even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ferry
Info: Van roestbak tot...
Zeeschouw Ostara
Bouwer: nog onbekend...
LxB: 8,50x3,20
Brommer: Volvo Penta 2003 / 27PK
Zeiloppervlak: 47m2

SSRP plaquete nr: 2185
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Ferry »

Officieel moet je 6 ampere aan boord gebruiken, omdat je op de wal (bij je vaste ligplaats) 16A hebt. (een stap overslaan in reeks van de beveiligingen). Maar: met 10 kan het ook, alleen is dan de kans groter dat dat de zekering / automaat op de wal er sneller uit klapt dan aan boord.

Je hoeft geen hoofdzekering er voor te zetten, want die zit als het ware op de wal.

Walstroom: 16A
|
CEE aansluiting
|
Verdeel kast aan boord alsvolgt opbouwen:
|--------------------------------|
Aardlekschakelaar 30mA Aardlekschakelaar 30mA
|---------------|----------------|--------------|
6A (10A) 6A(10A) 6A (10A) 6A (10A)

(geen koppeling aan de geschakelde kant van de aardlekschakelaars, die streepjes staan er omdat het in het bericht anders niet goed bleef staan ;)

Hou er wel rekening mee, dat er ook havens zijn waar je maar 10 of 6A van de wal krijgt, wanneer je dan dus 10A aan boord afzekert, springt alsnog de beveiliging op de wal er uit.

Dat probleem zou je op kunnen vangen door een uitgebreide omvormer (bijvoorbeeld Victron Multiplus) tussen je binnenkomende kabel en je groepenkast te bouwen.
Daarop stel je in aan wat voor zware walstroom aansluiting je ligt aangesloten (instelbaar van 2 tot 16A). Wanneer hij meet dat je die grens benaderd, zal hij het tekort uit je lichtaccu's bij leveren.
Wanneer er vermogen van de wal "over" is, gaat hij dat weer in je accu's stoppen.
Nadeel van dit soort omvormers is, dat ze nogal duur zijn.
Op marktplaats vind je ze voor minder, maar weet je niet altijd wat je koopt en wat het ding heeft meegemaakt.

Vraag je vooral af, hoeveel vermogen je nodig denkt te gaan hebben, en bouw daar je installatie op.
Je hebt namelijk niets aan 16A rechtstreeks achter de walstroom, het is dan maar afwachten welke zekering er springt.

Dus wil je niet honderden euro's uitgeven aan een omvormer, maar wel een veilige installatie hebben en niet in het donker zitten wanneer er ergens iets niet goed gaat:

Vervang je 16A automaten voor 10A als je echt zo veel mogelijk power wilt hebben, en het wilt onderverdelen. Het mooiste is dan om meerdere van 6A toe te passen.

Wil je gewoon 16A aan boord hebben, gebruik dan geen onderverdeling, maar plaats alleen 2 aardlekschakelaars, zodat als er iets gebeurt, je niet direct helemaal in het donker zit.

Doe vooral ook je licht gewoon vanaf de accu's, en zorg dat de accu's geladen worden wanneer je walstroomkabel is ingeprikt.
Dan ben je qua verlichting in iedergeval zeker dat je niet in het donker komt te zitten (als bijvoorbeeld je muntje op is o.i.d.)

Hier http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9334,d.d24 kun je een boekje van Victron downloaden over stroom aan boord.
Dit gaat vooral over selectie van accu's, omvormers en zonnepanelen, maar de getallen kun je natuurlijk ook gebruiken om te bepalen of het reeel is om dit aan te sluiten in een jachthaven. En vergeet niet, je hebt lang niet overal 16A!.
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

Bedankt voor je input, toch maar is gaan snuffelen voor 10 amp automaten onze lichten zijn allemaal gelukkig 12 volt en heb een apparte acculader op 220v als we indd aan walspanning liggen.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Ferry
Info: Van roestbak tot...
Zeeschouw Ostara
Bouwer: nog onbekend...
LxB: 8,50x3,20
Brommer: Volvo Penta 2003 / 27PK
Zeiloppervlak: 47m2

SSRP plaquete nr: 2185
Contacteer:

Bericht door Ferry »

En 2 aardlekschakelaars van 30mA ;)

Je zou ook kunnen kiezen voor aardlekautomaten, dan heb je per groep een eigen aardlekbeveiliging (en hoef je die dus niet apart te monteren):
https://www.elektramat.nl/aardlekautoma ... 1p-n-9461/.

En: let dan ook op, dat je automaten zowel fase als nul afschakelen wanneer deze tript.
Er zijn automaten, zoals bijvoorbeeld oudere van ABB (waar je de nul handmatig moet afschakelen, te herkennen aan een wit lipje wat vanuit het nul contact komt.

Je weet namelijk nooit, wanneer je in prikt op de wal waar de fase in de aansluiting zit. Dan kan het dus zijn, dat er bij een storing de automaat tript, maar alleen de nul afschakelt, en de fase in blijft.

En misschien misstaat een hoofdschakelaar ook niet, zo kun je in 1 handeling de installatie afschakelen.
(let op: er wordt altijd een maximale stroom opgegeven, in onderstaand voorbeeld 40A. Dat maakt het geen automaat van 40A ;))
https://www.elektramat.nl/0903042-b-hoo ... 0a-incldr/
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

Weer een hoop te verbeteren :D
haha langzamerhand wordt het wel wat :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

En daar hebben we dan gelijk weer een goede rede om een veiliheidstrafo er tussen te plakken.
Dan is je nul altijd nul en je fase is en blijft fase.

aarddraad is NIET binnenkomend van de wal (afgeknipt in stekker, aan de boot zijde)

nu kan je ook zonder probleem een veilige instalatie maken waar zowel de nul als de aarde en de min van je acuu`s (wel 2 draads blijven werken) allemaal aan het schip vast zitten.

Nadeel veiligheidstrafo, die gaat bij "opstarten" altijd even I-nominaal aanlopen, wat je weer oplost met een softstarter.(indien je trafo wat fors uitgevoerd is)

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Een duidelijk verhaal over electriciteit, altijd welkom!

Ik heb gelezen dat veiligheidstrafo's een vrij laag rendement hebben, en zo op den duur veel kosten, klopt dit?

Het stukje over zekeringen met lagere waarden naarmate je verder in de installatie komt is duidelijk, maar kan het niet ook een oplossing zijn om de walkabel aan boord parallel op zekeringen van 6 / 10 / 16 Amp aan te sluiten voor het doorverbonden is met de hoofdschakelaar en de rest van het net zodat je afhankelijk van de walaansluiting kan kiezen welke zekering je gebruikt?
In dat geval kun je bij een goede walaansluiting de 16 Amp zekering gebruiken en kun je je las apparaat (je) op elk stopcontact zetten.
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Wouter schreef: Ik heb gelezen dat veiligheidstrafo's een vrij laag rendement hebben, en zo op den duur veel kosten, klopt dit?

Voor trafo's geldt de wet tot behoud van energie. Alles wat er aan de ene kant in gaat komt er aan de andere kant weer uit.
Het enige verlies is de warmte die wordt geproduceerd. Dat valt in de praktijk erg mee, voel maar eens aan zo'n trafo in gebruik.
Over het algemeen wordt een 90% elektrisch rendement gerealiseerd.
Een goede scheidingstrafo is vaak voor een relatief laag bedrag op MP te vinden. http://link.marktplaats.nl/m887860243 Het ding zorgt voor echte veiligheid, gaat effectief elektrolytische corrosie tegen, heeft geen enkel onderhoud nodig en heeft een bijna onbeperkte levensduur. Als schipper wil je zo 'n ding toch gewoon hebben!

LET OP: bij winterberging op de wal heb je geen scheepsaarde en moet je via een schakeling toch de 'landaarde' met je schip verbinden.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

varg schreef: LET OP: bij winterberging op de wal heb je geen scheepsaarde
Met een scheidingstrafo hoef je bij de winterberging nergens op te letten.

Gr.

Erik
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Hoi Erik,
Veel info kan je hier http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-61.pdf vinden.
Op bladzijde 16 staat een apart stukje over winterberging. Beter kan ik het niet uitleggen.
groet
Arnold
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ik twijfel over de waarheid van dat stukje, maar dat word een lang verhaal. Laten we er maar van uit gaan dat de schrijver gelijk heeft.

Gr.

Erik
FransvanNispen

Ik weet wat je bedoeld Erik.
De schrijver heeft hier gelijk, als je el.app. gebruikt, en er gaat iets mis.
wat er mis moet gaan is discutabel, je hebt n.l. EN Aardlek EN automaten, dus een schip onder stroom komt te staan, wat dan weer door iemand beetgepakt wordt en op die manier een opfli...krijgt..............
Dan is in principe je instalatie al vanaf het begin niet goed.

Frans 8)
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Schrijver heeft het over een mogelijk potentiaalverschil, op zich begrijpelijk en de tijdelijke verbinding is daar de logische oplossing voor. Maar ik begrijp niet op welke manier er stroom kan vloeien van het ene stroomstelsel (je scheidingstrafo) naar een ander stroomstelsel (TT-stelsel van de winterberging/jachthaven). Als er geen stroom kan vloeien is er geen gevaar.

Ofwel de schrijver maakt een denkfout, ofwel ik maak ergens een denkfout. Zeg het maar....

Gr.

Erik
FransvanNispen

Je schip is nul/aarde, je schip ligt op de kant, aarde/nul van schip=aarde/nul van de kant.
bij een niet veilige instalatie kan er theoretisch een stroom gaan lopen.

Of denk ik nu ff weer niet goed na :(

Frans 8)
sambeek

Bericht door sambeek »

bestaan er geen elektronische scheiding trafo's? (dat het allemaal wat minder lomp wordt)
Maar hoe zit dat nu met een generator? Zit daar al een scheidingstrafo in? Je hebt dan wel 230 in gebruik maar uiteindelijk geen wal stroom of aansluiting.
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Frans en Arnold; We hadden het systeem met scheidingstrafo uitgedacht zodat er GEEN stroom kan lopen van walaarde naar scheepsaarde. Nu zegt meneer Bos dat er wel stroom kan lopen van walaarde naar scheepsaarde. Schiet mij maar lek....

Reden dat ik zo reageer dat ik (in bezit van een installateursdiploma VEV TSI) mij in het verleden redelijk heb verdiept specifiek in dit onderwerp. Dit stukje heb ik toen n.a.v. een discussie geschreven voor een ander forum; http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom1.htm

Sambeek; Op pagina 5 word de galvanische isolator besproken.

Gr.

Erik
Plaats reactie