van beroeps naar recreatief
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: van beroeps naar recreatief
Hé schipper, leuk om weer een stukkie mee te mogen varen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
We drijfdromen verder en ginds zien wij de toren in ’t groene bosje staan:

verder weer en komen bij Weesp een hele kakofonie tegen van een vlotbrug daar de oude waarschijnlijk gerenoveerd wordt dus wachten we een wijle en stomen door naar Muiden.
Een afspraak maakt dat ik voor de Keetpoortsluis afmeer om 15.45 uur

en om 16.00 er doorheen vaar ik via de vestinggracht naar de Naarderpoortbrug in de zuidpolderweg:

Eigenlijk heb ik geleerd om niet te veel achterom te kijken maar vooruit voor deze enkele keer:

of zou zoiets meer moeten

Met deze foto stopt weer even het verhaaltje, maar daar ik voor het eerst hier vaar maak ik wat extra foto’s ook voor hen die hier nog nooit geweest zijn:

groet, Willem.

verder weer en komen bij Weesp een hele kakofonie tegen van een vlotbrug daar de oude waarschijnlijk gerenoveerd wordt dus wachten we een wijle en stomen door naar Muiden.
Een afspraak maakt dat ik voor de Keetpoortsluis afmeer om 15.45 uur

en om 16.00 er doorheen vaar ik via de vestinggracht naar de Naarderpoortbrug in de zuidpolderweg:

Eigenlijk heb ik geleerd om niet te veel achterom te kijken maar vooruit voor deze enkele keer:

of zou zoiets meer moeten

Met deze foto stopt weer even het verhaaltje, maar daar ik voor het eerst hier vaar maak ik wat extra foto’s ook voor hen die hier nog nooit geweest zijn:

groet, Willem.

-
We varen naar de Naarderpoortbrug en meer daar af in afwachting van de brugwachter:

om opnieuw achterom te kijken naar de andere kant van Muiden:

En als we weer varen zitten we op de Naardertrekvaart met achter ons de vesting Muiden:

met naast ons een lief gemaaltje

met een oer Hollands plaatje de was wapperend tussen de bomen:

en voor ons uit de Hakkelaarsbrug met er achter de kollossale spoorbrug in aanbouw om over de A1 gerold te worden:

Dat niet iedereen het daar mee eens is valt uit de volgende opname op te maken:

Het houd hier voor vandaag op, genieten van de warme hap met een prachtige avondschemering achter de boot en gaan morgen om 09.30 weer verder.
Dat betekend een boeren nacht met uitslaap mogelijkheid:

tot zover, Willem.

om opnieuw achterom te kijken naar de andere kant van Muiden:

En als we weer varen zitten we op de Naardertrekvaart met achter ons de vesting Muiden:

met naast ons een lief gemaaltje

met een oer Hollands plaatje de was wapperend tussen de bomen:

en voor ons uit de Hakkelaarsbrug met er achter de kollossale spoorbrug in aanbouw om over de A1 gerold te worden:

Dat niet iedereen het daar mee eens is valt uit de volgende opname op te maken:

Het houd hier voor vandaag op, genieten van de warme hap met een prachtige avondschemering achter de boot en gaan morgen om 09.30 weer verder.
Dat betekend een boeren nacht met uitslaap mogelijkheid:

tot zover, Willem.

- paure nesci
Alweer hele mooie plaatjes Willem !
we "varen" graag met je mee
groet Do
we "varen" graag met je mee

groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Dat is wederom een mooi stukje Willem !!
Maar wel doodlopend toch ?
Bij naarden kan je niet verder als je hoger bent dan 1.70 , of heb ik het mis.
Maar wel doodlopend toch ?
Bij naarden kan je niet verder als je hoger bent dan 1.70 , of heb ik het mis.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
Het loopt niet verder, maar dat volgt vanzelf in het verhaal.
Willem.
Willem.

schitterend om te volgen !!
groetjes, Dirk
groetjes, Dirk
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Als Willem z'n verhaal maar verder gaat, dan vind ik het prima!

Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
We zijn om 09.25 u. door de Hakkelaarsbrug gevaren en ben iets eerder met het fototoestel als vorige dagen, hier achterom kijkend in de verte nog de Hakkelaarsbrug:

en onderweg nog een karakteristiek tugboatje van een aannemer:

op de volgende plaat lig ik reeds gedraaid en gemeerd voor de Kwakelbrug te Naarden.
Het bleek dat ik niet verder kon vanwege de Naarder vestingdagen, en ik mijn komst natuurlijk niet had aangekondigd waren de plaatsen in de vestinghaven besteld.
Bij verrassing kwam ik daar achter dat er festiviteiten gaande waren doch ergens was dit een prachtige plek om te liggen zo tegen het groene kantje en geen herrie of drukte:

Des avonds naar de vestinghaven met verlichte schepen en een gezellige drukte, een bruin café opgezocht en dan gaat de tijd hard.
De andere avond was er gondelvaart,gelukkig niet zo professioneel als hier te Giessen Oudkerk waar er door bouwbedrijven zelfs wordt gesponsord en getuigd hier was nog het eenvoudige “particuliere” initiatief heel leuk en kleinschalig, gelukte en mislukte opnames.
De eerste was er een uit grootmoeders tijd compleet met tafeltje kleedje oude radio en.......
WE Hebben Een Woonboot Hij Ligt In De Amstel was een wederkerig lied:

en dan de zwaan op het volgende plaatje achteraan met bewegende vleugels en nek:

en hoe mislukte foto’s toch nog aardig kunnen uitvallen:

Op naar het volgende stukje.

en onderweg nog een karakteristiek tugboatje van een aannemer:

op de volgende plaat lig ik reeds gedraaid en gemeerd voor de Kwakelbrug te Naarden.
Het bleek dat ik niet verder kon vanwege de Naarder vestingdagen, en ik mijn komst natuurlijk niet had aangekondigd waren de plaatsen in de vestinghaven besteld.
Bij verrassing kwam ik daar achter dat er festiviteiten gaande waren doch ergens was dit een prachtige plek om te liggen zo tegen het groene kantje en geen herrie of drukte:

Des avonds naar de vestinghaven met verlichte schepen en een gezellige drukte, een bruin café opgezocht en dan gaat de tijd hard.
De andere avond was er gondelvaart,gelukkig niet zo professioneel als hier te Giessen Oudkerk waar er door bouwbedrijven zelfs wordt gesponsord en getuigd hier was nog het eenvoudige “particuliere” initiatief heel leuk en kleinschalig, gelukte en mislukte opnames.
De eerste was er een uit grootmoeders tijd compleet met tafeltje kleedje oude radio en.......
WE Hebben Een Woonboot Hij Ligt In De Amstel was een wederkerig lied:

en dan de zwaan op het volgende plaatje achteraan met bewegende vleugels en nek:

en hoe mislukte foto’s toch nog aardig kunnen uitvallen:

Op naar het volgende stukje.

-
Op zondag visite van vrouw 2 dochters en 2 kleindinderen hebben we de kerk nog even bezocht waar een muziekschool uit Amsterdam wat klassieke stukken ten gehore bracht en keek ik even omhoog:

Prachtig zo’n tongewelf, zit ook in de Groote kerk in mijn geboorteplaats Maassluis maar helaas zonder beschildering, nog een voor het overzicht:

Later die middag kwam ook de schoonzoon en daar we vlak bij een lunchroom lagen werd er een flinke baal patat met gehaald, de overige ingrediënten waren al op het schip aanwezig.
Na het uitzwaaien vast de boel in orde gemaakt voor vertrek morgen waaronder de gangway vast op de kajuit gelegd.
Maandag wasdag de boot wordt met hemelwater gewassen en onderweg door de Hakkelaarsbrug naar Muiden:

Niet zo veel wind 3 zzo en zien het Muiderslot:

Historie genoeg denkend aan de Muiderkring waar vooraanstaande notabelen zich te buiten gingen aan de dichtkunst, wat wil je in de tijd van Vondel had je geen radio of tv, zie het maar als een Nederlands dictee der letteren.
Het verhaal gaat dat Joost van de Vondel het bij de Kring te bont had gemaakt en er uit geknikkerd was!
Pijnlijk maar Joost kennende zocht hij een list om er weer bij te geraken, wellicht bezat hij ook de gave om goed te acteren het ging als volgt;
Verkleed als arme burger klop hij aan de poort, en de wachter doet open en vraagt wat de vreemdeling wenst, waarop Joost vraagt of hij lid kan worden van de Muiderkring.
De man gaat aan de kring vragen of die armoedzaaier binnen mag, en daar de kring wel een verzetje kan gebruiken wordt hij minzaam binnen geloodst.
Met vraagt naar zijn naam en wat hij zoal in het leven doet voor de kost, maar hij moet natuurlijk incognito blijven dus in zijn rol als Klaas is hij doodgraver.
Dan zegt een der “kringers” het werkt bij ons als volgt:
Klaas werkt als niemand werkt,
dat geeft hem kaas en brood.
Klaas sterft als niemand sterft,
dus leeft hij van den dood.
De toneel spelende Joost alias Klaas vraagt om het beroep van de heer en dat blijkt advocaat te behelzen en zijn naam is Piet.
Klaas begint met:
Piet leeft waar tweedracht leeft,
dat geeft hem brood en zuivel.
Piet sterft waar tweedracht sterft,
dus leeft hij van den duivel.
In koor riep de Muiderkring; dat is Joost, kom er maar weer bij.
We stoppen weer met een mooi plaatje van de Naarderpoortbrug:

groet, Willem.

