stand schroefbladen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

De moer hebben we los en gelukkig zat in het voorruim van de boot, een grote ringsleutel om hem los te slaan.
Schroef in spanbanden gehangen. Heb wel een poelie trekker alleen niet voor dit formaat.
Nu eerst kijken of we een bestaande kunnen ombouwen en anders eentje huren.

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
paul

Bericht door paul »

Hallo ff en vraagje.
Als je met zo n schottel aan het varen bent en je moet in eens vol achteruit.
Wat gebeurt er dan zoal,zit er een rem op de schroef?
Als je 90 graden roer geef,maak je dan toch een lelijke slinger of zie ik dat verkeerd.
gr Paul
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Mijn schroef zit heel anders vast( met8hele groten inbusbouten) ik dacht m16 René De Stoere
Klaver vier
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

paul schreef:Hallo ff en vraagje.
Als je 90 graden roer geef,maak je dan toch een lelijke slinger of zie ik dat verkeerd.
gr Paul
als je hem in zijn vrij zet heb je hoegenaamd (ondanks de stabilisatie plaat) haast geen roer werking , je moet echter wel effe flink zwengelen! :lol:
dan weer de koppeling er op en je ligt stil.(tijdens het vooruit varen sturen ze ook naar een kant lichter als de andere kant, door de frictie van de aandrijf as in de schottel! :wink:
ik ben overigens in de praktijk op een af geserveerde politie boot met een schottel geweest , die had er wel een keerkoppeling op zitten (met morse handel voor gelijk het gas,) echter de schroef was niet echt optimaal in de achteruit(je kon nog wel de schottel volledig door draaien!, werkt bij voorzichtig manouvreren wel gemakkelijk, ik heb overigens met beide types gevaren , vond die keer koppeling met gas in een wel handig! scheelt een hoop handen en voetenwerk, eerst gas er af , dan andere hendel in de vrijloop , als een gek zwengelen , weer in zijn werk , en gas met de gas hendel, is echt effe werken, maar stuurt grandioos!(wij noemden het wel debielen boten , het pijltje geeft aan waar de boot heen gaat... :lol: )
Voor alles is een oplossing!
paul

Bericht door paul »

Duidelijk bedankt,dacht al dat het iets anders manouvreerd,als met een koppeling.
Zal wel even wennen zijn
gr Paul
sambeek

Bericht door sambeek »

paul schreef:Hallo ff en vraagje.
gr Paul
Zoals voorgangers al melden, gas terug als een "debiel" :wink: aan je stuur draaien naar 190 gr., daarna weer gas geven.
Ik heb er geen keerkoppeling op zitten maar een elektromagnetishe koppeling. Hiermee blijft je schroef een beetje doordraaien. Maar daar ben ik inmiddels aan gewend. Het vaart super en het is heel leuk spelen. :)
Inderdaad je moet je wijzertjes wel even in de gaten houden hoe de stand van zaken (schroef) zijn. Zonder de wijzers zou het een stuk lastiger zijn.
Afbeelding
In het midden van stuurwiel zitten de aanwijzers
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

vandaag even tussen door mijn poelie geprobeerd.
Ik ben bang dat de poelie niet zwaar genoeg is om dit werk aan te kunnen.
Zaterdag nog iets meer onder spanning zetten en de boel warm stoken.
Hopen dat ie los wil komen. :?

Afbeelding

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

Vandaag even samen met m'n zoon proberen de schroef er af te krijgen.
Het viel me 200% mee.
De boel extra onder spanning zetten met poelie trekker.
Het schroefhuis warm stoken, nog iets meer spanning er op, nogmaals met
de brander stoken, en....kloink, los was ie. :P

Afbeelding

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

Kantelen van de schottel. Eerst in mach. ruim, luchtaanzuig pijp t.b.v. turbo gedemonteerd om daarna aandrijfas en stuuras los te kunnen nemen.
Gezien ik geen kraan/takel heb, maar met een handlier geprobeerd.
Deze aan houtconstructie hal bevestigt. Alleen de houten balk trok ik harder naar de boot dan de schottel naar buiten.
Een houten klos tussen trimvlak en balk gezet en langzaam maar zeker kwam meneer los.
en de hal bleef ook staan :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Terpstra haal je de staart er alleen af ,om de plaat en de pakking te behandelen,of heb je er problemen mee?Bij mij gaat hij er van het voorjaar af ,want ik heb het er achter nog nooit gezien of behandeld .Ik wacht de vervolg foto's af.Ben zeer benieuwd.René(De Stoere)
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

Met de schottel op zich, heb ik gelukkig geen problemen mee.
De hoofdoorzaak is de roest wat ik afgelopen zomer zag zitten.
Maar nu ik de schottel deels heb omhoog gekanteld, valt het eigenlijk wel mee.
De roest zit voornamelijk op zijkanten van bovenste deel schottelhuis en dat zijn vrij dikke platen er zal dus niet gelijk wat doorroesten maar voor je gevoel wil je dat daar ook netjes hebben.
Waarschijnlijk nooit lekker in de verf gezeten. Daar kan ik me wat bij voorstellen gezien je er eigenlijk niet fatsoenlijk bij kan komen.
De rubber afdichting tussen schottelhuis en doorvoer wand is gelukkig nog in goede staat.
Ik ga wel de olie vervangen die in het schottelhuis zit, dat zal al wel een paar jaar oud zijn.
Als het goed is zou dat verder niet uitmaken zolang er geen water binnen komt.
Om de schottel te kantelen heb je wel een kraan nodig en in ieder geval genoeg ruimte.
Die ruimte om hem goed omhoog te trekken heb ik helaas niet. Dus het is nog een beetje behelpen. Zo’n handlier die ik gebruik is ook niet echt aan te raden. (i.v.m. veiligheid)
Als de boel knapt en je zit er tussen, ben je wel geplet. :oops:
Van de week ga ik de schroef wegbrengen voor controle.
Ben benieuwd wat daar uit komt.
groet Terpstra / SAMBEEK
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

sambeek schreef: Dus het is nog een beetje behelpen. Zo’n handlier die ik gebruik is ook niet echt aan te raden. (i.v.m. veiligheid)
Als de boel knapt en je zit er tussen, ben je wel geplet. :oops:
Die kettingtakel mag (van mij mag je alles) niet op spanning blijven staan. Je kan de schottel met een paar spanbanden of iets dergelijks borgen en dan de spanning van de takel afhalen. Veilig :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
schottel

Bericht door schottel »

Hoi Terpstra,Als het is zoals ik denk,zitten er op je achterdek een paar ogen gelast.
Misschien daar waar je die grote ringsleutel vond,ligt daar ook een drie-poot.
Die bevestig je aan de ogen achterop,hier een kettingtakel aan,dan kan je zelfs in het water,de schroef boven water krijgen. :lol:
Maar zo op de wal ,is het iets eenvoudiger,
Leuk dat je het gebeuren hier plaatst, Groeten Schottel.
Klaver vier

Terpstra misschien een domme vraag,moet de schottel altijd eerst gekanteld,kan hij niet gewoon recht naar achter er uit.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Terpstra misschien een domme vraag,moet de schottel altijd eerst gekanteld,kan hij niet gewoon recht naar achter er uit.Gr René (De Stoere).
Nee, tot zover ik weet is het niet per se nodig de schottel te kantelen. Ik denk als je de schottel goed pakt met een heftruck / kraan, dat je hem er zo uit kunt lichten.
Waarschijnlijk dat het kantel mechanisme is gemaakt om niet al te moeilijk de schottel te moeten plaatsen en anders eventueel schroef er af te krijgen c.q. olie verversen zonder de boot uit het water te hoeven halen. Maar of dat nu zo handig is in het water, weet ik zo net nog niet.
Maar goed, de mensen die hun beroep hebben voor scheepsonderhoud en reparaties, zullen wel betere spullen hebben als dat ik soms sta te klooien. Ben tenslotte maar een amateur op dit gebied. :wink:
Het kan zijn dat "schottel" hier meer over kan vertellen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie