eerste foto
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: eerste foto
Kan het helpen om messing boutjes te gebruiken, of RVS met kopervet?
Zo heb ik de deurvangers op het staal geschroefd (met messing schroeven).
Zo heb ik de deurvangers op het staal geschroefd (met messing schroeven).
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: eerste foto
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Puur redenering van mij hoor, ik kan er volledig naast zitten:
Ik denk dat wát je ook bedenkt, het een kwestie van tijd is voor er ellende komt.
Bij twee metalen die met elkaar in aanraking komen én waar vocht bij komt, wordt de minst edele opgevreten.
Dus óf het staal van de accommodatie gaat, óf de boutjes gaan.
Bij mijn buurman heeft het 30 jaar geduurd (ofzo) maar het gebeurde wel, uiteindelijk..
Hij heeft ze allemaal verwijderd, de gaatjes dichtgelast en glad gemaakt, en alle bekleding aan de binnenkant bevestigd.
(Riggels op het staal gekit met Sikaflex en daar de beschotting op geschroefd.)
Puur redenering van mij hoor, ik kan er volledig naast zitten:
Ik denk dat wát je ook bedenkt, het een kwestie van tijd is voor er ellende komt.
Bij twee metalen die met elkaar in aanraking komen én waar vocht bij komt, wordt de minst edele opgevreten.
Dus óf het staal van de accommodatie gaat, óf de boutjes gaan.
Bij mijn buurman heeft het 30 jaar geduurd (ofzo) maar het gebeurde wel, uiteindelijk..
Hij heeft ze allemaal verwijderd, de gaatjes dichtgelast en glad gemaakt, en alle bekleding aan de binnenkant bevestigd.
(Riggels op het staal gekit met Sikaflex en daar de beschotting op geschroefd.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
Re: eerste foto
Ja, klopt helemaal.
is constructie-technisch gezien helemaal knudde natuurlijk, maar........
er komen inderdaad scheurtjes rond de oude schroefjes maar dat kan ik goed begrijpen na 65 jaar trouwe dienst.....
boot is in 1950 gebouwd en dat interieur is nog origineel en netjes, als ik alles eruit moet gaan trekken om het op een verantwoorde manier vast te zetten, dan is mijn mooie interieur kapot ( krijg het er nooit netjes uit om het ook weer netjes in te kunnen bouwen )
bovendien extra tijd......
ik neem het voor lief, en als het al 60 jaar op die manier goed gaat, dan gaat het de komende 20 jaar ( met veel betere materialen) ook wel goed....
maar wel bedankt voor de goede adviezen !
gr Do
is constructie-technisch gezien helemaal knudde natuurlijk, maar........
er komen inderdaad scheurtjes rond de oude schroefjes maar dat kan ik goed begrijpen na 65 jaar trouwe dienst.....
boot is in 1950 gebouwd en dat interieur is nog origineel en netjes, als ik alles eruit moet gaan trekken om het op een verantwoorde manier vast te zetten, dan is mijn mooie interieur kapot ( krijg het er nooit netjes uit om het ook weer netjes in te kunnen bouwen )
bovendien extra tijd......
ik neem het voor lief, en als het al 60 jaar op die manier goed gaat, dan gaat het de komende 20 jaar ( met veel betere materialen) ook wel goed....
maar wel bedankt voor de goede adviezen !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: eerste foto
Ja, dat begrijp ik ook wel weer.
Soms moet een mens ook wel durven denken: "Dat zie ik dan wel weer".
Het kan maar zo dat het nóg een keer 50 jaar mee gaat.
Zo niet?
Nou, dan heb je weer een projectje.
Soms moet een mens ook wel durven denken: "Dat zie ik dan wel weer".
Het kan maar zo dat het nóg een keer 50 jaar mee gaat.
Zo niet?
Nou, dan heb je weer een projectje.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: eerste foto
Zorg dan iig dat je schroefjes van hetzelfde materiaal gebruikt, dan weet je dat het goed zit 
Nooit rvs schroeven in staal gebruiken iig
(beste is inderdaad vast kitten, maar als het zo werkte dan zal het idd hopelijk weer goed gaan)

Nooit rvs schroeven in staal gebruiken iig

(beste is inderdaad vast kitten, maar als het zo werkte dan zal het idd hopelijk weer goed gaan)
- paure nesci
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
Re: eerste foto
een ander dingetje........
het plafond van mn roef is nooit geisoleerd geweest, ook geen roestvorming na 60 jaar !
het was afgetimmert met zachtboard, en een luchtruimte van n centimeter of 3 ertussen.
wat zeggen de geleerden ? wel of niet isoleren ????
ik ben van plan er nu wit lakboard tegenaan te zetten .
gr Do
het plafond van mn roef is nooit geisoleerd geweest, ook geen roestvorming na 60 jaar !
het was afgetimmert met zachtboard, en een luchtruimte van n centimeter of 3 ertussen.
wat zeggen de geleerden ? wel of niet isoleren ????
ik ben van plan er nu wit lakboard tegenaan te zetten .
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: eerste foto
de allerbeste isolatie is stilstaande lucht. Een luchtlaagje van 3 cm staat per definitie stil.
Condens is het gevolg van het niet dampdicht zijn waardoor je een te grote luchtvochtigheid opbouwt wat condens (en dus ook roest) veroorzaakt.
Je moet er dus steeds voor zorgen dat je plafond absoluut dampdicht is om condens te voorkomen. Dat blijft hetzelfde, of je nu isoleert of niet.
De roef goed ventileren blijft natuurlijk een must en is de beste manier om condens te voorkomen. Hoe beter je ventileert hoe minder kritisch de dampdichtheid van je betimmering wordt.
grts
Johan
Condens is het gevolg van het niet dampdicht zijn waardoor je een te grote luchtvochtigheid opbouwt wat condens (en dus ook roest) veroorzaakt.
Je moet er dus steeds voor zorgen dat je plafond absoluut dampdicht is om condens te voorkomen. Dat blijft hetzelfde, of je nu isoleert of niet.
De roef goed ventileren blijft natuurlijk een must en is de beste manier om condens te voorkomen. Hoe beter je ventileert hoe minder kritisch de dampdichtheid van je betimmering wordt.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Re: eerste foto
In de woningbouw word dampdoorlatende folie toegepast wat werkt als een soort ventiel. Damp kan wel de spouw verlaten, maar er niet in.johan schreef:absoluut dampdicht is
Gr.
Erik
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: eerste foto
Persoonlijk zou ik het vol spuiten met schuim, daar zijn doe hetzelf paketten voor.
Als je van alles in je boot veranderd ben je later niet meer zeker dat de 3 cm lucht nog stilstaat en niet vochtig wordt.
Schuim sluit het staal af en bestaat voor het grootste deel uit lucht.
Ik ben ooit eens bij iemand geweest die bekleding in zijn schip aanbracht met schuim als kleefstof waardoor ook geen schroeven meer nodig waren. Weet alleen niet meer wat hij gebruikte
Als je van alles in je boot veranderd ben je later niet meer zeker dat de 3 cm lucht nog stilstaat en niet vochtig wordt.
Schuim sluit het staal af en bestaat voor het grootste deel uit lucht.
Ik ben ooit eens bij iemand geweest die bekleding in zijn schip aanbracht met schuim als kleefstof waardoor ook geen schroeven meer nodig waren. Weet alleen niet meer wat hij gebruikte

- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: eerste foto
Kan je dan nog wel lassen aan de andere kant van het schuim?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: eerste foto
Lassen is inderdaad een probleem met schuim, dus zorgen dat dat van te voren geregeld is.
Later kan het wel, doormiddel van zgn striplassen; telkens een klein stukje en dan afkoelen.
Het schuim zal niet ontbranden maar kan wel lokaal "wegsmelten" waardoor het isolerend vermogen minder wordt.
Later kan het wel, doormiddel van zgn striplassen; telkens een klein stukje en dan afkoelen.
Het schuim zal niet ontbranden maar kan wel lokaal "wegsmelten" waardoor het isolerend vermogen minder wordt.
Re: eerste foto
Door onwetendheid worden dit soort opmerkingen gemaakt, maar hopelijk niet als advies opgevolgd.ErikH schreef:In de woningbouw word dampdoorlatende folie toegepast wat werkt als een soort ventiel. Damp kan wel de spouw verlaten, maar er niet in.johan schreef:absoluut dampdicht is
Aan de binnenkant plaats je een dampdichte folie om vocht uit de constructie te weren! Wanneer je een dak in een woning hebt kun je bij een dakconstructie waar bijvoorbeeld glaswol of steenwol inzit een damp-open folie aan de buitenkant toepassen om vocht van buiten (regen) tegen te houden, en bij een te hoge luchtvochtigheid in de constructie dat vocht de gelegenheid te geven te ontsnappen, maar aan de binnenkant zit een dampdichte folie!
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- paure nesci
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
Re: eerste foto
vandaag was het even druk op de boot, de zeiltjesmakers en de timmerman tegelijk......
de zijkanten moeten nog even strakker op maat gemaakt worden, het achterzeiltje is klaar.....
met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.....
en waar herken je een echte timmerman aan ????
4 1/2 bier voor de houtzagerij !
grof inpassen.....
actie foto......
schilder jij de binnenkanten en de kopse kanten vanavond nog ff ? O.K.

deze vakman is bij paure nesci bekend, maar zoals dat gaat met vakmensen, hij heeft het druk genoeg......
tot de volgende ronde !


de zijkanten moeten nog even strakker op maat gemaakt worden, het achterzeiltje is klaar.....


met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.....

en waar herken je een echte timmerman aan ????

4 1/2 bier voor de houtzagerij !


grof inpassen.....


actie foto......

schilder jij de binnenkanten en de kopse kanten vanavond nog ff ? O.K.



deze vakman is bij paure nesci bekend, maar zoals dat gaat met vakmensen, hij heeft het druk genoeg......
tot de volgende ronde !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: eerste foto
Altijd mooi dat nieuwe hout! Gaat het hout direct tegen het staal aan of komt er wat tussen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- paure nesci
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
Re: eerste foto
er komt menie tussen en polymeerlijm......(veel) komt er eigenlijk op neer dat het een "volvlak" verlijming is geworden.....
aan de buitenkant nog n stuk of 200 schroefjes erin, en dit komt nooit meer los !

aan de buitenkant nog n stuk of 200 schroefjes erin, en dit komt nooit meer los !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....