verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wout.bij

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

alles wat mechanisch is slijt, dat is waarom die magneet er in zit, iets wat niet slijt moet nog worden uitgevonden, ik betwijfel of dat ooit gebeurt, ik hoop in ieder geval van niet, want dan ben ik niet de enigste die werkloos raakt. :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sambeek

Bericht door sambeek »

wout.bij schreef:alles wat mechanisch is slijt, dat is waarom die magneet er in zit, iets wat niet slijt moet nog worden uitgevonden, ik betwijfel of dat ooit gebeurt, ik hoop in ieder geval van niet, want dan ben ik niet de enigste die werkloos raakt. :D :D :D
gr.wout
Ik denk dat de slijtage op zich nog mee valt (er zat niet zoveel ijzerslijpsel aan.)
Tegen die tijd dat er niets meer slijt, zal ook ik de boot moeten verkopen. :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
walvis
Contacteer:

Bericht door walvis »

wout mail mij even
geert
sambeek

Bericht door sambeek »

afgelopen zaterdag zouden we de eerste anti fouling er op smeren. We zijn er mee gestaakt na het afplakken en opschuren.
Barstens koud.
Heb nog wel koelsysteem motor gevuld met koelvloeistof. Teven is mijn nieuwe schroef klaar. (had de factuur ontvangen :? )
Zal hem vande week even halen als ik tijd heb. Nog een kleine 3 weken voor ie weer het water in gaat.
Ben wel nieuwschierig wat het verschil zal zijn ten opzichte van oude.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij

Bericht door wout.bij »

heb je die schroef bij een speciaal bedrijf gebracht i.v.m. het schottelgebeuren?
gr.wout
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:afgelopen zaterdag zouden we de eerste anti fouling er op smeren. We zijn er mee gestaakt na het afplakken en opschuren.
Barstens koud.
Heb nog wel koelsysteem motor gevuld met koelvloeistof. Teven is mijn nieuwe schroef klaar. (had de factuur ontvangen :? )
Zal hem vande week even halen als ik tijd heb. Nog een kleine 3 weken voor ie weer het water in gaat.
Ben wel nieuwschierig wat het verschil zal zijn ten opzichte van oude.
was inderdaad veel te koud om te schilderen :lol: zit ook al weken te wachten tot ik eindelijk de kwast kan pakken.

wil je niet even delen wat die schroef koste ? ben wel nieuwschierig eigenlijk. Zelf was ik verast bij bakker in ijst toen ik hem ophaalde had geschat op 6 a 800 euro was nog beneden de 200
sambeek

Bericht door sambeek »

wout.bij schreef:heb je die schroef bij een speciaal bedrijf gebracht i.v.m. het schottelgebeuren?
gr.wout
Ik was eerst bij Schraven in Huissen terecht gekomen, omdat die mensen veel schottelgebeuren doen onderandere ook schroeven volgens hun site.
Die hebben mij doorverwezen naar v. Ballegooy scheepsschroeven in Moerdijk. Daar laten zij meestal de schroeven doen voor hun schottels.
Daar heb ik de oude schroef naar toe gebracht en die stelde, hoe ze in hemelsnaam dat ding (de schroef dus) zo konden maken. Volgens hun zat de spoed de verkeerde kant op, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben na dat ik melde dat het een trekkende schroef is. Maar goed ze wisten dat ie aan een schottel hing.
Nu hoop ik niet dat ik in het ootje ben genomen, maar men stelde we kunnen de huidige schroef wel iets aanpassen maar dat ding is zo vreemd dat ze niets kunnen garanderen. Bij Schraven hadden ze nog een nieuwe liggen die echter nog wel iets aangepast moest worden op specificaties van schip en motor met alles wat daar verder bij komt kijken, (ook rekening houden met wat de schottel aan kan) maar dat het daar wel zekerder bij zou zitten. (die optie heb ik dus gekozen)

Ik zal de prijs maar niet zo zeggen Douane, maar daar kan jij jou schroef meer dan 10x van laten stellen. :oops:
Maar goed ik moet niet klagen, doe ik ook niet (nog niet) maar met zoveel geld er in stoppen mag ik hopen dat dit een goed resultaat gaat geven. Als ik het weet zal ik ook eerlijk toegeven dat het toppie of gewoon k.. is.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik zit ook een beetje met dit dilemma, in het voorjaar ga ik droog en wil eigenlijk de schroef laten verzetten naar loopschroef, het mooiste zou zijn (volgens de geleerden) een 4 blads schroef omdat mijn motor een 3 cil. is met een 1:1 k.k. erachter, maaaaar een goede gebruikte kost 1500 euro en een nieuwe om en nabij de 3500euro, of dan toch maar mijn oude 3 blads laten verzetten en opknappen, kost een stuk minder, allemaal dilemma's dus, maar de tijd zal het leren.
gr.wout
douane

Bericht door douane »

:shock: omg zoveel geld :? hoop echt dat het in je voordeel uitpakt anders is het best zonde .
sambeek

Bericht door sambeek »

Wout wat betreft 3 of 4 blads, blijkt dat (ook volgens deskundigen op dit gebied) niet altijd wil zeggen dat 4 blads een beter resultaat geeft.
Een 4 blads wordt ook wel gekozen als de ruimte tussen schroef en onderschip te klein wordt. bv door meer PK's een andere schroef er op (net iets groter) wat eigenlijk niet past. Hiervoor een iets kleinere 4 blads te kiezen.
Tot zover ik er over gelezen heb, is een 3 blads schroef vaak gunstiger dan een 4 blads.
Gezien het werktuig (de schroef) een moeilijk onderwerp is om zelf goed te bepalen, ben je dus afhankelijk van een ander.
Vaak is het zo, hoe meer je er over leest hoe verwarrender het wordt. Logica is hier ook niet altijd van toepassing omdat het met te veel zaken te maken heeft. Zelfs de geleerden in deze, spreken elkaar nog al eens tegen.
Door eerst zelf veel uit te spitten, in zoverre dit mogelijk is natuurlijk, zal er uiteindelijk een beslissing genomen moeten worden. Dan is het afwachten of het de juiste is geweest.

Betreffende mijn oude schroef, waar men stelde "hoe heeft men dat ding zo kunnen maken" en je vraagt, "voor welke functie ze denken, dat de schroef dan is gemaakt", krijg je geen eens antwoord op. Ik zou het verschil tussen een schroef voor snelheid en een schroef voor trekkracht niet weten. Helaas houden ze de kaken stijf op elkaar.
Daar kan ik wel eens een beetje sacherijnig van worden. :(
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Je schroef lijkt inderdaad de bolling aan de verkeerde kant te hebben, hier staat er één die wel klopt:

http://www.hiwtc.com/products/schottel- ... 3-4921.htm

Die van jouw is een 'duwschroef'

Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

Afbeelding
Volgens mij is bovenstaande schroef rechts draaiend (gezien vanaf de schroef)

Afbeelding
Mijn oude schroef is een links draaiende (gezien vanaf de schroef)
Ik zou hier dus achteruit varen.

De stand (spoed) van het blad staat bij eerste schroef precies andersom dan de mijne. (volgens mij)
Ik hoop niet dat ze dat bij mij gedaan hebben want dan zit het goed fout.

Maar ik moet zeggen leuk om te zien dat anderen ook hun hoofd er over breken. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Je spoed staat de goede kant op, het profiel verkeerd om (de bolling)

Afbeelding
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Jij hebt L draaiend.Die van die andere foto is R draaiend. Vanuit de schroef gezien dus...
Bij een reguliere aandrijving kijk je hoe je schroefas draaid.
Wat is er mis met de huidige schroef?? zo op de foto zie ik niets verkeerd.

De bolling is anders dan bij een reguliere schroef daar die van een schottel trekkend is.
Als je er een "verkeerde"schroef op zet wordt hij duwend.

Ik weet trouwens niet wat het effect zou zijn :shock: als je dit zou doen.
Volgens mij kan je een schottel ook niet de andere kant op laten draaien (via je motor dus) om dat je tandwielen dat niet kunnen hebben dit laatste is een veronderstelling van mij, ik heb de tekening van de schottel nog steeds niet bekeken.. :oops:
Anders zou je dus met een keerkoppeling en `n schottel kunnen varen :?

Maar....waarom niet bij DE Haas in Maassluis, die bouwen die schepen, met schottel,
Ik zou eerst nog even goed info inwinnen, varen kan altijd nog als het weer iets beter is :(
En het is toch al duur zat..

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Dit is inderdaad een links draaiende schroef en hij staat ook in zijn achteruit.Een goed voorbeeld is misschien dat als je zelf zwemt je als het ware van je hand een holletje maakt waardoor je meer water verplaatst, zo moet volgens mij de bolling van de schroef ook staan , en zo staat hij ,dus volgens mij goed.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie