Menno's Modelhoekje

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Marie Christina

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

In Leek staan wij nooit, Wybren.
Hoewel ik bij Vaargroep Nienoord (Leek) zit.
Één of andere oudzeer uit de jaren '70/'80 waarvan de huidige leden noch het bestuur dat het organiseert precies weet wat het is, maar wèl in stand houdt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

In een kooi met tien apen wordt een banaan opgehangen. Onder de banaan staat een trap. Als een van de apen een poot op een traptrede zet om de banaan te gaan plukken, worden alle apen natgespoten. Dat vinden ze niet leuk. En als het daarna nog een keer gebeurt, beginnen ze verbanden te zien.
Zodra nu een van de apen ook maar een beweging maakt die erop lijkt dat hij de trap wil beklimmen, zullen de andere negen apen hem dat willen beletten. Ze hebben immers geen zin in nog een nat pak.

Nu vervangen we een van de kooibewoners door een nieuwe aap die nergens van af weet. De nieuweling ziet de banaan, besluit die te gaan oogsten, maar wordt dan door de negen resterende 'oude' apen hardhandig van dat voornemen afgebracht. Als er nog een 'oude' aap door een 'nieuwe' wordt vervangen, herhaalt zich dat. Waarbij de eerste nieuweling enhousiast meehelpt de laatst-gekomene een pak rammel te geven.

Zo vervangen we alle 'oude' apen en is er geen aap meer in de kooi die het 'natspuiten-omdat-je-een-poot-op-de-trap-zette' aan den lijve meemaakte. Toch zal geen aap het in zijn hoofd halen om ook nog maar een poot naar die trap uit te steken.
'Waarom niet, meneer?'
'Dat doen wij hier gewoon niet, jongeman.'
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Marie Christina

Daar komt het wel op neer, inderdaad.

Maar ja, Groningers en Friezen hebben ook de pest aan elkaar.
En niemand die mij kan vertellen waarom.
(En ik heb het menigmaal gevraagd.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina

Gisteren met project duikbootje bezig geweest.

Afbeelding
Daar bleek een 2,8mm ledje in te passen.

Afbeelding
Waar best veel licht af komt.

Afbeelding
Daar moet natuurlijk wel een heel dun stroomkabeltje aan gesoldeerd zitten, die op zijn beurt aan een batterij vast zit. :)

Dat doet niks af aan het dio, zo'n draadje, want het echte onderzeeërtje zat ook vast aan een z.g. "umbilical", een staaldraad en een leiding met zuurstof en verwarmde lucht.

Afbeelding
Gelijk even een losse opstelling gemaakt, niks zit nog vast, om te kijken hoe het diorama eruit zou kunnen komen te zien.
Le Suroit los in de "zee", de zee los in het dio en het duikbootje los op de zeebodem.

Maar het effect is goed zichtbaar.
Waterman

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: zo 12 mar 2023 18:50 Maar ja, Groningers en Friezen hebben ook de pest aan elkaar.
Dat is niet zo , het geld enkel voor de "Stadjerders".
De "Ommelander" heeft dat probleem niet.
Marie Christina schreef: ma 13 mar 2023 10:03 Maar het effect is goed zichtbaar.
Te goed zichtbaar.
Omdat er genoeg fotomateriaal te vinden is op internet ,waarbij de ROV op de boeg schijnt, zou ik proberen om deze meer op de boeg te laten schijnen,en iets hoger opstellen.
Misschien kun je het ledje nog iets dimmen met een weerstandje, want nu schijnt het te fel tegen de bodem en achterwand.
Dat komt door het ontbreken van water .
Felle kleuren van de bodem weghalen, beneden glinstert er niks, enkel een vis die glinstert.
Maar alles van ons ,dat op de zeebodem beland, vervaagd van kleur door roest en sediment.
Verder is het mooi gemaakt.

Verder vraag ik me af ,of de Le Suroit niet een beetje te groot is ,in verhouding met de Titanic.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Marie Christina

Suroit is 1:200 en de Titanic is 1:1200
Hij is dus niet een beetje, maar veel te groot.
Maar....
De Titanic ligt 3800 meter beneden haar.
Dus dan klopt het wel weer. :)

Alles staat los opgesteld.
Dus dat onderzeeërtje ligt gewoon los op de bodem.
Eenmaal goed gericht zal het een stuk beter lijken.
En ik heb het geprobeerd met minder fel, maar dat zag er weer een beetje lullig uit.
Zo'n net niet effect.

Ik ga wel wat experimenteren met het aantal batterijtjes.
Of een regelbare weerstand ertussen ofzo.
Ik zie wel even.
Persoonlijk vind ik het wel mooi dat het wrak mooi verlicht eruit springt.

Overigens, iets heel anders:
De Ommelanden geen hekel aan Friezen?
Moet je toch eens met een pompeblêd attribuut bij ons op school komen....
:D
Waterman

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: ma 13 mar 2023 20:43 Moet je toch eens met een pompeblêd attribuut bij ons op school komen....
Ik denk dat het van de taalbarrière komt?
Het steekt de Groningers ook wel ,dat Fries een taal is ,en Gronings een dialect is.
Ik heb dat probleem niet zo.
Mijn roots (overgrootvader) liggen Friesland , Munnekezijl.
Het riviertje De Lauwers ,is de grens tussen Groningen en Friesland.

