even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door ErikH »

Jef-Tengro schreef:Nu rest mij nog 1 vraag, hoeveel kan ik samen bundelen op 1 relai.
Bij de gegevens van het relais hoort opgegeven te zijn de stroom die ze maximaal kunnen schakelen. Let op, er is een verschil tussen het schakelen van gelijkstroom en het schakelen van wisselstroom.

Gr.

Erik
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Waarom zou je dat perse met relais willen schakelen?
Zoveel trekken die lampjes toch niet?
Dat kan toch gewoon met een schakelaartje?
Volgens mij zouden ze wel met zijn allen op één shakelaar kunnen, theoretisch.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

De reden van een reali zit hem in de zekeringkast. Alle zekeringen delen een gemeenschappelijke plus. Het paneel is ook plus geschakeld. Vandaar alles via relais.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

ErikH schreef:
Jef-Tengro schreef:Nu rest mij nog 1 vraag, hoeveel kan ik samen bundelen op 1 relai.
Bij de gegevens van het relais hoort opgegeven te zijn de stroom die ze maximaal kunnen schakelen. Let op, er is een verschil tussen het schakelen van gelijkstroom en het schakelen van wisselstroom.

Gr.

Erik
Op het relai staat 40A en ik heb 12v gelijkstroom aan boord
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
sambeek

Bericht door sambeek »

Jef-Tengro schreef:De reden van een reali zit hem in de zekeringkast. Alle zekeringen delen een gemeenschappelijke plus. Het paneel is ook plus geschakeld. Vandaar alles via relais.
Je hebt een gezamenlijke + die naar je onderverdeling zekering kast 12V gaat, dat bedoel je toch? "Het paneel is ook geschakeld" dat zal dan waarschijnlijk voor je meters op desbord zijn? (voor je motor?)
Hoe ga je dan het ' hoofd 'relais schakelen voor spanning op je verlichting misschien waterpomp, koelkast en wat nog meer?
Ik zou in de gezamenlijke + een handmatige schakelaar plaatsen zodat je die kunt uitschakelen als je van boord gaat om alles spanning loos te maken.
Lijkt mij iets betrouwbaarder. Maar misschien lees ik het vel verkeerd.
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Jeff,
Het verdiepen in deze materie is nooit helemaal mijn ding geweest bij de Vrijbuiter begin ik met het 12 voltsysteem met drie automatische 16 ampére huis tuin en keuken zekeringen (zijn niet meer te verkrijgen ) te onbetrouwbaar werd gezegd, waarschijnlijk te betrouwbaar word niets aan verdiend.
3 Zekeringen één voor het motor en navigatie gedeelte en de rest voor de andere dingen.
Echter na dit gebeuren komt de verdeling naar de autozekeringen ook weer in het verlengde één voor de motor en de rest voor de overige lichtbronnen,ook het drinkwaterpompje staat hier op met een wat zwaardere zekering, wel haast alles apart gezekerd.
Starten doe ik van een aparte accu semie-tractie van 200 amp, beide accu's al weer 9 jaar oud met een automatische 50 amp zekering.(alles Conrad)
In mijn beleving is het sommetje 12 volt = 12 watt =+/- 1 ampéreuur dus afgerond is dan 100 watt c.a.10 ampéreuur.
Relais hebben zin als je iets van afstand met een minimale stuurstroom aan wil sturen, altijd handig als je een te dunne kabel over een bepaalde afstand hebt en er wel een dikkere zoals bij ligt met onvoldoende aders naar voren.
Misschien wel te simpel dus ik voel me niet te oud om nog wat bij te leren maar maak het ook niet te moeilijk voor jezelf.
Wat betreft het apart schakelen van de navigatieverlichting op de Vrijbuiter heb ik alles apart geschakeld, wil ooit nog een systeem maken met diodes als het lampje stuk is, dat dan ook het controle lampje uit is.
Aan de andere kant, hoe ver wil je daarin gaan, het stuur en bakboord lichtschijnsel zie ik vanuit de stuurhut, en vroeger had men een piepklein gaatje geboord in top en heklicht zodat er geen beter controlesysteem overheen kon.
Groet, Willem.
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik schakel de navigatieverlichting ook met 1 schakelaar. De enige reden om niet alle navigatieverlichting aan te doen is als je met twee schepen naast elkaar vaart.

Ik heb een paar van die zwarte kunstof paneeltjes met elk 6 schakelaars en per schakelaar een glaszekering.

Ik schakel ook alles met relais. De voedingsspanning van de relais komt van een steekzekering. De schakelspanning van het schakelpaneeltje. Op een of andere manier vind ik het netter om alles supernetjes te bekabelen naar de relais toe, en dan van de relais met een bundel draden naar het paneel in het dashboard. De draden zijn wel individueel genummerd. Mijn hele lessenaar is aan de binnenkant van underlayment, daar schroef ik alles netjes tegenaan.

Er is 1 relais voor de navigatieverlichting. Ik heb wel elke lantaarn apart gezekerd. Dat voorkomt een lange zoektocht naar de boosdoener als er eens een zekering uit vliegt. Achter dat relais zit dus een stripje met 4 steekzekeringen.

Ik heb, om het zoeken naar storingen te vereenvoudigen, behalve op de hoofdzekeringen nergens meer dan 1 verbruiker achter een zekering zitten.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Jef-Tengro

Zo heb ik het ook indd 12v voor relai komt van de steek zekering en de 12v schakel komt van het paneel. Wel heb ik elke relai gezekerd.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
schottel

Bericht door schottel »

Nee,je hebt het niet goed!
Een rondschijnend wit licht!!
Schottel.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk gemaakt.

Voor ieder relais zit een zekering. Alleen achter het relais voor de navigatieverlichting zitten er nog eens 4 extra. De schakelstroom voor het relais is gezekerd met het glaszekeringetje in het schakelpaneel.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ook even reageren;

Dat er 40A op die relais' staat betekend dus dat je er een verbruiker van 40A mee kunt schakelen, voor het meeste in je schip zijn die relais' dus geschikt. Of je met relais' of normale schakelaars schakelt maakt elektrisch niets uit, kwestie van smaak. Voordeel van relais' is dat je fancy drukknopjes kunt toepassen, nadeel is het stroomverbruik van de relaisspoel.

Schipper Willem; Die 16A huis-tuin- en keukenzekeringen worden nog volop gebruikt en zijn nog volop verkrijgbaar.

Gr.

Erik
stevedem

Bericht door stevedem »

Ik zie dat je een druppellader op je laadstroomverdeler hebt aangesloten ?

Ik dacht dat ze dat juist af raden omdat de lader dan niet de juiste accu waardes krijgt.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Jef-Tengro

Ik had begrepen dat hij dan gewoon de start accu als 1e pakt enz. Dus als de 1 vol is dan springt de laadstroomverdeler naar de volgende dacht ik
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Het Argo fet diode blok heeft een spanningval van 0.3 tot 0.45 volt bij de maximale belasting.
De aangesloten accu's worden tegelijkertijd geladen en zullen tot die 0.3 Volt onder de aanbevolen spanning geladen worden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jef-Tengro

Dat lijkt me prima toch? Dat verschil zal ik wel niet merken
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
Plaats reactie