Afgelopen weken weer lekker aan de knutsel geweest met het cv systeem. De waterdruk liep langzaam terug dus op jacht naar de lekkage. Deze zat in de radiator in de stuurmachinekamer. Helaas was de lekkage niet te repareren want na wat geklop met een hamer vielen er nog meer gaten in de radiator dus afkoppelen en systeem weer optoppen. Na een half dagje ontluchten bleef de druk netjes staan maar begon de ketel moeilijker te starten en viel hij met regelmaat uit Dus brander los gehaald en eerst maar eens de vuurgang schoon gemaakt. Aangezien er altijd met rode olie gestookt is zat de vuurgang geheel onder de rode schilvers. De oorzaak hiervan schijnt te liggen bij de kleurstof die men in de brstf gooit om het te markeren als rode olie. De kleurstof verbrand niet bij deze lage temperatuur. (de tijd zal het leren want wij verbruiken sinds kort weer witte olie ) Verder hebben we het brstf filter geheel vervangen door een nieuw filter systeem en de leiding vervangen ivm div lekkages en te scherpe knikken in de leiding. Hierna de brander getest op de werkbank (in een open geslepen leeg olie vat) om te kijken welke kleur de vlam had en of de ontsteking naar behoren werkte. Hier bleek dat de ontstekings electrode niet de juiste krachtige vonk gaf en dat het nozzltje niet fijn genoeg verstuift. Dus de electrode schoon gemaakt en het filtertje achter de nozzle schoongemaakt. Echter wilde dat kreng nog steeds niet branden. Na wat gespit op internet bleek er nog een filter in het pomphuis te zitten. (deze zat dus aardig vol) Hierna branden als de brandweer zodat de flamingos ook begonnen te klagen over de temperatuur Verder hebben we het zoetkoelwater systeem van de motoren voor een deel afgetapt omdat we een koelwater verwarmings element geplaatst hebben om de motor (en koelwater) voldoende warm te krijgen (beter starten door hogere temperatuur) en vorst bescherming in de winter. Tevens hebben we enkele weken geleden een ventilatie koker gelast welke we willen gaan plaatsen om de hutten in het achterschip te voorzien van verse lucht aangezien het daar in de zomer behoorlijk warm is door onvoldoende ventilatie. Komende week hopen we de ventilator te kunnen plaatsen en aansluiten.
(foto’s volgen nog)
Vandaag maar weer eens aan boord wezen klussen met een man of 4. Eenmaal aan boord eerst ff een bakje koffie gedaan en het schone danspak maar eens opgegraven. De wisselspanning generator moest wat onderhoud hebben bij 250 draai uren maar we zaten inmiddels al bij de 267 uur. Nu komt dit niet zo heel nauw maar toch wilden we dit voor het nieuwe jaar klaar hebben. Na een half uurtje gelopen te hebben was de olie voldoende warm en konden we de smo aftappen (monster genomen om te laten analyseren) en smo filter vervangen. Nu ging dit vroeger met een wazig carter pompje en een rubber slang. Deze had zijn tijd aardig gehad dus gelijk maar even een kraantje in het carter gedraaid (na het aftappen) en een slang gemonteerd zodat we in de toekomst gewoon een emmer onder de motor kunnen zetten en het afsluitertje openen zodat het carter leeg loopt. (voor de zekerheid het handeltje van de kogelkraan zo gemonteerd dat deze niet open kan trillen en een blinddopje op de slang zodat we een dubbele zekerheid hebben). Verder ontdekte enige tijd geleden dat de koelwaterpomp wat water lekte. Gelukkig bleek dit te liggen aan het fit werk welke we opnieuw verpakt hebben zodat de lekkage (druppelen) ophield. Nadat de motor voldoende afgekoeld was konden we de kleppen gaat stellen (moest bij een koude motor) Ook hier hoefden we niet al te veel aan te veranderen omdat de speling weinig verlopen was. Hierna maar eens gekeken naar een lichte smeerolie lekkage bij de nokkenas. Hier bleek het te gaan om een uitgeharde pakking welke met enig gepiel makkelijk nagemaakt kon worden. Aangezien de kleppendeksel er toch af was gelijk maar even de tol er langs gehaald om de geschilferde verfresten er af te halen zodat we deze netjes in de primer konden zetten. Nadat deze snel gedroogd was kon de motor weer dicht gemaakt worden en even draaien om te kijken of alles weer draaide zoals het hoort. Hierna de motor goed schoongemaakt met een combinatie van Tee pol en nog wat spul met een hoop kruizen en doodshoofdjes. Ondertussen was er al begonnen met het afplakken van de diverse stickers op de generator en kon deze aansluitend netjes in de verf gezet worden.
als we de motor nog een keer schoongemaakt hebben zal deze (incl de motor)ook in de lichtgrijs gezet worden
Ondertussen hebben we hebben we ook weer een grote klus gestart. De wasplaats zal grondig aangepakt worden. Dit wil zeggen; geheel kaal gebikt (denk dat ik eens op zoek moet naar een straal ketel voor maximaal effect) hierna alle gaten in de wand dichtlassen (hier moet wat vast, boor gat. euhm jammer net verkeerd, dan nog maar een..... ) Dus water leidingen afgekoppeld, wasbak weg gehaald, afvoer gedemonteerd spiegels van het schot gehaald en blik op oneindig en verstand op 0 en bikken maar. Na een paar uurtjes was dit het resultaat tot nu toe.
Ondertussen was ons elecje ook weer druk in de weer met een ventilator welke we willen gaan plaatsen voor de verblijven in het achterschip. Deze is nu montage klaar echter moet er een verloop flens gemaakt worden en moet de regenkap nog afgelast worden. Nu hij toch in de weer was met de bekabeling hem ook maar even in de weer gestuurd met de koelwater verwarming welke we ook eerdaags gaan aansluiten.
Volgende week zullen we weer verder gaan met enkele items op de reparatielijst.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Was zeker gezellig dat dagje, is zeker voor herhaling vatbaar. Eerst maar ff onder leiding van Jan een cursus werkspoors verstaan en praten volgen komende winter. versta het nog niet geheel vlekkeloos
Vanmorgen (veelte) vroeg wakker en na een bak koffie maar richting het schip vertrokken. Aan boord aangekomen begonnen de flamingo's te klagen dat men het koud had Kachel ff op standje aangenaam gezet en ondertussen de luchtcompressor aangezet zodat ik straks een volle luchtketel zou hebben. Na het bakkie koffie even de mk in gedoken om de koelwaterverwarming af te monteren. Nadat het fitwerk klaar was de afsluiters open en kijken of er ergens iets lekte. Jawel op de aansluiting van het huis zelf wel knap dat men vanuit de fabriek uit nog geen eens de koppelingen verpakt
Hierna een kabel getrokken vanuit de zekeringkast naar de verwarming toe. Ik dacht een schakelaar te hebben liggen welke geschikt was maar helaas, deze bleek iets te licht te zijn. (element is 220V en 3000 W) dus deze wil ik eigelijk op een knappe schakelaar zetten) Tevens was de zekering automaat welke ik wilde gebruiken ook al in gebruik genomen voor een ander apparaat. Komende week maar even kijken of ik een andere schakelaar op de kop kan tikken en een zekering automaat van 16 Amp. Dan kunnen we de laatste stap zetten en kijken of het koelwater op temperatuur komt. Op het element zit ook een klein circulatie pompje zodat het warme koelwater ook rond gepompt wordt door de hoofdmotor en de (gelijkstroom)generator. Aangezien we alweer een uurtje verder waren weer een bakje koffie gedaan en begonnen met het zwaardere werk welke op het programma stond. Dus verstand op 0, blik op oneindig en knallen met de naalden bikhamer Na 4 uur bikken was ik er eigelijk klaar mee en de rest van de bemanning toch wel ) dus de boel opgeborgen en compressor uitgezet.
Ongelofelijk hoeveel verf er door de jaren heen op de wanden gesmeerd is. Al met al een kilo of 5 verfresten van de wand af geslagen.
Volgende week de andere wasbak van de wand af halen en de zeep dispensors Dan de wcd en de schakelaars van de verlichting demonteren zodat we hierachter ook kunnen bikken. Hierna wil ik even kijken om een straal ketel te huren zodat ik de patrijspoorten en het blanke staal kan na stralen zodat deze geheel klaar is voor de grote schoonmaak. Als dit gebeurd is het hok geheel in de primer zetten en zijn we weer een eind op weg naar knappe ruimte.
Vanmorgen vroeg weer begonnen met de werkzaamheden in het washok. De 2e wasbak incl afvoer gedemonteerd en uit de ruimte gehaald. Hierna nog wat dingen zoals zeep dispensers en een 2 tal spiegels van de wand gehaald zodat we straks hierachter ook makkelijker bij konden met de naaldbikhamers. De was en droog machines uit het hoekje gehaald en weer afgedekt met een zeil zodat deze niet onder het stof kwam te zitten. Vervolgens weer aan de rammel tot halverwege de middag. Na de bikwerkzaamheden nog even met de tol over de kale wand heen om de laatste on effenheden weg te halen. Het resultaat een enorme berg verf resten en wat lichte roest.
de kachel gaat komende week gedemonteerd worden aangezien deze aan stond en ik niet de boel heet wilde aftappen om deze vervolgens weer opnieuw te vullen met koud water.
We waren van plan om een straal ketel te gaan huren maar gezien de prijs per dag (weekend tarief) zien we hier vanaf. Blijven we alleen nog zitten met de moeilijk bereikbare plekjes zoals achter de staande spanten en rond de patrijspoorten.... Volgende week hoop ik het laatste deel te kunnen bikken zodat we deze dan goed kunnen schoonmaken en afstoffen. Hierna kunnen we gaan beginnen met primer.
Koelwater verwarming: Na enig zoekwerk de juiste schakelaar binnen gekregen maar de bestelde zekering automaat verkeerd model geleverd Hopelijk komt deze komende week binnen zodat we deze dan kunnen gaan aansluiten. Hopelijk komt dan ook het rolletje stopbus pakking binnen zodat we de pomp opnieuw kunnen verpakken.
Vanmorgen ook nog even een leuk cadeau gehad van de mede vaarweg gebruikers
weer een karwei er bij waar we weer een dag of wat mee bezig zijn als we het al goed kunnen krijgen.......
We weten dat het geen echte bolder is maar hadden er ruim voldoende slack in zitten, echter 2 trossen gebroken waardoor het boldertje van de verschansing is gerukt.
Hóórt dat boldertje daar?
Aanders zou ik hem lekker weglaten.
Verder: is er een mogelijkheid die medevaarweggebruiker aansprakelijk te stellen?
Want als je een schip van het formaat dat ik op de foto zie vastlegt aan een verschansingboldertje, dan denk je niet echt na, vind ik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Probleem is dat in de zuidersluis tegenwoordig steeds grotere schepen geschut worden. Geen probleem zou je zeggen maar deze "vaklui" zien de sluisdeur open gaan en willen dan asap de sluis uit. Hierbij houden ze geen rekening mee dat als je de sluis uit vaart het water ook weer de sluis in wil. dit gaat te langzaam dus gas op de zuigers. bij ons de laatste tijd al meerdere trossen gebroken, dus ik vermoed dat iemand een extra trosje gezet heeft en er niet bij nagedacht heeft.
Wauw, maar dat is toch bijzonder lullig! Daarnaast sta ik weer vol bewondering te kijken hoe je de boel grondig aanpakt. Doe je dat allemaal in je eentje?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. En 'dat gaat niet' bestaat niet
Het onderhoud aan de Zaandam doe ik gelukkig niet alleen. Ben wel de "sleepboot" die het schip aan de gang houdt Het onderhoud doen we met een man of 4 en hierbij worden we geholpen door de leden zelf die er dan ook wat van opsteken. Enkele werkzaamheden zoals bikken doen we alleen met de volwassenen omdat die kleintjes het niet goed doen omdat die het werk te zwaar is voor ze en je dan alsnog alles kan over doen. Pak dit liever een keer grondig aan zodat we er een jaar of 5 niet meer naar om hoeven te kijken. Vandaag naar Lauwersoog geweest daar ligt het zusterschip welke gebruikt wordt als sportvisser en opleidingsvaartuig voor het loodswezen (particulier schip) deze is momenteel bezig met zijn gelijkstroom generator incl motor er uit te slopen. Dus in de auto liggen 3 stork ricardo koppen, 1smeerolie koeler, 3 brstf pompen, 1 carter deksel (welke bij ons aan boord gescheurd is bij het vastzetten terwijl de afdruk bouten nog in gedraaid waren ) 1 brstf filter, cilinder smeertoestel en wat leidingwerk. Deze zaterdag maar eens lossen en in de opslag leggen. Verder zullen we zaterdag een beginnetje maken met onderhoud aan de werkspoor hoofdmotor. Afgelopen september een machinist gevonden welke vroegâh veel gesleuteld heeft aan deze motoren. Mag hij ons even een aantal werkspoor eigenaardigheden uitleggen zodat we van enkele problemen af zijn straks. Verder zullen we dan weer verder gaan met dat washok. al met al weer een drukke dag en hopelijk weer een stappie dichterbij het einde van een reparatie lijst
Vrijdagavond weer lekker bezig geweest aan boord. Inmiddels de juiste zekering en schakelaar binnen gekregen en deze gemonteerd op de wand en in de zekeringkast. Hierna een paar meter gummie touw waar auw uit komt getrokken en aangesloten waarna de verwarming van het koelwater aangezet kon worden. Na een uurtje gekeken en jawel het water werd warm maar aan de verkeerde zijde van het element bleek dat het verwarmingselement verkeerd op het koelwatersysteem aangesloten zat . Dus even de slangen andersom aangesloten en nu liep de flow wel goed. ondertussen de compressor bij gezet om de luchtflessen vol te krijgen voor de volgende dag. Nog wat opruimwerkzaamheden gedaan en de radiator in het washok afgekoppeld en afgedopt om ook hierachter te kunnen gaan bikken. Zaterdagmorgen de hoofdmotor startklaar gemaakt en het koelwater had de temperatuur van 30 gr bereikt, dus starten zal wat makkelijker gaan in het vervolg. (nu nog even een juiste afstelling vinden van de temperatuur). Intussen was de machinist welke ons zou helpen met wat kleine storingen ook aan boord gekomen en onder het genot van een bakje koffie even bij gepraat wat er volgens ons aan mankeert. Ketelpakken aangetrokken en de motor gestart. na een kort klappie lucht liep de motor en konden we even rustig kijken en luisteren naar de motor zodat we de problemen konden vast stellen. brandstof pompen hebben lekkage en enkele perskleppen werken niet meer zoals het hoort, enkele kleppen dichten niet netjes meer af dus dat wordt schuren en schuren en schuren Nadat de motor een kleine 45 gelopen heeft weer uitgezet en de smeerolie afgetapt omdat we deze ook gelijk gaan vervangen (200 ltr). Inmiddels de brstf regelstangen gemerkt en de pompen gemerkt zodat ze straks weer op de juiste plek terug gezet kunnen worden. In de loop van de middag kwamen ze er af en zijn ze klaar gemaakt om naar een bedrijf te gaan welke ze zal gaan overhalen. ondertussen ook de stoelen van de brstf pompen er af gehaald omdat onder cil 5&6 ook een kleine smeerolie lekkage zat. Mogelijk heeft dit te maken met dicht geslipte afvoer kanalen. Volgende week zullen we kijken om de klephuizen te gaan trekken en een begin te maken met het opnieuw inslijpen van de kleppen op de klephuizen. De week er op willen we de lager speling gaan meten van de hoofd en drijfstang lagers. ivm de werkzaamheden aan het koelwatersysteem is er behoorlijk wat water in het scheepsvlak terecht gekomen. Deze zullen we ook eerdaags gaan afgeven aan de bilge boot samen met de vuil olietank die inmiddels behoorlijk vol zit met afgewerkte olie en lekwater. Hopelijk lukt dit ook komende week zodat we weer met een droog vlak en lege smo tank het nieuwe vaarseizoen in kunnen.