GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Vandaag weer een stukje research gedaan :wink: de verkrijgbaarheid in het Zeeuwse is ten hemel schreiend: ik ben tot twee (2) plaatsen gekomen waar het aan het water te koop is n.l in Middelburg en in Zierikzee en op de wal heb ik er nog geen(0) kunnen vinden :cry:
Nou is Zierikzee niet ZO ver varen dus dat is te doen, maar ik wacht nog op bevestiging van de pomphouder dat het er ook inderdaad is, websites zijn als papier: ERG geduldig je kan er op schrijven wat je wilt :roll:
Ik denk dat ik de gok ga wagen maar zou dan graag NU er aan beginnen nu is mijn tank( 400 liter) half leeg namelijk .
@ Sambeek : ik denk dat jij eerder een DKS, DKM of zo hebt, de type aanduiding DA wordt volgens mij al even niet meer gebruikt bij DAF, maar ik kan me vergissen :oops:
Verder heb ik nog niet echt klachten gelezen van bezitters van wat oudere motoren, wel wat positieve reacties van DAF-vaarders die zonder uitzondering melding maken van beter(lees stiller) lopen en minder roken en DAT is waar ik naar toe wil 8) ook al geeft DAF zelf nog steeds aan geen sluitende oplossing te hebben voor het probleem met de 475 DA :cry:
Nog steeds hoop ik op wat meer reactie van mensen met oudere motoren die GTL stoken,
Wordt vervolgt,groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Vanwaar het argument om NU met GTL te beginnen als ik vragen mag?
Waarom niet eerst de tank leeg en dan beginnen?
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Dat is met een wedervraag te beantwoorden: waarom wél?
Je kan het gewoon mixen.

@Ad: Vorige zomervakantie voor het eerst ge GTLd.
Met een SaMoFa Mitsubishi uit '85.
Ging prima
Stiller, minder stank,enfin, alles wat al genoemd is.
Ook ik zou liever niks anders meer willen, ware het niet dat het in mijn vaargebied vrij slecht verkrijgbaar is (vorig jaar dan toch) of voor een meerprijs dat je wel heel veel om het milieu moet geven.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno: goed te horen dat het je goed bevalt, dat verkrijgbaarheidverhaal is bekend en heeft te maken met de beperkte productie denk ik.
Als de regering er nu eens achter gaat staan en er wat interessante regelingen bij hangt aan de "milieuspijker" (waar bijna alles tegenwoordig aan hangt :roll: )zal het wellicht ook voor de producenten leuker worden wat meer te maken en te distribueren 8)
@ Baschinist: ik dacht te beginnen met 50/50 mix omdat ik behalve goede berichten OOK negatieve ervaringen tegenkom, en eerlijk gezegd een beetje huiverig ben voor mijn oude karretje.
wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Marie Christina

Niet gehinderd door enige kennis van zaken, alleen dat het goed spul was, heb ik het gewoon bij de diesel gegooid, Ad.
Verhouding weet ik niet meer precies. Meer GTL dan dan diesel in elk geval.
Geen centje pijn.
Ging prima.

Het is met internet wel zo: hoe langer je zoekt hoe onzekerder je wordt. (Ik wel in elk geval).
Want hoe goed een product ook is, als je lang genoeg door zoekt vind je vanzelf negatieve berichten over dat product.
En dan begint de twijfel.

Ik had hier alleen maar gelezen dat het goed spul was, dus huppekee, tanken met die hap toen de gelegenheid zich voordeed.
Nooit spijt van gehad.
Nu raakt de GTL zo langzamerhand op en heb ik weer diesel getankt.
Wederom geen problemen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef: en eerlijk gezegd een beetje huiverig ben voor mijn oude karretje.
Volgens mij draaien onze oude dafjes op alles. Juist die moderne computergestuurde diesels zijn kieskeurig.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ik weet niet wat jullie oud noemen voor een motor maar onze is plusminus 37 jaar oud,nogmaals iedereen bij ons in de haven die het gebruikt is zeer positief,onze kachel doet het er ook prima op.
Ik gooi het er al in vanaf dat wij de boot hebben,maar ik was in het begin wel geschrokken van de troep die uit de uitlaat kwam maar toen dat weg was bleef het altijd mooi schoon.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Mijn motor is ook nog maar 54 jaar oud René! :lol:
Juist die ouwetjes hebben baat bij GTL vanwege roet en fijnstof. Arrejoan was bang dat z'n karretje er schade door zou oplopen. Niet dus.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Rene (K4) : Mijn torretje is van 1963 dus tellen maar :lol:
@ Menno: Ben ik met je eens hoor, hoe meer je zoekt hoe meer je redenen vind om te twijfelen :roll:
Ik las wel een stukje in het TVM clubblad, door dhr. Philipsen (expert TVM), dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met GTL. Nu was dit voornamelijk op de binnenvaart gericht maar toch......b.v: als een producent als Shell aanraadt om na een revisie of in geval van een nieuwe motor eerst 1000/1500 uur op ouderwetse diesel te draaien voor het overstappen geeft te denken, nietwaar :shock: ?
Dit zou dan zijn om de door diesel veroorzaakte "seal-swell" ( door de "dope`s" veroorzaakte zwelling van rubber) de gelegenheid te geven zijn werk te doen, en zo lekkage te voorkomen, want anders, en ik citeer uit het artikel: "worden het olieslurpers".
En DAT soort info word ik als "jonge onderzoeker" :lol: niet blij van, vandaar dat ik hier probeer wat onpartijdige meningen te pakken te krijgen.
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Nou, die seal swell zal bij jou nu toch wel klaar zijn, na 54 jaar? Kan je dat argument vast schrappen :mrgreen: :mrgreen:
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Marie Christina

Seal swell?
Weer een nieuw begrip geleerd. :?
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

@ Baschinist: ik dacht te beginnen met 50/50 mix omdat ik behalve goede berichten OOK negatieve ervaringen tegenkom, en eerlijk gezegd een beetje huiverig ben voor mijn oude karretje.
Snap ik, denk alleen dat je er op deze manier geen enkele conclusie uit kan trekken na een tijdje varen.
als een producent als Shell aanraadt om na een revisie of in geval van een nieuwe motor eerst 1000/1500 uur op ouderwetse diesel te draaien voor het overstappen geeft te denken, nietwaar :shock: ?
Hier zou ik niet al te bang voor zijn, dit is een gevalletje "kloten klaren". Bij nieuwe/ gereviseerde motoren staat wss in de garantiebepalingen dat de garantie alleen van toepassing is als brandstof wordt gebruik met een bepaalde EN normering bla bla bla...
"normale" diesel heeft een EN normering, GTL niet.
Dit zou dan zijn om de door diesel veroorzaakte "seal-swell" ( door de "dope`s" veroorzaakte zwelling van rubber) de gelegenheid te geven zijn werk te doen, en zo lekkage te voorkomen, want anders, en ik citeer uit het artikel: "worden het olieslurpers".
Vind ik eerlijk gezegd een vaag verhaal. De meeste dopes zitten in je smeerolie, niet in je gasolie. En dan nog.....welke gasolie tank je? of daar eventueel die dopes in zitten is maar de vraag namelijk, dat wordt ook nergens geregeld laat staan dat het valt te achterhalen als klant zijnde.
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, de reacties komen lekker op gang :D
Als altijd zijn de voorstanders voor/positief en de tegenstanders tegen/negatief :lol:
@ Karel-E: die seal-swell zal inderdaad wel over zijn bij mijn DAF-je, maar er wordt gesteld door de onderzoekers dat deze zwelling door het gebruik van GTL teniet word gedaan( en zou dat dan seal-shrink heten? :lol: ) waardoor er lekkages KUNNEN gaan optreden waar die eerst niet waren.
@ Baschinist: ik ben me er volledig van bewust dat bepaalde zaken uit het oogpunt van safety-first worden neergeschreven mede door bedrijven die wereldwijd opereren, want de claims die soms volgen............. :roll:
Ook weet ik wel dat als je begint met een mix je geen volledige conclusie kunt trekken uit het resultaat, maar dat was ook niet mijn bedoeling, ik wilde alleen het risico voor mijn kar en eventuele lekkages wat inperken.
De tussenweg zal het wel worden: eerst een proefopstelling met een klein tankje/jerrycan en kijken wat dat oplevert en dan naar mix/ zuiver GTL.
@ Menno: ik had er ook nog nooit van gehoord (van seal-swell) WEL van het fenomeen dat pakkingen kunnen zwellen in olie/gasolie maar niet dat er een woord voor was, TOT ik dat stuk van Philipsen las, dus ook op dat gebied weer wat geleerd 8)
@ Quichot: er op lopen zal ze zeker wel doen, maar ik ben altijd een twijfelaar en wil het eerst goed uitgezocht hebben VOOR ik in de vaart der volkeren mee ga :roll:
wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Ik heb dat stuk ook gelezen vandaag. Wat mij direct opviel is het wegblijven van onderbouwing door onderzoek. Het verhaal stoelt op ervaringen en theorieën. Ik zeg niet dat hij geen gelijk heeft maar er is ook geen duidelijke research gedaan....tenminste niet in dat stuk beschreven.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Moet wel melden dat een vriend die sinds 3 weken op gtl vaart wel direct een lekkage had op de dieselpomp. Na demontage bleek dat de o ringetjes echt wel aan vervanging toe waren. Om hier nu de schuld te geven aan de gtl gaat wat ver. Door de dichtheid er van komen dit soort dingen naar voren.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie