verloop ombouwen Sambeek RWS73
Moderators: sailor wim, frank
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Hallo Dirk en Wim,
De amazon had ik al gezien, ben alleen een beetje huiverig om het op die manier te kopen, maar bedankt.
bernard -sanders nog niet gezien zal ze eens bellen of ze wormwiel setjes hebben zag ze er niet tussen zitten. bedankt.
De amazon had ik al gezien, ben alleen een beetje huiverig om het op die manier te kopen, maar bedankt.
bernard -sanders nog niet gezien zal ze eens bellen of ze wormwiel setjes hebben zag ze er niet tussen zitten. bedankt.
groet Terpstra / SAMBEEK
- Handige Harrie
- Contacteer:
Een i van 16 is vrij ongewoon.
meestal gebruikt men of 15 of 18
zie bijv http://www.reductorshop.nl/a-18587185/w ... rpm-1-5kw/
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Het bestaat wel bij een Duits bedrijf, krijg daar alleen geen sjoeger. Ik zoek dus niet een complete vertragerbak. Maar in iedergeval bedankt.Handige Harrie schreef:Een i van 16 is vrij ongewoon.
groet Terpstra / SAMBEEK
Inmiddels al wat afwerkhoekjes geplaatst.
Het was wel frisjes vanochtend. Maar we hebben een kachel aan boord.

Het was wel frisjes vanochtend. Maar we hebben een kachel aan boord.

groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Mooi Sambeek,
Dat stutten met tengels voor de afwerklatten....dat schrijf ik even op.
Gr Willem B
Dat stutten met tengels voor de afwerklatten....dat schrijf ik even op.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Goedemorgen, zal de boel weer eens updaten.
Betreft voorroef en afwerk latjes. (wordt er doodziek van)
Kop en voeteind in teakbeits gezet waardoor het geheel toch iets mooier oogt. (in mijn ogen) breekt het wit een beetje.
Gelukkig nog een paar kleine stukjes.

Tweede stuurstand laat mij niet los. Wilde dit eerst mechanisch maken maar dacht, waarom geen 24V lier?
Dit had ik dus bedacht: het bestaande laten zoals het is (mechanisch), daarop gekoppeld een elektrische lier 24V die zowel bedient
in en uit kan draaien en voorzien van vrijloop. Op het katrol waar normaal kabel zit aanpassen en hier een kettingtandwiel plaatsen.
Een tweede tandwiel op bestaande as met ketting er tussen. De lier heeft een trek vermogen van +/- 1500KG. Nou zo zwaar zal mijn stuuras wel niet draaien want dan waren mijn armen er allang afgevallen.
Of het werkelijk zo gaat werken zoals ik het verwacht?

Nu is het wel zaak dat ik weet hoe mijn schroefstand is om geen brokken te maken. Daarvoor heb ik een soort van sleepcontact bedacht waar ledlampjes op gaan branden op de stand waar mijn schroef zich bevind. (althans dat moet de bedoeling zijn)
Tevens zit ik nog met het probleem om het sleepcontact te laten vertragen naar 1:16 (16 slagen 1x rond (360gr) met schroef.

Het maken van sleepcontact geeft al de nodige tegenslag. Heb nog een stuk pvc plaat staan van 22mm. hier gaten in geboord om contacten in te maken. De draaibank klauw was eigenlijk net iets te klein voor deze diameter.
Daarbij waren een paar gaatje +/-02mm verlopen. (dat is te veel) opnieuw!

Gezien de boor de plaat soms optilt kwam er soms te veel afwijking.
Nieuwe ring maken en koperen leiding plat maken, deze in gleuven plaatsen als contacten. Hier regelmatig de gleuven opnieuw ingezaagt
om spanning in materiaal zo laag mogelijk te houden., Maar helaas, knal. shit!!
Laat me niet zomaar kisten, nogmaals:

Er komt nu een tweede schijf met sleepstrip op uitstekende contacten. (kijken of dat beter gaat)
Inmiddels de lier ook binnen: Wel een beetje pech, er zit een aluminium giet katrol in.
Hier moet ik dus wat op verzinnen om tandwiel goed te kunnen bevestigen. Tevens zal in voorste deel
katrol een lager geplaatst moeten worden. Hier zit nu een soort plastiek ring om in te draaien.

