Een beginnetje gemaakt met het slopen van de vloer in het vooronder. In de kop, rondom de schroefas en in de kont is beton gestort. Blijkt dat in het vooronder de vloer bestond uit een plaat multiplex rechtstreeks op het beton gekit. Stukkie zeil erover en klaar. Nagenoeg luchtdicht dus bleef lekker lang vochtig. Gratis champignons, dat dan weer wel.
Net boven de rand van het beton zit wat roest.
Ik moet nog een proefstukje beton wegkappen om te kijken hoe ver dat doorloopt. Dat heb ik in het achteronder al gedaan, en daar was onder het beton nauwelijks roest te vinden.
Er is al veel geschreven over betonballast weghalen of laten zitten zag ik. Ik denk dat ik het op termijn voor mijn gemoedsrust weghaal, het staal controleer en conserveer en misschien wel weer terug stort. Maar daar heb ik nu nog geen zin in, en de diktemeting van vorige zomer liet niets verontrustends zien. Dus ik denk dat ik een nieuwe vloer maak die wel ventileert en makkelijk open kan, de roest behandel en iets conserverende tussen beton en staal laat lopen. Fluidfilm (?) las ik al, of heeft iemand betere ervaringen met iets anders?