Motor starten na jaren stilstand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

FransvanNispen

Re: Motor starten na jaren stilstand

Bericht door FransvanNispen »

Als de "oude" DAF geen papieren pakkingen heeft, of keerringen die niet tegen toevoegingen kunnen is dat natuurlijk geen probleem.
en 1964 zit misschien net in de overgangsperiode, ik weet het niet. :?

Dat wat ik gelezen heb op internet, en dat wat mijn GM-manual zegt, daar houd ik mij voor alle zekerheid maar aan.
Het liefst zou ik er ook goedkopere, overal verkrijgbare olie in mikken. :D
Maar mijn olie (SAE30) , GM zegt dat in mijn geval 40 nog beter is, is ook mooi "schoon", bij SAE 40 zou de motor 5grdn koeler bliiven, zegt "men".
maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

Dus ik zou als antwoord nog steeds geven, zie manual, dat is in ieder geval goed. of vraag een dealer (in motoren :lol: :lol: )Voor de zekerheid...

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
FransvanNispen

Oh ja,...
Ik heb even terug gelezen, de vraagsteller heeft `n DAF, was ik ff vergeten.
Ik heb trouwens in mijn DAF 615 (vorig bootje) ook altijd 20W50 gebruikt, dat heeft toendertijd ASTO er in gedaan, en ook......(naam kwijt van DAF monteur/bedrijf).
En die motor was ook uit begin `60,
Dus kan ik er vanuit gaan, dat dat bij de DAF goed gaat. :wink:

Groet

Frans 8)
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Ik hou er ook van als de olie mooi 'schoon' is, maar het doel van de olie is onder andere het opnemen van vervuiling en slijtagedeeltjes (en afgeven aan het oliefilter)...dat doet het alleen als het 'vuil' wordt.
Verder moet een olie voldoen aan de API klassificatie die de fabrikant ooit als minimum heeft gesteld.
Voor een courante Yanmar zonder turbo wordt CD kwaliteit voorgeschreven. Kijk nu nog maar een keer op de verpakking van de LIDL-olie en je ziet meestal CF kwaliteit of hoger. De olie voldoet dus ruimschoots aan de kwaliteitseisen van de fabrikant.
De vraag die rest is: hoelang blijft de goedkope olie aan die eisen voldoen..is de dope in de duurdere olie niet veel langer werkzaam?. Dat zal inderdaad zo zijn (alhoewel ik met Quichot denk dat de Lidl-olie niet in aparte schuurtjes wordt gemixed), maar met een oliewissel-interval van ongeveer 200 uur / 1 x per seizoen hoeven we ons daarover niet het hoofd te breken. Voor olie-fanatici: http://www.bmwhjol.is/assets/OliuBiblianx.pdf
groet
Arnold
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef:Ik denk toch dat je je hier vergist in de dwingende kracht van branding.
Niet die aan de Noordzeekust, maar het Engelse begrip, dat ongeveer inhoudt: het te gelde maken van een sterke merknaam.
Die olie van de Lidl, of Action, of HEMA, is gewoon prima. Het is maar zeer de vraag of die na analyse onderdoet voor een A-merk. Die B-merken worden echt niet in elkaar geknutseld in een fietsenschuurtje in Kazachstan.
De grootste investeringen die A-merken in hun product stoppen zijn niet research- maar marketingkosten. De wereldtop van de reclamebureaus spelen slim in op wat de consument hoopt, denkt en verwacht: dat er legers mannen en vrouwen in witte jassen 24/7 met niets anders bezig zijn dan om de allerbeste olie nog meer te verbeteren. Als dat waar zou zijn, dan verkocht Shell 10 jaar geleden dus onverantwoorde bagger.
Stap 1 is het concept (net woord voor leugentje): bijv.: de nieuwe common railtechnologie vereist een totaal andere olie dan een grasmaaier. Wat zegt u nu consument? U heeft die nieuwe olie nog niet? Oeioeioei, als dat maar goed gaat in uw kostbare motor! Stap 2 is de geruststellende oplossing, de verlossing mag ik wel zeggen: WIJ GAAN U REDDEN!!! Onze labo's ontdekten FANTASIENAAM! (meestal iets in de trant van LIPS, lateral interactiv pentachroom suppletion), gevolgd door stap 3: u snapt niet dat u ooit heeft kunnen leven zonder LIPS, en u bent bereid daar 10 euro de liter voor neer te leggen.
Dat realiseer ik me wel, maar als ik de (ietwat kromme) vergelijking doortrek naar verf:
Eigen merk Gamma of International...
Ik geef graag die twee tientjes per blik extra uit.
Ondanks dat beide merken ongetwijfeld bij Akzo gemaakt worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

