Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Waterman

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: za 07 aug 2021 08:43 Met een theoretisch zwemdiploma ga je toch ook niet in een rivier zwemmen?
Zinloze uitspraak is dit.
Sinds wanneer leer je zwemmen in een theorie zaaltje?
Sinds er les wordt gegeven bij Gerard?

quichot schreef: za 07 aug 2021 11:33 Hiermee heb je de totale zinloosheid van die examens beter aangetoond dan ik ooit zou kunnen.
Inderdaad complete nonsens.
Instructiedagen op vrijwillige basis, prima! Goed idee! Maar verplichte examens, stop daar toch mee. Papieren veiligheid.
Er zijn zat genoeg mensen die nog nooit een rijbewijs hebben gehaald ,en ook nog nooit een ongeluk hebben veroorzaakt of erbij aanwezig geweest.
Ze worden hooguit gesnapt bij een controle,en dan is het gelijk een vette boete,want ze zijn zwaar in overtreding.
Zo iemand verdient een zware premie ,i.p.v. een dikke boete.
Zo iemand letten alleen tijde op,zit niet te bellen achter het stuur zit niet zinnig haar hele hebben en houden aan administratie door te nemen achter het stuur. Zo iemand verdient een ereplaats in het nieuws ,een oorkonde en een gouden beker,waarmee aangetoond wordt dat het een veilige rijder is.

Maar nee,die wordt hier door de mangel gehaald ,met inbeslagname van voertuig ,en mentaal met de grond gelijk gemaakt ,door de moraalridders die ook hier ,zitten.

Gerard ,vroeger toen ik van de ambachtsschool af kwam,en mijn Timmermans diploma uitgereikt kreeg ,was ik "de koning te rijk" ,want ik had bewezen dat ik klaar was om het werk van timmerman te gaan doen.
Bijna aan het einde zei onze leraar in een dankwoord het volgende:

Jongens ,jullie hebben nu een Timmermans diploma ,maar één echte timmerman wordt je pas na een paar jaar ,als je meer praktijkervaring hebt opgebouwd.
Nu na jaren praktijk Gerard ,had de man gewoon gelijk.

Een theoretisch behaalde vaarbewijs is een farce ,want varen is een praktijk bezigheid ,en niet iets wat je in de schoolboeken doet.
Het is geen mathematiek.

Hetzelfde geld voor marifoon dit zou ook in de praktijk(dummies) beoefend moeten worden.
Maar nee, men rekent hier mensen liever af ,op hun kennis over lood accu's en impedantie de van antennes waarover geen enkele cursist , cq cursusleider of examinator,invloed op kan uitoefenen.
Mooi voor bühne ,om zogenaamd geleerd over te komen.

Ieder examen,maakt niet uit waarvan ,is een papieren werkelijkheid.
Een examen is alleen een permissie voor het deelnemen aan de praktijk ,omdat je aan de basistoelatingsseisen hebt voldaan.
Het zegt niets over het verdere verloop van de persoon in spé.

En voor praktijk gerichte uitoefeningen behoor je een praktijk gerichte cursus te volgen.
Geen vaarbewijs die daaraan voldoet voor de recreatieve vaarder.
Varen leer op een boot ,niet in een leslokaal met een boekje voor je snuffert.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Zonder theorie geen fatsoenlijke praktijk en andersom, het ene functioneert niet zonder het andere.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

wrotter schreef: za 07 aug 2021 10:00 met vaarbewijs 1 en 2 mag je volgens mij tot 40 meter varen maar niet beroeps halve
Je mag met een klein vaarbewijs tot 25 meter besturen.
Tot 40 meter is een groot pleziervaarbewijs nodig. Dat laatste heb je tot een bepaalde overgangsdatum kunnen verkrijgen als je kon aantonen en klein vaarbewijs te hebben èn een pleziervaartuig tussen de 25 en 40 meter te bezitten. Had je voor die datum al een pleziervaartuig van meer dan 40 meter dan kreeg je daarvoor een aantekening op je groot pleziervaarbewijs en mocht je ook daarmee varen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
berghout-2

Bericht door berghout-2 »

Baschinist schreef: za 07 aug 2021 14:13 Zonder theorie geen fatsoenlijke praktijk en andersom, het ene functioneert niet zonder het andere.
Dat is maar ten dele waar.
Bijvoorbeeld: in Nederland zijn meer dan 10 miljoen gebruikers van een smartphone, een uitermate ingewikkeld apparaat, veel gecompliceerder dan een marifoon. De meeste mensen kunnen er goed tot uitstekend mee omgaan. Maar er zijn er maar heel weinig die de theorie en techniek van die apparaten kennen. En bij mijn weten heeft niemand examen gedaan voor het bedienen van zo'n smartphone :wink:

Overigens ben ik wel voorstander van een examenplicht voor de marifoon, want dat geeft het gebruik ervan toch een wat officiëler karakter. Het kan (volgens mij) voorkómen dat jan-en-alleman eindeloos gaat wauwelen en muziek uitzenden zoals op 27Mc-bakjes wel gebeurt.
Maar de examenstof is inderdaad hopeloos slecht en sluit absoluut niet aan bij de praktijk.
Wim.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Dit soort discussies verzandt altijd in herhaling van zetten.

