Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wrotter

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

ik ergerde mij mateloos als jacht schippers de post op riepen meet 3x hun roep nummer en 3x hun scheeps naam en dan ook nog,, over ,,2/3x en riep je terug kreeg je soms geen antwoord meer waarschijnlijk al weer naar een ander kanaal .
later kregen we een porto met alle kanalen dus ook 10 niet normaal op sluizen maar van wege de veiligheid toegestaan door telecom zo konden wij ook met elkaar vaste sluis en brug kanalen praten met de porto .
en dan had je ook nog van die vriendelijke figuren die elkaar over die kanalen probeerde op te roepen .
wel waren we blij dat indertijd het vermogen van marifoons werden terug gedraaid soms kon je in Friesland de mannen in zeeland horen praten maar ja in de oudheid vertelde de man van de ptt je hoe je met een ingreepje naar het Hooge vermogen kon gaan wel met de mededeling als je gepakt wer was je de klos ,bij de brug en sluis marifoons was het vaak even het filtertje er tussen uit halen .
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Ik houd de 4 W's aan op blokkanalen.
Wie Wat Waar Waarheen
Dus scheepsnaam (motorboot Twei Woiven) waardoor ook direct de Wat erin zit, uitvarende/verlatende haven xxx richting xxx
Als voorbeeld.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: zo 08 aug 2021 23:14 Ik houd de 4 W's aan op blokkanalen.
Wij Waalse wezen willen wel witte warme wollen wanten wassen wisten wij waar warm water was.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Wij Waalse wezen willen wel witte warme wollen wanten wassen wisten wij waar warm water was.
[/quote]
:lol: :shock: :lol: :lol: :lol:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Gisteren, van feestboek...
Gisteren een sterk staaltje “varen doe je samen” meegemaakt. Met de Oude Maas bijna in m’n “achtertuin” ben ik regelmatig langs de waterkant te vinden om te genieten van de voorbij varende schepen. Soms neem ik mijn hand-marifoon mee om het scheepvaartverkeer uit te luisteren.
Tussen de schepen die zich melden bij sector Oude Maas op kanaal 62, klonk ineens een "Mayday" van een plezierjacht met motorstoring, stuurloos liggend in de vaargeul. De Oude Maas is daar druk bevaren. Containerschepen en tankers varen er af en aan. Er werd druk gecommuniceerd over de locatie van het plezierjacht, en schepen die eventueel hulp zouden kunnen bieden.
Een naderend containerschip zou vaart minderen en proberen het plezierjacht langszij te nemen. Plotseling kwam het bootje in kwestie voor mijn neus voorbij dobberen en liep bijna tegen de kant. Het containerschip kon hem dus niet meer langszij nemen, maar gelukkig was er een ander plezierjacht in de buurt die het schip met storing uiteindelijk op sleeptouw kon nemen richting de thuishaven. Dat alles terwijl de grote schepen van beide richtingen voorbij bleven varen. Ik had graag ergens mee willen helpen, maar voelde mij vrij machteloos in het gras daar langs de kant. Gelukkig is alles uiteindelijk goed afgelopen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: ma 16 aug 2021 09:40 Gisteren, van feestboek...
Gisteren een sterk staaltje “varen doe je samen” meegemaakt. Met de Oude Maas bijna in m’n “achtertuin” ben ik regelmatig langs de waterkant te vinden om te genieten van de voorbij varende schepen. Soms neem ik mijn hand-marifoon mee om het scheepvaartverkeer uit te luisteren.
Tussen de schepen die zich melden bij sector Oude Maas op kanaal 62, klonk ineens een "Mayday" van een plezierjacht met motorstoring, stuurloos liggend in de vaargeul.
Een goed voorbeeld van waarom een algemene marifoonplicht niet zo gek is (wat zouden ze hebben gemoeten met zo'n zakcomputer ("slimme" telefoon). ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Maar om nou gelijk MayDay te roepen bij een motorstoring...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: wo 18 aug 2021 08:44 Maar om nou gelijk MayDay te roepen bij een motorstoring...
Mee eens, maar met alleen een auto ben je er ook niet. Dan is kennis van het gebruik en de regels wel handig.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Gerard schreef: wo 18 aug 2021 09:28Mee eens, maar met alleen een auto ben je er ook niet. Dan is kennis van het gebruik en de regels wel handig.
De complexiteit van een auto besturen in het wegverkeer is inderdaad goed te vergelijken met de eenvoud van de marifoon. :lol:
Dan ga ik maar voorbij aan de hoge mate van waarschijnlijkheid dat de maydayroeper keurig netjes z'n examen heeft gehaald.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
BHS nummer 15401
Contacteer:

