Kachel perikelen. Andere accu's?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Kachel perikelen. Andere accu's?
Ik loop al weer een paar weken te rommelen met mijn Webasto kachel.
Ik heb drie schakelkastjes, twee deden het niet meer, en eentje loopt door de startfase (voorgloeien) heen en start de motor, maar valt na een seconde af.
Dat gedrag is bekend, had ik ook toen ik e.e.a. een paar jaar geleden in een testopstelling had. Ik gebruikte een 24V trafo, maar die kon het vermogen tijdens de start (gloeiplug + motor) niet aan. Het schakelkastje heeft een beveiliging op die de kachel bij te lage spanning (22V) uitschakelt.
Daarna heeft de kachel een paar jaar zonder mankeren gedraaid. Totdat dit jaar de vorst inviel. Wat ik ook probeerde, de kachel deed het niet meer.
Eerst vertrouwde ik de aansluitingen niet meer. Ik heb extra dikke draden getrokken voor de voeding. Dat hielp niet. Accu's nagekeken, vloeistof was voldoende.
Toen het kastje in twijfel getrokken. Op zoek naar een mogelijkheid tot controle, en gevonden. YES, http://www.yachtelectronicsservice.nl/ uit Urk repareert die kastjes. Alles opgestuurd, en eentje is er met spoed nagekeken en teruggestuurd. Prima service, mag genoemd worden. Een reeks verbindingen waren niet meer 100%, die heeft-ie doorgesoldeerd. Kastje is ook verder getest en in orde bevonden. Vandaag teruggezet, met hetzelfde resultaat.
Toch vreemd, het werkt jaren zonder mankeren, en nu opeens niet meer. Koolborstels zijn ook gecontroleerd.
Ik hink nu op twee gedachten:
1.
Waarom pikt de Skylla 75, die op de accu's staat aangesloten, dit niet op? Het lijkt erop dat-ie net te laat inkomt om de grote spanningsval onder de 22V te voorkomen/op te vangen.
2.
De accu's zijn op. Dat zou raar zijn, ze zijn pas 1,5 jaar oud. Twee 230Ah semitractie accu's. Hebben het hele jaar door gewoon aan de Skylla gehangen.
Als ik die accu's vervang en het probleem is niet opgelost dan zit ik met 4 accu's die op onderhoudslading moeten worden gehouden totdat ik (hoop ik) ergens in 2018 weer kan varen.
Als ik er al accu's bijkoop denk ik aan Red-tops, die dan later naar de boegschroef kunnen worden omgezet. Maar ook daarvoor is wel behoorlijk wat vermogen nodig. De boegschroef is 14 PK/24 V. Dat is zo'n 10kW, en dat betekent een nominale stroom van ruim 400A, dus een aanloopstroom van pakweg 1000A. Nu zit er zo'n zelfde semitractieset als bij de kachel bij de boegschroef. Maar die set is allang overleden, net als mijn grote tractieset.
Puzzels, puzzels, puzzels. Iemand hier een idee? Aquanout misschien?
Ik heb drie schakelkastjes, twee deden het niet meer, en eentje loopt door de startfase (voorgloeien) heen en start de motor, maar valt na een seconde af.
Dat gedrag is bekend, had ik ook toen ik e.e.a. een paar jaar geleden in een testopstelling had. Ik gebruikte een 24V trafo, maar die kon het vermogen tijdens de start (gloeiplug + motor) niet aan. Het schakelkastje heeft een beveiliging op die de kachel bij te lage spanning (22V) uitschakelt.
Daarna heeft de kachel een paar jaar zonder mankeren gedraaid. Totdat dit jaar de vorst inviel. Wat ik ook probeerde, de kachel deed het niet meer.
Eerst vertrouwde ik de aansluitingen niet meer. Ik heb extra dikke draden getrokken voor de voeding. Dat hielp niet. Accu's nagekeken, vloeistof was voldoende.
Toen het kastje in twijfel getrokken. Op zoek naar een mogelijkheid tot controle, en gevonden. YES, http://www.yachtelectronicsservice.nl/ uit Urk repareert die kastjes. Alles opgestuurd, en eentje is er met spoed nagekeken en teruggestuurd. Prima service, mag genoemd worden. Een reeks verbindingen waren niet meer 100%, die heeft-ie doorgesoldeerd. Kastje is ook verder getest en in orde bevonden. Vandaag teruggezet, met hetzelfde resultaat.
Toch vreemd, het werkt jaren zonder mankeren, en nu opeens niet meer. Koolborstels zijn ook gecontroleerd.
Ik hink nu op twee gedachten:
1.
Waarom pikt de Skylla 75, die op de accu's staat aangesloten, dit niet op? Het lijkt erop dat-ie net te laat inkomt om de grote spanningsval onder de 22V te voorkomen/op te vangen.
2.
De accu's zijn op. Dat zou raar zijn, ze zijn pas 1,5 jaar oud. Twee 230Ah semitractie accu's. Hebben het hele jaar door gewoon aan de Skylla gehangen.
