van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Marie Christina

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Dit zie je niet met een vliegvakantie!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Het gaat regenen juist voor de laatste 3 bruggen en niet zo zachtjes ook met bakken komt het uit de hemel terwijl het eerste bruggetje nog open en bloot bediend wordt, eerst nog een doorkijkje, de Ye waar Edam met Volendam mee verbonden was via het water.
Er was vaart en handel, getuige de volgende foto:

Afbeelding

En de laatste foto van vandaag de drie bruggen, misschien bij een snelle opening had de nattigheid nog wel meegevallen maar voor die 6 euro bruggeld moest het gewoon wat langer duren hoe was het ook al weer, o ja waar voor je geld!

Afbeelding

De andere morgen even wat boodschappen doen en site seeing, op mijn weg vond ik een stukje historie:

Afbeelding

Afbeelding

en het restant “landinwaarts” richting Volendam

Afbeelding

Nog even de heul, het overwelfde gedeelte karakteristiek voor deze plaats:

Afbeelding

We nemen afscheid van deze plaats en om 11.30 uur ontmeer ik de Vrijbuiter en wil richting Purmerend, echter zoals het leven niet altijd gaat zoals we plannen loop ook dit weer enigszins anders.
Na enig drijven voor de brug komt de brugwachtster met de mededeling dat er een brug te Purmerend gestremd is er is iets stuk en men weet niet wanneer het weer heel is.
Bruusk maak ik linksomkeert en ga de Purmerringvaart op richting Monnickendam dus toch maar doen wat in de planmogelijkheden zat alleen niet vanaf het IJsselmeer.
Dit was dan wel weer een leuk modelletje wat op de lens kwam tussen de druppels door:

Afbeelding

Afbeelding

Zo het volgende stukje,
Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Dan nadert het vanaf deze kant schilderachtig gelegen Monnickendam alleen te bevaren via de Purmer EE of Stinkevuil, rechtuit langs de N 247 vanaf de Zedde liggen twee lage klap of valbruggen die niet bediend worden.
Het plaatje omfloerst door wind en vochtigheid geeft wel een karakteristiek beeld van Noord-Holland aan:

Afbeelding

Gaan om 13.00 uur onder deze brug in de N 247 door:

Afbeelding

om direct erna stuurboord uit te gaan naar de brug en sluis in Kloosterwijk en liggen inmiddels al afgeschut in de sluis:

Afbeelding

en kiezen dan weer het “ruime” sop op de vaart naar Broek in Waterland wat op deze dag zijn naam dubbel en dwars verdient, het valt er zo gezegd makkelijk uit weer nat boven en onder:

Afbeelding

deze sluis word op afstand bediend en het werkte bijzonder vlot achter mij sloot het geheel direct weer toe:

Afbeelding

Na een verdwaalde Engelsman een stoer schip uit Sheffield:

Afbeelding

en na nog een hefbrug die op bestelling open ging verlaten we Monnickendam en hebben een weidse blik over de Zuidoost Purmer:

Afbeelding

Tot zover weer, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

We passeren nog een restant van de Waterlandse tram Monnickendam - Broek in Waterland over het Oudelandsedijkje van de Noord Hollandse Tramwegmaatschappij, een heusche stoomtram van Amsterdam Noord tot Edam.
De lijn was 21,5 km lang en wellicht heeft de IJtunnel van Sailor Wim menige reiziger voor dat trammetje overgezet vanaf het open havenfront.
Tot half mei 1933 reed men met personen, en 11 jaar later stopte ook het goederen vervoer op dat traject, voor mij die dit even opzocht n.a.v. deze foto wel een monument:

Afbeelding

Het dorp Broek in Waterland doemt op, met over bakboord de uitbreiding wat gelukkig nog enigszins het streek karakter behoudt:

Afbeelding

inmiddels voor de hefbrug in de regen met achter de klapbrug:

Afbeelding

en de heffende hefbrug:

Afbeelding

die weer statig achter ons naar beneden zakt:

Afbeelding

Op deze dinsdag 15-09-2015 passeer ik om 14.30 het Schouw en draai stuurboord uit naar Purmerend.
Er is tot de sluis geen behoefte aan een brugopening en ben om 16.00 uur door de sluis en denk dan 3 uur omvaartijd heb gehad.
Dat ik geen foto’s heb van dat stukje komt mede door de harde wind die het drijven voor de rood-groene lichten van de sluis tot laveren noopte zoiets als van voor naar achter, van links naar rechts, lastig om dan je boot voor de wind afgestopt te houden.
Hier dan een foto van het brugje van de Neck wat ons in het verleden toegang verschaftte tot het bevaren van de Wormer ringvaart met zoon Tim in naar ik meen 2006:

Afbeelding

Hier stopt het verhaal weer even, tot zo.
Afbeelding
schipper-willem

Zoals ik al eerder memoreerde van onder en van boven zeiknat de weergoden stortten hun fonteinen over mijn hulkje en druipend kwamen we aan bij Spijkerboor waar we rechtsaf de Beemster invoeren:

Afbeelding

Het was 17.00 uur toen ik onder de brug die de Westdijk en de Zuiddijk verbindt doorvoer,
geen foto’s door de nattigheid maar op Google Earth is de situatie goed te bekijken.
Dan vindt je ook een zeilkastje met een overhangend boeisel aan de achterkant heel bijzonder zoiets vindt je maar zelden (Westdijk fort Spijkerboor).

Afbeelding

Aan de andere kant een prachtige Friese klipper met van origine één mast zoiets staat toch veel stoerder dan bij veel charterschepen waar men uit commerciële redenen twee masten plaatst waar er maar één hoort:

Afbeelding

Op naar het dorp waar je in de beleving je in half vorige eeuw waant, de Rijp om 17.30 uur afgemeerd in de jachthaven, eten gekookt en in de regen nog even naar het plaatselijk café de Wallevis maar het was totaal uitgestorven.
Foto’s genoeg van het dorp wat ik op 19-09 visiteerde maar ja dat kun je hier toch niet allemaal kwijt, enkele beelden zal ik jullie niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

Diverse vaartjes zijn in de Rijp verenigd en daaruit blijkt hoe belangrijk de scheepvaart in het verleden was en nog weer een mooi pandje van een “pandjesbaas” aan de kleine dam:

Afbeelding

nog even een miniatuurbrug op het droge:

Afbeelding

en na een bezoek aan de buurtsuper kom je toch altijd weer bij dit plaatje uit:

Afbeelding

Hier stopt dan weer voor even mijn verhaal,
groet Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Nadat er drinkwater ingenomen is vaar ik tegen de middag uit jachthaven de Meermolen en moeten uiteraard weer terug richting Spijkerboor.
Bij het laatste bruggetje raak ik net het windscherm op de stuurhut aan de balk die aan de buitenzijde zit en omdat het regende stuurde ik binnen dus was het geheel enigszins verbogen en één ruit stuk.
Scherven bij elkaar geraapt en later weer bij elkaar geplakt niet weggegooid er was toch wat geluk nodig deze reis en later belandde de scherven bij de schilder in de glasbak.
Te Spijkerboor stuurboord uit en passeer plaatsen als Graftdijk en Akersloot Heiloo en naderen dan Alkmaar wat ik min of meer links laat, en duikt het kanaal Omval-Kolhorn in:

Afbeelding

Als je bootje zo’n onderkruipertje is vervallen helaas voor het landverkeer de brugopeningen, en rustig varen we richting onze bestemming van vandaag Broek op Langendijk.
Oer Hollandse plaatjes trekken aan mijn gezichtsveld voorbij tjalken klippers nostalgisch omgebouwd en denkend aan Jantina van de Turfschuit die zo maar op het achterdek van deze schuit zou hebben gestaan W.G. van der Hulst heeft dat prachtig verwoord en getekend:

Afbeelding

Dan weer een ander plaatje met diverse typen recreatie vaartuigen en een mooi decorstuk de brug en de molen:

Afbeelding

Afbeelding

Om het geheel te complimenteren wie wil er nu niet zo’n botenhuisje naast die molen, wellicht ietsjes hoger voor de Vrijbuiter maar dromend zie ik dat al voor me:

Afbeelding

Door de spoorbrug in de lijn Alkmaar Hoorn, al moet ik er bij vertellen dat er verderop ook een aftakking is noordoostelijk van Heerhugowaard genaamd de vork.
Voor de spoorbrug waren er baggerwerkzaamheden wat je onder de brug door nog kan zien, en ook deze brug met een normale hoogte van 2.10 m was door de waterstand te nemen.

Afbeelding

Over links zie je het wachtschip Abel Tasman van de waterscouts te Heerhugowaard.
We komen in Broek op Langendijk en ga morgen het veilingmuseum bezoeken.
Tot zo dan weer.
Afbeelding
schipper-willem

Opnieuw stralende regenbuien maar gewapend met een paraplu besluit ik na de Rijp nu mijn geluk te beproeven met een druilerige miezer voor een wandelingetje in het aangelande dorp.
Weinig te beleven, en vroeg te kooi.
Daar ik nog nooit de monumentale veiling had bezocht leek het mij een goede gelegenheid dit op 17-09 te doen en waande me al een beetje daar op het volgende plaatje:

Afbeelding

maar op den duur was ik toch waar ik wezen moest:

Afbeelding

En wat te denken van zo’n entree, de Westfries in al haar glorie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo gaan de plaatjes wel weer hard een stukje openluchtmuseum een stukje legakker:

Afbeelding

Een oude punter die geëlektrificeerd wordt:

Afbeelding

en tot slot een kantelhelling:

Afbeelding

Tot het volgende week veilingstukje, Willem.
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Weer een mooi tochtje Willem!

1 correctie: De Abel Tasman is niet van de waterscouts, maar van het Zeekadetkorps Heerhugowaard.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem

Karel,
Zo op het eerste gezicht is het geen Zaandam of Rigel Of Abraham van der Hulst of Langeroog of... meer een sleepkastje uit de binnenwateren maar met fantasie is het voor daar een echt zeeschip, het belangrijkste is echter hoe creëer je een mooie tijd voor die jeugd, de rest is bijzaak.
Groet, Willem.
Afbeelding
KarelE

Bericht door KarelE »

Dat klopt, een aantal korpsen dat meer binnen- dan buitenwater in zijn directe omgeving heeft beschikt over een binnenvaartschip als korpsschip: Arnhem (Pax), Amsterdam (Pontresina), Den Haag (Enterprise, in de Binckhorsthaven), Heerhugowaard (Abel Tasman), Vlaardingen (Assam II)
Kermit the Frog.
Tim76

Bericht door Tim76 »

Die spoorbrug heet bij ons Bol: Spoorbrug Broek op Langedijk. Hij ligt in de lijn Alkmaar - Heerhugowaard, op de splitsing verderop maak je de keuze tussen via Obdam naar Hoorn ofwel richting Schagen, Anna Paulowna en Den Helder. Op beide trajecten kom ik met enige regelmaat :wink:

Groeten van Tim!
KarelE

Bericht door KarelE »

Volgens mij maak je die keuze helemaal niet Tim, die wordt voor je gemaakt :wink: :mrgreen:

Of kunnen jullie tegenwoordig op afstand wissels omleggen, zoals dat bij trams gedaan wordt?
Kermit the Frog.
Tim76

Bericht door Tim76 »

Het was ook maar bij wijze van spreken: als reiziger kun je die keuze daar wel maken, als machinist ben je aan Prorail overgeleverd :mrgreen:

Groeten van Tim
KarelE

Bericht door KarelE »

Was een geintje, je zegt dat je de keuze verderop maakt, maar die maakte je al toen je instapte ;)
Kermit the Frog.
Tim76

Bericht door Tim76 »

KarelE schreef:Was een geintje, je zegt dat je de keuze verderop maakt, maar die maakte je al toen je instapte ;)
Voor zover er iets te kiezen valt: mijn dienstkaartje is leading. Ik vrees dat ik toch wat uit moet leggen als ik eigenhandig besluit iets anders te gaan doen dan daarop staat... :wink:
Plaats reactie