Uitgangspunt is en blijft dat je geen nodeloze drempels moet opwerpen tegen verbetering van de veiligheid op het water.
En die veiligheid verbetert met name op drukke vaarwegen aanzienlijk, als de vaarweggebruikers met elkaar kunnen praten.

En praten doe je niet niet met dat papiertje, dat doe je met die marifoon. Want dat is het cruciale punt in dit hele verhaal, dat mijns inziens onderbelicht is gebleven: het is een verrassend simpel te bedienen apparaat. Doe daar nou niet zo geheimzinnig over: knijp, zeg iets, knijp los, luister. That's it. Een dieptemeter is ingewikkelder, en met een kompaskoers uitlezen zullen de meesten veel meer moeite hebben.

Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat met name de bezitters van dat brevet het maar niets vinden om dat examen af te schaffen, terwijl ze daarvoor toch niets hebben hoeven leren wat relevant bleek voor gebruik in de praktijk. Vinden die afschaffing van het examen soms 'oneerlijk'?

Ten slot wordt regelmatig als argument aangevoerd dat er anders te slap mee wordt geouwehoerd. Dat moge zo zijn, maar bedenk dan wel dat die kletsmajoren hoogstwaarschijnlijk in meerderheid wél dat brevet hebben. Dat is dus geen enkele garantie tegen oneigenlijk gebruik.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: za 07 aug 2021 17:07 Doe daar nou niet zo geheimzinnig over: knijp, zeg iets, knijp los, luister. That's it.
Mee eens, maar kennis van wat wel en niet mag/moet (en dat kan ook gewoon als handleiding meegeleverd worden) is ook wel van belang.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Bijvoorbeeld: in Nederland zijn meer dan 10 miljoen gebruikers van een smartphone, een uitermate ingewikkeld apparaat, veel gecompliceerder dan een marifoon. De meeste mensen kunnen er goed tot uitstekend mee omgaan. Maar er zijn er maar heel weinig die de theorie en techniek van die apparaten kennen. En bij mijn weten heeft niemand examen gedaan voor het bedienen van zo'n smartphone :wink:
En ook van dit apparaat weet je wss meer theorie dan je zelf beseft. Zelf wss (onbewust) ontdekt maar toch, het blijft theorie en dikke kans dat je met een cursus o.i.d. in een halve dag 20 x meer van het ding had geweten dan dat je zelf in een jaar hebt ontdekt. Niet dat je nu overal maar een cursus voor moet gaan volgen, alsjeblieft niet zeg. Maar om hier nu te stellen dat theorie onzin is en je alles maar in de praktijk moet ontdekken dat is m.i. echt onzin. Dan kunnen alle onderwijsinstellingen hun deuren wel sluiten.
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: za 07 aug 2021 18:39
En ook van dit apparaat weet je wss meer theorie dan je zelf beseft. Zelf wss (onbewust) ontdekt maar toch, het blijft theorie en dikke kans dat je met een cursus o.i.d. in een halve dag 20 x meer van het ding had geweten dan dat je zelf in een jaar hebt ontdekt. Niet dat je nu overal maar een cursus voor moet gaan volgen, alsjeblieft niet zeg. Maar om hier nu te stellen dat theorie onzin is en je alles maar in de praktijk moet ontdekken dat is m.i. echt onzin. Dan kunnen alle onderwijsinstellingen hun deuren wel sluiten.
Even een zijstraatje dan en dan maar weer gauw terug naar de hoofdstroom. Dagelijks merk ik dat haast niemand weet hoe hij/zij correct moet e-mailen. Ze krijgen het zelfs niet voor elkaar om een reclamekreet zoals: "Verstuurd vanaf mijn ..." of zo te verwijderen, sturen megagrote foto's mee (alsof je behoefte zou hebben om daar een kamer mee te behangen) of kunnen slechts 'top posting' reageren. En dat allemaal omdat ze nooit hierover iets opgestoken hebben omdat ze "het" in de praktijk afgekeken hebben van anderen die het ook weer van anderen hebben afgekeken enz. enz. Dus vergelijkbaar bij dingen op het water. Kortom, iets opsteken vanuit een handleiding of praktijkles is zo zinloos nog niet.

