zo, maar weer eens een update toevoegen aan dit verslag. werd wel eens een keertje tijd vond ik zelf.

allereerst maar eens de motor weer uit de bak getakeld. deze verdiende ook nog wat aandacht. vooral cosmetisch.

de ruimte onder de motor was nog kaal staal waar regelmatig wat water in stond. hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om het schoon te maken en gereed te krijgen voor een laag sigma 280. ik wilde speciaal onder de motor een 2componenten verf welke tegen olie en andere zaken zeer geschikt was.

als het dan weer voor de eerste keer in de primer staat zie je gelijk wat je werk heeft opgeleverd.

de motor met een aardappelschil mesje ontdaan van de meeste loszittende verf. daarna goed ontvet en alles voorbereid voor een laagje rode verf. dit alles even voor het eerste gezicht. ik heb een reserve motor compleet met koppeling op de kop weten te tikken die exact hetzelfde is. die ga ik van de winter helemaal klaar maken en dan wissel ik ze om. daarna krijgt deze de volledige behandeling. zodat ik een reserve motor in voorraad heb.

in de tussentijd thuis het kozijn gemaakt van een teak houten tafel. hieruit heb ik latten gezaagd en bij mijn neef door de vandikte bank gehaald.

eindelijk was het zo ver. de boot ging de straalhal in en werd gestraald. uiteindelijk geen opmerkingen of nog slechte plekken tegen gekomen.

na het stralen werd de romp in de sigma 280 gespoten. hierna konden wij weer aan de gang. ik wilde alle overgangen van staalplaten weg geplamuurd hebben en zo veel mogelijk de romp strak maken. samen met mijn schoonvader zijn we aan de klus begonnen.
na elke gang plamuur en vlakschuren zette ik er weer een laag sigma 280 overheen. zo kon je goed zien waar nog geplamuurd moest worden.

knapt al aardig op!

even een overzichtje.....

samen met mijn schoonvader de laatste hand gelegd aan het onderwaterschip. mijn schoonvader schilderde onze namen op de bak. die zijn nu vereeuwigd op deze boot. (totdat hij weer gestraald wordt natuurlijk)
in totaal is er 20 kilo plamuur verdwenen op de romp voordat we tevreden waren met het resultaat. een kostbare zaak maar wel nodig.

even voor de gein de lastang aan mijn zoontje gegeven en hem laten proberen op een stukje. na een zeer korte uitleg en voordoen deed hij me na. bakte zonder problemen de eerste elektrode in 1 keer op. geweldig!!

voor de zwanenhals die ik heb laten maken bij M-tech (waterlock.nl) een mooie ring gemaakt voor de montage.

motor weer in een laagje rood. een aantal pakkingen vervangen en de vloeistoffen plus filters vernieuwd.

de motorbak ook weer voorzien van een aantal lagen 2 componenten machinekamer wit.

waterlock ( ook M-tech) aangesloten met slang. eerst voor de waterlock nog en frame gemaakt zodat deze goed degelijk vast staat.

homokineet van de pythondrive gemonteerd. de motor staat nu gekoppeld aan de as.

een tijdelijke stuurstand gemaakt. voorlopig zal dit het zijn. we gaan eerst varen en dan zien we wel hoe het loopt met intimmeren. alles draait nu om het klaar maken van de boot om het water in te gaan. we willen dit jaar nog varen. al is het maar voor een maand ofzo.
van de winter gaat hij er weer uit en gaan we verder met intimmeren.
ook zijn de deuren en kozijn geplaatst vorige week. uiteindelijk toch een meetfoutje gemaakt. er moest nog 4,5 cm af van alles. gelukkig is afzagen makkelijker dan er bij zagen....

de boot staat op dit moment weer binnen en wordt aan de onderzijde afgemaakt door straalbedrijf schouten in den helder.