Dit is de oudste foto die we van onze Wodan hebben tot nu . De foto zou zijn genomen na een verbouwing waarbij onder meer een uitwaaierende steven is geplaatst over de nog aanwezige steilsteven.
Gisterenavond zat ik in een van de boekjes met postkaarten van mevr Nauwelaers uit Rekem te bladeren en ik kom deze tegen op pag 86 uit boekje 10 (50jaar Albertkanaal.
De foto is genomen in 1934 bij de opening van het stuk Lanaye- Briegden, daarmee was het mogelijk om van Luik naar Antwerpen te varen zonder over Maastricht te gaan via de Kempische kanalen … (het stuk Albertkanaal over Genk en Hasselt was toen nog niet af ).

Kijk eens naar de reling van de roef van voor, die knik naar beneden aan de stuurhut en het voorste stuk van de houten stuurhut, dat is volgens mij helemaal identiek.
Ik herken ook de bolders en ankerlier op het voordek en de luchtkoker op de voorroef.
De patrijspoorten in de zij kloppen ook... die openingen heb ik gevonden bij het slopen van de kamers beneden. Die patrijspoorten zitten op de andere foto achter het verhoogde boeisel, dat boeisel is later deels overdekt om een breder gangboord te krijgen en dan zijn er raampjesinde romp geplaatst om opnieuw licht in de kamers te krijgen.
Het zou zo maar onze Wodan (of een zusterschip??) kunnen zijn, jammer dat de steven en de kont niet goed te zien zijn op die foto.
Maar dan is ie wel enkele jaren ouder dan gedacht en wat deed die boot in de contreien van Briegden ???
??????
Wat denken jullie ?
groetjes, Dirk