Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

edje schreef:Afgelopen zaterdag weer ff aan boord geweest voor wat klusjes. Tijdens de laatste dag aan boord drukte iemand de spoelbak uit het aanrecht in de pantry. resultaat afvoer leiding los en de wasbak uit de kit gedrukt :roll: zucht.... Dus deze afgelopen zaterdag geheel weg gehaald en de afvoer schoon gemaakt. Hierna de oude kit resten weg gehaald en de hele handel ontvet en opnieuw in de kit gezet. Hierna de wasbak weer gemonteerd en de afvoer aangesloten. Ondertussen 1 man flink met de naaldenhamer de schoorsteen te lijf aan het gaan. Hier was ooit eens een stuk uit gehaald om de dempers te vernieuwen en het uitgebrande stuk was slecht in de verf gezet met als resultaat dat deze de roest door liet. Na de eerste lagen verf weg gebikt te hebben bleek al snel dat er behoorlijk wat lagen verf op zaten( zelfs de originele gele kleur van de schoorsteen kwamen we nog tegen. (Deze is de afgelopen 20 jaar niet meer gebruikt). Helaas door het weer zijn we maar tot halverwege de schoorsteen gekomen en moesten we stoppen vanwege de regen. Na een uurtje konden we weer verder met het schoonmaken van het dek waar al het verf op lag. Hierna de kale plekken in de "melk" gezet. Dit is een soort spul wat een plastic laagje achter laat op het kale staal. Deze week zullen we de schorsten weer verder gaan bikken zodat we deze in de primer kunnen gaan zetten en met een beetje geluk de week er op in de eerste laag lak. In de mk zijn we druk bezig geweest met de algemene dienst/lens brbl pomp. Afgelopen week starte we de pomp op en bleek deze een enorme knallen te geven. vermoeden bestond dat er enkele kleppen een beetje vast stonden. de eerste kleppen open gehaald en deze schoongemaakt en weer in elkaar gezet. hierna de pomp op gestart en deze kaf weer een nette straal. Komende winter willen we het kleppenhuis demonteren en stralen. hierna de boel netjes in de verf zetten en weer monteren zodat de pomp weer als nieuw is.

(Foto's volgen)

Afgelopen week besloten om met het schip 23 t/m 25 augustus naar Scheveningen te varen om daar van af zee naar het vuurwerkfestival te gaan kijken. Dus druk in de weer om alles op de rails te krijgen voor dat weekendje.
Hoi Ed,tis prettig om je verhalen te lezen en zo te weten wat er met de Zaandam allemaal gaande is.
Kom regelmatig langs de sluizen en "De kop van de haven" en zie jullie schip altijd liggen,naast de Beukelszn.(Ook een mooi schip)
En "Bamse" van de week gesproken op strand. Er is heel wat werk verricht door jullie,zeg.Petje af!

Mischien een keer tot ziens,

Groeten,
Willem Bakker
Beter een anker kwijt dan het schip.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad.
Je eerste post over dit onderwerp was op 30 mei 2012.
We zijn dus een goed jaar verder.
Als we dan zien hoeveel jullie al voorelkaar hebben gekregen, verdient dat niets dan respect!
Chapeau!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

Dank voor de lovende woorden :oops: Ik doe dit niet alleen en heb hulp van een aantal mensen die het ook leuk vinden om dit vaartuig weer netjes te krijgen. Ik zat afgelopen week op een site te kijken waarop toevallig van de Zaandam enkele foto's stonden van het havenfestival vorig jaar. Als je dan ziet hoe het schip er toen bij lag en de staat waar in het schip nu verkeerd schrik je gewoon. Afgelopen jaar zo ontzettend veel werk verricht zowel van binnen als van buiten. Heb wel eens gedacht na een dagje bikken waar zijn we aan begonnen en waar gaat het eindigen, maar als je dan wat foto's ziet van een jaar geleden is dat weer een mega motivatie om door te gaan. Echter het geld begint hard op te raken, gelukkig beschikken we over een aantal sponsoren die ons helpen waar ze kunnen maar dit is ook minder geworden en dat begrijpen we. Hopen dus maar dat het snel weer wat beter gaat.

Nogmaals bedankt en handige handjes zijn welkom aan boord :wink:

gr Ed
edje

Bericht door edje »

Vandaag toch maar weer eens aan boord geweest. Vanmorgen vroeg de bikhamers weer voorgaats getrokken en de luchtslangen uit gerold. Met een handje koppelingen en een afsluiter een verdeelstukje gemaakt zodat we met 2 naaldhamers een concert konden verzorgen nabij de klein sluis :? Om half 11 begonnen en 1400 gestopt om schoon te maken en de schoorsteen te schuren met een tolletje en daarna in de "melk" te zetten. As zaterdag nog even het laatste deel doen van de schoorsteen en dan even de verlichting gaan aanpakken welke ietwat onderhevig is aan slijtage/vocht en sluiting :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sta je daar op je gemak een beetje de vullingen en de protheses uit je lijf te rammelen ontdek je in eens dat er een stukje koper op de schoorsteen geschroefd zit. Dat koperen dekseltje stoot normaal de carter dampen naar buiten als de hoofdmotor staat te draaien. Maar gelijk even een polijst schijfje er over heen getrokken want ik denk dat het wel leuk staat als de pijp straks zwart is met aan sb een stukje koper wat bling bling doet. Uiteraard dat dekseltje gelijk even in de vernis gezet zodat we deze voorlopig niet hoeven te poetsen 8) .

