zijn nog gewoon via eender welke Mercedesdealer te krijgen (origineel).
Bestellen en de volgende dag al binnen, meestal ook helemaal niet duur.
Op Piet's motorensite vind je de handleiding en onderdelenlijst.
grts
Johan
Bestellen en de volgende dag al binnen, meestal ook helemaal niet duur.
Op Piet's motorensite vind je de handleiding en onderdelenlijst.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Motor mercedes om636 170d
Voor 600 euro kan ik deze overnemen.
http://link.marktplaats.nl/551225166
Ik heb nu een benzine penta origineel 32 pk
Deze heeft 42 pk origineel.
Voordeel van benzine is dat hij bij wat minder toeren zijn vermogen levert dus stil is. ik loop meestal maar zo een 1500 tot 1800 max.
Wat kan ik verwachten als ik er een 42 pk diesel in zet wat betreft snelheid ten opzichte van de benzine 32 pk?
Geluid neemt uiteraard toe want de benzine is gewoon stil.
http://link.marktplaats.nl/551225166
Ik heb nu een benzine penta origineel 32 pk
Deze heeft 42 pk origineel.
Voordeel van benzine is dat hij bij wat minder toeren zijn vermogen levert dus stil is. ik loop meestal maar zo een 1500 tot 1800 max.
Wat kan ik verwachten als ik er een 42 pk diesel in zet wat betreft snelheid ten opzichte van de benzine 32 pk?
Geluid neemt uiteraard toe want de benzine is gewoon stil.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Motor mercedes om636 170d
Ik wil je adviseren nooit aan zo'n mercedes meer te beginnen. Het is een bij elkaar geraapt zooitje waar al veel aan gesleuteld is. zo'n mechanische parsons koppeling heb ik nog nooit achter een mercedes gezien. je gaat een heleboel werk steken in een motor die nog ouder is dan je huidige motor en je weet niets van die mercedes. het vermogen van zo'n mercedes valt flink tegen. 42 pk is heel erg optimistisch. Ik heb wel eens een 38pk mercedes vervangen door een 24pk kubota en daarmee voeren we echt veel harder.
in jouw geval zou ik uitkijken naar een nieuwe industrie kubota of yanmar. dieprijzen zijn wel hoger maar dat win je terug in verbruik en onderhoud.die dingen draaien makkelijk 10000 uur. je moet dan wel zelf de keerkoppeling aanbouwen.
mijn broer heeft eventueel nog wat staan. bv een nieuwe 28 pk mitsibishu
in jouw geval zou ik uitkijken naar een nieuwe industrie kubota of yanmar. dieprijzen zijn wel hoger maar dat win je terug in verbruik en onderhoud.die dingen draaien makkelijk 10000 uur. je moet dan wel zelf de keerkoppeling aanbouwen.
mijn broer heeft eventueel nog wat staan. bv een nieuwe 28 pk mitsibishu
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Motor mercedes om636 170d
Meester,
Maar het verschil tussen een nieuwe en een gebruikte is slechts een paar duizend euro.
Maar het verschil tussen een nieuwe en een gebruikte is slechts een paar duizend euro.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Motor mercedes om636 170d
dus dan kun je beter een nieuwe kopen.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Motor mercedes om636 170d
Misschien dan wat andere opties?
Boot 8 meter, staal 2.5 breed
Nu 32 pk benzine motor
opties:
Volvo Penta 36pk
http://link.marktplaats.nl/550101604
Ruggerini RM 270 27PK
http://link.marktplaats.nl/546716714
Cormick diesel motor
http://link.marktplaats.nl/544189074
Boot 8 meter, staal 2.5 breed
Nu 32 pk benzine motor
opties:
Volvo Penta 36pk
http://link.marktplaats.nl/550101604
Ruggerini RM 270 27PK
http://link.marktplaats.nl/546716714
Cormick diesel motor
http://link.marktplaats.nl/544189074
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Motor mercedes om636 170d
etab
het is en blijft een hele grote gok die je neemt als je een ander zijn motor koopt, hij staat echt niet op marktplaats omdat het een fantastische motor is, ik denk dat je dan beter een gereviseerde met garantie kunt kopen, vergeet niet dat wanneer je zo`n oud ding inbouwt je boot alleen maar minder waard word, en anders maar effe door sparen.
gr.wout
het is en blijft een hele grote gok die je neemt als je een ander zijn motor koopt, hij staat echt niet op marktplaats omdat het een fantastische motor is, ik denk dat je dan beter een gereviseerde met garantie kunt kopen, vergeet niet dat wanneer je zo`n oud ding inbouwt je boot alleen maar minder waard word, en anders maar effe door sparen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Motor mercedes om636 170d
meester schreef:Ik wil je adviseren nooit aan zo'n mercedes meer te beginnen. Het is een bij elkaar geraapt zooitje waar al veel aan gesleuteld is. zo'n mechanische parsons koppeling heb ik nog nooit achter een mercedes gezien. je gaat een heleboel werk steken in een motor die nog ouder is dan je huidige motor en je weet niets van die mercedes. het vermogen van zo'n mercedes valt flink tegen. 42 pk is heel erg optimistisch. Ik heb wel eens een 38pk mercedes vervangen door een 24pk kubota en daarmee voeren we echt veel harder.
in jouw geval zou ik uitkijken naar een nieuwe industrie kubota of yanmar. dieprijzen zijn wel hoger maar dat win je terug in verbruik en onderhoud.die dingen draaien makkelijk 10000 uur. je moet dan wel zelf de keerkoppeling aanbouwen.
mijn broer heeft eventueel nog wat staan. bv een nieuwe 28 pk mitsibishu
dat is gewoon geklets!
als je het setje even (gedeeltelijk) reviseerd , en er een goed koppelingetje achter zet is er niks in de weg om een 636je te plaatsen , onderdelen is totaal geen probleem!
dat een scheepje met een 24 pk Kubota harder gaat als met een mercedes 636 heeft niks met de motor type te maken , maar alles met de overbrenging schroef etc (uiteraard dient het motortje dan wel in een redelijke conditie te zijn!)
ik heb vorig ziezoen bij iemand een benzine renauld er uit gehaald (liep keurig en stil, maar eigenaar was als de dood voor benzine , dus een diesel geregeld uit een sloop jachtje)
ik heb dit blok gecontroleerd , waar nodig het een en ander vervangen , hurth koppelingetje gereviseerd , boel netjes samen gebouwd en gespoten , doet niet onder voor nieuw, start direct en loopt keurig, we hebben uiteraard vanwege het andere toerental en het veel grotere koppel van de 636 de schroef vergroot , meer blad oppervlak en grotere schroef , loopt keurig!
dus om te zeggen dat je daar niet aan moet beginnen is geklets!, niets mis met een GOED mercedesje!
(mits GOED gemariniseerd en ingebouwd!)


de hele handel zoals het bij mij is af geleverd

na gedeeltelijke revisie en opbouw etc

nieuwe interkoeler (motor had in zijn vorige boot kielkoeling met pijpen onder het vlak en droge uitlaat)

het geheel gemonteerd op zijn nieuwe plek.
je ziet dat het echt niet zo'n ramp is!, het loopt keurig en is zuinig!
het ligt er natuurlijk wel aan hoe je hem opknapt en inbouwd!!
Laatst gewijzigd door VRM marine op di 01 mei 2012 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Motor mercedes om636 170d
uiteraard blijft het een gok wat je koopt , laat het eerst even draaien , geen rare geluiden , goede olie druk en geen rook , dan is er niks in de weg . zo'n setje koop je inderdaad voor ongeveer 600 euro , met inbouwen erbij was deze klant bij mij niet meer kwijt als 6000 euro (inclusief nieuwe schroef , hellingen, motor met koppeling , inbouw ,deel revisie etc!
het blokje wat op mp staat zou ik echter een andere koppeling opzetten (bijvoorbeeld een hurth hbw 100) en niet zo''n oude koppeling waar je geen morse bediening op kan zetten, maar het is maar net wat je zoekt/vind
!
een nieuw compleet blokje van dit vermogen kost kompleet rond de 8 a 9000 euro , dan komt het inbouwen er nog bij!
blijft dus lucratief!!
het blokje wat op mp staat zou ik echter een andere koppeling opzetten (bijvoorbeeld een hurth hbw 100) en niet zo''n oude koppeling waar je geen morse bediening op kan zetten, maar het is maar net wat je zoekt/vind

een nieuw compleet blokje van dit vermogen kost kompleet rond de 8 a 9000 euro , dan komt het inbouwen er nog bij!
blijft dus lucratief!!
Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Motor mercedes om636 170d
wout.bij schreef:etab
het is en blijft een hele grote gok die je neemt als je een ander zijn motor koopt, hij staat echt niet op marktplaats omdat het een fantastische motor is, ik denk dat je dan beter een gereviseerde met garantie kunt kopen, vergeet niet dat wanneer je zo`n oud ding inbouwt je boot alleen maar minder waard word, en anders maar effe door sparen.
gr.wout
een oude diesel is voor de verzekering en verkoopwaarde beter als de mooiste en beste benzine kar!!

een nieuwe motor kan ook in elkaar lopen.

als je hem proef draaid gewoon kijken hoe hij loopt en geen bij geluiden goede olie druk en nette staat , dan kun je er wel van uitgaan dat het in orde is.
kleine reparaties zijn echt niet zo duur , zeker als het blok op de werkbank kan!

Voor alles is een oplossing!
Re: Motor mercedes om636 170d
beste VRM,
jij kan het wel geklets vinden maar dat veranderd mijn advies niet.
ik zie teveel ellende bij kennissen en de watersportvereniging om iemand een mercedes van 60 jaar oud aan te bevelen.
maar misschien als je 6000,- eraan uitgeeft wordt het wel wat, zoals jij laat zien.
ik zou , zeker met de veranderende regelgeving in het achterhoofd, niemand een oude motor voor een hoop geld te laten vervangen door een even oude machine. zeker niet als er dan nog een mechanische keerkoppeling aanzit die niet geschikt is voor 1 handle bediening.(of het moet een kromhout gardner of industrie zijn) Ik advieseer ook niemand om een originele watersport motor te kopen. de technische data van die motoren klopt zelden. dus ik heb een voorkeur voor originle industriemotoren zoals Yanmar(met een zwart blok), Kubota, mitsibitshu en lombardinie. De rest (sorry etab van je lijstje) vind ik niet goed en betrouwbaar. die industriemotoren zijn vaak al Tier 3, en daarmee redelijk geschikt voor de toekomst.
natuurlijk is geld altijd een punt maar misschien kan je dan beter nog een jaar doorvaren op benzine. het prijsverschil en verbruik is niet echt groot meer.
jij kan het wel geklets vinden maar dat veranderd mijn advies niet.
ik zie teveel ellende bij kennissen en de watersportvereniging om iemand een mercedes van 60 jaar oud aan te bevelen.
maar misschien als je 6000,- eraan uitgeeft wordt het wel wat, zoals jij laat zien.
ik zou , zeker met de veranderende regelgeving in het achterhoofd, niemand een oude motor voor een hoop geld te laten vervangen door een even oude machine. zeker niet als er dan nog een mechanische keerkoppeling aanzit die niet geschikt is voor 1 handle bediening.(of het moet een kromhout gardner of industrie zijn) Ik advieseer ook niemand om een originele watersport motor te kopen. de technische data van die motoren klopt zelden. dus ik heb een voorkeur voor originle industriemotoren zoals Yanmar(met een zwart blok), Kubota, mitsibitshu en lombardinie. De rest (sorry etab van je lijstje) vind ik niet goed en betrouwbaar. die industriemotoren zijn vaak al Tier 3, en daarmee redelijk geschikt voor de toekomst.
natuurlijk is geld altijd een punt maar misschien kan je dan beter nog een jaar doorvaren op benzine. het prijsverschil en verbruik is niet echt groot meer.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Motor mercedes om636 170d
nou etab je hoort het, zoveel mensen, zoveel meningen.
ik persoonlijk zou niet aan die ouwe meuk beginnen,(zegt iemand die een motor van 70jaar oud in de boot heeft
) en vrm voorziet weinig problemen, maar ja deze eet dus ook van de mensen die dat wel doen, en dus preekt hij voor eigen gemeenschap.
de keuze zul je uiteindelijk toch zelf moeten maken en hangt natuurlijk sterk af van je eigen financiële situatie.
in ieder geval succes ermee.
gr.wout
ik persoonlijk zou niet aan die ouwe meuk beginnen,(zegt iemand die een motor van 70jaar oud in de boot heeft

de keuze zul je uiteindelijk toch zelf moeten maken en hangt natuurlijk sterk af van je eigen financiële situatie.
in ieder geval succes ermee.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Richard van den Berg
- Berichten: 698
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Motor mercedes om636 170d
en doorsparen voor een hybride set waarbij de diesel mechanisch los is van de schroefas. Puur diesel-elektrisch kan dus ook. Dan mag je rode diesel tanken. Volgens het besluit van 20 maart 2003, nr CPP2003/180M, alleen is die helaas opgeheven en op gevolgd door https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 85281.html waarin staat dat je 2 tanks moet hebben...meester schreef:natuurlijk is geld altijd een punt maar misschien kan je dan beter nog een jaar doorvaren op benzine. het prijsverschil en verbruik is niet echt groot meer.