Ja, de mayday roepster heeft keurig haar certificaat begreep ik, en ze dreven in eerste instantie in of nabij de vaargeul.
Met een bosje binnenvaartcontainerschepen in de buurt ga je knap nerveus worden, en dan was er niet eens zeevaart of overmaatse zeevaart.
Ze heeft juist gehandeld, iedereen wist dat er iets grondig mis was, een onbestuurbaar scheepje rond de vaargeul bleek.
Dat wil je weten als stuurman van een groter schip, kan je erop anticiperen.

In mijn ogen heeft ze juist gehandeld.
Wat ik lees van de beroeps in de buurt vinden die hetzelfde.

Een poosje terug was er iemand die ergens daar in de buurt (Hollands Diep, Merwede of zo) mayday op 16 riep en overvaren werd...

73, Mirjam & Jinny
wrotter

Bericht door wrotter »

tja je kn wel roepen op 16 maar dat gaat eerst naar de posten en kustwacht en die moeten dan weer op het betreffende water de scheepvaart inlichten een fikse omweg dacht ik meot de roeper ook nog de wie wat waar melden soms vergeet men dat ok posten kunnen uitpeilen .
rechtstreeks op kanaal 10 en betreffende post heb je dus ook nog kans dat de daar varende schepen het direct mee krijgen ten minste als men een beetje aan het opletten is en niet met allerlerlei speeltjes bezig is .
en mazzel hebt dat er niet allemaal buitenlanders aan het roer zitten die geen woord Nederlands verstaan .
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Kijk, nu komt er een beetje meer info binnen die een mayday zouden kunnen rechtvaardigen.
"Een situatie waarbij onmiddellijk verlies van mensenlevens te verwachten is"
En dat is hier wel van toepassing.

Puntje bij paaltje denk ik niet dat iemand het haar kwalijk neemt.
Of het nu terecht was in die situatie of niet. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman

Bericht door Waterman »

Maar voor het roepen van Mayday Mayday op kanaal 10 ben je toch geen onzinnige cursus en examen nodig?
We weten toch allemaal wat het betekend als elke eerste maandag van de maand des smiddags om 13 uur het alarm afgaat ,wat dat betekend?
En een NL alert op je lulfoon toch idem dito.
En wat het zou betekenen als deze alarm ineens op een avond zou afgaan?
Daarvoor zijn er ook geen cursussen en examens noodzakelijk.

Iedereen die roept dat het voor de veiligheid beter is ,dat alle bootjesvaarders in bezit zouden moeten zijn van een marifoon ,maar daar de eis aan stellen dat een cursus en examen verplicht daarvoor te hebben genoten ,zetten een cursus en examen op plaats één en de veiligheid op plaats twee.
De veiligheid is dus ondergeschikt aan een examen marifoonkennis.
Je kunt het bestrijden ,maar zo liggen de feiten nu éénmaal.
Het namelijk niet of of ,maar mits dit of mits dat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Een poosje terug was er iemand die ergens daar in de buurt (Hollands Diep, Merwede of zo) mayday op 16 riep en overvaren werd...
Dat was op het Hollands Diep en die discussie heb ik ook met verbazing zitten volgen. En juist die discussie toont aan dat een cursus geen overbodige luxe is en het geen kwestie is van een marifoon aanschaffen en veilig bezig zijn.
Twei Woiven
BHS nummer 15401
Contacteer:

Eensch.
Nu de cursus en examen nog op de praktijk aansluiten..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie