Zie bovenstaande niet als commentaar hoor, gewoonweg uit interesse
Nee hoor, leuk juist een beetje feed-back!
Misschien kun je (als er voldoende hecht lassen zijn) steeds een stukje over te slaan bij het lassen, dus bijvoorbeeld in 20 centimeter wel een las en aansluitend 20 weer niet en zo verder veel spanning in het materiaal voorkomen.
We hebben toevallig voor een lastig stukje van het weekend ff telefonisch consult aangevraagd bij een lasser over de aan te houden volgorde. Jammer dat ik daar nu net geen foto van heb want dat hadden we even uitgetekend, nu moet ik tekstueel uit zien te leggen
Eigenlijk werk je telkens naar je vorige las terug. Dus je legt bijvoorbeeld een rups van 10 cm, dan begin je de volgende rups 10 cm verder en las je weer naar je vorige rups toe, en dan idd bb en sb omwisselen.
En dan de aanhechting van het roefje aan dek zijn elke keer maar lasjes van ongeveer 5 cm i.v.m. warmte.
Ik denk ook te zien dat het bij de boeg een vrij opliggende las is.
Misschien de instelling op de machine iets aanpassen. Met CO2 kun je zo lassen dat na bewerking niet nodig is.
Ja klopt, maar ik kan leuk dingen aan elkaar zetten maar ik ben nog ver verwijderd van het predicaat lasser

Dus hier en daar is er toch wel wat nabewerking nodig. Overigens valt het bolle nog wel enigszins mee, het is op de foto niet heel duidelijk maar het voornamelijk nog slak en de start/stops die er bovenuit steken.
Toch ook vreemd, dat er z'on verschil in de spiegel zit, hij staat toch in een mal? Waar komt dit vandaan? Recht zetten met z'on gewicht, wat doet dat ergens anders?
Tja.....zeg het maar. Dit is net het stukje waar alles bij elkaar komt, zit je eerder in het traject een mm verkeerd dan is het al snel een stuk meer aan het einde van de rit. En het is niet zozeer dat we het rechtzetten met dat gewicht maar meer dat het niet telkens omhoog springt en we de vijzeltjes ergens anders in kunnen zetten.