Omdat de boot zelfs op hogere toeren niet vooruit te branden is, ben ik gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan was. Berekend is dat bij een dergelijke samenstelling van motor en keerkoppeling een 3blads 17"/17 spoed schroef hoort, terwijl er nu een 3blads 13"/9 spoed schroef onder zit. Het schroefraam laat echter geen grotere schroef toe. Op mijn huidige motor is voor zover ik weet niet eenvoudig een andere keerkoppeling te plaatsen. Ik zit nu een beetje in de knel wat betreft een juiste oplossing.
Aanvankelijk dacht ik de 17" misschien te kunnen compenseren door een 4blads 13"/17 spoed te plaatsen, maar de mensen van Excalto wisten mij uit te leggen dat je voor een juiste compensatie de spoed zover op moest voeren dat de bladen praktisch haaks op de draairichting staan en dat je geen voortstuwing meer overhoudt.
Vervolgens overwoog ik het plaatsen van een andere motor, maar dat moet dan wel effectief een hoger toerental op mijn schroefas opleveren dan 800 rpm. Ik heb hiervoor Berkelaar in Wilnis geraadpleegd en die kon ook niet direct een pasklare oplossing geven.
Hij stelde wel o.a een Yanmar SB12 voor, maar ik heb gisteravond op de specs gekeken en deze motor heeft bij 3000 rpm op de krukas ook slechts 989 rpm op de schroefas; geen denderend resultaat bij een verdubbeling van het aantal motor-toeren.
Een vriend van me stelde nog een 1 cilinder Samofa voor, maar ik weet niet hoe makkelijk hier een keerkoppeling voor te krijgen is die 1:1 is. Ik heb zojuist berekend (mbv PropCalc) dat bij een motor van 9pk bij 1500rpm op kruk- en schroefas ongeveer een schroef vereist die ik heb.
Huidige situatie:

"Ideale" situatie:

Ik hoop dat iemand me op het juiste spoor kan helpen!