Nu eerst de electro aanpassen voor de kookplaat.
Is de laatste tijd veel bijgeplaatst , dus nu alles eruit en proberen alles netjes op rij er weer in te zetten.
Omschakeling word nu ook automatische en als de kookgroep ingeschakeld word moet de acculader boiler ed uitgeschakeld worden.
Word nog een uitdaging, maar op papier lukt het.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Is een goeie vraag en het antwoord is er nog niet.
Ik was van plan om hem in een lijn met de boeiing af te snijden en dan de mast er weer op.
Maar er moet ook nog iets over de cilinders komen.
En brand en slijpwerk word op deze locatie niet echt gewaardeerd, lig midden tussen de witte vloot.
Zal wel oplopen tot de rest verbouwt word dus tijd zat voor leuke ideeën.
En een losse helmstok moet ook kunnen, weet nog niet of daar plek voor is maar lijkt mij wel mooi.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Het linker kastje word geheel 220 volt en de 12 volt komt rechts.
Het grote relais links boven schakelt de wal - generator.
Het relais op de rails links ingaand de uitgang van het grote relais en die schakelt dan tussen kookplaat of combi .
Dit relais word bij de kookplaat met een schakelaar bediend.
De volledige wal - generator stroom gaat dan naar de kookplaat, de combi komt zonder stroom dus de omvormer gaat aan en zorgt voor 1 kookplaat.
Het meest rechtse relais schakelt dan in de zelfde schakeling de groot verbruikers op de omvormer uit, boiler wasmachine dekwaspomp.
Naar mijn idee moet dit redelijk " hufterproef " zijn.
Alleen de TV koelkast en de magnetron- oven krijgen dan nog stroom tijdens het koken.
Omvormer is 3000 watt dus die moet wel wat aankunnen.
Hier ben ik nog wel even mee bezig.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
jemig, dat ziet er mooi uit, hoor.
Maar wat een hoop schakelmateriaal..
Ik zie meer aardlekschakelaars dan in mijn meterkast thuis.
Wat heb je wel allemaal aan boord?
Aan boord heb ik een zekeringkastje met 10 steekzekeringetjes van een paar ampère. That's it.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina die aardlek zit net buiten beeld dus die kan je niet zien.
Verder valt het wel mee.
Maar generator - walstroom en omvormer zijn apart gezekerd.
Verder zie je 3 X relais voor de omschakeling zoals iets naar boven beschreven.
Ook deze relais zijn weer gezekerd.
Dan 2 X zekering tussen zonpaneel en regelaar en nog 2 X tussen regelaar en accu.
Dan telt het al hard op.
En als dadelijk de deur dicht is zie je er niks meer van.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Aqua Domus schreef:Marie Christina die aardlek zit net buiten beeld dus die kan je niet zien.
Ach ja. Gewone geen- verstand- van- elektra- hebbende sterveling als ik ben noem ik alles wat vanzelf omklapt als er kortsluiting is een aardlekschakelaar.
Ik doe dit soort zaken dus ook nooit zelf.
Een stekker(doos) aansluiten durf ik nog wel.
Maar het moet niet veel moeilijker worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Het heeft even geduurd maar we gaan nu toch echt verder. De winterberging stond al vol en in de staalhal stond een aluminium nieuwbouw en dan mag er geen staal bij. Dus nu een jaar later gaat het er toch van komen en het achterdek gaat leeg.
Heel de berging achter leeg gemaakt en voorin opgeslagen.
Je staat versteld wat er allemaal uit dat kleine hokje komt.
Schip ligt nu duidelijk hoger achter en voor wat dieper.
We gaan proberen hier weer een mooi verslag bij te maken.
Dindag of woensdag het water uit en dan gaat de slijptol erin.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.