Je hoeft geen hoofdzekering er voor te zetten, want die zit als het ware op de wal.
Walstroom: 16A
|
CEE aansluiting
|
Verdeel kast aan boord alsvolgt opbouwen:
|--------------------------------|
Aardlekschakelaar 30mA Aardlekschakelaar 30mA
|---------------|----------------|--------------|
6A (10A) 6A(10A) 6A (10A) 6A (10A)
(geen koppeling aan de geschakelde kant van de aardlekschakelaars, die streepjes staan er omdat het in het bericht anders niet goed bleef staan

Hou er wel rekening mee, dat er ook havens zijn waar je maar 10 of 6A van de wal krijgt, wanneer je dan dus 10A aan boord afzekert, springt alsnog de beveiliging op de wal er uit.
Dat probleem zou je op kunnen vangen door een uitgebreide omvormer (bijvoorbeeld Victron Multiplus) tussen je binnenkomende kabel en je groepenkast te bouwen.
Daarop stel je in aan wat voor zware walstroom aansluiting je ligt aangesloten (instelbaar van 2 tot 16A). Wanneer hij meet dat je die grens benaderd, zal hij het tekort uit je lichtaccu's bij leveren.
Wanneer er vermogen van de wal "over" is, gaat hij dat weer in je accu's stoppen.
Nadeel van dit soort omvormers is, dat ze nogal duur zijn.
Op marktplaats vind je ze voor minder, maar weet je niet altijd wat je koopt en wat het ding heeft meegemaakt.
Vraag je vooral af, hoeveel vermogen je nodig denkt te gaan hebben, en bouw daar je installatie op.
Je hebt namelijk niets aan 16A rechtstreeks achter de walstroom, het is dan maar afwachten welke zekering er springt.
Dus wil je niet honderden euro's uitgeven aan een omvormer, maar wel een veilige installatie hebben en niet in het donker zitten wanneer er ergens iets niet goed gaat:
Vervang je 16A automaten voor 10A als je echt zo veel mogelijk power wilt hebben, en het wilt onderverdelen. Het mooiste is dan om meerdere van 6A toe te passen.
Wil je gewoon 16A aan boord hebben, gebruik dan geen onderverdeling, maar plaats alleen 2 aardlekschakelaars, zodat als er iets gebeurt, je niet direct helemaal in het donker zit.
Doe vooral ook je licht gewoon vanaf de accu's, en zorg dat de accu's geladen worden wanneer je walstroomkabel is ingeprikt.
Dan ben je qua verlichting in iedergeval zeker dat je niet in het donker komt te zitten (als bijvoorbeeld je muntje op is o.i.d.)
Hier http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9334,d.d24 kun je een boekje van Victron downloaden over stroom aan boord.
Dit gaat vooral over selectie van accu's, omvormers en zonnepanelen, maar de getallen kun je natuurlijk ook gebruiken om te bepalen of het reeel is om dit aan te sluiten in een jachthaven. En vergeet niet, je hebt lang niet overal 16A!.