Brandstofniveausensor maken
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
Brandstofniveausensor maken
Ik houd altijd nauwkeurig bij hoeveel uur ik gevaren heb, vermenigvuldigt met het verbruik per uur zou dus een voorraad dat je over hebt moeten geven.
Kennelijk heb ik een beetje meer verbruikt dan gedacht, want volgens het bijgehouden verbruik zou ik nog een litertje of 20-30 voorraad moeten hebben.
Echter, zoals te lezen in het Ebenspächer topic, is de tank zo goed als leeg.
Verrekend?
Meer toeren gelopen dan normaal?
Stroom tegen?
Hoe dan ook, ik heb besloten dat een brandstofmeter wel erg handig is.
Daar komt dan eindelijk de vraag:
Bestaat er een systeem waarbij je het peilglas kunt vervangen door een sensor?
Ik heb al een beetje gezocht op internet, maar de meeste systemen maken gebruik van een vlotter, die van bovenaf geïnstalleerd moet worden.
Dat is niet echt een optie.
Er is misschien 5 -6 cm ruimte tussen de bovenkant van de tank en het dek.
Dat is echt te weinig om dat allemaal fatsoenlijk aan te kunnen leggen.
Een "peilglassensor" zou dus ideaal zijn.
Bestaan die?
Kennelijk heb ik een beetje meer verbruikt dan gedacht, want volgens het bijgehouden verbruik zou ik nog een litertje of 20-30 voorraad moeten hebben.
Echter, zoals te lezen in het Ebenspächer topic, is de tank zo goed als leeg.
Verrekend?
Meer toeren gelopen dan normaal?
Stroom tegen?
Hoe dan ook, ik heb besloten dat een brandstofmeter wel erg handig is.
Daar komt dan eindelijk de vraag:
Bestaat er een systeem waarbij je het peilglas kunt vervangen door een sensor?
Ik heb al een beetje gezocht op internet, maar de meeste systemen maken gebruik van een vlotter, die van bovenaf geïnstalleerd moet worden.
Dat is niet echt een optie.
Er is misschien 5 -6 cm ruimte tussen de bovenkant van de tank en het dek.
Dat is echt te weinig om dat allemaal fatsoenlijk aan te kunnen leggen.
Een "peilglassensor" zou dus ideaal zijn.
Bestaan die?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Brandstofniveausensor maken
Wat wil je bereiken? Dat het brandstofpeil op een meter kan worden afgelezen, of dat je een waarschuwing krijgt als het niveau (te) laag is?
Dat laatste zou je kunnen oplossen met een 'Senseo' vlotter.
Het waterpeil in de watertank van een senseo wordt met een vlottertje bewaakt. Als dat vlottertje zakt, is de afneembare tank 'leeg'.
Mijn stellige indruk is dat het vlottertje een magneetje bevat, en dat er in het apparaat een reedrelais zit.
Maak een vlottertje dat in het peilglas past, en zet een reedrelais zover vanaf de onderkant van het peilglas dat je een lampje laat opgloeien bij te laag niveau. Of, zet een serie reedrelais langs het peilglas, en bekrachtig daarmee een rijtje lampjes.
Magneetjes zijn goed te bestellen via http://www.supermagneten.nl. Conrad heeft reedrelais.
Als het peilglas onvoldoende diameter heeft voor een magneetje/vlottertje, dan kan je het misschien halverwege onderbreken met een iets wijder stukje pijp/slang. Dan hoeft het vlottertje alleen maar in dat wijdere stukje te zitten. Voordeel is dan bovendien dat de vlotter bij verder vullen van de tank niet verder omhoog kan, zodat je met één reedrelais een rood/groen signaal voor lege/volle tank kan laten zien op je lessenaar.
Je kan ook het peilglas via twee T-koppelingen aan een dikkere T-koppeling (1,5 of 2-duims) aansluiten. Zodanig dat de doorgaande leiding op de T-koppeling evenwijdig aan het peilglas loopt. Dan kan je in de aftakking van die dikke T-koppeling een vlotterschakelaar (weer Conrad, zie fuel stand sensor) opnemen. Die laatste kan je trouwens ook rechstreeks op de tank monteren. Dat kan van buitenaf, dat heb ik gedaan met de 'dagtank' van mijn generator voorop. Daar zitten twee van die sensoren, een bovenin (plm. 90% gevuld) en een onderin (plm. 10%gevuld ). Een winterproject wordt nog eens het aansluiten van de generatortank voorop aan de bunker achterop. Als de onderste sensor contact maakt, dan wordt de generatortank door een pompje bijgevuld totdat de bovenste sensor weer sluit. Om vastlopen van de bovenste sensor op te vangen zet ik er nog een tijdschakelaar van Conrad bij, zodat de pomp niet langer kan lopen dan nodig om de hele tank voor 95% te vullen.
