Kachel perikelen. Andere accu's?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Kachel perikelen. Andere accu's?

Bericht door KarelE »

Ik loop al weer een paar weken te rommelen met mijn Webasto kachel.

Ik heb drie schakelkastjes, twee deden het niet meer, en eentje loopt door de startfase (voorgloeien) heen en start de motor, maar valt na een seconde af.

Dat gedrag is bekend, had ik ook toen ik e.e.a. een paar jaar geleden in een testopstelling had. Ik gebruikte een 24V trafo, maar die kon het vermogen tijdens de start (gloeiplug + motor) niet aan. Het schakelkastje heeft een beveiliging op die de kachel bij te lage spanning (22V) uitschakelt.

Daarna heeft de kachel een paar jaar zonder mankeren gedraaid. Totdat dit jaar de vorst inviel. Wat ik ook probeerde, de kachel deed het niet meer.

Eerst vertrouwde ik de aansluitingen niet meer. Ik heb extra dikke draden getrokken voor de voeding. Dat hielp niet. Accu's nagekeken, vloeistof was voldoende.

Toen het kastje in twijfel getrokken. Op zoek naar een mogelijkheid tot controle, en gevonden. YES, http://www.yachtelectronicsservice.nl/ uit Urk repareert die kastjes. Alles opgestuurd, en eentje is er met spoed nagekeken en teruggestuurd. Prima service, mag genoemd worden. Een reeks verbindingen waren niet meer 100%, die heeft-ie doorgesoldeerd. Kastje is ook verder getest en in orde bevonden. Vandaag teruggezet, met hetzelfde resultaat.

Toch vreemd, het werkt jaren zonder mankeren, en nu opeens niet meer. Koolborstels zijn ook gecontroleerd.

Ik hink nu op twee gedachten:

1.
Waarom pikt de Skylla 75, die op de accu's staat aangesloten, dit niet op? Het lijkt erop dat-ie net te laat inkomt om de grote spanningsval onder de 22V te voorkomen/op te vangen.

2.
De accu's zijn op. Dat zou raar zijn, ze zijn pas 1,5 jaar oud. Twee 230Ah semitractie accu's. Hebben het hele jaar door gewoon aan de Skylla gehangen.

Als ik die accu's vervang en het probleem is niet opgelost dan zit ik met 4 accu's die op onderhoudslading moeten worden gehouden totdat ik (hoop ik) ergens in 2018 weer kan varen.

Als ik er al accu's bijkoop denk ik aan Red-tops, die dan later naar de boegschroef kunnen worden omgezet. Maar ook daarvoor is wel behoorlijk wat vermogen nodig. De boegschroef is 14 PK/24 V. Dat is zo'n 10kW, en dat betekent een nominale stroom van ruim 400A, dus een aanloopstroom van pakweg 1000A. Nu zit er zo'n zelfde semitractieset als bij de kachel bij de boegschroef. Maar die set is allang overleden, net als mijn grote tractieset.

Puzzels, puzzels, puzzels. Iemand hier een idee? Aquanout misschien?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Kachel perikelen. Andere accu's?

Bericht door buggyrene »

Kun je nog een paar vragen beantwoorden:

1. Wat is de rustspanning van de batterijen, nadat deze een 6 tal uren zijn afgekoppeld van de lader.
2. Wat is de spanning van de batterijen als de kachel opstart.
3. helemaal mooi zou zijn als je de ingangsspanning op de kachel kunt meten tijdens het opstarten.

Ik vermoed dat de kachel te weinig spanning krijgt om de gehele opstartfase te doorlopen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Mijn vergelijkbare Eberspacher vertoonde vergelijkbare kuren.
Wel een jaar lang van alles gecheckt.
Te langen leste het hele spul uitgebouwd en laten nakijken door iemand van dit forum: Alles bleek perfect.
Uiteindelijk om andere redenen de accu's vervangen.
Daarna deed de kachel het ook weer perfect.

Dit soort kachels trekt behoorlijk veel stroom als ze opstarten.
Krijgen ze dat niet dan kappen ze er mee.
En dat wil nog wel eens gebeuren met accu's die slechter worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE

Bericht door KarelE »

Dan heb ik nog een derde mogelijkheid: gewoon twee startaccu's van zeg 70 AH kopen, dan kunnen die later naar de hoofdmotor cq generator die beide 12V zijn.
Kermit the Frog.
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Kan ook, maar dan nog ingangsspanning bij de kachel meten.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
KarelE

Bericht door KarelE »

Oh, de vragen van René gemist.

Ik zal de accu's eens loskoppelen.

Met mijn digitale multimeter valt de ingangsspanning terug naar 24,5V. Ik denk dat de meter te traag is.
Kermit the Frog.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Er zit onder in de kachel een schakelaartje dat kontakt moet maken als de kachel vastgeschroeft zit,maakt dit schakelaartje geen kontakt dan doet hij het ook niet
De draadjes door verbinden,dit was bij mijn vorige kachel de oorzaak waarom hij het niet deet.
Ik had zelfs een nieuwe brander automaat gekocht voor ik hier achter kwam.
Dit is het proberen waard en kost niks
Succes
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Ik lees tractie set en 2x230 Amp.
Oud lood is nu € 1.40 p/u waard.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Brandstofpomp defect /vervuild /verstopt?
Vuile / defecte vlamsensor?
Defecte gloeiplug?

Neemt het apparaat wel (flink) stroom op in de gloeifase?

En zoals René aangeeft, meet de spanning op de kachel zelf tijdens de gloeifase.
Of zet de rode pen op de accu plus en de zwarte pen op de plus zo dicht mogelijk bij de kachel, zo kun je spanningsval meten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
KarelE

Bericht door KarelE »

Even stil geweest, alles gaat hier niet zoals gewenst.

Als ik de relais die de kachel bekrachtigen na het voorgloeien met de hand aandruk totdat de brandercontrole is afgelopen blijft de kachel het gewoon doen.

Ik heb de ingangsspanning op 30cm van het Webasto schakelkastje gemeten, die valt van 28,5 volt terug naar 24,5 volt. Maar dan slaat de kachel ook direct af. Ik verdenk mijn (digitale) multimeter ervan te traag te zijn, hij volgt die spanningsval niet snel genoeg.

Ik denk dat ik aan nieuwe accu's moet.

Dan kies ik voor 2 startaccu's die ik later overzet naar resp. de hoofdmotor en de generator. Ik denk dan dat AGM's de beste keus zijn op de lange termijn. Welke kan ik het beste voor dit bedrijf kiezen, yellow-tops of red-tops? Kunnen die gewoon aan de Skylla-75 worden gehangen in 'normaal' (= niet-tractie) bedrijf, of hebben die een lader nodig met een specifieke laadkarakteristiek?
Kermit the Frog.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Als de spanning terug valt naar 24,5 volt zou de kachel gewoon moeten blijven werken lijkt mij. Een trage multimeter kan ik mij voorstellen. Misschien nog een keer testen door het gloeirelais in te drukken met de hand en tijdens de hele opstart/brand periode de spanning meten? Het lijkt mij dat de webasto ook wel aan blijft bij een iets lagere spanning dan 24 volt.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Nee, dat valt zwaar tegen.
Als hij eenmaal aan is geeft hij nergens meer om, maar in de opstartfase drinkt hij gretig uit de accuutjes.
En dat wil hij ook hebben.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE

Bericht door KarelE »

De reparateur heeft aan dat de afvalspanning 22V is. Het kastje is getest. Het kan dan ook niet anders dan dat de accu's zijn overleden ben ik bang. De vraag is nu dan ook: yellow-tops of red-tops, als ze straks als startaccu's voor de hoofdmotor en de generator gaan dienen. En: wat voor lader hebben die nodig. Kunnen ze achter de Skylla worden gehangen?
Kermit the Frog.
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Als je Redtops koop en deze gaat gebruiken voor de kachel zullen ze binnen de kortste keren naar de kl*te zijn.
Yellow tops dus!

Zonde, want die is duurder als zijn rooie broer, en van de tractie eigenschappen maak je geen gebruik meer als je ze als startaccu inzet.

De Skylla (mits het een TG is ) kun je eenvoudig afstellen zoals je wilt, dus ook op de juiste spanningen voor Optima batterijen.

Maar nogmaals, als je de kachel met de hand (ingedrukt relais) door de vlambewaking heen moet helpen, is er in dat circuit dan niets mis?
Een vuile of defecte vlamsensor?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Tjipke

Bericht door Tjipke »

Ik zou mijn afvoerpijp ook controleren . Gaat vaak dichtzitten i.v.m. spinraggen en je krijgt je webasto met geen mogelijkheid aan . Succes. Gr. Tjipke
Plaats reactie