Niettemin, worden veel handleidingen, cursussen e.d. meestal niet vanuit de potentiele leerling/gebruiker ontwikkeld en zelfs niet eens aan hen getoetst, wat uiteraard (ten dele) niet-adequaat materiaal oplevert.
Gerard van Katwijk
Waterman

Bericht door Waterman »

berghout-2 schreef: za 07 aug 2021 15:55 Het kan (volgens mij) voorkómen dat jan-en-alleman eindeloos gaat wauwelen en muziek uitzenden zoals op 27Mc-bakjes wel gebeurt.
Het ene heeft niets van doen met het andere.
De 27Mc was juist een lulijzer,en was een uit Amerika overgewaaid fenomeen.
Enkelen (waaronder ik ook) hadden al een CB (siebie) bak met plenty kanalen ,zowel LSB als USB.
Dat was hier toen niet toegestaan, maar een geheime zender( mooie tijd was dat) mocht ook niet.
Toen men hier dat legaliseerde (27MC) vond ik er snel geen bal meer aan.
Wat bij de legalisatie van dat produkt fout gegaan is ,is dat het geen code meezond als je de PTT knop los liet.
Niemand was traceerbaar.

Om te voorkomen dat het een "lulijzer" wordt , moet de staat ervoor zorgen dat er alleen toestellen in omloop komen die een ATIS code hebben ,of erin gezet kan worden.
Gewoon de verkopers verplichten ,dat voordat het in bezit is van de koper ,dat de code erin zit,en dat het toestel is aangemeld bij waakhond voor telegrafie.
En dat je dan automatisch een acceptgiro krijgt ,of dat het direct wordt geïnt als jaarlijkse belastingmaatregel.

Wat met een Speed Pedalec kan moet ook met een marifoon toestel kunnen.
Die kun je namelijk ook niet kopen zonder kenteken.
Hetzelfde geld voor brommers.
Als ik overmorgen naar MotoPort ga,en koop daar een nieuwe Honda motorfiets bijvoorbeeld ,dan zit er een kenteken op ,als ik hem meekrijg.
Zonder kenteken is dat ding niet te koop
Ook wordt ter plekke de Houderschapsbelasting geregeld,of je het nu wil of niet.
Zonder kenteken kun je namelijk niet de weg op

En zo moet het ook met de uitgifte van Marifoons.
Zonder kenteken ,lees ATIS code, niet de VHS band op.

Geeft wat administratieve rompslomp,maar ook daar wend een verkoper aan.
Het is voor hem het verschil tussen iets of niets verkopen?
Waar een wil is ,is altijd een weg.

En op een toestel waar die code dan op ,laat een houder het wel uit zijn hoofd,om het als lulijzer te gaan gebruiken ,als er sancties op staan natuurlijk.
Want dat moet zeker ,een stok achter de deur is een must.
Want na het loslaten van de Push Tot Talk knop ,zend het toestel de ATIS uit.
Dus iedereen die zo'n ijzer heeft en die het gebruikt als lulijzer ,heeft dan een probleem.

Sancties:
1ste overtreding is een waarschuwing voor de duur van 2 jaar.
2de overtreding ,boete van 250 euro.
3de overtreding binnen 2 jaar , verbeurdverklaring toestel ,een licentie kwijt.

Zo moet het en niet anders.

Maar de examenstof is inderdaad hopeloos slecht en sluit absoluut niet aan bij de praktijk.
Gelukkig ,zijn we het daar tenminste over eens.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

We hebben allemaal wel eens collega schippers gezien die een stunt of blunder uithaalde. Op de weg, waar iedereen een rijbewijs heeft, is dat niet anders.

Word er over het algemeen zo slecht gevaren dat er veranderingen nodig zijn? Of zouden we kunnen volstaan met (alleen) het aanmoedigen van vaarkennis en marifoongebruik?

Gr.

Erik
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Wat mij betreft, als aanstichter van deze discussie,

1] op vaarwegen waar de beroeps verplicht twee marifoons bij moet hebben staan, zie de eerder in deze draad gekopieerde lijst, zal de recreant verplicht een marifoon bij moeten hebben.
En gebruiken.

2] het examen voor marifonie zal op een betere leest geschoeid moeten worden zodat de onzin als drie maal scheepsnaam en overbodige kennis verwijderd wordt.