Als ik die accu's vervang en het probleem is niet opgelost dan zit ik met 4 accu's die op onderhoudslading moeten worden gehouden totdat ik (hoop ik) ergens in 2018 weer kan varen.
Als ik er al accu's bijkoop denk ik aan Red-tops, die dan later naar de boegschroef kunnen worden omgezet. Maar ook daarvoor is wel behoorlijk wat vermogen nodig. De boegschroef is 14 PK/24 V. Dat is zo'n 10kW, en dat betekent een nominale stroom van ruim 400A, dus een aanloopstroom van pakweg 1000A. Nu zit er zo'n zelfde semitractieset als bij de kachel bij de boegschroef. Maar die set is allang overleden, net als mijn grote tractieset.
Puzzels, puzzels, puzzels. Iemand hier een idee? Aquanout misschien?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Kun je nog een paar vragen beantwoorden:
1. Wat is de rustspanning van de batterijen, nadat deze een 6 tal uren zijn afgekoppeld van de lader.
2. Wat is de spanning van de batterijen als de kachel opstart.
3. helemaal mooi zou zijn als je de ingangsspanning op de kachel kunt meten tijdens het opstarten.
Ik vermoed dat de kachel te weinig spanning krijgt om de gehele opstartfase te doorlopen.
René
1. Wat is de rustspanning van de batterijen, nadat deze een 6 tal uren zijn afgekoppeld van de lader.
2. Wat is de spanning van de batterijen als de kachel opstart.
3. helemaal mooi zou zijn als je de ingangsspanning op de kachel kunt meten tijdens het opstarten.
Ik vermoed dat de kachel te weinig spanning krijgt om de gehele opstartfase te doorlopen.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Mijn vergelijkbare Eberspacher vertoonde vergelijkbare kuren.
Wel een jaar lang van alles gecheckt.
Te langen leste het hele spul uitgebouwd en laten nakijken door iemand van dit forum: Alles bleek perfect.
Uiteindelijk om andere redenen de accu's vervangen.
Daarna deed de kachel het ook weer perfect.
Dit soort kachels trekt behoorlijk veel stroom als ze opstarten.
Krijgen ze dat niet dan kappen ze er mee.
En dat wil nog wel eens gebeuren met accu's die slechter worden.
Wel een jaar lang van alles gecheckt.
Te langen leste het hele spul uitgebouwd en laten nakijken door iemand van dit forum: Alles bleek perfect.
Uiteindelijk om andere redenen de accu's vervangen.
Daarna deed de kachel het ook weer perfect.
Dit soort kachels trekt behoorlijk veel stroom als ze opstarten.
Krijgen ze dat niet dan kappen ze er mee.
En dat wil nog wel eens gebeuren met accu's die slechter worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Dan heb ik nog een derde mogelijkheid: gewoon twee startaccu's van zeg 70 AH kopen, dan kunnen die later naar de hoofdmotor cq generator die beide 12V zijn.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Kan ook, maar dan nog ingangsspanning bij de kachel meten.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Oh, de vragen van René gemist.
Ik zal de accu's eens loskoppelen.
Met mijn digitale multimeter valt de ingangsspanning terug naar 24,5V. Ik denk dat de meter te traag is.
Ik zal de accu's eens loskoppelen.
Met mijn digitale multimeter valt de ingangsspanning terug naar 24,5V. Ik denk dat de meter te traag is.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Er zit onder in de kachel een schakelaartje dat kontakt moet maken als de kachel vastgeschroeft zit,maakt dit schakelaartje geen kontakt dan doet hij het ook niet
De draadjes door verbinden,dit was bij mijn vorige kachel de oorzaak waarom hij het niet deet.
Ik had zelfs een nieuwe brander automaat gekocht voor ik hier achter kwam.
Dit is het proberen waard en kost niks
Succes
Gr René ( Klaver vier)
De draadjes door verbinden,dit was bij mijn vorige kachel de oorzaak waarom hij het niet deet.
Ik had zelfs een nieuwe brander automaat gekocht voor ik hier achter kwam.
Dit is het proberen waard en kost niks
Succes
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Hoi.
Ik lees tractie set en 2x230 Amp.
Oud lood is nu € 1.40 p/u waard.
Gr Wim
Ik lees tractie set en 2x230 Amp.
Oud lood is nu € 1.40 p/u waard.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Brandstofpomp defect /vervuild /verstopt?
Vuile / defecte vlamsensor?
Defecte gloeiplug?
Neemt het apparaat wel (flink) stroom op in de gloeifase?
En zoals René aangeeft, meet de spanning op de kachel zelf tijdens de gloeifase.
Of zet de rode pen op de accu plus en de zwarte pen op de plus zo dicht mogelijk bij de kachel, zo kun je spanningsval meten.
Aquanaut
Vuile / defecte vlamsensor?
Defecte gloeiplug?
Neemt het apparaat wel (flink) stroom op in de gloeifase?
En zoals René aangeeft, meet de spanning op de kachel zelf tijdens de gloeifase.
Of zet de rode pen op de accu plus en de zwarte pen op de plus zo dicht mogelijk bij de kachel, zo kun je spanningsval meten.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Even stil geweest, alles gaat hier niet zoals gewenst.
Als ik de relais die de kachel bekrachtigen na het voorgloeien met de hand aandruk totdat de brandercontrole is afgelopen blijft de kachel het gewoon doen.
Ik heb de ingangsspanning op 30cm van het Webasto schakelkastje gemeten, die valt van 28,5 volt terug naar 24,5 volt. Maar dan slaat de kachel ook direct af. Ik verdenk mijn (digitale) multimeter ervan te traag te zijn, hij volgt die spanningsval niet snel genoeg.
Ik denk dat ik aan nieuwe accu's moet.
Dan kies ik voor 2 startaccu's die ik later overzet naar resp. de hoofdmotor en de generator. Ik denk dan dat AGM's de beste keus zijn op de lange termijn. Welke kan ik het beste voor dit bedrijf kiezen, yellow-tops of red-tops? Kunnen die gewoon aan de Skylla-75 worden gehangen in 'normaal' (= niet-tractie) bedrijf, of hebben die een lader nodig met een specifieke laadkarakteristiek?
Als ik de relais die de kachel bekrachtigen na het voorgloeien met de hand aandruk totdat de brandercontrole is afgelopen blijft de kachel het gewoon doen.
Ik heb de ingangsspanning op 30cm van het Webasto schakelkastje gemeten, die valt van 28,5 volt terug naar 24,5 volt. Maar dan slaat de kachel ook direct af. Ik verdenk mijn (digitale) multimeter ervan te traag te zijn, hij volgt die spanningsval niet snel genoeg.
Ik denk dat ik aan nieuwe accu's moet.
Dan kies ik voor 2 startaccu's die ik later overzet naar resp. de hoofdmotor en de generator. Ik denk dan dat AGM's de beste keus zijn op de lange termijn. Welke kan ik het beste voor dit bedrijf kiezen, yellow-tops of red-tops? Kunnen die gewoon aan de Skylla-75 worden gehangen in 'normaal' (= niet-tractie) bedrijf, of hebben die een lader nodig met een specifieke laadkarakteristiek?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Als de spanning terug valt naar 24,5 volt zou de kachel gewoon moeten blijven werken lijkt mij. Een trage multimeter kan ik mij voorstellen. Misschien nog een keer testen door het gloeirelais in te drukken met de hand en tijdens de hele opstart/brand periode de spanning meten? Het lijkt mij dat de webasto ook wel aan blijft bij een iets lagere spanning dan 24 volt.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Nee, dat valt zwaar tegen.
Als hij eenmaal aan is geeft hij nergens meer om, maar in de opstartfase drinkt hij gretig uit de accuutjes.
En dat wil hij ook hebben.
Als hij eenmaal aan is geeft hij nergens meer om, maar in de opstartfase drinkt hij gretig uit de accuutjes.
En dat wil hij ook hebben.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
De reparateur heeft aan dat de afvalspanning 22V is. Het kastje is getest. Het kan dan ook niet anders dan dat de accu's zijn overleden ben ik bang. De vraag is nu dan ook: yellow-tops of red-tops, als ze straks als startaccu's voor de hoofdmotor en de generator gaan dienen. En: wat voor lader hebben die nodig. Kunnen ze achter de Skylla worden gehangen?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Als je Redtops koop en deze gaat gebruiken voor de kachel zullen ze binnen de kortste keren naar de kl*te zijn.
Yellow tops dus!
Zonde, want die is duurder als zijn rooie broer, en van de tractie eigenschappen maak je geen gebruik meer als je ze als startaccu inzet.
De Skylla (mits het een TG is ) kun je eenvoudig afstellen zoals je wilt, dus ook op de juiste spanningen voor Optima batterijen.
Maar nogmaals, als je de kachel met de hand (ingedrukt relais) door de vlambewaking heen moet helpen, is er in dat circuit dan niets mis?
Een vuile of defecte vlamsensor?
Aquanaut
Yellow tops dus!
Zonde, want die is duurder als zijn rooie broer, en van de tractie eigenschappen maak je geen gebruik meer als je ze als startaccu inzet.
De Skylla (mits het een TG is ) kun je eenvoudig afstellen zoals je wilt, dus ook op de juiste spanningen voor Optima batterijen.
Maar nogmaals, als je de kachel met de hand (ingedrukt relais) door de vlambewaking heen moet helpen, is er in dat circuit dan niets mis?
Een vuile of defecte vlamsensor?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Re: Kachel perikelen. Andere accu's?
Ik zou mijn afvoerpijp ook controleren . Gaat vaak dichtzitten i.v.m. spinraggen en je krijgt je webasto met geen mogelijkheid aan . Succes. Gr. Tjipke