RuudMal schreef:Je ziet ook dat die Russische coaster een kop heeft om door het ijs te varen. er zit een knik in daarmee drukt hij zichzelf op het ijs. en door het gewicht breekt het ijs weer. zo komt hij telkens een stukje verder in het ijs.
Die dingen zijn meestal nog in de. Sovjet-Unie tijd gebouwd.
Voor en door de staat, dus.
Vrijwel onbeperkt budget.
Ze werden dus zeer zwaar en over-powered gebouwd, zodat ze geen ijsbrekers nodig hadden in niet- Russische wateren.
De Sovjet-Unie was nu eenmaal niet zo van het hulpvragen.
Dat dat lading,brandstof en geld kostte deed er niet toe.
Vadertje staat had bekostigde immers alles?
De westerse reders bouw (d) en gewoon schepen met ijsklasse om zelf in staat te zijn door matig dik ijs te varen.
Voor die enkele keer dat ze in zwaarder ijs terecht kwamen/ komen huur (d) en ze dan wel ijsbrekers in.
Dat werd de rest van het jaar wel terugverdiend met het sneller kunnen varen en minder brandstof verbruik tgv minder gewicht en minder power.
Vandaar dat je bij de (oudere ) Russische schepen wel zo'n kop ziet en bij Westerse zelden.