weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen (vooral de moderators) ik heb reeds TWEE keer een update draadje getypt en beide keren als ik op versturen klik komt het inlog scherm voor mijn neus en als er ingelogd is zijn mijn avonturen verdwenen :twisted:( misschien een idee om "reactie"te blokkeren voor niet ingelogden VOOR ze er aan werken) Dus.... nog EEN keertje dan: voor de duidelijkheid even een beeld van hoe ik me mijn nieuwe elektra installatie voorstel: walstroom, omvormer/lader/omschakelautomaat, 12v start- en meter- en verlichtingsaccubank waarbij start en huishoud gescheiden door een Cyrix. 24 Volt bankje voor de nog te plaatsen ankerlier en wat kleine gebruikers. 12 volt gedeelte :140Ah start en 460 Ah huishoud te laden met 65 A dynamo en de lader 12/1800/70 EN een zonnepaneel 250 Wp met een 30 A MPPT regelaar. 24 volt gedeelte: 90 Ah te laden via lader 220/24 en een 95 Wp paneel met een 10 A regelaar.Niet HELEMAAL ideaal maar volgens mij afdoende voor mijn behoefte. :P . nog even over de witte flexpijp: deze heeft een andere bestemming gekregen ( aan de wal :D )ik ga nl de inlaat van de watertank verplaatsen en wel zo dat er met recht toe recht aan naar de tank gestroomd kan worden :idea: :P . het oude gat is voorbestemd om de schoorsteen van een aangeschafte dieselkachel te herbergen (na verruiming) win/win lijkt me :wink: vandaag een stukje geschilderd in de MK maar het vocht wat er met mijn gaskacheltje tijdens de vorst ingekomen is was nog niet helemaal weg dus de handdoek gegooid en thuis aan het ontwerp van het nieuwe dashboard begonnen :wink: . wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Maak je je het zelf niet al te moeilijk? 2 systemen, 12V en 24V. Ik neem aan dat je startmotor/dashboard 12V is, althans wat ik opmaak uit je verhaal. Waarom niet alles op 12V draaien?

Tweede puntje die, ik persoonlijk, onnodig ingewikkeld vind is de omschakelautomaat. Waarom niet meteen een combi aanschaffen?

Gr.

Erik
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

hallo Erik, even antwoord op je vragen/opmerkingen : eerst de twee systemen ik heb 24 V nodig voor mijn ankerlier, ooit gekocht voor een ander schip nooit gebruikt, maar om nu weer een te kopen en deze, overjarige inmiddels, voor een paar knaken weg te doen op marktplaats zie ik niks in :( . heb wat rondgeneusd op www maar een andere (12 v) motor kost ook 5/600 euri voor die lier, en serie-paralelschakelen hoor ik zoveel ellende van......liever niet :x . wat de omschakelautomaat betreft: ik bedoel dat mijn omvormer is in te stellen op welke volgorde hij stroom tot zich neemt, wal,generator of accu dat kiezen doet doet hij dan automatisch het is alles in een kast geknutseld dus er is maar een apparaat :D ik hoop wat meer duidelijkheid te hebben geschapen :P wordt vervolgd groet Ad :mrgreen:
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

24V word dus een stand-alone gedeelte, niks moeilijks. Denk maar aan het schema van een zaklamp. Accubankje, laadregelaar zonnepanelen, lader vanaf de walstroom en ankerlier allemaal parallel aan hetzelfde accubankje. Denk aan de juiste zekeringwaarde die bij de afgaande kabeltjes horen. Min ook aansluiten op je scheepshuid.

Voor het 12V gedeelte kom je op het standaard botenschema uit, dynamo - accuscheider - 2 accubankjes. Regelaar vanaf de zonnepanelen sluit je aan volgens bijgeleverd schema. Min ook aansluiten op je scheepshuid. Hoofdschakelaar in de min, dan heb je er maar 1 nodig i.p.v. 2.

230V een beetje afhankelijk van het type omvormer. Makkelijkst is om een paar stopcontacten op de omvormer en een paar andere stopcontacten op de walstroom aan te sluiten. Anders een dubbelpolig omschakelrelais, de spoel aangesloten op de walspanning. Let er op dat de randaarde walstroom en randaarde omvormer aan de scheepshuid geknoopt behoort te worden. Als je dat goed wilt uitvoeren is een scheidingstrafo nodig.

Gr.

Erik
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Naar de min schakelen..... Dat kan een discussiepunt zijn.
Vroeger.....was het chassis de plus, en schakelde men via de min.
Men is overgegaan naar de min aan het chassis te hangen, en dikwijls bleef men via de min schakelen.

Ik heb maar een min punt :mrgreen: over het schakelen via de min.
Als er iets gebeurt (sluiting), kan een machine, pomp of wat dan ook ongecontroleerd aan gaan. Dus mijn punt is veiligheid. Spanningsloos is veilig.

Wat betreft de min aan de scheepshuid, daar komt bij dat alles wat min, aarde, en zelfs de nul aan elkaar hangt bij een goed uitgevoerde installatie.

Bij het voorstel van Erik wat betreft de stopcontacten....
Een paar via de wal, een paar via de omvormer. Het kan natuurlijk, maar met een schakelaar hoef je je stopcontacten niet dubbel uit te voeren, geen dubbele bekabeling.
Evt een verklikkerlampje zodat je weet dat je 220 aanstaat op wal of accu.. De schakelaar natuurlijk met een nul stand, (geen 220)

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
stevedem

Bericht door stevedem »

FransvanNispen schreef: Bij het voorstel van Erik wat betreft de stopcontacten....
Een paar via de wal, een paar via de omvormer. Het kan natuurlijk, maar met een schakelaar hoef je je stopcontacten niet dubbel uit te voeren, geen dubbele bekabeling.
Evt een verklikkerlampje zodat je weet dat je 220 aanstaat op wal of accu.. De schakelaar natuurlijk met een nul stand, (geen 220)

Groet

Frans 8)
Dat ligt een beetje aan je omvormer,
Ik weet niet welke je hebt,

maar indien je een multiplus hebt, met een remote panel.
Dan alle stopcontacten via de multi laten lopen, indien je walstroom hebt gaat de 220v gewoon direct vanaf de wal.
als je dan bv maar 6a hebt op de wal, stel je het remote panel daarop in.
De multi bewaakt dan het verbruik, en zal nooit meer dan die 6a van de wal pakken.
zo heb je nooit het risico dat je teveel vraagt en de zekering eruit klapt.

Mijn 12/3000/120-16 heeft die funtie in ieder geval.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Tuurlijk,als je een multiplus hebt, zijn alle problemen de wereld uit.

Mijn, en ook Erik`s voorbeeld gaan dan ook over de wat simpelere zelfbouw instalaties.
Vroeger...... :cry: ...kwam het kabeltje van de wal, ging naar een paar stopcontacten en men was klaar....
later kreeg men betaalbare omvormers en moest men keuzes gaan maken.

En nu kunnen we kopen (soms) wat we willen op dit gebied, en hebben we veel gemak van de moderne technieken, zoals de multi-plus.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

stevedem schreef:
maar indien je een multiplus hebt, met een remote panel.
Dan alle stopcontacten via de multi laten lopen, indien je walstroom hebt gaat de 220v gewoon direct vanaf de wal.
als je dan bv maar 6a hebt op de wal, stel je het remote panel daarop in.
De multi bewaakt dan het verbruik, en zal nooit meer dan die 6a van de wal pakken.
zo heb je nooit het risico dat je teveel vraagt en de zekering eruit klapt.

Mijn 12/3000/120-16 heeft die funtie in ieder geval.
Hebben ze allemaal, en uiteraard ook de mogelijkheid om aan boord toch meer te gebruiken als de wal aansluiting kan leveren.
Dat wordt bijgemaakt, power assist.

Ik heb nog wat b-keus modellen staan....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, weer een update van TADI 3 in de vetloods is het werk even gestaakt wegens lichamelijke problemen, maar er is wel en lichtpuntje nl. ik heb mijn deels verteerde en lekkende (weinig, maar toch) raamrubbers behandeld met vloeibaar rubber en de resultaten zijn veelbelovend :) . Het is een beetje werk, want lakwerk afplakken en na aan brengen afplakband verwijderen en het raam schoonmaken VOOR de handel droogt( snel), want dan is het NOG meer werk :x Het glas doe ik met een verfsteker met een stanleymesje erin en dat werkt perfect en de tape word eerst losgesneden anders trek je de rubberfilm los.Na de eerste regenval lijken de lekjes dicht maar het heeft nog even tijd nodig om helemaal uit te harden en over te schilderen met een sneldrogende( net als het rubber) primer zodat het lekker kan wennen aan elkaar tot er in het voorjaar geschilderd gaat worden :P Ook de plannen en ideeën voor de kerncentrale gaan lekker maar moeten nu even op carnaval wachten :D wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Over het typen van een reactie die verdwijnt: ik heb mezelf aangeleerd voordat ik op versturen druk: Ctrl-A Ctrl-C te doen (alles selecteren, kopiëren), mocht er iets mis gaan kun je de tekst in een vers venstertje plakken :)

-hierboven stond eerst Ctrl-V ipv Ctrl-C...dat is inderdaad niet handig, dan is Ctrl-Z de manier om ongedaan te maken ;)

Ik moet zeggen dat ik het al een tijd niet nodig heb gehad (voorheen ook alleen op andere fora trouwens).
Laatst gewijzigd door Boekel op wo 03 feb 2016 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Doe dan Ctrl-A Ctrl-C. C is kopieren, V is plakken. Met Ctrl-V vervang je alles wat je hebt geselecteerd door je vorige Copy opdracht.......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

KarelE schreef:Doe dan Ctrl-A Ctrl-C. C is kopieren, V is plakken. Met Ctrl-V vervang je alles wat je hebt geselecteerd door je vorige Copy opdracht.......
Oeps!! Bedankt, ik heb het aangepast! (doe het altijd blind..)
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

goedenavond allen, dat is pas een verrassing :P al deze reacties op het draadje van even geleden over het verdwijnen van reacties :D.Wat ik er mee wou zeggen is dat het mogelijk is een heel verhaal te typen onder de knop reactie en dan bij versturen tot de (automatische) ontdekking te komen dat je niet ingelogd was en als je dat doet (inloggen) je je verhaal kwijt bent, ik vind dat als je reageert er even een seintje mag zijn dat je EERST dient in te loggen. Genoeg off-topic: ik ben vandaag weer aan boord geweest na een periode van lichamelijke ongemakken en heb gezien dat het bewerken van de raamrubbers met vloeibaar rubber zijn vruchten heeft afgeworpen alle lekkages zijn weg :P ondanks ruime besproeiing met hemelwater aangejaagd door behoorlijke wind vol op de ramen nergens vocht aan de binnenkant te bespeuren, nu nog de (beginnende) roest aan de binnenzijde behandelen, hier ook de rubbers "rubberen" :mrgreen: en t.z.t afwerken en klaar is Arrejoan. In de vetloods en omstreken de geleidewielen en lagers van het stuurwerk eens lekker doorgepompt met vet want het roer begon al weer wat zwaarder te draaien ( ketting en kabel,weet u nog) het draait nu weer redelijk soepel. Daatje weer een stukje verder schoongemaakt en even laten draaien waarbij toch steeds meer het idee van een startmotorsrevisie gestalte krijgt want het gaat niet zoals zou moeten, de beer van een accu (140 Ah start) is binnen 20 seconden leeg, althans zo klinkt het, als DA een klapje meegeeft vliegt de bendix eruit , dus......nie goe nie :cry: wordt wederom vervolgd, groet Ad :mrgreen:
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Meet ook eens de spanning op zowel de startmotor als accu tijdens ronddraaien startmotor. Euvel zoals je het beschrijft kan ook veroorzaakt worden door slechte bekabeling.

Gr.

Erik
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hallo Erik,ik heb de bekabeling helemaal nagelopen en de starter open gehad en zo goed mogelijk schoon gemaakt en gesmeerd dus afgezien van een interne breuk in de kabels of een kapot relais zou IK het 1,2,3 niet weten :roll:
Plaats reactie