Aan de andere kant , ik kan met mijn dialect wel weer uit de voeten in Noord Duitsland ,en dat kan met het Fries weer niet,terwijl dat toch Ost-Friesland.
Wat dan weer mooi is , met het Platt-Duits kun je in een zeer groot gebied terecht.
Met de Friese taal bijna nergens ,alleen in die provincie in NL.
Zelfs in Noord Holland niet ,wat toch West-Friesland is.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Marie Christina

Met de loods in Kielerkanaal of op de Elbe/Weser sprak ik altijd Gronings en hij Platt.
Ging altijd goed.

Als we een baggerklus hadden op de Elbe werden we met een taxibusje van Groningen naar Wilhelmshaven gebracht en dan afgezet in een straat die "Achter die Karke " heette.
Terwijl dat in het Duits 'Hinten den Kirche' zou zijn.

Maar ik hoorde van een loods dat het Platt Duuts uit begint te sterven.
Het wordt nog een beetje van ouders tot kind overgebracht, maar niet meer onderwezen.
Dat geldt voor het Gronings ook, helaas.
(Hoewel,onze dochter doet de opleiding verpleging en krijgt daar ook Gronings, omdat demente en oudere cliënten vaak veel moeite hebben met het Nederlands).
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

200 Jaar terug, Jinny liep op de TT van Assen, dwz, ergens tussen het circuit en de stad.
Loop op met twee leuke Duitse jongens, die hun uiterste best deden met hoog Duits om te communiceren met me.
Dat werd het niet, het werd pas wat toen ze onderling iets tegen elkaar zeiden, -dat- verstond ik -wel-.
Ost Friezen, en mijn West Fries ging daar uitstekend mee op.
Veel beter dan het hoog Duits van ons alle drie.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Marie Christina schreef: ma 13 mar 2023 22:41 Met de loods in Kielerkanaal of op de Elbe/Weser sprak ik altijd Gronings en hij Platt.
Ging altijd goed.

Als we een baggerklus hadden op de Elbe werden we met een taxibusje van Groningen naar Wilhelmshaven gebracht en dan afgezet in een straat die "Achter die Karke " heette.
Terwijl dat in het Duits 'Hinten den Kirche' zou zijn.

Maar ik hoorde van een loods dat het Platt Duuts uit begint te sterven.
Het wordt nog een beetje van ouders tot kind overgebracht, maar niet meer onderwezen.
Dat geldt voor het Gronings ook, helaas.
(Hoewel,onze dochter doet de opleiding verpleging en krijgt daar ook Gronings, omdat demente en oudere cliënten vaak veel moeite hebben met het Nederlands).
Plattduuts, heb een heel deel van de familie dat zo spreekt. Horen is geen probleem. Maar dan het dillema om dan in Nederlands of Duits terug te praten. Makkelijkste is uiteindelijk om gewoon Nederlands met een Veluws/Achterhoekse tongval te gebruiken. Fijnste voor mij en voor hun.

En betreft de sterkte van de LED, doe wat in het echt het beste uitziet. Fotos hebben vaak toch een andere lichtbalans.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Marie Christina

Ik heb weer een hoop geleerd.
LED's branden niet.
Ze geven licht door stroom door te laten.
Daarvoor hebben ze geen spanning nodig, maar stroom.
(Volgens mij geen stroom zonder spanning, maar goed.
Maar om stroom te creëren is weerstand nodig.
(Of zo. Echt snappen doe ik het nog steeds niet. :) Want waarom gaf hij dan ook licht zonder weerstandje?...)
In elk geval: die zit er nu tussen.

Afbeelding
Wel wat beter zo.

Afbeelding

Afbeelding
En in stemmig krantenfoto zwart-wit voor het "waar kijk ik eigenlijk naar?" effect.
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Menno, knutsel vooral lekker door. "Knutselen" is voor mij persoonlijk een geuzen uitdrukking. Ik geniet hier van je geknutsel.

Op Wikipedia wordt led aardig uitgelegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Led

En verder :wink: :
Afbeelding
Groeten,

Richard

mijn boot
Marie Christina

Dank voor je compliment, Richard.
En de linkjes/bemoedigende foto.
Ik had "Werking LED voor leken" gegoogledEn dan kom je, onder meer, bij dat wikipedia artikel.
Ook kwam ik op het blog van een Electro docent op een MBO.
Dat was allemaal wel verduidelijkend, maar écht snappen.
Nee.
Dat niet.

Samenvattend kun je zeggen:
Je kunt niet alles begrijpen.
(Het probleem is dat ik dat altijd wel wil.)
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Een LED geeft licht omdat het een halfgeleider is.
En die geeft licht bij een specifieke stroom.
Nu kun je zeggen, zonder spanning geen stroom, dat klopt, maar een gewone gloeilamp limiteert de stroom min of meer omdat die zich als een soort weerstand gedraagt.
Zo niet een halfgeleider, die rent direct weg.
Daar moet je altijd de stroom begrenzen, met bv een weerstandje, of een speciaal voedingkje.
Je moet het zo zien, een LED heeft een vaste spanning die erover valt, wit ergens tegen de 4 Volt meen ik.
Het maakt niet uit welke stroom er dan loopt, dus moet je die stroom begrenzen.
Terwijl een gewone gloeilamp geen begrenzing op stroom nodig heeft, maar op spanning.
Immers, als de spanning te hoog wordt loopt ook de stroom op.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Marie Christina

Dank je, Jinny.
Het is me weer wat duidelijker geworden.
Net wat mijn mijn baas wil: "Een leven lang leren". :)
Plaats reactie