Schroefas verbussen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Schroefas verbussen

Bericht door Boekel »

Mijn boot gaat binnenkort het water uit, en dan is o.a. de schroefasinstallatie aan de beurt...

Het is een as van ongeveer 2 meter lang met een diameter van 65mm, althans, hij was 65mm maar ik weet niet hoe dik ie nog is.

Wat houdt verbussen precies in? as afdraaien en kleinere lagerbussen in de koker?

Een bootje van mijn baas heeft bronzen (iig brons / messing kleurig) bussen om de schroefas tpv de lagers, is dat ook mogelijk? schroefas afdraaien en bussen om de as krimpen? (dan wel van staal neem ik aan als ik bronzen lagers in de boot heb)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

bij het verbussen gaat het meestal om de gland zelf.
die kan je immers uitdraaien en er een bronzenbus inpersen/krimpen.
als je as ingelopen is draaien ze hem soms af en passen daar de glands op aan.
ik zou dat echter niet doen. het is erg veel werk en uren zijn duurder dan materiaal. en je haalt de harde toplaag van je as af. Haal gewoon 2 meter nieuwe C-ax H8 van 65 mm en draai er een conus aan. je hebt dan meteen alles nieuw en je hoeft niet alles pas op elkaar te draaien. Dan kan je gewoon je glands op de juiste passing en tolerantie aanpassen.
Nieuwe spullen in je aandrijflijn zijn altijd prettig
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Bedankt voor de tip, ik zal niet aarzelen een nieuwe as te laten draaien indien nodig.

Dat draaien zelf doet een vriend van me, dus in principe heb ik alleen materiaalkosten.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Voorkant van de as afgedraaid (in combinatie met een bus in de lagerbus)

Afbeelding
De kant van de schroef bleek al verbusd, nu weer een pijp eromheen gelast en weer afgedraaid. Het buitenlager is uitgedraaid tot de maat van deze pijp.

Afbeelding
De overgang oud / nieuw zit onder de schroef.

Afbeelding
De oude en de reserve schroef

Afbeelding
De oude en de 'nieuwe' schroef...(opgelast bij Nico Bakker Framebouw)

Afbeelding
Het buitengland met epoxy gemonteerd en na uitharden aangedraaid zodat het lager goed in lijn staat met de as.

Afbeelding
Omdat de as dunner is geworden heb ik eerst een bronzen bus om de as geschoven, zodat de pakking niet tussen de as en de schroefaskoker verdwijnt.

Afbeelding
Het vetkoord (16mm) eerst een beetje plat geslagen.

Afbeelding
Schuin afsnijden op maat.

Afbeelding
Nu eerst de schroefaskoker vullen met vet...

Afbeelding
Met dit kleine rot-vetpotje...

Afbeelding
Zo gaat het al makkelijker.

Afbeelding
Totaal zo'n 3 kilo (!) vet d'r in gedraaid (pffff...)

Afbeelding
Eindelijk...

Afbeelding
Vetkoord erin (lekker dik in het vet van tevoren)

Afbeelding
Als de pakking in de boot goed zit weer vet draaien en dan komt het uiteindelijk ook achter uit de koker, alles gevuld dus (klaar voor het water)

Afbeelding
Jummie!
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Hallo boekel
dat ziet er degelijk uit
alleen moet je niet schrikken als je schroefas gaat koken.
als je een beetje door gaat draaien met zoveel vet in je schroefkoker wil het nog wel eens warm worden. ik heb het na mijn eerste werfbeurt op het ijsselmeer gehad. al het vet liep er als kokende olie uit.
met natte dweilen moest ik mijn gland en koker weer op temperatuur krijgen. de vette strepen zijn nog te zien aan de onderkant van de vloer

vr gr nico
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:Hallo boekel
dat ziet er degelijk uit
alleen moet je niet schrikken als je schroefas gaat koken.
als je een beetje door gaat draaien met zoveel vet in je schroefkoker wil het nog wel eens warm worden. ik heb het na mijn eerste werfbeurt op het ijsselmeer gehad. al het vet liep er als kokende olie uit.
met natte dweilen moest ik mijn gland en koker weer op temperatuur krijgen. de vette strepen zijn nog te zien aan de onderkant van de vloer

vr gr nico
Ok...nouja het kan er iig uit achter zoals op de foto's te zien...we zullen zien.

In de toekomst komt er een smeerapparaat op, die heb ik gekregen in Utrecht :) en wil ik op de schroefas aansluiten.
marzon
Contacteer:

Bericht door marzon »

ik heb bij mij aan boord al sie vetpotjes voorzien van een nippel voor de vetspuit, das al heel wat prettiger vet persen
As it net sîlen wol moat man lavearje !
henk meyer

Bericht door henk meyer »

Bij mij zijn de vetpotjes vervangen door bij ieder vetpotje een vetspuit vast te monteren.

Dat werkt fantastisch.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

henk meyer schreef:Bij mij zijn de vetpotjes vervangen door bij ieder vetpotje een vetspuit vast te monteren.

Dat werkt fantastisch.
Dat zal wel een heel stuk bende schelen, heb je met een flexibele slang ernaartoe gewerkt?

Ik ga tzt de automatische vetpot monteren, kan als ie ver genoeg terug te schroeven is gelijk de lagers van m'n keerkoppeling en de waterpompen smeren...
henk meyer

Bericht door henk meyer »

Ja,
De vetspuit op een goed bereikbare plaats gemonteerd en dan met drukslang naar het smeerpunt.
Als je niet te stijf vet gebruikt kun je ook nog de afgeschroefde vetspuit in de vetbus duwen en vervolgens volzuigen.

Gemak dient de mens.

Gr. Henk
john keemink

Re: Schroefas verbussen

Bericht door john keemink »

hallo ik ben sins kort in bezit van een doerak 850 met het volgende probleem er komt water uit mijn schroefas koker wat moet ik hier aan doen gr john
wout.bij

Re: Schroefas verbussen

Bericht door wout.bij »

je moet in eerste instantie kijken of je het drukstuk wat voor de gland zit nog aan kan draaien, lukt dit niet meer omdat ie al helemaal op zijn einde zit dan zul je neuwe vetkoord moeten plaatsen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie