Zo had ik beloofd om te berichten over de voortgang.
Welnu a.s. woensdag gaat de boot de kant op en ter voorbereiding heb ik het e.e.a. nu klaar liggen.
Ik ga er van uit dat de roerkoning gedeeld kan worden en dat ik beide einden van een flens kan voorzien. Daarom zijn door mij twee flenzen gedraaid.
Eén flens met gaten rond twaalf en één flens met schroefdraadgaten M12.
Door een mannetje-vrouwtje worden de flenzen gecentreerd.
De bedoeling is om de flens met de schroefdraadgaten op ruim 10mm van het roer op de roerkoning te lassen. Deze 10 mm is nodig om de bouten die door de flens steken van een moer te voorzien waardoor je een borging krijgt.
Dan wordt de andere flens op het bovenste deel van de roerkoning gehecht.
Flenzen bouten en roerkoning uitlijnen.
Bovenste flens aflassen.
Daarmee moet de roerkoning, nu van flenzen voorzien, in lijn liggen.
Zoals op een eerdere foto te zien is wordt het lichten van de roerkoning uit de taatspot voorkomen door een borgring.
Omdat ik niet zeker weet of deze ring weer kan worden gebruikt (Is er voldoende ruimte na het plaatsen van de bovenste flens om samen met de ring ruimte te maken?) heb ik een gedeelde ring gemaakt die kan worden geplaatst nadat alles op z'n plek zit.
Nu heb ik nog een asstomp liggen waaruit de nieuwe taatspot moet worden gedraaid.
Laten we eerst maar eens afwachten hoe alles er na demontage uit ziet.
Maar mijn plan is om aan de nieuwe taatspot twee parallelle strippen te lassen.
Deze strippen komen te liggen op het horizontale deel van de hak en sluiten het verticale deel in.
Dan kan de taatspot worden gemonteerd door twee M8 bouten die door de strippen en het verticale deel gaan. Gaten 10mm. Waarna de taatspot wordt uitgelijnd. De hak bestaat uit een verticaal profiel van geschat 40 hoog en 10 breed en een horizontaal profiel van geschat 50 breed en 5 dik. Geschat dus, eerst zien en dan geloven.
Misschien dat het bij bouten blijft.
Misschien meer dan twee bouten (en moeren).
Misschien wordt het na uitlijnen aflassen.
We zien wel.
Mijn voorbereiding is nu op z'n eind. We wachten af tot alles duidelijk is.
Foto van de flenzen waar ik voor de duidelijkheid een bout tussen heb gelegd om ze van elkaar te houden.
De borgring.