Of het allemaal gaat lukken zoals ik in gedachten heb,...? we zullen zien. Zijn jullie weer op de hoogte.
Betreft voorroef en afwerk latjes. (wordt er doodziek van)

Kop en voeteind in teakbeits gezet waardoor het geheel toch iets mooier oogt. (in mijn ogen) breekt het wit een beetje.
Gelukkig nog een paar kleine stukjes.

Tweede stuurstand laat mij niet los. Wilde dit eerst mechanisch maken maar dacht, waarom geen 24V lier?

Dit had ik dus bedacht: het bestaande laten zoals het is (mechanisch), daarop gekoppeld een elektrische lier 24V die zowel bedient
in en uit kan draaien en voorzien van vrijloop. Op het katrol waar normaal kabel zit aanpassen en hier een kettingtandwiel plaatsen.
Een tweede tandwiel op bestaande as met ketting er tussen. De lier heeft een trek vermogen van +/- 1500KG. Nou zo zwaar zal mijn stuuras wel niet draaien want dan waren mijn armen er allang afgevallen.

Nu is het wel zaak dat ik weet hoe mijn schroefstand is om geen brokken te maken. Daarvoor heb ik een soort van sleepcontact bedacht waar ledlampjes op gaan branden op de stand waar mijn schroef zich bevind. (althans dat moet de bedoeling zijn)
Tevens zit ik nog met het probleem om het sleepcontact te laten vertragen naar 1:16 (16 slagen 1x rond (360gr) met schroef.

Het maken van sleepcontact geeft al de nodige tegenslag. Heb nog een stuk pvc plaat staan van 22mm. hier gaten in geboord om contacten in te maken. De draaibank klauw was eigenlijk net iets te klein voor deze diameter.
Daarbij waren een paar gaatje +/-02mm verlopen. (dat is te veel) opnieuw!

Gezien de boor de plaat soms optilt kwam er soms te veel afwijking.
Nieuwe ring maken en koperen leiding plat maken, deze in gleuven plaatsen als contacten. Hier regelmatig de gleuven opnieuw ingezaagt
om spanning in materiaal zo laag mogelijk te houden., Maar helaas, knal. shit!!

Laat me niet zomaar kisten, nogmaals:

Er komt nu een tweede schijf met sleepstrip op uitstekende contacten. (kijken of dat beter gaat)
Inmiddels de lier ook binnen: Wel een beetje pech, er zit een aluminium giet katrol in.
Hier moet ik dus wat op verzinnen om tandwiel goed te kunnen bevestigen. Tevens zal in voorste deel
katrol een lager geplaatst moeten worden. Hier zit nu een soort plastiek ring om in te draaien.

Of het allemaal gaat lukken zoals ik in gedachten heb,...? we zullen zien. Zijn jullie weer op de hoogte.

groet Terpstra / SAMBEEK
Mooi Projekt!
Ik denk dat als je om de kunstof ring waar de koperen strips in zitten een metalen ring zet.
Ik bedoel zoals een oud houten wagenwiel met stalen ring dat hij dan wel heel blijft.
Stukje plat of bandstaal rond zetten en aan elkaar lassen en dan klem er omheen en daarna de koperen strips aan de binnenkant er in tikken.
Er komt best wat spanning op dat kunstof door die koperen plaatjes.
Gr Dirk
Ik denk dat als je om de kunstof ring waar de koperen strips in zitten een metalen ring zet.
Ik bedoel zoals een oud houten wagenwiel met stalen ring dat hij dan wel heel blijft.
Stukje plat of bandstaal rond zetten en aan elkaar lassen en dan klem er omheen en daarna de koperen strips aan de binnenkant er in tikken.
Gr Dirk
- paure nesci
Dat gaat een heel kunstwerk worden ! Jammer is altijd dat, je als het klaar is , je al het mooie werk niet meer ziet.......maar wel leuk om te doen ! 

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
De tandwielverhouding tussen de lier en de stuur as is ook heel belangrijk ivm de snelheid waarmee de lier draait. Dat je dus niet continu aan het corrigeren bent.
gr E.S.
gr E.S.
Mijn twee bestaande tandwielen hebben 12 tanden en hebben een buitendiameter van 85mm. Nu wil ik de tandwiel op lier en 2e op bestaande as het zelfde houden. Als ik deze nou een andere maat geef zou niet zoveel uitmaken (sneller of langzamer) denk ik, als ik de verhouding van de ledlamp aanwijzer maar juist heb. Dat is dus 1 op 16. Als ik iets over het hoofd zie verbeter me maar.E.S. schreef:De tandwielverhouding tussen de lier en de stuur as is ook heel belangrijk ivm de snelheid waarmee de lier draait. Dat je dus niet continu aan het corrigeren bent.
gr E.S.
Ik wil nl. een wormwiel op bestaande as er bij schuiven en daar een tandwiel op, As (wormwiel) 16x rond tandwiel aanwijzer 1x rond. Volgens mij zou dat dan moeten kloppen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Inderdaad dat zou zo kunnen. Alleen het is eigenlijk dat de boel zo spanning loos mogelijk is.DirkR schreef:Mooi Projekt!
Gr Dirk
Waar ik eerst de contact plaat 'de rotor' (het rode vlakje in tekening) binnen in contacthuis 'de stator' wilde laten draaien, ga ik
nu de rotor als 2e grote schijf maken die ik misschien iets over de stator heen laat vallen. door het uiteindelijke contactplaat
in rotor als halve maan te maken en te voorzien van drukveertje zal er nagenoeg geen spanning optreden. Mocht er nou ergens
een contactpunt in stator iets afwijken in hoogte wordt contactpunt gewoon naar binnen gedrukt.

groet Terpstra / SAMBEEK
Wat maak je ontzettend (te)veel werk van die roerstandopnemer! Ik wil niet zeuren, alleen adviseren.
Simpelste zou zijn een 360 graden potmeter en een Arduino, maar daar is enige kennis voor nodig.
Andere (en elektrisch degelijkere) optie is 16 reedcontactjes en een magneetje. http://www.electronicashopping.nl/nl/sc ... ctID=38490 Elektrisch hetzelfde principe als waar je nu mee bezig bent.
Hoop dat je aan serieweerstanden voor de leds hebt gedacht, die zie ik niet terug in je tekening.
Gr.
Erik
Simpelste zou zijn een 360 graden potmeter en een Arduino, maar daar is enige kennis voor nodig.
Andere (en elektrisch degelijkere) optie is 16 reedcontactjes en een magneetje. http://www.electronicashopping.nl/nl/sc ... ctID=38490 Elektrisch hetzelfde principe als waar je nu mee bezig bent.
Hoop dat je aan serieweerstanden voor de leds hebt gedacht, die zie ik niet terug in je tekening.
Gr.
Erik
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Of een druk-draaischakelaar zoals tegenwoordig de 'potmeter' van een radio wordt uitgevoerd. Dan wordt het simpel stappen tellen met de Arduino.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Ik zie goed bedoeld advies niet als zeuren of beter weten hoor. (in tegendeel) Ik ben zelf totaal niet thuis in dit soort elektronica.ErikH schreef:Wat maak je ontzettend (te)veel werk van die roerstandopnemer! Ik wil niet zeuren, alleen adviseren.
Gr.
Erik
Daar in tegen al aardig wat af gegoogled maar lastig uit te komen. Vandaar mijn moeizame tocht.
Toch nog maar eens verder zoeken voor een simpelere oplossing. (was ik trouwens nog steeds mee bezig)

groet Terpstra / SAMBEEK
Die reedcontactjes werken elektrisch exact hetzelfde als de constructie waar je nu mee bezig bent. Een magneetje erlangs halen en ze maken contact. Geen gedoe met slijtende en oxiderende sleepcontacten. Misschien is het zelfs een idee om de reedcontactjes te lijmen in de spleten waar nu de koperen plaatjes in zitten, dan valt de schade aan arbeidsuren erg mee.
Hoe was het spreekwoord? Beter ten halve gekeerd dan....
Gr.
Erik
Hoe was het spreekwoord? Beter ten halve gekeerd dan....
Gr.
Erik