Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Waterman

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: do 29 jul 2021 15:10 Het hebben van een marifonie certificaat betekent bij aanwezigheid van een marifoon een uitluisterplicht.
Dat heb je mis jongedame.
Er staat namelijk nergens in de wet dat er een algemene uitluiterplicht is ,als je in het bezit bent van een marifoon.
Enkel op plaatsen waar een rechthoekig bord met een rode rand is waar een VHF kanaal(bv 22)op staat ,ben je verplicht gebruik te maken van ,en uitluisteren van je marifoon.
In feite komt het erop neer ,dat je bij een blauw bord ook geen luisterplicht hebt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
wrotter

Bericht door wrotter »

dus wil je niet uitluisteren en niet verplicht de marifoon gebruiken neem je een hand marifoon geen zichtbare antenne maar word je toevallig wel er uit gepikt op een post door middel van de atis wegens met je maatje lullen ,tja kan je pech hebben maar die kans is klein,
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Ja hoor we gaan de wet er weer bij halen en misschien de dokter omdat het niet goed is voor kroepoekkies als je een marifoon aan boord heb zet hem aan en luister ook daar kan je van leren en word het een gewoonte bij mij staat ook gewoon de muziek op ,op de radio en dan hoor ik ook wat er op de VHF gaande is gewoon een kwestie van wennen.probeer het maar en onder tussen ook op tegenligger of op oplopers letten en dat biertje of borreltje doe je als je stil ligt koffie of thee mag wel onder het varen, tjonge tjonge wat hebben we een fijne spannende hobby.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Gaat het weer een beetje, meneer Carel? :mrgreen:
Afbeelding
Maar je hebt wel een punt, het giert weer aardig de bocht uit.
Maar dat we wisten eigenlijk al dat dit zou gebeuren toen het "M" woord viel.
Valt me nog mee dat het nog niet gaat over het al of niet vervangen door GSM.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Er staat namelijk nergens in de wet dat er een algemene uitluiterplicht is ,als je in het bezit bent van een marifoon.
Staat gewoon in het BPR. Art 4.05, lid 8.
Enkel op plaatsen waar een rechthoekig bord met een rode rand is waar een VHF kanaal(bv 22)op staat ,ben je verplicht gebruik te maken van ,en uitluisteren van je marifoon.
In feite komt het erop neer ,dat je bij een blauw bord ook geen luisterplicht hebt.
Niet op het kanaal wat op het blauwe bord staat idd., tenzij je 2 marifoons hebt, dan weer wel. Op het algemene ship-ship kanaal ( vhf10) heb je gewoon ten aller tijden uitluisterplicht ( en antwoordplicht) als klein schip met marifoon.

Of dat meerwaarde heeft op de trekvaart tussen schubbekutteveen en reetketelmepikkie is een andere discussie maar uitluisteren moet je officieel als je hem hebt.
Marie Christina

Dan heb ik bij dezen bijgeleerd, al viel het niet mee het goed te lezen.
("Art 4 lid 4 tweede volzin" en dan weer terug naar lid 8 om vervolgens weer ergens anders heengestuurd te worden)
Ik schat in dat die verplichting een beetje ingehaald is door de tijd (en mobieltjes, daar zijn ze dan tóch).
Voorheen was VHF de enige manier om te alarmeren in geval van nood.
Ook op binnenwateren.

Ik wist wel dat de verplichting op zee geldt en dat die ook trouw nageleefd wordt.

Nochtans blijf ik dan tussen Schubbekutterveen en Slikkerpik de wet overtreden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

al viel het niet mee het goed te lezen
Lang leve wetgeving....de migraine begint al bij de eerste alinea voor niet juristen. Heb ergens nog wat draadjes lopen over "slepen met een plezierbootje". 1 wet....40 verschillende interpretaties waar wat voor valt te zeggen :lol:
Ik schat in dat die verplichting een beetje ingehaald is door de tijd (en mobieltjes, daar zijn ze dan tóch).
Voorheen was VHF de enige manier om te alarmeren in geval van nood.
Ja en nee. Voor medische gevallen terwijl je veilig ligt ja natuurlijk. Stopt je torretje ermee midden in de vaargeul dan gaat er m.i. nog steeds niets boven de marifoon. Dan ben je direct bij de desbetreffende partijen die een gevaar vormen cq hulp kunnen bieden. Maar ook dan....dobber je midden in de slikkerpik dan werkt botenwacht bellen wellicht sneller :lol:
Waterman

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: do 29 jul 2021 20:56 Stopt je torretje ermee midden in de vaargeul dan gaat er m.i. nog steeds niets boven de marifoon.
De "vaargeulen" die ik bevaar ,daar slinger ik mijn touw zo om een boom.
Ken je de "Kromme Raken"? Of het Hoerediepje , of de Lauwers ,of het Boterdiep?
Daar heb je niks aan een marifoon,maar meer aan een telefoon.
GSM masten genoeg.

Maar als ik in "het Westen" zou wonen,en daar varen ,zou ik ook een marifoon gebruiken,want de noodzaak om er daar eentje te hebben,is veel te groot.
Je zit daar direct op druk vaarwater,dit in tegenstelling met het Noorden.
Hetzelfde geld eigenlijk in Noord Holland.
Wil je van Den Helder naar Amsterdam ,dan is er maar één vaarwater,en dat is het Noordhollands kanaal,waar de beroepsvaart ook vaart.
Maar als ik bv van Uithuizen naar Stavoren wil ,kan ik zonder gebruik te maken van de beroepsvaartwegen ( m.u.v. kruisen) er komen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Laat ik nu net in het westen (Noord Holland) wonen.....
En dus altijd samen met beroeps opvaar...

Wat ik initieel op FB ook al zei, Friese meren is het minder spannend...
Maar ik vaar vaak samen met beroeps, dus gewoon een nobrainer.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter

Bericht door wrotter »

nou 1 route maar ik heb er al meerdere gedaan van uit den helder en vnaf het alkmaarder meer zijn er weer verschillend .
kan je ook nog over Medemblik en IJssel meer naar Edam of monnikendom en via waterland en deze routes waren zelfs met 36 meter te varen .
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Ik heb zo ongeveer alle routes richting het zuiden welke ik nemen kon wel eens gevaren onderhand...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Marie Christina

Ik begrijp niet goed hoe we van marifoons naar vaarroutes zijn gekomen.
Twei Woiven
BHS nummer 15401
Contacteer:

Ik ook niet, maar tijdens het varen zigzag je ook wel eens...

Mijn stelling, op routes waar je veel beroepsvaart tegen kan komen mag een marifoon een verplichting zijn van mij.
Wil je dat niet, blijf je maar op de Friese meren, of de Rotte plassen.
Of zo.

Voor een voorbeeld van verplichte routes, Hollands Diep, Dortse Kil, Oude/Nieuwe Maas, Noord, ofwel omgeving Rotterdam/Dordrecht, het IJ, de grote rivieren, Wester/Oosterschelde.
Er zijn vast nog wel wat punten te bedenken, dit komt spontaan op.

73, Mirjam & Jinny
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Er is een lijst met vaarwateren waar grote schepen verplicht twee marifoons moeten hebben. Op die wateren lijkt een verplichting van één marifoon voor kleine schepen me wel een goed idee.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
wrotter

Bericht door wrotter »

het is gewoon jammer dat er varensgasten zijn die denken alles op te lossen met een mobieltje.
Plaats reactie