Dat besef ik, maar zoals gezegd, het verkeert in goede staat (if it works, don't fix it) en is een stuk lichter dan multiplex.
En nú al zijn de luiken aardig zwaar.
Daarbij komt dat het nog een hele klus zou worden.
Het is Hollands goed verlijmd.
Voor ik die spaanplaatlaag eraf heb....
En dan ook nog de zorgvuldig aangebrachte geluidsisolatie die meteen naar de kl* te is.
Zo worden de krakende luikjes een heel project
Óók financieel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Die plaat multiplex van 18 mm is in z'n eentje al sterk zat. Het spaanplaat is dan ook niet bedoeld om de luiken sterker te maken, maar om ze meer massa te geven. Dan absorberen ze meer laagfrequent geluid. Lekker laten zitten dus.
Bij dat over elkaar wrijven van luikrand en sponning gaat het om tienden van millimeters. Ik denk dat als je er met contactlijm een dun laagje rubber in plakt, denk aan een aan stroken gesneden fietsbinnenband, het probleem al is oplost.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
quichot schreef:Die plaat multiplex van 18 mm is in z'n eentje al sterk zat. Het spaanplaat is dan ook niet bedoeld om de luiken sterker te maken, maar om ze meer massa te geven. Dan absorberen ze meer laagfrequent geluid..
Zoiets vermoedde ik al.
Ik dacht ook bij mezelf: Pikmeer bouwt al langer bootjes dan ik bier drink en zullen vast wel weten wat ze doen: deze constructie hebben ze niet voor niets bedacht.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za 06 dec 2014 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE schreef:Het schoot me te binnen dat er ook teflon/ptfe tape is in een zelfklevende variant. Die zou je op de luikrand en/of het luik kunnen aanbrengen ipv vilt. Ook heel glad, maar ook heel dun, dus dan hoef je misschien niet te frezen.
Hmm, dat klinkt interessanter dan vilt....vooral vanwege de dikte
Vraag me alleen af of dat goed blijft zitten.....
Meestal laat dat dubbelklevend spul na een tijdje toch los...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
KarelE schreef:Het schoot me te binnen dat er ook teflon/ptfe tape is in een zelfklevende variant. Die zou je op de luikrand en/of het luik kunnen aanbrengen ipv vilt. Ook heel glad, maar ook heel dun, dus dan hoef je misschien niet te frezen.
Hmm, dat klinkt interessanter dan vilt....vooral vanwege de dikte
Vraag me alleen af of dat goed blijft zitten.....
Meestal laat dat dubbelklevend spul na een tijdje toch los...
Ik bedoel ook enkelzijdig klevend. Anders zit je luik vast. Doordat het zo glad is heeft de lijm ook weinig te houden.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Bij 3M beweren ze bovendien dat de kleefzijde zeer goed hecht, zie ik net.
Het is alleen "thermosetting ".
Dat zal wel betekenen dat het warmte nodig heeft om echt goed te plakken.
Dat zou dan weer inhouden dat je het niet nú moet aanbrengen.
Te koud.
Of je neemt een haarfohn of verfstripper (meer afstand houden) mee.
Ik neem aan dat de profielen waar je luik in ligt van staal zijn? Die kan je vanaf de onderkant verwarmen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Hoi Menno,
Ik heb zelfklevend neopreen schuimband op de luikranden geplakt.
Piept niet kraakt minder en op hout plakt het beter als op koud staal.
En bij mij is er een bijkomend voordeel het motor geluid is minder geworden in het stuurhuis.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Als je alleen de krakende luiken wil verhelpen, heb je wel eens gedacht aan talkpoeder.
Dat word super glad dus geen gekraak meer en neemt geen vuil aan.
gr. Jan
Ik heb het nooit met luiken getest, maar denk dat het wel lang werkt,
misschien een vreemd vergelijk maar onze zoldertrap kraakte ook enorm
en nu sinds 2 jaar niet meer na behandeling met talkpoeder.
gr.Jan