ik krijg de hik van die schroeven, mijn verhaal is gebaseerd op het feit dat mijn vertraging 1:1 is, elke omwenteling van de motor is er 1 op de schroef, mijn motor is een 3 cilinder en de schroef een 3 blads, dus je kunt een soort van onbalans krijgen die je nooit kwijtraakt, klinkt logisch volgens mij, als ik er een kleinere 4 blads op zet ben ik dit volgens mij kwijt, tenminste dat hoop ik.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
De Stoere schreef:Dit is inderdaad een links draaiende schroef en hij staat ook in zijn achteruit.Een goed voorbeeld is misschien dat als je zelf zwemt je als het ware van je hand een holletje maakt waardoor je meer water verplaatst, zo moet volgens mij de bolling van de schroef ook staan , en zo staat hij ,dus volgens mij goed.Gr René(De Stoere).
Ja wat een onderwerp hé?
Zoals je aangeeft hij staat nu in stand achteruit, dat klopt. alleen heeft deze schroef waarschijnlijk 4 linker handen
De holling hoort aan de andere kant te zitten. zoals je er nu naar kijkt hoor je tegen de bolling aan te kijken. (het zichtbare bladzijde) en dat is nu juist de holling. Je kunt er helemaal dol van worden.
Als ik de nieuwe schroef heb zet ik beide er op, kunnen we mooi het verschil zien. HOOP IK
Sambeek Ik hoop niet dat ik het verkeerd zie,maar ik kijk tegen de holle kant van het blad aan .dit moet volgens mij goed zijn ,want als hij draait krijgt hij als het ware steeds meer spoed waardoor hij meer water weg drukt, en dat is toch de bedoeling als je voor of achteruit wil.Ik zeg altijd gas erop en niet piepen Gr René(De Stoere).
@wout, 1:1?? keerkoppeling?, weet je dat zeker?
en de redenering van 3 cylinders en een 3 blads schroef, en dan een onbalans krijgen?? kweet niet, onbalans kan aan vele dingen liggen
Dus ook je schroef ja. Is het een ouder schip wat altijd al zo is geweest en dus altijd een onbalans heeft gehad? of is het er later ingekomen door één of meerdere mogelijke factoren? (schroefas niet meer recht, één van de motorsteunen?? enz.
Sambeek, wat is er mis met je huidige schroef??
Trouwens ik zit tussendoor een wat onduidelijke foto van mijn schroef te bekijken....volgens mij kijk ik bij mij in de achteruitstand ook tegen de bolling aan.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Het gaat om resonantie. Denk aan marcherende soldaten op een brug. Als die allemaal in de pas lopen, en hun ritme komt overeen met de natuurlijke trillingsfrequentie van de brug kunnen die elkaar gevaarlijk versterken. Dus als één cilinder een beetje meer druk geeft, en net één schroefblad een haartje te zwaar is, en die beide lopen in de pas, dan gaat dat na enige tijd hobbelen. Met 3:4 los je dat deels op, want ook dat levert weer regelmaat op, zij het met wat ruimere tussenpozen. Niet dat je dat dan nog voelt als onbalans, maar er wordt wel verondersteld dat dit soort terugkerende belastingpatronen op den duur leidt tot ongelijkmatige lagerslijtage. Vandaar dat reductieverhoudingen die wij bijv. 1:3 noemen, in feite 1:2,98 zijn. Die heel geringe verstoring van de regelmaat is al genoeg om resonatie te voorkomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
De pijltjes geven de blijvende bolling aan in spoed van oude schroef terwijl hij daar juist het water moet wegduwen.
De pijltjes geven hier een holling aan in de spoed van nieuwe schroef waar hij het water wegduwt.
Tuur maar eens een tijdje naar oude en nieuwe om te zeggen welke het beste zal werken.
Mijn eerste gevoel zegt dat dit beter zal werken. De vreemde ronde ballen als schroefblad ben ik kwijt.
Voel me gelijk een stuk beter.
Sambeek het ziet er weer mooi uit,zoals ik het zie op de foto is volgens mij de bolling aan de zelfde kant maar heeft hij behoorlijk meer spoed, dan zou hij wel behoorlijk meer water verplaatsen en lekker hard lopen.kunnen de mensen aan de kant flink klagen dat je te hard gaat ,doen ze bij mij ook altijd en dan draai ik net iets harder dan stationair. ik zeg gas er op en niet piepen.Gr René(De Stoere).
@quichot: dat bedoel ik, kk is nooit 1:1
en je geeft ook aan dat Andere factoren van grotere invloed zijn op `n onbalans dan het "in de pas lopen"van motor en schroef.
@Sambeek: Ik ben benieuwd.Het is alleen jammer dat die schroef na een jaartje varen niet meer zo mooi blinkt , dat wordt dan weer poetsen
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
FransvanNispen schreef:@quichot: dat bedoel ik, kk is nooit 1:1
Wout zal zelf wel reageren, maar zover ik weet hadden sommige keerkoppelingen van langzaamlopers in de vooruitstand geen tandwieloverbrenging, dus was de schroefas via een plaatkoppeling rechtstreeks aan de krukas gekoppeld, dus écht 1:1.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ja klopt helemaal, 1:1, de schroefas staat ook in lijn met de krukas van de motor, 1 omw van de motor is dus 1 omw. van de schroef, de k.k. is een mechanische zonder tandwielen, afgezien dan van de planetaire tandwielen die voor de omdraairichting zorgen in zijn achteruit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
FransvanNispen schreef: @Sambeek: Ik ben benieuwd.Het is alleen jammer dat die schroef na een jaartje varen niet meer zo mooi blinkt , dat wordt dan weer poetsen
Groet
Frans
Ja inderdaad, hij is mooi. Mijn vrouw zei al, ik zet hem in de kamer i.p.v. onder de boot `hij is zo mooi `
De Stoere schreef:Sambeek het ziet er weer mooi uit,zoals ik het zie op de foto is volgens mij de bolling aan de zelfde kant maar heeft hij behoorlijk meer spoed, dan zou hij wel behoorlijk meer water verplaatsen en lekker hard lopen.kunnen de mensen aan de kant flink klagen dat je te hard gaat ,doen ze bij mij ook altijd en dan draai ik net iets harder dan stationair. ik zeg gas er op en niet piepen.Gr René(De Stoere).
Ik raak lichtelijk verward van deze discussie dus wacht gewoon de test af. duwen, trekken vermogens en afmetingen van schroeven blijven een moeilijk onderwerp. Er zijn constant onderzoekers om de rendementen te verbeteren maar het levert niet echt iets constructiefs op. innovatieve bedrijven zoals Amertech verdwijnen uit de media en nieuwe zegeningen dienen zich aan. Die trekschroeven hebben een beter rendement dan een gewone duwschroef door de aanstroming. alleen heeft de aandrijflijn van een schottel meer verlies dus netto netto zal het niet veel schelen.
een keerkoppeling 1:1 komt vaker voor dan je denkt. De meeste speedboten hebben 1:1 maar ik heb ook jarenlang met een 1:1 keerkoppeling achter mijn DAF gevaren. en waarom? met 2400rpm blijft je schroef net onder de cavitatiesnelheid en heb je een kleine schroef met veel spoed. ideaal als je hard wil zeilen. de slijtage van assen valt ook nog mee. alleen de rubbers van de homokineet wilde het nog wel eens begeven. Na vervanging van de DAF heb ik een Yanmar (68pk) met een 1:1,5 Hurth keerkoppeling erin gezet. nooit meer problemen en een iets lagere assnelheid met een iets grotere schroef (18x13duim)
het lijkt klein voor een schip van 18mtr maar ik loop er makkelijk 14km mee.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!