Prachtig zo’n tongewelf, zit ook in de Groote kerk in mijn geboorteplaats Maassluis maar helaas zonder beschildering, nog een voor het overzicht:

Later die middag kwam ook de schoonzoon en daar we vlak bij een lunchroom lagen werd er een flinke baal patat met gehaald, de overige ingrediënten waren al op het schip aanwezig.
Na het uitzwaaien vast de boel in orde gemaakt voor vertrek morgen waaronder de gangway vast op de kajuit gelegd.
Maandag wasdag de boot wordt met hemelwater gewassen en onderweg door de Hakkelaarsbrug naar Muiden:

Niet zo veel wind 3 zzo en zien het Muiderslot:

Historie genoeg denkend aan de Muiderkring waar vooraanstaande notabelen zich te buiten gingen aan de dichtkunst, wat wil je in de tijd van Vondel had je geen radio of tv, zie het maar als een Nederlands dictee der letteren.
Het verhaal gaat dat Joost van de Vondel het bij de Kring te bont had gemaakt en er uit geknikkerd was!
Pijnlijk maar Joost kennende zocht hij een list om er weer bij te geraken, wellicht bezat hij ook de gave om goed te acteren het ging als volgt;
Verkleed als arme burger klop hij aan de poort, en de wachter doet open en vraagt wat de vreemdeling wenst, waarop Joost vraagt of hij lid kan worden van de Muiderkring.
De man gaat aan de kring vragen of die armoedzaaier binnen mag, en daar de kring wel een verzetje kan gebruiken wordt hij minzaam binnen geloodst.
Met vraagt naar zijn naam en wat hij zoal in het leven doet voor de kost, maar hij moet natuurlijk incognito blijven dus in zijn rol als Klaas is hij doodgraver.
Dan zegt een der “kringers” het werkt bij ons als volgt:
Klaas werkt als niemand werkt,
dat geeft hem kaas en brood.
Klaas sterft als niemand sterft,
dus leeft hij van den dood.
De toneel spelende Joost alias Klaas vraagt om het beroep van de heer en dat blijkt advocaat te behelzen en zijn naam is Piet.
Klaas begint met:
Piet leeft waar tweedracht leeft,
dat geeft hem brood en zuivel.
Piet sterft waar tweedracht sterft,
dus leeft hij van den duivel.
In koor riep de Muiderkring; dat is Joost, kom er maar weer bij.
We stoppen weer met een mooi plaatje van de Naarderpoortbrug:

groet, Willem.

-
Om 10.40 uur door de Naarderpoortbrug en om 11.10 uur door de Keetpoortsluis, eigenlijk wilde ik via de Weespertrekvaart-A’dam Rijnkanaal en het IJ naar de Willemsluis van het Noord-Hollandskanaal.
Dit plannetje ging om praktische redenen niet door, want de 10 schepen die in het vestinghaven van Naarden lagen wachtten voor de Hakkelaarsbrug en de Weesperpoortsluis moest ook door de zelfde brugwachtster bediend worden.
Dan maar via de Muider zeesluizen naar het buiten IJ:

Echter de volgende foto laat zien dat plannen soms spontaan wijzigen, de wind was zzo 3 en de verte lonkte ik zag voorbij Pampus de contouren van het eiland Marken al, en had ineens het ontembare verlangen om “over zee” te gaan.
De weerberichten gaven echter voor de namiddag wel buien op mogelijk met onweer, maar ja het was nog ochtend en bijna recht voor de wind dus avontuurlijk het ruime sop:

Wat enerverend steeds dat prachtige paard te naderen en te passeren:

Wel had ik ingecalculeerd om indien nodig ik over Monnickendam zou gaan maar de donkere luchten bleef ik net voor tot Edam waar ik twee en half uur na Muiden arriveerde:

Daar de zeesluis van Edam morgen 15 sept. gestremd is besluit ik om in de stad te gaan liggen:

Soms zijn de schepen heden ten dage een probleem, hier duidelijk te zien:

Jammer zulke jonge schepen verdienen beter maar ook ik denk wel eens; wie neemt er na mij het stokje Vrijbuiter over, en zo zijn er nogal wat onder ons.
Als je dit wil redden zal het straalbedrijf ingehuurd moeten worden en een aantal kilo’s plamuur om de ingevreten plekken te compenseren, met recht hun probleem:

Tot het volgende verhaaltje, Willem.
Dit plannetje ging om praktische redenen niet door, want de 10 schepen die in het vestinghaven van Naarden lagen wachtten voor de Hakkelaarsbrug en de Weesperpoortsluis moest ook door de zelfde brugwachtster bediend worden.
Dan maar via de Muider zeesluizen naar het buiten IJ:

Echter de volgende foto laat zien dat plannen soms spontaan wijzigen, de wind was zzo 3 en de verte lonkte ik zag voorbij Pampus de contouren van het eiland Marken al, en had ineens het ontembare verlangen om “over zee” te gaan.
De weerberichten gaven echter voor de namiddag wel buien op mogelijk met onweer, maar ja het was nog ochtend en bijna recht voor de wind dus avontuurlijk het ruime sop:

Wat enerverend steeds dat prachtige paard te naderen en te passeren:

Wel had ik ingecalculeerd om indien nodig ik over Monnickendam zou gaan maar de donkere luchten bleef ik net voor tot Edam waar ik twee en half uur na Muiden arriveerde:

Daar de zeesluis van Edam morgen 15 sept. gestremd is besluit ik om in de stad te gaan liggen:

Soms zijn de schepen heden ten dage een probleem, hier duidelijk te zien:

Jammer zulke jonge schepen verdienen beter maar ook ik denk wel eens; wie neemt er na mij het stokje Vrijbuiter over, en zo zijn er nogal wat onder ons.
Als je dit wil redden zal het straalbedrijf ingehuurd moeten worden en een aantal kilo’s plamuur om de ingevreten plekken te compenseren, met recht hun probleem:

Tot het volgende verhaaltje, Willem.

-
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
-
Morgen nog even de laatste keer met de pont, dus van recreatief naar beroeps, en dan een half jaartje hard werken om mijn luie bast voor te blijven.
Genoeg op de rol om me niet te vervelen, eigenlijk gister al mee begonnen De motoren draaidag in Papendrecht waar ik nm was en onze Paul ontmoette.
Geen opnames maar wat mij opnieuw trof dat het mooi en overzichtelijk is ingedeeld daar met bijna alles draaiend te bewonderen, Chapeau!
Verder met het reisverslag.
Het is rustig herfstweer op de hevige regens na die na vieren uit de lucht komen vallen.
Nadat ik onder de tweelingklapbrug was door gevaren meerde ik de boot aan midden in het stadje even voor de volgende brug,
De havenmeester kwam havengeld innen en vroeg of dat ik verder wilde varen daar misschien morgenochtend de bruggen een onderhoudsbeurt kregen daar de sluis toch ook gestremd was.
Zo maakte ik de touwtjes weer los en voer met een drijfgangetje door de vaart veel te zien klein en pittoresk met vele doorkijkjes:

De scheepswerf je waan je echt 60 jaar terug in de tijd:

Met boven de werf en de tjalk de speeltoren van Edam:

Nog is het droog maar het water kun je bijna al uit de lucht plukken:

Op de Vecht hebben ze hele mooie Prieeltjes, maar hier vechten ze ook om die eer:

Het volgende stukje misschien nog rond de kerst,
Willem.
Genoeg op de rol om me niet te vervelen, eigenlijk gister al mee begonnen De motoren draaidag in Papendrecht waar ik nm was en onze Paul ontmoette.
Geen opnames maar wat mij opnieuw trof dat het mooi en overzichtelijk is ingedeeld daar met bijna alles draaiend te bewonderen, Chapeau!
Verder met het reisverslag.
Het is rustig herfstweer op de hevige regens na die na vieren uit de lucht komen vallen.
Nadat ik onder de tweelingklapbrug was door gevaren meerde ik de boot aan midden in het stadje even voor de volgende brug,
De havenmeester kwam havengeld innen en vroeg of dat ik verder wilde varen daar misschien morgenochtend de bruggen een onderhoudsbeurt kregen daar de sluis toch ook gestremd was.
Zo maakte ik de touwtjes weer los en voer met een drijfgangetje door de vaart veel te zien klein en pittoresk met vele doorkijkjes:

De scheepswerf je waan je echt 60 jaar terug in de tijd:

Met boven de werf en de tjalk de speeltoren van Edam:

Nog is het droog maar het water kun je bijna al uit de lucht plukken:

Op de Vecht hebben ze hele mooie Prieeltjes, maar hier vechten ze ook om die eer:

Het volgende stukje misschien nog rond de kerst,
Willem.

Mooi daar Willem!
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/