Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Van harte gefeliciteerd,moet echt een gaaf reisje voor jullie geweest zijn
gr Paul :D
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Klinkt inderdaad als een mooi reisje :)
Jammer dat de HT-race uiteindelijk niet doorging, maar je kan niet alles hebben en jullie hebben je zo te lezen nog best vermaakt.
Ook mooi dat de reparaties hun vruchten afwerpen, die resterende dingen lukt jullie ook nog wel

Erg gave / mooie foto's ook
(PS ben geen zeikerd maar nog wel ff de thuishaven op de kont schilderen, zag wel dat Vlissingen er dus eindelijk aan beide kanten af)
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Ha ik miste de boot al. Leuk reisje!!!
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Dit soort reizen maakt al het afzien de moeite waard.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat we afgelopen zondag de bb gelijkstroom set tot leven hebben gewekt. Zaterdag een beetje de boel in het carter geïnspecteerd en na gelopen. Hierna op zondag het vat met spoel olie over gepompt in het carter en voorsmering gegeven. Bij het tornen zak ik dat de tuimelaars ongeveer of te strak stonden of er los bij hingen. Via de Ricardo bijbel achter de afstel gegeven gekomen en kleppen gesteld. Hierna nog een uur bezig geweest met ontluchten van het brstf systeem en daarna gestart. De heren op de brug vonden dat geen goed idee want ongeveer het gehele dek lag vol met stukjes kool en hij rookte aardig. Na 5 minuten was de rook weg maar lekte de koelwaterpomp behoorlijk wat water dus hier deze zullen we vermelden op het ff to do lijstje pagina 66 alinea 2 sectie 4 regel 12 item 666 :? :shock: 8)
john keemink

Bericht door john keemink »

wat is dat een mooi gezicht dat de zaandam vaart ik ben zeer blij dat jullij dat gefiks hebben van harte ed met de rest van het korps en de vrijwillergers van ijmond zeeeeer goed gr john zkk schiedam nu wij nog een varend schip
Ex_OSZaandammer

Mooi weer een motor tot leven in de MK van de Zaandam :)

Ik lig momenteel met mijn schip bij Tata, en heb morgenavond wat tijd over dan zal ik eens ff langs fietsen om het schip met m'n eigen ogen te bekijken
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

edje schreef: deze zullen we vermelden op het ff to do lijstje pagina 66 alinea 2 sectie 4 regel 12 item 666 :? :shock: 8)
OOOHHH maar dan schiet het al op. het lijstje is al aardig ingekort :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Ex_OSZaandammer

Dat ging dus mooi niet door.... de plannen bij Tata waren gewijzigd en dus zijn we vanmiddag al begonnen met laden
Ach dan half juni maar eens kijken, die foto's betekenen al veel voor me
edje

Bericht door edje »

Zo vandaag weer even aan boord geweest met de schouwings commissie..... Schip van voor tot achter laten bekijken en uiteraard over het een en ander gesproken. Zoals het er nu naar uitziet zullen we eerdaags te horen krijgen welke status we gaan krijgen.

gr Ed
john keemink

ik hoop op een varend monument dat zouw een mooie status zijn ED
edje

Bericht door edje »

Afgelopen zaterdag heeft men weer eens wat kunnen doen buiten om aan de Zaandam.

Afgelopen winter hebben we de bankjes gedemonteerd en aan een pensionado mee gegeven zodat hij wat te doen had in de donkere maanden... Na veel geschuur en geschraap waren de bankjes kaal gehaald en heeft hij deze 4x in de beits gezet en 3 keer in de aflak zodat alles er weer spic en span uitzag. Na een dagje puzzelen waar alles hoort te zitten zijn de bankjes weer gemonteerd met nieuwe slotbouten zodat deze weer netjes vast zitten.

Afbeelding

Verder heeft men de naaldbikhamer weer eens opgetogen en flink te keer gegaan op enkele bolders op het hoofddek.

Afbeelding

Tevens hebben we weer een gedeelte in de zij aangepakt. Hier zaten enorme kuilen in van het vele bikken&verven (eilandjes) van afgelopen jaren.

Afbeelding

Zoals het er nu naar uitziet blijft het mooi weer en kunnen we weer en flinke haal maken mbt bikken en schilderen. Hopelijk kunnen we dan in de zomer laten zien hoe ver we opgeschoten zijn.

In de mk is er ook weer het een en ander gesleuteld. Tijdens het varen hadden we iedere keer een behoorlijke smeerolie lekkage onder de bstf pompen. Na veel gezoek in tekeningen werden we niet echt veel wijzer en hebben we besloten om de betreffende 2 pompen te lichten. Eerst de eerste gelicht en al redelijk snel vonden we waar de lekkage vandaag kwam. Het bleek dat er een afvoer kanaal verstopt zat door wat verf resten. Na dat we met een stofzuiger de verstopping weg gezogen hebben bleek de olie weer terug te kunnen stromen de nokkenkast in. Hierna de pomp weer gemonteerd en de 2e pomp aangepakt. Hierna de voorsmeerpomp bij gezet en het resultaat was dat er geen smeerolie meer onder de brstf pompen vandaan kwam.

gr Ed
john keemink

hallo ed wat gaat er gebeuren met de beukeks
edje

Bericht door edje »

zal verkocht gaan worden zodra het beding vervalt. Dit zou in augustus af moeten lopen en dan zullen we flink aan de bak moeten om het schip leeg te halen. alles ligt nu over 2 schepen verdeeld......

gr Ed
edje

Bericht door edje »

Vandaag ondanks het weer (wat droger werd aan het einde van de ochtend) lekker aan dek gewerkt. In de bb zij weer verder gegaan met bikken en tollen. Net na de middag alles opgeruimd en in de primer gezet. In de mk wat kleine klusjes gedaan zoals het afstellen van de smo druk van de hoofdmotor. Hierna de motor gestart en even laten draaien. De smo aan en afvoeren onder de brstf pompen lekt niet meer :D dus das goed gegaan. verder in het scheepsarchief aan het spitten geweest en tal van papieren na controle op bruikbaarheid opgeslagen dan wel in een vuilniszak gepropt. Kwam bij toeval nog een hele stapel mk journalen tegen van in de tijd toen het schip nog voer bij het rijk. Wel grappig spul allemaal. onze elec is weer druk in de weer geweest met zijn kniptang en om overtollige kabels weg te knippen en tevens de het gyro kompas tot leven gewekt en laten draaien. Als ik volgende week aan boord ben zal ik proberen wat foto's te nemen (als ik het weer eens niet vergeet.....)

gr Ed
Plaats reactie