van externe naar interne koeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

van externe naar interne koeling

Bericht door Etab »

Ik ben zoekende naar een dieselmotor voor mijn boot en vroeg me af,

Ik zie een paar gebruikte diesels staan die interne koeling hebben en die wat prettiger in aanschaf prijs zijn dan natte uitlaat systemen.

ALs ik een interne koeler wil inbouwen, dan zou ik dus een buis systeem onder mijn boot moeten lassen. Hoe bereken je wat er nodig is aan lengte en welke dikte buis? Ik heb kennis aan een zeer ervaren lasser dus dat is geen probleem.

OF haal ik me te veel ellende op de hals. Ik vindt het idee dat ik verlost ben van het bevriezings gevaar ook wel lekker.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
sambeek

Re: van externe naar interne koeling

Bericht door sambeek »

Als je hier eens kijkt, kom je al een aardig eind mee denk ik.
Even naar koeling schrollen.
http://www.vaartips.nl/tipk.htm

Maar volgens mij is het net anders om nl. van intern koelsysteem naar extern koelsysteem :wink:
(of te wel, een gesloten koelsysteem)
groet Terpstra / SAMBEEK
Etab

Bericht door Etab »

Dat tabelletje is mooi. :D Dat zijn lengtes die prima haalbaar zijn voor mij.

Als ik het zo lees moet het op zich niet heel ingewikkeld zijn en zelfs beter dan een natte uitlaat.
Ik moet namelijk toch het hele uitlaat systeem aanpassen en vervangen dus komt dat wel mooi uit!

Tja misschien zeg ik het net verkeerd om, maar ik bedoel dus een kielkoeler. ipv natte uitlaat.
Jackson920

Bericht door Jackson920 »

Ik heb eens gelezen(waar weet ik echt niet meer)daar sprak men over 1 mtr 1" buis per pk,
heeft men er een koeler voor de keerkoppeling bij komt de helft erbij
dan is het dus 1,50 mtr per pk.
ik heb onder mijn boot met 65pk 2x een dubbelwandige buis van elk 1.70mtr, elk aan een zijde van de kiel.
tussen de binnenste buis en de buitenste buis is 10mm ruimte.
dit is het overwegen waard, het is veel compacter onder het schip.
gr. Jan
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Met een koelpijp van 1 1/2 duim mag je 5.45 pk per meter wegkoelen en voor 1 olie koeler neem ik 10% lengte toename waarbij gelijk het koelverlies van de teer/verflaag op de pijpen is meegenomen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek

Bericht door sambeek »

Etab schreef:Dat tabelletje is mooi. :D Dat zijn lengtes die prima haalbaar zijn voor mij.

Als ik het zo lees moet het op zich niet heel ingewikkeld zijn en zelfs beter dan een natte uitlaat.
Ik moet namelijk toch het hele uitlaat systeem aanpassen en vervangen dus komt dat wel mooi uit!

Tja misschien zeg ik het net verkeerd om, maar ik bedoel dus een kielkoeler. ipv natte uitlaat.
Volgens mij heeft "natte uitlaat"niet direct iets te maken met gesloten koeling, indirecte koeling of een open koelsysteem.
Wat je eigenlijk doet met natte uitlaat is eigenlijk (mits je je uitlaat goed hebt geïsoleerd) minder warmte creëren in je machine ruimte. Natte uitlaat kan eigenlijk op elk van 3 keuzes. Heb je dus een gesloten koelsysteem zoals je het nu zou willen, en je zou ook een natte uitlaat willen, (wat jij niet wil) heb je dus een extra pomp nodig om buitenboordwater door je uitlaat te laten lopen. Bij indirecte koeling heb je zo wie zo een pomp nodig voor buitenboordwater en vaak is de motor als dusdanig voorzien als natte uitlaat type.
Misschien verstandig om gelijk te denken om een paar aansluitingen (1/2 duims)met kogelkranen er op te maken in motorruim om eventueel later een warmwater buffertank er op aan te sluiten. (kost geen extra energie en in now-time heb je heet water.) :idea:
groet Terpstra / SAMBEEK
Etab

Bericht door Etab »

pfffff al die benamingen, haal geloof ik nu alles door elkaar.

Ok. Ik heb nu een systeem wat water van buiten haalt en samen met de uitlaatgas er weer uitkiepert.
Ik overweeg een systeem wat met koelvloeistof gesloten is.

Buislengte is dus geen probleem. Aansluitingen ook niet. Zal enkel dus een extra gat in de romp moeten maken voor de retour van de buis naar de motor.
Expansievat moet er op zitten.
En als ik het goed begrijp hebben deze types al een eigen waterpomp net als een auto?
paul

Bericht door paul »

Het voordeel van een natte uitlaat is natuurlijk ook een stuk minder lawaai.
gr Paul
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

paul schreef:Het voordeel van een natte uitlaat is natuurlijk ook een stuk minder lawaai.
gr Paul
en heb je wel eens gekeken wat er op het water drijft bij starten of laagbelast draaien? Zou je zo een
bekeuring door kunnen krijgen!

Mijn generatorset had ooit een 'natte' uitlaat maar die heb ik fluks omgebouwd en blaast nu naar boven
door de pijp met een paar forse dempers er tussen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
paul

Bericht door paul »

Daar heb je een punt Frank.
Maar als het op het water komt adem je het niet in.
Als je het in de lucht blaast adem je het in ,en komt het alsnog naar beneden vroeg of laat,maar dat geld natuurlijk voor alle uitlaatgassen.

Die bekeuring, ja daar zeg je wat,je mag het water niet vervuilen,en je mag ook geen vuilwater lozen.
Ik weet het niet.
gr Paul.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Nu heeft de Johanna een droge uitlaat, maar als je de gigantische roetvlek op het water ziet bij het starten......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond,
Ook de Vrijbuiter heeft een "natte"uitlaat, wat resulteert in een olie vlek bij stationair voor de wal draaien, de verbranding is na het starten nog lang niet optimaal bij een normale start.
Toch heb ik het vermoeden dat het neerslaan op het wateroppervlak, van nog niet voldoende verbrande gassen c.q. diesel, gezonder is laag op het water dan die rokerigheid in de lucht, waarna je het direct kan inademen, dat slaakje olie lost wel weer gelijkmatig op.
Je kan ook overwegen een bunkoelertje te laten monteren, slechts een rechthoekig gat in het vlak, bunkoeler er op/in, dichtlassen en klaar, geen geknoei met pijpen die later doorrotten, het zal qua weerstand niet veel verschil maken tussen die twee opties, dan wel je zinkanodes die in de koeler zitten bij een werfbeurt inspekteren.
We horen wel van je definitieve keus succes,
Willem.
Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

Etab schreef:pfffff al die benamingen, haal geloof ik nu alles door elkaar.

Ok. Ik heb nu een systeem wat water van buiten haalt en samen met de uitlaatgas er weer uitkiepert.
Ik overweeg een systeem wat met koelvloeistof gesloten is.

Buislengte is dus geen probleem. Aansluitingen ook niet. Zal enkel dus een extra gat in de romp moeten maken voor de retour van de buis naar de motor.
Expansievat moet er op zitten.
En als ik het goed begrijp hebben deze types al een eigen waterpomp net als een auto?
Nou ja, zoveel benamingen zijn het niet als je ze gelijk de juiste naam geeft. :wink: Maar dat maakt niet uit.
Een gesloten koelsysteem heeft een eigen pomp nodig (zoals de auto)maar dat hebben die andere systemen ook nodig :wink: .
Als een motor nu geen ingeboude pomp heeft, zal deze er los tussen gezet moeten worden. Maar meestal heeft de motor al een pomp,toch?
groet Terpstra / SAMBEEK
Lukas

Bericht door Lukas »

Beste etab,

Ik heb recent op mijn boot ook een buizensysteem aangebracht. Daarbij heb ik een nieuwe pomp op de motor gebouwd, ik heb een http://www.hoenderop.nl/UserFiles/File/01-07-09/95.pdf pomp erop gebouwd. Ik heb nog wel een overzichtstekening hoe je het eea aan moet sluiten. Ik heb ervoor gekozen om de koelbuis achteraan weer door mijn vlak te laten gaan, hierdoor heb ik ook aan de achterzijde een ontluchtingspunt gecreeerd. Foto's kan ik je toesturen.

De berekening van de dikte van de buis en de lengte hiervan heb ik ook gedaan aan de hand van de link die er reeds is gepost. Ik heb wel wat extra lengte genomen omdat je ook met isolatie zit door het schilderen.

Let wel op dat als je nu een watergekoeld uitlaatsysteem hebt en je overgaat naar een droge uitlaat dat je hier ook een wijziging op moet aanbrengen. Je uitlaat zal dan ook veel warmer worden!

gr

lukas
Opduwer Build-off
Etab

Bericht door Etab »

Allemaal bedankt voor de input.

Ben inmiddels door de aanbiedingen gelopen en kreeg vanmorgen een mailtje dat men een bod op een
Volvo Penta MD17C heeft geaccepteert. 35PK .

Veel aan gerenoveerd, veel nieuwe pakkingen, Niet zomaar even gespoten om hem nieuw te laten lijken.
Compleet met dashboard en nieuw contactslot. Warmtewisselaar gereinigd.
En ik had vroeger de 2 cillinder MD7A uitvoering van de penta dus het blok ken ik wel een beetje.

Maar :roll: geen kielkoeler. :!:

En andere mooie is dat ik mijn oude benzinemotor verkocht heb en de koper hem zelf morgen komt demonteren met een Volvo-Penta monteur :D :D :D
Plaats reactie