Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
is wel leuk dat je op een forum dit soort berichten plaatst van het wel en wee van je problemen waar je tegen aan loopt. Onderstaand bericht kreeg ik via de mail binnen van een van de lezers:
Naar aanleiding van de bevindingen van afgelopen zaterdag denk ik dat er nog een probleem wordt opgelost n.l de te lage smeeroliedruk bij stationair toerental. Voor 100% ben ik overtuigd dat het slingeren van het toerental door de behoorlijke lekkage in de hydraulica van de brugbediening zit.
1. De smol. druk meter is aangesloten op de regulateur via een klein kanaaltje.
2. Smol. pomp heeft een wat lagere opbrengst bij stationair toerental. Normaal moet dit voldoende zijn.
3. Omdat je een behoorlijke lekkage in de hydraulische cilinder van de brugbediening hebt, zal de smol. druk in de regaluteur laag zijn(veel lekverlies) bij stationair toerental
4. Bovenstaande heeft tot gevolg dat je op de meter en pressostaat een te lage oliedruk ziet.
5. In werkelijkheid is de smoldruk naar de lagers voldoende anders had je allang schade aan de lagers gehad. Geruststellend!
Grote kans als de lekkage van de hydraulische cilinder brugbediening is opgelost ook de smol.druk weer in orde is.
Dus we zijn benieuwd. bedrijf welke we wilden inschakelen voor het opspuiten doen hier niet aan. Dus nu maar even verder kijken in de regio naar een bedrijf die dit wel doet.
gr Ed
Naar aanleiding van de bevindingen van afgelopen zaterdag denk ik dat er nog een probleem wordt opgelost n.l de te lage smeeroliedruk bij stationair toerental. Voor 100% ben ik overtuigd dat het slingeren van het toerental door de behoorlijke lekkage in de hydraulica van de brugbediening zit.
1. De smol. druk meter is aangesloten op de regulateur via een klein kanaaltje.
2. Smol. pomp heeft een wat lagere opbrengst bij stationair toerental. Normaal moet dit voldoende zijn.
3. Omdat je een behoorlijke lekkage in de hydraulische cilinder van de brugbediening hebt, zal de smol. druk in de regaluteur laag zijn(veel lekverlies) bij stationair toerental
4. Bovenstaande heeft tot gevolg dat je op de meter en pressostaat een te lage oliedruk ziet.
5. In werkelijkheid is de smoldruk naar de lagers voldoende anders had je allang schade aan de lagers gehad. Geruststellend!
Grote kans als de lekkage van de hydraulische cilinder brugbediening is opgelost ook de smol.druk weer in orde is.
Dus we zijn benieuwd. bedrijf welke we wilden inschakelen voor het opspuiten doen hier niet aan. Dus nu maar even verder kijken in de regio naar een bedrijf die dit wel doet.
gr Ed
Afgelopen week het goede nieuws gehad dat we dit voorjaar even droog gaan voor een stevige knip en scheerbeurt.. Inmiddels heeft de Zaandam onder de gordel een behoorlijke hoeveelheid aangroei verzameld en heeft het behoorlijke invloed op de vaar eigenschappen van het schip. (en dan hebben we het niet eens over het gasolie verbruik tijdens het varen). De ervaring bij het vorige schip was dat we per jaar ongeveer 1 m3 vuil/aangroei verzamelden. Dus ben benieuwd hoeveel m3 containers we kunnen vullen
. Komende week maar eens kijken wat een pul anti fauling gaat kosten. 3 jaar geleden dacht ik dat we een kleine €200, per vat (20 ltr) kwijt waren (3x stuks nodig). Het was de bedoeling om vorige week aan boord te gaan klussen maar helaas, geveild en een 4 tal dagen te kooi gelegen. Komende week maar even wat verloren uurtjes gaan inhalen aan boord
Enige tijd geleden was er op mijn werk een rvs vriezer die de geest gegeven had na 6 jaar intensief gebruik. Na een halve verbouwing dat ding eindelijk er uit gemeubeld en een nieuwe naar binnen gemarteld. De oude vriezer stond te wachten op een ritje richting schrootbak maar iedere keer schoot dit er bij in. Nu had ik al eens mijn ook laten vallen op een rvs plaat voor in de kombuis maar toen ik de prijs hoorde rolde mijn oog geheel uit zijn kas
ineens bedacht ik me ik heb rvs plaat staan in de vorm van een vriezer die nog afgevoerd moet worden. laatst die (oude kapotte )vriezer maar even veilig gesteld en open geslepen om het rvs te redden. Komende week maar eens kijken of de platen netjes op de achterwand te monteren zijn in de kombuis. Scheelt een hoop schoonmaak werk en staat hopelijk een stuk netter.
De hydrauliek cilinder van de regulateur, deze ligt inmiddels bij een dokter en deze zou kijken om het tussen de bedrijven door te doen om zo de kosten te drukken. Hopelijk krijgen we deze weer snel terug zodat we kunnen kijken of dit het euvel was. Verder kregen we afgelopen week een vaatje met een paar ltr smeerolie, deze kunnen we weer goed gebruiken aan boord.

Enige tijd geleden was er op mijn werk een rvs vriezer die de geest gegeven had na 6 jaar intensief gebruik. Na een halve verbouwing dat ding eindelijk er uit gemeubeld en een nieuwe naar binnen gemarteld. De oude vriezer stond te wachten op een ritje richting schrootbak maar iedere keer schoot dit er bij in. Nu had ik al eens mijn ook laten vallen op een rvs plaat voor in de kombuis maar toen ik de prijs hoorde rolde mijn oog geheel uit zijn kas

De hydrauliek cilinder van de regulateur, deze ligt inmiddels bij een dokter en deze zou kijken om het tussen de bedrijven door te doen om zo de kosten te drukken. Hopelijk krijgen we deze weer snel terug zodat we kunnen kijken of dit het euvel was. Verder kregen we afgelopen week een vaatje met een paar ltr smeerolie, deze kunnen we weer goed gebruiken aan boord.
Laatst gewijzigd door edje op ma 26 jan 2015 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marie Christina
Eruit meubelen, er in martelen, veilig stellen. ...
Heb je beroepsmatig gevaren?
Heb je beroepsmatig gevaren?

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
nog steeds
Je weet nooit hoe een oliespoor een werkspoor vangt...
Er was eens een boot met een motor, beide op leeftijd en wat gebruikssporen her en der. De vorige eigenaren hadden plannen te over maar konden deze helaas niet realiseren en het doek viel. Enige jaren lag het schip stil en holde het achteruit totdat er een paar gekken uit het Noorden kwamen (die uit het Oosten is een ander verhaal
) en het schip daar weghaalden en afmeerden onder de rook van tata steel. Na een fikse schoonmaak en opruim actie aan boord werd er een plan van aanpak opgesteld en werden de bikhamers voor de dag gehaald en veranderde het schip langzaam aan van Panamees naar Europees vaartuig. Nog steeds wordt het schip in het voorjaar en de zomer flink aangepakt en ontdaan van oude make up en voorzien van een nieuw bescheiden laagje zodat ze er weer jonger uitziet. Ook binnen in het schip wordt er stevig gewerkt aan de organen. Deze lagen behoorlijk overhoop en sommige werkte niet mee. Langzamerhand komen er steeds meer functies terug maar met beperkingen. Er moeten nieuwe organen geplaatst worden maar deze zijn zeldzaam en prijzig. Stad en land worden afgezocht maar vaak niet financieel haalbaar. Met een hoop liefde en plezier wordt het hart van het schip aan de gang gehouden met in het achterhoofd dat als deze de geest geeft hoe moet het nu verder… Gelukkig bestaan er nog engeltjes (denken wij) al speurend naar de oorzaak van een olie lekkage wat zou het toch lekker zijn als je de oorzaak gevonden hebt en je kan zeggen o is het dat, ff kijken, ja dat onderdeel hebben wij, zo probleem opgelost. Rustig oude onderdeel repareren en weer op stock leggen voor later. Maar welk zelf respecterend schipper of machinist wil zijn troetelkind van 14.000kg) kwijt…. Zucht……. Thuis aangekomen nog steeds malend zit je achter de schoot pc en surf je een beetje op het www. Je komt van alles tegen maar niet de advertentie “werkspoor t.m.a-tje” af te halen. Is van een oud machinissie of schippertje geweest altijd binnen gestaan.
Dan maar eens op yup tjup kijken of er niet toevallig ergens een of andere filmpje te zien is welke nieuw voor mij is. trein motoren, interessant maar nee
, sleepboot holland windkracht 10 (toe maar... dan sta jij niet te filmen vriend maar leg je de vissies te voeren
) gemaal pompen of verzuipen, gemaal de laatste druppel, gemaal Eefde https://www.youtube.com/watch?v=sL0X6FQlgDA Krijg nou wat!!! Nagenoeg de motor die wij zoeken…. Zucht….. al verder googlend op gemaal Eefden kom je ineens hele documenten tegen over project vervanginsstrategie sluis complex Eefde en gemaal Eefde. Het zal toch niet waar zijn he,
wat zou de bestemming worden van deze brokjes techniek, hoogovens of ????? Via via achter een telefoon nummer gekomen en brutaal gebeld. Tja de motoren …. Wij hebben gezocht maar nog geen exacte geschikte plaats gevonden. WAT ZEGT U!!!!!!! ja wij (RWS) willen dat het naar een museum gaat of naar een school. Euhmmm wat denkt u van een ex RWS vaartuig, monumentaal schip en jeugdvereniging? Tja, nou ja, kunt u het op papier zetten zodat wij er intern over kunnen besluiten? Ja natuurlijk, meneer alvast hartelijk dank u hoort van ons. Geheel al trillend en met een kriebelend gevoel in de buik een mailtje gestuurd ondertussen het zal toch niet, dit meen je niet…. Stel je nu eens voor, straks een motor ter beschikking zodat we eventuele onderdelen welke de geest gegeven hebben kunnen vervangen en de oude (laten) repareren…. Vandaag mondeling te horen gekregen dat wij iig 1 complete donorhart kunnen krijgen incl reserve delen en alles wat er bij de motor bij hoort. Inmiddels druk bezig geweest met een bedrijf welke de motor wil ophalen en ergens wil plaatsen in een opslag.
Goh zie je wel dat engeltjes bestaan

