Aandrijfkwestie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
skoef

Aandrijfkwestie

Bericht door skoef »

Ik ben sinds kort in het bezit van een kleine opduwer, 4.5 m, met daarin een Coventry-Victor WD2 uit 1946. Deze motor heeft op 1500 rpm 9pk en een aangebouwde keerkoppeling van 1.87:1. Hierdoor draait de schroefas max 800 rpm.

Omdat de boot zelfs op hogere toeren niet vooruit te branden is, ben ik gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan was. Berekend is dat bij een dergelijke samenstelling van motor en keerkoppeling een 3blads 17"/17 spoed schroef hoort, terwijl er nu een 3blads 13"/9 spoed schroef onder zit. Het schroefraam laat echter geen grotere schroef toe. Op mijn huidige motor is voor zover ik weet niet eenvoudig een andere keerkoppeling te plaatsen. Ik zit nu een beetje in de knel wat betreft een juiste oplossing.

Aanvankelijk dacht ik de 17" misschien te kunnen compenseren door een 4blads 13"/17 spoed te plaatsen, maar de mensen van Excalto wisten mij uit te leggen dat je voor een juiste compensatie de spoed zover op moest voeren dat de bladen praktisch haaks op de draairichting staan en dat je geen voortstuwing meer overhoudt.

Vervolgens overwoog ik het plaatsen van een andere motor, maar dat moet dan wel effectief een hoger toerental op mijn schroefas opleveren dan 800 rpm. Ik heb hiervoor Berkelaar in Wilnis geraadpleegd en die kon ook niet direct een pasklare oplossing geven.
Hij stelde wel o.a een Yanmar SB12 voor, maar ik heb gisteravond op de specs gekeken en deze motor heeft bij 3000 rpm op de krukas ook slechts 989 rpm op de schroefas; geen denderend resultaat bij een verdubbeling van het aantal motor-toeren.

Een vriend van me stelde nog een 1 cilinder Samofa voor, maar ik weet niet hoe makkelijk hier een keerkoppeling voor te krijgen is die 1:1 is. Ik heb zojuist berekend (mbv PropCalc) dat bij een motor van 9pk bij 1500rpm op kruk- en schroefas ongeveer een schroef vereist die ik heb.

Huidige situatie:
Afbeelding

"Ideale" situatie:
Afbeelding

Ik hoop dat iemand me op het juiste spoor kan helpen!
juhroen
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Bericht door juhroen »

Ha Skoef,

Wat mijn opduwertje "Opzouter" liep ook maar 8 a 9 km los, door de rompsnelheid wilde die niet harder bij half gas en meer ging die golven trekken.
Weet jij wat de snelheid ongeveer is?
skoef

Bericht door skoef »

Dit type romp zou een snelheid van ong. 10 km/u moeten halen, maar ik denk dat ik 3 a 4 haal. Er is amper schroefwater en hij maakt praktisch geen rimpel op het water. Ook hoor je geen verschil aan de motor als ie wel of niet in z'n versnelling staat.

Het lijkt mij dan dat de motor z'n vermogen niet kwijt kan op het water, toch?
juhroen
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Bericht door juhroen »

Misschien moet de koppeling afgesteld worden, zodat hij niet meer slipt.

Ik had in de opzouter met 8pk 2:1 1000toeren op de schroef en die was 40cm en te zwaar voor hem.
skoef

Bericht door skoef »

Ik heb niet het idee dat de keerkoppeling slipt, daarnaast zou ik niet weten hoe je dit moet afstellen. Jouw 40 cm schroef is overigens wel bijna 16 inch en da's een stuk meer in de richting :)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

ALs ik jou was ging ik gewoon op zoek naar een keerkoppeling 1:1
dat is de simpelste oplossing. je kan natuurlijk ook je schroefas laten zakken om je schroefraam te vergroten.
skoef

Bericht door skoef »

Schroefas verlagen had ik ook al aan gedacht, maar er is amper ruimte achter het schroefraam, daar zit het roer er te dicht voor op.

Een 1:1 keerkoppeling lijkt me inderdaad het 'makkelijkst', behalve dat dat dus een gedoe wordt met de huidige motor. Echter, afgelopen weekend is de motor warmgelopen en is het maar de vraag of ie het nog gaat doen en vandaar dat ik me aan het oriënteren was op een vervanger. Ik kan redelijk goedkoop aan een Samofa 88 komen, zit overigens geen keerkoppeling bij. Hoe goed is daar een keerkoppeling bij te vinden?

Een vriend van me die scheepsbouwkunde heeft gestudeerd opperde om met poelies zelf een overbrenging te construeren zodat het type keerkoppeling er minder toe doet, maar ik heb zelf het liefst een 'pasklare' oplossing.
VRM marine
Contacteer:

Re: Aandrijfkwestie

Bericht door VRM marine »

slipt je koppeling echt niet?? :roll:

je zou met een toerental van 800 met die schroef toch best wel gang moeten hebben! :?
snaren moet je niet aan beginnen , een ander koppelingetje is dan beter en simpeler , een rijsdijkje 1 op 1 oid zijn er zat!
die motor is zo maar niet total bij een warmlopertje! :roll:
Voor alles is een oplossing!
onrust

Bericht door onrust »

Zonder belerend over te willen komen hoor maar zou VRM Marine even naar de datum van de laatste post willen kijken. Je mag er van uitgaan dat dit probleem al is opgelost. En zo is mij opgevallen in meerdere onderwerpen. Heeft weinig zin om hele oude onderwerpen weer naar boven te posten tenzij het actueel is.
Groet,

Cees
MS Onrust
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

:lol: ik had de datum wel gezien , maar soms brengt het omhoog halen van een vraag weer nieuwe vragen naar voren!.
aan gezien dit een onderwerp is wat vaak actueel is ! :wink: er zitten vele in de plezier vaart met dit soort problemen , soms haken mensen eerder op iets in als er al over wordt gediscussieerd, dan dat ze zelf een topic vraag aanmaken! :wink:

ik weet dat ik opeens erg actief ben, maar was daarvoor ook uitgenodigt op dit forum! :wink: :lol:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie