Rokende dieselmotor (Cummins)
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Rokende dieselmotor (Cummins)
Wie weet raad:
Ik heb een Cummins-Stamford generatorset in mijn boot staan.
-5.9 liter 6 cilinder, 85kvA, 1500 rpm.
-1994, zo'n 500 uur op de klok.
Deze lijkt steeds meer te gaan roken, vanaf starten / stationair. Pas bij een beetje belasting rookt ie minder, vollast rookt ie ook maar dat is acceptabel in principe.
Het is zwarte rook, blok gebruikt geen olie (al zo'n 200 uur niet bij hoeven vullen, niet gezakt op peilstok).
Ik heb vanavond de kleppen gesteld, ze zaten er niet ver naast (0,25 / 0,5 is voorgeschreven)
Wat is de volgende stap? Verstuivers trekken / laten testen of eerst eens wat wondermiddeltjes proberen? Of zal er iets anders aan de hand kunnen zijn...
Vanaf het begin (ik kocht 'm met max 50 uur op de teller) rookte de motor al als ie een tijdje onbelast draaide, nu met een 4 a 500 uur erop dus steeds meer. De set is van 1994 en is een voormalig nood-aggregaat.
Ik heb een Cummins-Stamford generatorset in mijn boot staan.
-5.9 liter 6 cilinder, 85kvA, 1500 rpm.
-1994, zo'n 500 uur op de klok.
Deze lijkt steeds meer te gaan roken, vanaf starten / stationair. Pas bij een beetje belasting rookt ie minder, vollast rookt ie ook maar dat is acceptabel in principe.
Het is zwarte rook, blok gebruikt geen olie (al zo'n 200 uur niet bij hoeven vullen, niet gezakt op peilstok).
Ik heb vanavond de kleppen gesteld, ze zaten er niet ver naast (0,25 / 0,5 is voorgeschreven)
Wat is de volgende stap? Verstuivers trekken / laten testen of eerst eens wat wondermiddeltjes proberen? Of zal er iets anders aan de hand kunnen zijn...
Vanaf het begin (ik kocht 'm met max 50 uur op de teller) rookte de motor al als ie een tijdje onbelast draaide, nu met een 4 a 500 uur erop dus steeds meer. De set is van 1994 en is een voormalig nood-aggregaat.
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Wat de oorzaak is durf ik zo niet te zeggen, maar roet ontstaat alleen bij onvolledige verbranding.
Of de motor krijgt te weinig lucht, of de pomp spuit teveel brandstof in voor de lucht die wordt aangezogen. Soms (zit de stekker wel in het stopcontact?
) zie je het meest voordehand liggende over het hoofd: is het luchtfilter niet dichtgeslibt?
Of de motor krijgt te weinig lucht, of de pomp spuit teveel brandstof in voor de lucht die wordt aangezogen. Soms (zit de stekker wel in het stopcontact?

De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Luchtfilter is voor de vakantie vervangen, maar ik zal 'm er eens uithalen, heb nu beetje lekkage v/d uitlaat dus wellicht zit ie al vol...
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Je hebt een nieuwe uitlaat gemonteerd, dat kan een verandering in tegendruk geven met een slechtere cilindervulling tot resultaat...
maar eigenlijk lees ik dat de verandering geleidelijk is opgetreden en dus niet opeens na de installatie van de nw uitlaat (bevalt ie trouwens?)
Verder zie je de rookpluim goed in de timelapsfilmpjes die je hebt geplaatst, bijv. direct na het wegvaren uit de sluis..dan lijkt het eigenlijk wel een timing-probleem.
Ik wacht denk ik maar even op het advies van een echte specialist!
Start ie nog wel net zo makkelijk als eerst? Heb je de compressie al getest?
Ik volg het met belangstelling.
Arnold
maar eigenlijk lees ik dat de verandering geleidelijk is opgetreden en dus niet opeens na de installatie van de nw uitlaat (bevalt ie trouwens?)
Verder zie je de rookpluim goed in de timelapsfilmpjes die je hebt geplaatst, bijv. direct na het wegvaren uit de sluis..dan lijkt het eigenlijk wel een timing-probleem.
Ik wacht denk ik maar even op het advies van een echte specialist!
Start ie nog wel net zo makkelijk als eerst? Heb je de compressie al getest?
Ik volg het met belangstelling.
Arnold
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Wat mij opviel op een foto in je verslag waarop die Cowl demper was gemonteerd was dat het er op lijkt dat de uitlaatgassen via de buitenste aansluiting de demper ingaan, en er via de centrale aansluiting weer uit.
Volgens de site van Blokland moet dat precies andersom. Het viel me toen al op. Ik kan die foto zo snel niet terugvinden in je uitgebreide verslag, en ik hoop dat mijn herinnering me voor de gek houdt. Zo niet, dan kan dat een verhoogde uitlaatdruk geven.
groet, Karel
Volgens de site van Blokland moet dat precies andersom. Het viel me toen al op. Ik kan die foto zo snel niet terugvinden in je uitgebreide verslag, en ik hoop dat mijn herinnering me voor de gek houdt. Zo niet, dan kan dat een verhoogde uitlaatdruk geven.
groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Yes, gevonden:
http://scheepspraet.nl/forum3/viewtopic ... &start=107
De demper zit volgens mij echt verkeerd om......
http://scheepspraet.nl/forum3/viewtopic ... &start=107
De demper zit volgens mij echt verkeerd om......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
De rookpluim in het timelaps-filmpje is gelukkig niet van deze motor, maar van een oude DAF 575 die in één van de sleepbootjes zit die mee was.varg schreef:Je hebt een nieuwe uitlaat gemonteerd, dat kan een verandering in tegendruk geven met een slechtere cilindervulling tot resultaat...
maar eigenlijk lees ik dat de verandering geleidelijk is opgetreden en dus niet opeens na de installatie van de nw uitlaat (bevalt ie trouwens?)
Verder zie je de rookpluim goed in de timelapsfilmpjes die je hebt geplaatst, bijv. direct na het wegvaren uit de sluis..dan lijkt het eigenlijk wel een timing-probleem.
Ik wacht denk ik maar even op het advies van een echte specialist!
Start ie nog wel net zo makkelijk als eerst? Heb je de compressie al getest?
Ik volg het met belangstelling.
Arnold
quote: Stromingsrichting is niet voorgeschreven (reverse flow)KarelE schreef:Wat mij opviel op een foto in je verslag waarop die Cowl demper was gemonteerd was dat het er op lijkt dat de uitlaatgassen via de buitenste aansluiting de demper ingaan, en er via de centrale aansluiting weer uit.
Volgens de site van Blokland moet dat precies andersom. Het viel me toen al op. Ik kan die foto zo snel niet terugvinden in je uitgebreide verslag, en ik hoop dat mijn herinnering me voor de gek houdt. Zo niet, dan kan dat een verhoogde uitlaatdruk geven.
groet, Karel
Op een andere site wordt wel aangeraden om een 'maatje groter' te nemen bij 'reverse flow' en dat heb ik ook gedaan. De demper bevalt heel goed! ik heb er nog een absorbtiedemper achter omdat ik die nog had liggen en uit de uitlaat is ie heerlijk stil.
Het luchtfilter was wel wat zwart ivm lekke uitlaat (flexibelstuk, nu even dichtgebonden met glasband) maar zonder luchtfilter rookte de motor nog steeds teveel.
Ik heb vanavond de boel even warmgedraaid en zonder luchtfilter was wel wat beter, maar nog steeds teveel rook.
Ik heb op advies ook de temperatuur van de uitlaat gemeten bij de cilinders, de laatste cilinder lijkt een stukje (20 graden) minder heet maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Compressie meten zal ik doen mocht ik de verstuivers gaan trekken. Torretje is ook alweer 20 jaar oud dus het zou geen schande zijn als die nagezien of vervangen moeten worden (rust roest). Eerst eens kijken of daar nog een handig gereedschapje voor is...
Wat ik ook nog kan doen is om de beurten een brandstofleiding losmaken en kijken of dat resulteert in een ander beeld.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Gisteren een stukje gevaren en geprobeerd de rook vast te leggen, in dit filmpje geef ik eerst even vol gas, dan mag ie roken van mij. Daarna 3/4 gas ongeveer, de rook is lastig te zien maar wel aanwezig.
https://www.youtube.com/watch?v=lrqULkmmn4Y
https://www.youtube.com/watch?v=lrqULkmmn4Y
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Beste
heb je al eens je brandstoffilter nagekeken. geeft motor wel voldoende vermogen of houdt ie soms in?
let op diesel bacterie in je tank
heb je al eens je brandstoffilter nagekeken. geeft motor wel voldoende vermogen of houdt ie soms in?
let op diesel bacterie in je tank
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Rokende dieselmotor (Cummins)
Ja, voor de zomer filters vervangen, stromen goed door bij handmatig pompen.Frawo schreef:Beste
heb je al eens je brandstoffilter nagekeken. geeft motor wel voldoende vermogen of houdt ie soms in?
let op diesel bacterie in je tank
tank is nog schoon (net paar jaar oud)
Bedankt voor de suggesties