De vergelijking met verf is wel een goede.

Als de verf buiten gebruikt gaat worden is de kwaliteit belangrijk...als het binnen (zonder zonlicht) gebruikt wordt voldoet een huismerk verfje over het algemeen prima.

Als je een moderne dieselmotor hebt is die over het algemeen veel zwaarder belast (relatief) en heeft een hogere kwaliteit olie nodig, de meeste oude of 'simpele' dieseltjes die in boten zitten hebben niet zo'n hoge kwaliteit olie nodig en kunnen prima toe met een goedkope olie (die wel aan de vereiste specificaties voldoet natuurlijk).

Ik heb zelf geen 'supermarkt olie' in mijn aggregaat, omdat deze een bepaalde specificatie (weet 'm even niet uit mijn hoofd) vraagt waar die olie niet aan voldoet. Of het in de praktijk ook uitmaakt zal ik nooit weten, want ik neem de gok niet.

Ik weet dat je je olie kunt laten analyseren zodat je inzicht kunt krijgen in de toestand van de motor (en de olie natuurlijk), maar ik vermoed dat met mijn hoeveelheid olie het goedkoper is om gewoon om het jaar te verversen.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Nee, de vergelijking met verf is ietwat krom.
Wat voor raffinageproducten opgaat geldt absoluut niet voor verf. De componenten waar verf uit is samengesteld zijn oneindig veel complexer en gevarieerder dan altijd dezelfde, vrij simpele kraakfracties van aardolie, die ruwweg 95% van het eindprodukt vormen. Bij olie gaat het puur om nabehandelingen en toevoegingen, waarvan de meeste, en de werkzaamste (want hier is het lage fruit allang geplukt) al jaren common knowledge en patentvrij zijn. Bij verf daarentegen gaat het om basisstoffen, waaronder pigmenten, die enorm in chemische samenstelling, oorsprong en prijs kunnen verschillen. Daarbij komt dat goedkope verven ook meer vulmiddel als krijt (verkrijten!) bevatten. Daardoor lopen prijs en kwaliteit van het eindprodukt dus terecht sterk uitelkaar. Dat heeft weinig of niets met marketing te maken. Dat hoeft ook niet, want die goedkope verven bedienen een heel andere marktsector. Amateur- beroepsmarkt zitten elkaar niet in de weg, en snoepen geen marktaandeel van elkaar af. Een studente die haar huurkamertje wil sausen heeft niets aan de meerwaarde van een industriële lak. Echt een heel ander verhaal.
Maar als je zekerheid zoekt, is er uiteraard niks op tegen om een A-merk olie te kopen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Ik bedoel niet het productieproces.
Ik bedoel de marketinggedachte erachter.
Dat Akzo voor de Gamma net zulke goede verf maakt als voor International.
Dat gaat er bij mij niet in.

Zo'n gevoel heb ik dus ook bij olie.
Shell gaat aan de Lidl toch niet net zulke goede olie leveren als ze in hun eigen jerrycans stoppen?
Dan helpen ze hun eigen merk om zeep.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FransvanNispen

Het zal heus niet altijd zo zijn, ik denk n.l. ook dat de shell niet goed bij z`n hoofd is als hij dat doet...maar..