gr Ed
edje

Bericht door edje »

Na 3 dagen met de naaldenhamer aan het jekkeren te zijn geweest eindelijk klaar met de schoorsteen. Zit nu nog steeds te rammelen in mijn tuig en als ik mijn vingers tegen elkaar aan duw dan tintelen ze :? Maar goed de schoorsteen is kaal en in totaal is er een 20 ltr blik verf en roest vanaf gekomen. Ik dacht dat het 1 dagje werk zou zijn maar helaas het werden er dus 3... :roll:

Nadat deze kaal gehaald was wederom in de "melk" gezet en door het zonnetje en de lichte bries was deze al snel droog dus gelijk maar even in de zinkprimer gezet.

Afbeelding
Afbeelding

Vanmorgen toch maar besloten om ook de gas&zuurstof kast weg te halen. Na wat boutjes en moertjes losgedraaid te hebben en een houten kistje tbv de drinkwater standpijp en slangen gesloopt te hebben konden we de kast netjes weghalen. Achter de kast kwam de originele kleur van de schoorsteen (zandgeel) te voorschijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren de laatste plankjes van het rondzitje op het achterdek opgehaald. Deze waren afgelopen winter geheel kaal gehaald en opnieuw gebeitst en in de de lak gezet. Deze zijn vandaag dus weer aan boord gekomen en hebben we de puzzle gemaakt waar alles moet komen te liggen. Komende week zullen we de planken verder afmonteren en op de juiste plek leggen zodat we dit karwei van de to do list af kunnen halen.
Afbeelding

In de mk is de machinist weer eens bezig geweest met een inspectie aan de smeerolie pomp van de hoofdmotor. Gelukkig was hier niets aan te zien en viel de speling van de pomp nog ruim binnen de toleranties, dus dicht die pomp en ook deze kan van de to do list af. Komende week zullen we de houten schilden welke aan de schoorsteen hingen gaan vervangen door de stalen schilden. Deze moeten echter eerst nog voorzien worden van een laagje melk, zink primer en vervolgens 2 laagjes lak. Dat kunnen we de schoorsteen in de zwarte lak zetten en als laatste de schilden er op monteren.

Nog ff een overzicht foto

Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik zou willen dat het altijd zo gemakkelijk gaat, al lezend zie ik het schip opknappen. :)
Knap werk allemaal hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

Nou gemakkelijk.... wij hebben het "geluk" dat er zoveel roest is dat als je er wat aan doet je gelijk resultaat hebt. Maar geloof me ruilen wil je niet, er zijn een aantal plekken op de schip waar de roest zo dik zit dat je er een eeuwigheid op aan het rammelen bent en je dan zo door het materiaal heen gaat. Deze plekken zijn we nu in kaart aan het brengen en deze zullen dus ooit eens vervangen gaan worden. Maar goed, van een paar vuile handen zijn we niet vies en persoonlijk vind ik het leuk om zo'n schip er netjes bij te laten liggen in een zo origineel mogelijke staat. Zaandam was het eerste schip in deze klasse en bijna nog de enigste in originele staat. Overigens alle schepen van deze klasse varen nog steeds. De Terschelling voer als duik inspectie vaartuig in het rond maar ik hoorde laatst dat deze te koop lag ergens in ??

Maar de Sambeek ziet er ook leuk uit. Had niet verwacht dat het zo'n groot project zou worden om hem naar je zit te krijgen.
sambeek

Bericht door sambeek »

Nou ja, helemaal leeg halen (dan alleen nog maar de voorroef) en weer opnieuw opbouwen, in een paar uurtjes op de zaterdag en zondag, gaat niet zo snel natuurlijk. (moet in het weekend soms ook nog eens aan mijn rust denken)
We gaan rustig en gestaag door. O ja, de douche is werkend. wel lekker hoor. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

Vandaag weer eens aan boord geweest van de Zaandam. Op het programma stond een vergadering met het bestuur over tal van zaken. Bij het aan boord komen en een rondje over het schip waren ze verrast dat we sinds hun laatste bezoek aan boord weer zoveel gedaan hadden. (Dus er worden straks een aantal struisvogels te water gelaten :wink: ) Ondertussen werden er weer een aantal dozen aan boord gesjouwd van "geregelde spullen" zodat we komende weken weer verder kunnen met enkele werkzaamheden. In de mk werd de smo koeler van de oliespoor weer in elkaar gezet. deze was na ons zomerkamp gedemonteerd om schoon te maken en hebben gelijk besloten om de deksels te gaan stralen en opnieuw te conserveren. Na het havenfestival zullen we de koeler weer demonteren om met kneedbaar staal de deksel glad te maken. Door de jaren lange zee koelwater stroom hebben de deksels wel flink op hun donder gekregen. Verder is de schoorsteen voor de 2e keer in de lak gezet. Hopelijk lukt het om over 2 weken de rood/wit/blauwe band er op te zetten en de schilden te schilderen en op te hangen zodat dit karwei ook weer van de lijst af kan. Aan dek hebben we weer eens flink opgeruimd en afgespoten. Verder hebben we ons motor vletje weer eens gestart om wat huisvuil weg te brengen. Gooien ze los vaart het vletje niet meer.... weinig schroefwater en een hoop toeren. na controle van de koppeling (deze was goed) eens over boord gekeken. Leek wel het grand barrier reef. Met een hoop kunst en vliegwerk die vlet langszij gekregen en gelijk het kontje boven water getrokken. schroef was niet te zien dus een verplicht vrijwilliger aangewezen en met een plamuurmes over boord gezet. Na een uurtje schrapen was het vletje schoon en voer het weer zoals het hoort. Na deze werkzaamheden de mk in gedoken om de platen ook eens goed te soppen. een deel van de mk plaat is nu behandeld met reox. Dit spul vreet als het ware roestsporen weg en met een beetje ontvetten en schoonmaak middel doet het wonderen. plaat ziet er bijna als nieuw uit. Dus volgende week benieuwd of er nog wel platen te vinden zijn 8) .

Vrijdag in de loop van de middag zullen we gaan verhalen naar de buitenhaven en het weekend daar door brengen op het (verkorte) havenfestival. Zondag varen we in de loop van de dag weer terug naar de vaste ligplaats.

Afbeelding
MdB
Contacteer:

Bericht door MdB »

Mooi shot, vrijdagavond in het journaal.
De Zaandam als achtergrond voor een verhaal over rechercherende controle apparaten.
till next time
MdeBoer
edje

Bericht door edje »

Ja werd er idd ook al op gewezen en ben even wezen kijken op uitzendinggemist.nl . Helaas was het schip niet geheel te zien , maar goed we kunnen niet alles hebben. :lol:
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Hey Ed,

Bamse had op zijn Facebook een foto van een mooie zwarte schoorsteen van De Zaandam.
Je zag nog net geen glimp van de mooie messing carterontluchter.
Toen ik bij hem opmerkte dat deze mooi blank moest blijven,met natuurlijk een vernislaagje tegen het corroderen,was zijn reactie..."Jij weet te veel!Haha" :lol:
Hij wist dat ik jullie volg via Scheepspraet. :D
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje

Bericht door edje »

Gisteren maar weer eens een stukje wezen varen naar Amsterdam met het schip. ff lekker eens wat anders doen dan bikkelen en beulen aan het schip. Helaas wel geconstateerd dat de (hoofd) lager speling iets te ruim is. brstf pompen echt eens naar de dokter moeten :cry: dus in november nog even die man met die baard rondvaren en dan rap de motor onderhanden nemen zodat hij straks weer netjes het nieuwe seizoen dienst kan gaan doen. gelukkig een oud machinissie gevonden die in 10 minuten enkele analyses deed over de huidige staat van de hoofdbrommer. Gelukkig vind hij het leuk om ons te gaan helpen dus weer eens de mogelijkheid om enkele uren les te hebben in de taal werkspoors.

gr Ed
paul

Bericht door paul »

Het was en mooie tocht van 4 uur varen,ik heb er echt van genoten,en ook van de avond aansluitend op deze tocht. :wink:
Als ik dichterbij woonde zou ik ook wel eens langs willen schieten ,maar vind het nu te ver,en ben bovendien zelf nog veels te druk bezig.
Nogmaals bedankt Ed.
gr Paul.
edje

Bericht door edje »

Afgelopen tijd weinig gebeurd aan boord. ja een aantal van die kleine klusjes die het vermelden eigelijk niet waard zijn :oops: . Afgelopen zaterdag wel weer tegen een probleem aan gewandeld. Bij het opstarten van de cv installatie bleek de druk ineens weg te vallen. dus ergens een lekkage in een leiding.... Na wat zoeken kwamen we er achter dat er een retourleiding in de mk lek was. Helaas is de leiding niet meer te repareren en zullen we een deel van deze leiding gaan vernieuwen, echter hebben we wel een mannelijke buig machine nodig om de 1 1/2" leiding op maat te gaan vouwen rond enkele obstakels. Over 3 weken zijn we gevraagd om met het schip de intocht in IJmuiden te doen. uiteraard zullen we hier aan mee werken en na deze tocht zullen we de motor winter klaar gaan maken. Het koelwater systeem willen we voorzien van koelwater verwarming, enkele klephuizen willen we trekken omdat deze niet goed afdichten en lekken, verder zullen we een regulateur veer moeten gaan vervangen en de hoofdlagers gaan na stellen zodat we in het voorjaar weer kunnen gaan draaien met de werkspoor.

gr Ed
Plaats reactie