Oving I - voorheen Germa

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

johan schreef:je ligt daar wel heel mooi onder die brug om te werken: lekker droog!!! goed gezien van je.
Klopt, alleen soms wat condens en als het flink waait wordt toch alles nat...maar tis zeker een mooi plekje :)
je hebt nog heel wat werk voor de boeg, maar het kan iets prachtig worden. Haast je vooral niet en bezint eer ge aan iets begint...(hoewel het daar nu te laat voor is zeker? :lol: )
In 2014 moet de klus geklaard zijn, 100 jaar oud is een mooie deadline om heen te werken.
Verder stap voor stap, nu eerst het motortje aan de praat krijgen en naar de werf, en van de zomer gaat ie mee naar de Kaag waar we een verkennerskamp hebben met alle scoutinggroepen die op de stierop verblijven, da's ook een leuk punt om naar toe te werken.
marzon schreef:hoi, ik zie dat we niet ver van elkaar af liggen, welke brug heb je uit gezocht ?
mijn project loreley ligt aan de zuidkant van de roskamsluis, noord scharwoude.

als je het leuk vind kunnen we misschien eens kennis maken, ik ben in ieder geval wel benieuwd naar jouw schip in het echt.
Martijn
Ik lig in Uitgeest onder de A9, we komen elkaar vast nog wel tegen, ben voorlopig nog wel zoet.
marzon
Contacteer:

germa

Bericht door marzon »

ja je hebt nog wel even wat te doen.. ik trouwens ook wel.

ben je er ieder weekeind ?
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb afgelopen zaterdag gebeld met Piet Ubink, een zoon Gerardus Ubink (eigenaar 1938 - 1967), Piet heeft jaren met zijn vader meegevaren en wist mij vele interessante dingen over de boot te vertellen.

Ze noemde het scheepje zelf een katwijker, alhoewel het scheepje dus brede gangboorden had zoals vele beurtmotors en geen zware berghouten.

Nog wat feitjes / geschiedenis:
  • Gebouwd bij Boot in Gouwesluis (of Gouwsluis?) en dus niet in Alphen a/d Rijn
    tot 1940 een staande Rennes met waterinjectie, toen de blauwe deutz (omz 122) nieuw ingebouwd.
    Oude luikenkap was ook van hout. er zat vroeger wel een stalen vloer in het ruim.
    Gietijzeren schroef van Lips.
    Tot 1940/41 stond er een hijstuig op, deze is geraakt door een kraan en er toen afgegaan.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Gouwsluis is een buurtschap, wijk, behorend bij Alphen aan den Rijn.

Hier: http://www.abelforte.nl/industrie/boot.html vind je een beetje geschiedenis van 'De Vooruitgang' (scheepswerf Boot) en hier: http://www.alphen.com/geschiedenis/pagi ... gouwsluis/ voor een verhaal tot ver terug in de tijd over Gouwsluis.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Een filmpje onderweg naar de Kaag (en nog wat andere dingen er achteraan)

We (scoutingcentrum de Stierop) zijn ermee op zomerkamp geweest en dat was erg geslaagd, kan een hoop rotzooi in m'n schuit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Terugreis (alweer mooi weer!)

Na zomerkamp was het tijd om alle aandacht aan de sleper te geven, maar er kwam nog wel wat tussendoor:

Project dekschuit (dakschuit?)

Afbeelding
Ik kon voor weinig een oude dekschuit kopen...

Afbeelding
Helaas bleek deze zo lek dat ik voor de zekerheid de gaten heb laten dichtplakken.

Afbeelding
En dat kostte bij elkaar toch weer wat eurotjes :(

Afbeelding
Maar dan heb je wel wat...

Afbeelding
Twee avondjes snijden...

Afbeelding
Daglicht!

Afbeelding
Mijn dak er weer af...

Afbeelding
Een hoop vrienden uitnodigen om te takelen, boot verhalen, etc.

Afbeelding
Het restant.

Afbeelding
En het dak / dek :)

Afbeelding
Duwsloep haast niet zichtbaar...

Afbeelding
Om nom nom...machine heeft honger!!

Afbeelding
Daaaag! schuit...

Afbeelding
Bolder kopen??

Afbeelding
Ondertussen het ballast van het achterdek naar onder het achterdek verplaatst.

En...aankomende donderdag (16 oktober) gaat ie eindelijk het water uit!! (Bij Brouwer in Zaandam)

Oja nog wat filmpjes:
laatste reis dekschuit
slopen 1/3slopen 2/3 sloepen 3/3
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik ben al jaren af en toe aan het tekenen aan het ontwerp van de opbouw en het interieur van mijn boot, de laatste paar jaar veranderd het alleen op details, ik dacht laat ik eens delen wat ik nu ongeveer in gedachten heb.

http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20normaal-Model.pdf

http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20kleurtjes%2001.pdf

Ik ben vooral aan het stoeien met de hoogte van de opbouw en de stuurhut, dit moet zodanig zijn dat het goed smoelt, maar ik wil wel een beetje hoofdruimte overhouden binnen...een beetje het standaard dilemma denk ik met ontwerpen...
Vervolgens maakt de vorm en plaats van de ramen ook veel uit in het wel of niet goed uitzien van het ontwerp, lastig allemaal...

Achterin komt een kuip waar je kunt zitten, dit om een achterrailing overbodig te maken (dat vind ik namelijk niet mooi bij dit slanke kontje).
kalza

Bericht door kalza »

Ha Boekel,

Ik vind echt dat je een prachtig scheepje aan het maken bent, respect voor alles wat je al gedaan hebt, ombouwen naar elektrisch varen ook, zou ik zelf nooit aan gedacht hebben :D

Ik vroeg me alleen af waarom je hebt gekozen om de stuurhut zo ver naar voren te plaatsen?
mischien is het mijn ouderwetse kijk op dingen, maar persoonlijk zou ik de stuurhut gewoon achterop plaatsen...
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Boekel schreef:Ik ben al jaren af en toe aan het tekenen aan het ontwerp van de opbouw en het interieur van mijn boot, de laatste paar jaar veranderd het alleen op details, ik dacht laat ik eens delen wat ik nu ongeveer in gedachten heb.

http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20normaal-Model.pdf

http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20kleurtjes%2001.pdf
Eerste reactie is dat ik de bovenste het mooist vindt. Maar jij blijft de baas :wink:
Ik ben vooral aan het stoeien met de hoogte van de opbouw en de stuurhut, dit moet zodanig zijn dat het goed smoelt, maar ik wil wel een beetje hoofdruimte overhouden binnen...een beetje het standaard dilemma denk ik met ontwerpen...
Vervolgens maakt de vorm en plaats van de ramen ook veel uit in het wel of niet goed uitzien van het ontwerp, lastig allemaal...

Achterin komt een kuip waar je kunt zitten, dit om een achterrailing overbodig te maken (dat vind ik namelijk niet mooi bij dit slanke kontje).
Een kuip zal ook wat luwer zitten, vaak zie je op motorboten een zeil bij de reling. Goed voor reclame :lol:
Groeten,

Richard

mijn boot
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

De stuurhut naar voren vind ik mooier met dit 'salonboot' model.
Ook is hier de mogelijkheid om twee verdiepingen te maken.
Door toepassing van de elektromotor achterin kan de aandrijving volledig onder de vloer van de verblijfsruimte.

Bij mooi weer kan er voor de stuurhut gezeten worden in een 'verborgen' kuip, zo blijf je contact met je vaargenoten houden.

@Richard, de bovenste is 1,5 meter korter, het is nog steeds een optie om de boot in te korten zodat ie onder de 25 meter komt. Dan mag iedereen met een vaarbewijs sturen en hoef ik er niet altijd bij te zijn, groot pleziervaarbewijs is best nog een kostbare zaak die niet veel mensen zullen gaan doen.

De lengte van de stuurhut en (voorste)opbouw, alsmede de hoogte van deze zaken zijn voor mij lastig, je wilt zoveel mogelijk ruimte binnen (onder de vloer onder anderen), de kuip achterin moet zelflozend zijn, hoofdruimte en een mooi profiel...
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik zie in de stuurhut een stahoogte van 2015 mm. Dat moet misschien iets hoger. Zelf ben ik 1,97, ik dacht ook genoeg stahoogte te hebben. Die heb ik ook ruim, het dak zit op iets van 2,05. Maar toch, met m'n schoenen aan kijk ik tegen de bovenrand van het raamkozijn van de voorramen aan. Staand sturen betekent eigenlijk steeds een beetje bukken, en rugpijn. Voor het comfort had mijn dak 2-3 cm hoger moeten zitten.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Het is momenteel inderdaad aan de krappe kant, ik zal nog eens een tekening inkleuren met onder en boven 10 cm extra...
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Je bent weer aardig aan het tekenen geweest. Als ik de tekening zie denk ik dat het geheel voor zo'n slank scheepje erg hoog gaat worden. Zeker als je de stuurhut gaat verhogen.
Het idee van Karel had ik een etage lager. Op de tekening zie ik een hoogte van 193 ter hoogte van de douche. Rekening houdend met de afvoer kan je denk ik niet onder de douche staan, maar ernaast. Dat is natuurlijk nog te verhelpen door een verhoogde tafel te maken ter hoogte van de douche.
Een achter kuip met terras vind ik wel weer erg mooi. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd van de schepen met een woonstuurhuis dat overgaat in het terras. Dat is natuurlijk wel erg standaard.

De voorste kuip wordt toch wel voorzien van een waterdichte deur en een gaatjesslang? Die jacuzi wil tenslotte niemand meer kwijt.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Evert schreef:Je bent weer aardig aan het tekenen geweest. Als ik de tekening zie denk ik dat het geheel voor zo'n slank scheepje erg hoog gaat worden. Zeker als je de stuurhut gaat verhogen.
Dat is inderdaad het grote probleem, de 'luxe motors' die meest wat jonger zijn dan mijn scheepje hebben vaak meer holte, mijn scheepje is vrij laag inderdaad, mooie lijn maar lastig qua ontwerp.
Het idee van Karel had ik een etage lager. Op de tekening zie ik een hoogte van 193 ter hoogte van de douche. Rekening houdend met de afvoer kan je denk ik niet onder de douche staan, maar ernaast. Dat is natuurlijk nog te verhelpen door een verhoogde tafel te maken ter hoogte van de douche.
de achterste douche zit onder de bank van de stuurhut en heeft nog ruimte onder de vloer, en ik ben van plan tpv de douche in de grote slaapkamer de spanten te verlagen om een douchebak kwijt te kunnen onder vloerniveau.
Een achter kuip met terras vind ik wel weer erg mooi. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd van de schepen met een woonstuurhuis dat overgaat in het terras. Dat is natuurlijk wel erg standaard.
De stuurhut achterop met volledig opende achterwand heb ik ook al eens getekend, was er in mijn geval niet weg van. geeft wel mooi stukje 'extra' ruimte onder het achterdek, maar geen stahoogte (ook niet onder de stuurhut)
De voorste kuip wordt toch wel voorzien van een waterdichte deur en een gaatjesslang? Die jacuzi wil tenslotte niemand meer kwijt.
Evert Jan
Haha...daar heb ik niet genoeg hoogte voor, een jacuzi in het voordek werd ook niets...maar als je goed kijkt achterin aan bb net onder het afdak...
Bij evenementen kunnen we altijd nog een grote maken op het dak achter de stuurhut ;)
Plaats reactie