3] betere controle.
Dat zal wel niet, omdat we alles 'aan de markt' moeten overlaten...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Maar zelfs dat drie maal scheepsnaam roepen heeft een functie. Als het al even stil is op de marifoon en jij wordt opgeroepen dan is het heel menselijk om eerst alleen maar wat geruis te horen, en die scheepsnaam niet te verstaan. De eerste keer roepen heeft dan een functie van wake-up call. De tweede of derde keer zal je hem dan wel verstaan, en weet je dat het voor jou is en dat je goed moet luisteren.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

KarelE schreef: zo 08 aug 2021 10:18 Maar zelfs dat drie maal scheepsnaam roepen heeft een functie. Als het al even stil is op de marifoon en jij wordt opgeroepen dan is het heel menselijk om eerst alleen maar wat geruis te horen, en die scheepsnaam niet te verstaan. De eerste keer roepen heeft dan een functie van wake-up call. De tweede of derde keer zal je hem dan wel verstaan, en weet je dat het voor jou is en dat je goed moet luisteren.
Dat heb ik in 40 jaar nog nooit meegemaakt. Erewoord. Ik zeg dat dus niet om mijn punt te maken.
Bijv. op de Noord bij de Lek is er voortdurend verkeer op 10 tussen schepen, en dat gaat allemaal aan me voorbij zolang het mij, of mijn positie niet betreft. Maar één keer 'Jonge Willem' op de speaker en de oren zijn gespitst.

Hoe het in de binnenvaartpraktijk gaat staat in geen enkel leerboek. Gangbaar is dat je eerst degene met wie je wilt communiceren aanroept. Soms voor een tweede keer, wegens ruis of ander verkeer op hetzelfde kanaal, zoals bij sluizen. Dus alleen maar <...> (sluis- of scheepsnaam). Je eigen scheepsnaam melden kan, maar is in dit stadium nog weinig zinvol.
De aangeroepene komt dan terug met iets in de trant van <...> geroepen? of 'wie roept <...>? of alleen maar <...>. (Als jij wordt aangeroepen idem dito uiteraard, maar dan omgekeerd)

Vanaf dat moment is het contact tot stand gebracht. Meld nu wél je scheepsnaam (één keer) en zeg wat je te zeggen hebt. En het geeft niets als je je als nieuwkomer misschien wat omslachtig uitdrukt. Als je maar begrepen wordt. De juiste lingo leer je in de praktijk snel genoeg. (Dat wil zeggen, als je de marifoon niet uitzet omdat je hem zelf even niet nodig hebt)

Nogmaals, ik zou dit nooit hebben gepost als het niet écht zó ontzettend simpel was.
Met schippersgroet,
Guido
Gerard

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo 08 aug 2021 10:53 Bijv. op de Noord bij de Lek is er voortdurend verkeer op 10 tussen schepen,
Ik ken het daar en natuurlijk ook de Noord bij Dordrecht omdat ik vaak de Wolwevershaven van Dordrecht in- en uitvaar.
Ik meldt me altijd met de naam van het schip of de post die ik aanroep gevolgd door mijn scheepsnaam en ook de binnenvaart doet dat (vaak). Soms melden ze ook gelijk, dat ze bijvoorbeeld achter je varen en willen oplopen of zo.
Laatst gewijzigd door Gerard op zo 08 aug 2021 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Gerard schreef: zo 08 aug 2021 12:42Ik ken het daar en natuurlijk ook de Noord bij Dordrecht omdat ik vaak de Wolwevershaven van Dordrecht in- en uitvaar.
Ik meldt me altijd met de naam van het schip of de post die ik aanroep gevolg door mijn scheepsnaam en ook de binnenvaart doet dat (vaak). Soms melden ze ook gelijk, dat ze bijvoorbeeld achter je varen en willen oplopen of zo.
Op die verkeersposten zijn ze dermate professioneel dat ze daar wel gelijk ook je scheepsnaam oppikken. Daar noem ik ook altijd de scheepsnaam wél meteen. Al hebben ze me steeds vaker ook al in het snotje via AIS.
Maar dan wacht ik toch eerst tot ze terugkomen voor ik mijn bedoelingen kenbaar maak. Dan hebben ze de volle aandacht voor je.

Mooi liggen daar in de Wolwevershaven, en nog gratis ook. Als van de drenkelingtrapjes in de kademuur 11 treden boven water zijn, kan ik nét onder de brug door. Wel goed het midden houden!
In 2012 hing ik, als een van de laatsten begrijp ik inmiddels, met schroefschade in die prachtige lift.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie