Moeilijk bereikbare afsluiter
Moderators: sailor wim, frank
Moeilijk bereikbare afsluiter
Ik begin me te ergeren aan 1 afsluiter, namelijk die van de afvoer van het toilet.
Die zit op een ietwat onhandige plaats aan de zijkant van de boot, achter de start accu.
Ik kan er altijd maar net bij.
Bestaat de mogelijkheid om die te verbeteren ?
Kan je deze wellicht aanpassen zodat die op een kleine afstand mechanisch te bedienen is,
of kan die hendel misschien vervangen voor een electrisch bedient ding ?
heb al wat zitten googlen, maar vind niet direct iets (enkel complete afsluiters, maar dan moet de boot uit het water)
Die zit op een ietwat onhandige plaats aan de zijkant van de boot, achter de start accu.
Ik kan er altijd maar net bij.
Bestaat de mogelijkheid om die te verbeteren ?
Kan je deze wellicht aanpassen zodat die op een kleine afstand mechanisch te bedienen is,
of kan die hendel misschien vervangen voor een electrisch bedient ding ?
heb al wat zitten googlen, maar vind niet direct iets (enkel complete afsluiters, maar dan moet de boot uit het water)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Moeilijk bereikbare afsluiter
Is het een kogelkraan? Die kan je met twee strategisch geplaatste handremkabels heen en weer bewegen.
Je kan een draaiknop van een schuifafsluiter vervangen door een houten poelie. Om die poelie laat je een nylon koord of dunne staaldraad een keer rondlopen. Met dunne buizen leidt je de beide einden van het staaldraad naar een wel bereikbare plek. Daar herhaal je het kunstje met een tweede poelie, met een knop erop. Nu kan je de afsluiter op afstand bedienen.
De buizen hoeven alleen aan het begin en op de plek van bochten te zitten. De rechte einden kan de draad gewoon open en bloot oversteken, net als de handremkabel van een fiets.
Je kan een draaiknop van een schuifafsluiter vervangen door een houten poelie. Om die poelie laat je een nylon koord of dunne staaldraad een keer rondlopen. Met dunne buizen leidt je de beide einden van het staaldraad naar een wel bereikbare plek. Daar herhaal je het kunstje met een tweede poelie, met een knop erop. Nu kan je de afsluiter op afstand bedienen.
De buizen hoeven alleen aan het begin en op de plek van bochten te zitten. De rechte einden kan de draad gewoon open en bloot oversteken, net als de handremkabel van een fiets.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Klopt, is gewoon een normale kogelkraan met zo'n blauwe hendel.
Je idee met een handremkabel is een goede inderdaad !!
het hoeft ook geen grote afstand te overbruggen, 50 a 100cm is al voldoende.
nu zeg je een houten poelie,
1, zijn die zo te koop ?
2, zou metaal niet slijtvaster zijn ?
Je idee met een handremkabel is een goede inderdaad !!
het hoeft ook geen grote afstand te overbruggen, 50 a 100cm is al voldoende.
nu zeg je een houten poelie,
1, zijn die zo te koop ?
2, zou metaal niet slijtvaster zijn ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Misschien kan je de startaccu verplaatsen 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Een kogelkraan dat is toch maar 1/4 slag open of dicht?
Daar kan je denk ik met een korte morsekabel wel wat op verzinnen.
Een scharnierend vast punt maken voor de kabel bij de afsluiter.
En dan aan de andere kant een hendeltje of een trek/duwknop.
Of een lange dan kan je de afsluiter vanaf de stuurstand open of dicht doen
Gr Dirk
Daar kan je denk ik met een korte morsekabel wel wat op verzinnen.
Een scharnierend vast punt maken voor de kabel bij de afsluiter.
En dan aan de andere kant een hendeltje of een trek/duwknop.
Of een lange dan kan je de afsluiter vanaf de stuurstand open of dicht doen

Gr Dirk
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Zo'n houten poelie maak je zelf met de gatenzaag of decoupeerzaag. Twee iets grotere en een kleinere cirkel uitzagen en op elkaar lijmen. Als het niet rond genoeg is het ruwe geval in een boormachine inspannen en mooi rond schuren. Op de kogelkraan zit de blauwe handle met een schroef vast. In hout is het lastig om de poelie strak op de kogel vast te schroeven, ik zou dan een uitsparing maken in de poelie zodat de handle meegenomen wordt door de poelie en dan het geheel op de kraan schroeven.
Maar inderdaad, een kogelkraan hoeft maar een kwart slag te draaien, dan heb je geen hele poelie nodig. Die kan met twee bowdenkabels (handrem of morsekabels) versteld worden, en met een trek-duw morsekabel kan het zelfs met 1 kabel.
Maar inderdaad, een kogelkraan hoeft maar een kwart slag te draaien, dan heb je geen hele poelie nodig. Die kan met twee bowdenkabels (handrem of morsekabels) versteld worden, en met een trek-duw morsekabel kan het zelfs met 1 kabel.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Wat een gedoe voor een kraan die maar in 1 stand mag staan n.l. dicht.
till next time
MdeBoer
MdeBoer
Als we nou doen zoals we het over het algemeen doen per jaar 1x open en 1x dicht.MdB schreef:Wat een gedoe voor een kraan die maar in 1 stand mag staan n.l. dicht.
Kan toch niet al te lastig zijn, zeker niet met een kogelkraan.
groet Terpstra / SAMBEEK
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
en als je hem wel elke dag open en dicht wil doen:
http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... wagen.html
met afstandsbediening bijgeleverd!
groet
Arnold
groet
Arnold
Ik ga eens bekijken of ik met een trek/duwkabel vastgezet op het einde van de hendel de kraan kan bedienen, zoniet dan word het een poelie maken.
De kraan aanpassen is dan minder werk.
Het is me niet geheel duidelijk of je dit nu op een bestaande kraan kan zetten, of dat je de kraan in z'n geheel moet vervangen (zoja, dan moet de boot eruit, en dat is voorlopig geen optie)varg schreef:en als je hem wel elke dag open en dicht wil doen:
groet
Arnold
Sorry, typfout, moet de aanvoer zijn.MdB schreef:Wat een gedoe voor een kraan die maar in 1 stand mag staan n.l. dicht.
Zou kunnen, maar die staat op een mooi gelaste beugel.dconel schreef:Misschien kan je de startaccu verplaatsen
De kraan aanpassen is dan minder werk.
De verzekering verlangt dat ik afsluiters dicht zet bij verlaten van de boot.sambeek schreef:Als we nou doen zoals we het over het algemeen doen per jaar 1x open en 1x dicht.MdB schreef:Wat een gedoe voor een kraan die maar in 1 stand mag staan n.l. dicht.
Kan toch niet al te lastig zijn, zeker niet met een kogelkraan.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================