Praktijk ervaring mijnerzijds.
Producent A merk frisdrank producent vult ook een in de volksmond B merk genoemd product af.
Producent van duur kaas merk, stopt productie, vervangt verpakking en draait verder met de lijn. Het ene is Duur het andere is goedkope kaas.

In beide gevallen heeft het met de verpakking te maken. de producten en/of de kwaliteit hiervan is in beide gevallen een A-klasse.

Groet

Frans 8)
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Dat Akzo voor de Gamma net zulke goede verf maakt als voor International.
Dat gaat er bij mij niet in.
Dat is nou precies wat ik bedoel. Dat doet Akzo ook niet. Hun B-verf is inderdaad van mindere kwaliteit, veel goedkoper om te produceren, maar bedoeld voor een niet-concurrerende marktsector. Maar zo pakken ze de amateurmarkt toch mee, dus win-win voor Akzo. Met amateurmarkt bedoel ik verf die wordt verkocht in branchevreemde winkels. De DHZ-markt zit daar iets boven, maar daarvoor geldt in wezen hetzelfde.
Marie Christina schreef: Shell gaat aan de Lidl toch niet net zulke goede olie leveren als ze in hun eigen jerrycans stoppen?
Die handel is heel anders georganiseerd. Nietgebonden oliehandelaren hebben wereldwijde langetermijncontracten met tal van olieconcerns voor gegarandeerde afname van een aantal producten die deze maatschappijen ook onder eigen merknaam in de markt zetten, waarmee ze in feite hetzelfde segment bestrijken, en dus in zekere zin hun eigen concurrent zijn. Toch is ook dit win-win, want hun gigantische raffinage-installaties moeten volcontinu draaien, en die langetermijncontracten waarborgen die continuïteit. Deze oliën zijn een mix van div. grote merken, en hebben dus niet de merkgebonden innovaties in huis waar hun marketingcampagnes op inspelen. En slimme branding doet de rest om de prijs op te krikken.
Met schippersgroet,
Guido
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

voor de daf 575/615 en voor de dtn indenor blokken gebruiken wij bij mijn bedrijf 20w50 van kroon (hi grade)

je moet niet alleen naar de viscositeit kijken maar ook de samenstelling en de dopes.de meeste mensen kijken alleen naar de w vermelding, dat is niet voldoende, de huidige moderne smeer olie is velen malen beter als de ouderwetse single grade olie, het meest belangrijk is het soort olie in het type motor, heb je een motor zonder filter systeem dan moest je bij olie verversen het carter spoelen, daar kwam alle vuiligheid dan meest in terecht, daar moetje dus geen olie inmikken met een sterk reinigende eigenschap die het vuil zwevend laat, dan blijf je vuil door je motor pompen, een motpr met een modern smeer systeem heeft daar geen last van, daar zal het meeste vuil in het filter achterblijven, of zwevend in de olie, vandaar dat op tijd ververs schema..

overigens hoeft bijvoorbeeld gamma of liddle olie geen slecht product te zijn!, let echter op de specificaties en niet alleen de w factor! echt slechte olie word er bij de dhz handel niet echt verkocht , maar elke waarde heeft zijn prijs!, gebruik voorgeschreven olie , of betere!
Voor alles is een oplossing!
Marie Christina

[
Marie Christina schreef: Shell gaat aan de Lidl toch niet net zulke goede olie leveren als ze in hun eigen jerrycans stoppen?
Die handel is heel anders georganiseerd. Nietgebonden oliehandelaren hebben wereldwijde langetermijncontracten met tal van olieconcerns voor gegarandeerde afname van een aantal producten die deze maatschappijen ook onder eigen merknaam in de markt zetten, waarmee ze in feite hetzelfde segment bestrijken, en dus in zekere zin hun eigen concurrent zijn. Toch is ook dit win-win, want hun gigantische raffinage-installaties moeten volcontinu draaien, en die langetermijncontracten waarborgen die continuïteit. Deze oliën zijn een mix van div. grote merken, en hebben dus niet de merkgebonden innovaties in huis waar hun marketingcampagnes op inspelen. En slimme branding doet de rest om de prijs op te krikken.[/quote]

IK snap je uitleg en kan het ook wel accepteren.
Waarom ben ik er dan toch zo huiverig voor om goedkope olie te kopen?
Blijft dat kleine stemmetje toch zeggen: "Niet doen?"

Ben ik dan zo geïnroc... geïtodroc.... geïntridi... beïnvloedt door reclame? :shock:
Ben ik ik reclamevee? :(
Ik ben een doelgroep! :!: :oops:
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Heb net 5 liter bij de Action gehaald.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: Ik ben een doelgroep! :!: :oops:
Wie niet? :?

Ik ben er wel vanuit gegaan dat het om minerale oliën gaat. Hoe het met synthetische olie zit weet ik niet.
Met schippersgroet,
Guido
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Er spelen vele factoren bij dit onderwerp. De meeste motoren die in schepen staan zijn minstens 50 jaar oud en ook geconstrueerd om met de oliekwaliteit van 50 jaar geleden te functioneren. ik durf te stellen dat de minste kwaliteit (zoals te veronderstellen bij de action) altijd beter is dan de gemiddelde kwaliteit van 50 jaar geleden. dus geen problemen. bij moderne motoren is dat anders. Ik heb vorig jaar een afstudeerder gehad bij het motorenlab oronite van Chevron.
Ik was verbaast te zien dat moderne euro4 motoren meer emissie geven via de blow-by en carterventilatie dan via de uitlaat.Daar weren oliemist seperatoren voor getest. zelfs de kwaliteit van de brandstof heeft effecten op de olie. de esters en zuren van de biologische brandstoffen kom je uiteindelijk in je smeerolie tegen en bepalen de levensduur. Uit de testen werd ook de kwaliteit van de dopes bepaald en deze bepalen in grote mate de prijs van de smeerolie. Ik zal voor nieuwe motoren dan ook zeker kwalitatief goede olie kiezen zodat je optimaal effect hebt van de emissie voordelen van een nieuwe motor. in je oude diesel kan je natuurlijk alles gieten maar dat heeft wel effect bij alle belastingen. ik heb het in mijn oude daf ook wel eens geprobeerd maar ik kreeg het idee dat hij door de lagers heen tikte. na verversing met SAE van shell heb ik dat probleem nooit meer gehad. Ik kies dan ook voor een betaalbare kwaliteit.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Er zijn wel verschillen in kwaliteit, maar zoals je al zei, die Aldi-olie is altijd nog beter dan de olie die de fabrikant 50 jaar geleden voorschreef. Op zich zijn die dopes niet zo kostbaar per liter olie, maar de ontwikkelingskosten ervan wel. Dat bepaalt de prijs voor een belangrijk deel. Maar de meest gangbare dopes zijn inmiddels patentvrij, en zitten ook in goedkope olie. Op gepatenteerde dopes houden de grote merken wel een voorsprong, en die wordt door marketing uiteraard als onmisbaar naar voren geschoven.
Wel wordt aan olie voor diesels hogere eisen gesteld, omdat de veel hogere compressie meer lagerdruk oplevert. Nu weet ik niet of Aldi-olie (zo noem ik het maar even) ook een dieselversie heeft.
Zelf koop ik trouwens ook Shell, maar dan voornamelijk uit gemak. Het komt in een handzaam vaatje aan boord bij een bunkerboot, de oude olie kan je mooi kwijt in het vorige vaatje. Het niet hoeven heen- en weer fietsen (geen auto) met 15 blikken is me ook wat waard. En per saldo drukt het prijsverschil, afgezet tegen gebruiksduur, brandstofkosten, verzekering, lig- en havengelden en onderhoudskosten niet loodzwaar op mijn totaal beschikbare vaarbudget. Maar ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie