schottel schreef:Een pak van mijn hart!!!!!
Het is juist leuk ,je boot daar te leggen waar je wilt,zonder die welbekende herrie uit het vooronder!
Je zou denk ik ,ook een van de eerste schottels zijn met boegschroef,als ze nodig waren,hadden ze er al lang ingezeten!
Maar dat is mijn mening,en die ruil ik graag in voor een betere.
Je moet het maar zien als een beetje dollen, succes Schottel.
Nog even iets anders,wat het allemaal een stuk simpeler maakt,op mijn boot heb ik middenbolders gezet,bij afmeren
heb je met een (1)touwtje,je hele boot vast,ook in sluizen ,wachten bij bruggen enz.
En kan je daarna op het gemakje,de andere lijnen verzorgen.
Op deze manier,is het ook heel eenvoudig,de boot alleen te varen.
Eerlijkheid duurt het langst? Misschien wel een beetje voor schut staan.
Ondanks dat ik geen boegschroever ben, wel redelijk goed met de schottel om kan gaan, toch besloten er één op te laten zetten.
O en Schottel, er waren er al voor mij “gelukkig”.
De kabel van achter naar voor had ik al zitten. Een 70mm². Er lag al een 25mm² voor de 24V lier die voorop stond.
Na nog eens narekenen 6500 Watt vermogen bij 24V en een totaal afstand van +/- 24 mtr. zou het net kunnen.

Eerst vanuit machine ruim.

Toch voor zeker gekozen en een nieuwe accuframe in het vooronder gelast. Hier 2x accu 180A/h , zekering, hoofdschakelaar geplaatst. Voedingkabels nu dus 70mm² op nog geen 3 mtr. in totaal. (welke weerstand?

)

De 25 mm² kabel die van voor naar achter loopt ga ik nu gebruiken om accu’s te kunnen laden. De overige 70 mm² kabel heb ik weer weggehaald.
Gister het schip omgevaren naar Sliedrecht via de Waal. (om de boegroef te laten plaatsen) Best nog een wilde rivier moet ik zeggen ondanks dat de Sambeek er verder totaal geen moeite mee heeft.

Het was er een mooie dag voor.

Een stukje waar het even rustig was met beroepsvaart.

De Waal heeft toch wel mooie oevers hoor.
Ik zie er wel eens van die polyester bootjes er over varen van +/- 7-8 mtr., en kan me dan haast niets anders voorstellen dat ze blij zijn als ze er af zijn. Vooral als er een paar grote binnenvaarders langs knallen.
Zo, de update voor dit moment.