Daarop voortbordurend kan je parallel aan je peilglas een tweede peilbuis maken. Daar kan dan een lange niveausensor in worden gemonteerd. Zo lang je maar via de wet van communicerende vaten werkt kan je die peilbuis overal inbouwen waar je wel voldoende hoogte hebt.
Groet, Karel
Dat laatste zou je kunnen oplossen met een 'Senseo' vlotter.
Het waterpeil in de watertank van een senseo wordt met een vlottertje bewaakt. Als dat vlottertje zakt, is de afneembare tank 'leeg'.
Mijn stellige indruk is dat het vlottertje een magneetje bevat, en dat er in het apparaat een reedrelais zit.
Maak een vlottertje dat in het peilglas past, en zet een reedrelais zover vanaf de onderkant van het peilglas dat je een lampje laat opgloeien bij te laag niveau. Of, zet een serie reedrelais langs het peilglas, en bekrachtig daarmee een rijtje lampjes.
Magneetjes zijn goed te bestellen via http://www.supermagneten.nl. Conrad heeft reedrelais.
Als het peilglas onvoldoende diameter heeft voor een magneetje/vlottertje, dan kan je het misschien halverwege onderbreken met een iets wijder stukje pijp/slang. Dan hoeft het vlottertje alleen maar in dat wijdere stukje te zitten. Voordeel is dan bovendien dat de vlotter bij verder vullen van de tank niet verder omhoog kan, zodat je met één reedrelais een rood/groen signaal voor lege/volle tank kan laten zien op je lessenaar.
Je kan ook het peilglas via twee T-koppelingen aan een dikkere T-koppeling (1,5 of 2-duims) aansluiten. Zodanig dat de doorgaande leiding op de T-koppeling evenwijdig aan het peilglas loopt. Dan kan je in de aftakking van die dikke T-koppeling een vlotterschakelaar (weer Conrad, zie fuel stand sensor) opnemen. Die laatste kan je trouwens ook rechstreeks op de tank monteren. Dat kan van buitenaf, dat heb ik gedaan met de 'dagtank' van mijn generator voorop. Daar zitten twee van die sensoren, een bovenin (plm. 90% gevuld) en een onderin (plm. 10%gevuld ). Een winterproject wordt nog eens het aansluiten van de generatortank voorop aan de bunker achterop. Als de onderste sensor contact maakt, dan wordt de generatortank door een pompje bijgevuld totdat de bovenste sensor weer sluit. Om vastlopen van de bovenste sensor op te vangen zet ik er nog een tijdschakelaar van Conrad bij, zodat de pomp niet langer kan lopen dan nodig om de hele tank voor 95% te vullen.
Daarop voortbordurend kan je parallel aan je peilglas een tweede peilbuis maken. Daar kan dan een lange niveausensor in worden gemonteerd. Zo lang je maar via de wet van communicerende vaten werkt kan je die peilbuis overal inbouwen waar je wel voldoende hoogte hebt.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi,
Je kan ook eens op http://www.bepmarine.com/ of http://www.asabootelectro.nl/ zoek bij ultrasoon sensor.
Ik weet dat er ook een systeem was waarbij je met een klein hand luchtpompje de vloeistofkolom in de tank wegduwde en zo de hoogte kon lezen op het dashboard.
En dat voor meerdere tanks.
Maar daar moet ik nog even naar zoeken.
Gr Wim.
Je kan ook eens op http://www.bepmarine.com/ of http://www.asabootelectro.nl/ zoek bij ultrasoon sensor.
Ik weet dat er ook een systeem was waarbij je met een klein hand luchtpompje de vloeistofkolom in de tank wegduwde en zo de hoogte kon lezen op het dashboard.
En dat voor meerdere tanks.
Maar daar moet ik nog even naar zoeken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
Dat ultrasoon verhaal moet je snel vergeten.
Het werkt alleen in kunstof tanks en dan nog slecht.
Hebben we het nog niet over de prijs.
Dat luchtpompje ken ik ook

Het omlijnde gedeelte is de tankmeter.
Rechts het pompje en links daarvan 4 verschilende tanks Water Vuilwater en brandtstof.
Boven in de tank word een gaatje van 5 mm geboort en schroefdraad getapt. GEEN MM DRAAD Tap moet mee besteld worden.
Al met al niet goedkoop.
Dat magneetje met drijver in het peilglas vind ik een goeg idee.
Door de schomelende beweging word je vroeg genoeg gewaarschuwd
Dat ga ik zeker uitproberen.
Gr Louis
Hebben we het nog niet over de prijs.
Dat luchtpompje ken ik ook

Het omlijnde gedeelte is de tankmeter.
Rechts het pompje en links daarvan 4 verschilende tanks Water Vuilwater en brandtstof.
Boven in de tank word een gaatje van 5 mm geboort en schroefdraad getapt. GEEN MM DRAAD Tap moet mee besteld worden.
Al met al niet goedkoop.
Dat magneetje met drijver in het peilglas vind ik een goeg idee.
Door de schomelende beweging word je vroeg genoeg gewaarschuwd
Dat ga ik zeker uitproberen.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- Marie Christina
Blij dat je dat even zegt, van die ultrsone sensors.
Als groene beginneling zijnde leken ze me ideaal, en had ik er al bijna eentje besteld, voor op mijn stalen tank.
Dat gaan we dus maar niet doen.
Ik moest op Wikipedia even opzoeken wat een reed relais is, maar dat weet ik nu ook (een beetje
).
Als ik het zo lees heb ik dan een soort waarschuwingslampje, zoals in auto's.
Kan ik op zich heel goed mee leven.
Is zeker een optie.
Als groene beginneling zijnde leken ze me ideaal, en had ik er al bijna eentje besteld, voor op mijn stalen tank.
Dat gaan we dus maar niet doen.
Ik moest op Wikipedia even opzoeken wat een reed relais is, maar dat weet ik nu ook (een beetje

Als ik het zo lees heb ik dan een soort waarschuwingslampje, zoals in auto's.
Kan ik op zich heel goed mee leven.
Is zeker een optie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
Hoi,
Ik heb de tanknivo meter gevonden
Deze stond ook in de toplicht.de catalogus van 2007
http://www.esomatic.de/TGS.asp
Maar zelf iets maken is natuurlijk leuker.
Gr WIm.
Ik heb de tanknivo meter gevonden

Deze stond ook in de toplicht.de catalogus van 2007
http://www.esomatic.de/TGS.asp
Maar zelf iets maken is natuurlijk leuker.
Gr WIm.
- Marie Christina
Dat is een systeem om je vingers bij af te likken, Wim.
Bedankt voor de tip.
Ik ben bang dat ik er wel eerst even voor moet sparen.
Bedankt voor de tip.

Ik blijf wel lekker tijdig bijvullen uit mijn 3 jerrycans van 22 liter.Marie Christina schreef:Dat is een systeem om je vingers bij af te likken, Wim.
Bedankt voor de tip.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Geniaal. Ben al een tijd bezig met een boordcomputertje/stuurautomaat/accumonitor binnen 1 display. Voor de niveaumeters had ik nog geen oplossing omdat dat teveel (sloop)werk zou opleveren. Met deze oplossing ga ik meteen aan de slag.careljan schreef:Of, zet een serie reedrelais langs het peilglas, en bekrachtig daarmee een rijtje lampjes.
Gr.
Erik
Ben ik weer aan het nadenken geslagen. Is er nog een briljant idee voor een vlottertje? Zelf kom ik niet verder dan een stukje pvc elektrabuis. Maar of PVC dieselbestendig is?
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Houten kraaltje? of een stukje (dun) rondhout? Een glazen buisje (labaratoriumspul) van een paar cm met propjes in de uiteinden (of dichtgesmolten)? Dat soort buisjes had ik als jongen in mijn scheikundedoos zitten, kon je in een vlammetje mooi uittrekken.ErikH schreef:Ben ik weer aan het nadenken geslagen. Is er nog een briljant idee voor een vlottertje? Zelf kom ik niet verder dan een stukje pvc elektrabuis. Maar of PVC dieselbestendig is?
Erik
In onze oude moulinex koffiezetter zat een kunststof bolletje in het peilglas (maar daar kwam alleen maar water in

Meten met het peilglas heeft nog wel een fors nadeel. Voor je eigen veiligheid (en de bepalingen voor een CVO) moet het peilglas onderaan voorzien zijn van een automatisch sluitende kraan. Op ieder binnenschip waar ik op ben geweest waren deze knoppen vastgezet. Maar als je een machinekamerbrand hebt is het wel sneu als die gevoed wordt door honderden liters diesel, via het gesprongen of gesmolten peil'glas'.
Ik vind het systeem uit het linkje van Wim ook wel erg aantrekkelijk. Als je dan toch een vastgezette kraan, of een peilglas zonder kraan hebt, dan kan je dat pompje aansluiten op de bovenkant van je peilglas.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi,
http://www.dugoshop.nl/Osmo-GuardAfsluiter_detail.htm
Zou dit de oplossing kunnen zijn?
Direkt aan de tank met een koperen buisje daaraan richting bovenkant.
En bovenaan een slangtulle voor de lucht aansluiting.
Moet je wel met een schakelaartje op het dashboard een "lekkage" maken, zodat de kraan bij geen gebruik altijd dicht is.
Het is trouwens de goedkoopste motorbediende kogelkraan die ik kan vinden
Gr WIm.
http://www.dugoshop.nl/Osmo-GuardAfsluiter_detail.htm
Zou dit de oplossing kunnen zijn?
Direkt aan de tank met een koperen buisje daaraan richting bovenkant.
En bovenaan een slangtulle voor de lucht aansluiting.
Moet je wel met een schakelaartje op het dashboard een "lekkage" maken, zodat de kraan bij geen gebruik altijd dicht is.
Het is trouwens de goedkoopste motorbediende kogelkraan die ik kan vinden

Gr WIm.
Die reageerbuisjes uit de scheikundedoos heb ik ook allemaal in een vlammetje verprutst
In ieder geval bedankt , ik verzin wel iets. Extra buisjes, afsluiters, tankvlotters, peilglazen e.d. zijn bij mij geen optie, dan moet de hele boot overhoop. Vandaar dat het idee van de magneten zo geniaal is. Wat die veiligheidstips betreft heb je natuurlijk een groot punt, nooit aan gedacht.
Gr.
Erik

Gr.
Erik
-
- Contacteer:
neem een stuk pijp met de hoogte van de tank, monteer die op het laagte punt aan de tank, koppel de bovenkant aan de tank ontluchting en monteer in die pijp aan de bovenkant een buis weerstand vlotter met de zelfde lengte , past zo op een bijpassende meter en klaar ben je! , je kunt nu de meet buis verder van je tank afhouden , let op dat de onderkant van de meetbuis uitteraard waterpas zit met de tank bodem!
Voor alles is een oplossing!
-
- Contacteer:
Ik ben het hier niet mee eens. Heb al 5 jaar een dergelijke sensor op mijn RVS 400 liter vuilwatertank en de meter wijst perfect aan. Kan dit kontroleren omdat er ook nog een peilglas op de vuilwatertank zit (Staat normaal altijd dicht- vervuilt te veel). De inbouwhoogte van mijn sensor is ongeveer 3 cm. Moet natuurlijk wel een standaard gat (52 mm?) in de tank zitten.Dat ultrasoon verhaal moet je snel vergeten.
Groeten Frans.