Je weet nooit hoe een oliespoor een werkspoor vangt...
Er was eens een boot met een motor, beide op leeftijd en wat gebruikssporen her en der. De vorige eigenaren hadden plannen te over maar konden deze helaas niet realiseren en het doek viel. Enige jaren lag het schip stil en holde het achteruit totdat er een paar gekken uit het Noorden kwamen (die uit het Oosten is een ander verhaal

Goh zie je wel dat engeltjes bestaan

Gefeliciteerd oud, schitterend werk.
Ik bewonder je doorzettings vermogen.
geert
Ik bewonder je doorzettings vermogen.
geert
- paure nesci
heel af en toe zie ik ze ook nog vliegen, ( die engeltjes.....)
(de rest zie ik regelmatig.......)
succes met het project !

(de rest zie ik regelmatig.......)

succes met het project !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Bij mij blijven ze meestal weg. Ze zullen wel denken, die heeft er geen nodig. Mijn achternaam is engel......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Hey Karel,
Van jouw engeltje worden wij ook wel eens gek
Van jouw engeltje worden wij ook wel eens gek

- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Volgens mij was dat vooral vroegah.
Nu valt het wel mee toch?
Nu valt het wel mee toch?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Beter kan je het als vereniging niet treffen, gefeliciteerd! En natuurlijk: goed geregeld Ed 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Haleluja, Dat is nog eens super nieuws!!!!!!! Gefeliciteerd!!!
Dus binnenkort toch maar die zeecontainer leegmaken?????
Dus binnenkort toch maar die zeecontainer leegmaken?????
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Goed nieuws! Dat houd je voorlopig weer van de straat.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Dat is goed nieuws, hebben jullie weer wat te doen
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
He Ed,
Vertel net aan Kevin dat je goed bezig bent.
WHaaaaaatttt Neeeee Echt wauw te gek vet coooolllllll Lekkaahhhhhh
Vertel net aan Kevin dat je goed bezig bent.
WHaaaaaatttt Neeeee Echt wauw te gek vet coooolllllll Lekkaahhhhhh
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Gefeliciteerd Ed en de rest van de Zeekadetten
Wat een mazzel....na die uitgave voor nieuwe LEDverlichting.
Gr Willem B
Wat een mazzel....na die uitgave voor nieuwe LEDverlichting.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.