Omdat mijn las kunsten niet al te best zijn en er heel veel moest gebeuren heb ik dit uitbesteed.
Eerst bedacht wat er allemaal moest gebeuren:
• De vorige eigenaar had een opening in de den gemaakt, die moest weer dichtgemaakt worden
• Het oorspronkelijke mastdek weer terugbrengen
• De twee luikhoofden (kleine voor het mastdek, grote erachter) voorzien van een dak, de scheerbalk netjes met de lijn mee laten lopen.
• In het dak 9 dakramen maken
• Onder het mastdek een versteviging maken voor de mastvoet.
• In de zijde van de den komen 8 grote en 6 kleine patrijspoorten.
• In het machinekamerschot komt een waterdichte deur (CVO eis).
• Ontsnappingsluik in het mastdek.
• Diverse authentieke details en overig werk.
Omdat het staalwerk verreweg de grootste kostenpost zou worden heb ik een gedetailleerde werkomschrijving gemaakt met alle tekeningen / maatvoeringen, en hoe alles uitgevoerd moest worden.
Met deze omschrijving een aantal werven benaderd, en er uiteindelijk een uitgekozen die me wel beviel.
Het is wel wat extra werk om alles exact te beschrijven, maar je kunt een werf er dan wel aan houden dat ze het voor de opgegeven prijs maken, dit lukte dan ook.
Luiken eraf en scheerbalk plaatsen over de gehele lengte van het ruim
Voorschild van het ruim. Hierin komen ook 2 patrijspoorten om de slaapkamer van voldoende licht te voorzien. Het herft voor het schild is niet origineel en gaat later weg. Wel een rot stuk in het dek onder dit herft gevonden (het enige op de hele boot!), dit is vernieuwd.
Beide achterherften weggehaald. De opening in het midden is netjes dichtgemaakt. Het SB herft wordt dichtgemaakt, aan BB, boven de toekomstige ingang komt een kleiner herft terug.
Het voorste luikhoofd heeft al een dak, daarachter het mastdek.
Van achteraf gezien, het dak ligt erop. Daarboven de merkels. De dakramen moeten er nog in.
Omdat ik de Iris van buiten zoveel mogelijk origineel wil houden moet het mogelijk zijn de houten luiken weer over de ramen te plaatsen. Daarom ligt het stalen dak verdiept in de den. Hierboven een dwarsdoorsnede in lengterichting.
Van binnen gezien. Het wordt dus een geweldige bende in je boot als er veel staalwerk aan gebeurd, en dat terwijl ik net de bilge helemaal schoon had. Na de werf moest de vloer er weer helemaal uit om alles schoon te maken, zodat er geen stukjes staal / elektrodes etc. achterblijven, dit ivm galvanische corrosie.
Mastdek van binnen gezien. Het dek heeft een lichte dekrondte. Het was nog een heel gepuzzel om het zowel op de oorspronkelijke plaats te zetten als om voldoende stahoogte te hebben.
Het moet ook niet te bol worden want het word ook ons terras.
Van buitenaf. Hier is het nieuwe mastdek met voor en achterschild goed zichtbaar.
De enige concessie aan het historische uiterlijk: patrijspoorten. De achterste (zichtbaar) zijn best groot, hier moest de keggenbank eraf en is vervolgens teruggezet met een kromming tegen inkomend water.
De voorste patrijspoorten hebben een diameter van ongeveer 15 cm. De conische buis moest wat langer worden dan de patrijspoorten fabriek normaal maakt, dit zodat ze voldoende naar binnen steken ivm isolatie en bekleding.
Patrijspoort ingebouwd. Hier heb ik een foutje gemaakt. Ik wou de patrijspoort zoveel mogelijk verticaal hebben, omdat de den een beetje naar binnen staat komt hij daardoor een beetje schuin in de den te staan. Aan de buitenzijde is de buis dan afgeslepen. Dit zorgde er echter wel voor dat er later net niet genoeg ruimte was voor isolatie en bekleding. Veel extra werk om er netjes omheen te werken.
Ook heb ik op de werf besloten om vast het grondhout te zetten (zichtbaar op de dakspanten). De timmerman op de werf heeft hier een heel cool apparaat voor (op buskruit!) waardoor je geen duizend gaatjes in het staal hoeft te boren. Hij schiet de nagels gewoon dwars door het hout en het staal. Een grote tijdsbesparing.
Dit grondhout zetten bepaalt voor een groot deel of het interieur er mooi uitgestrookt in komt te zitten. Als het niet goed gebeurd moet je later veel spietjes en andere trucjes gebruiken om het strak te krijgen.
Echter zonder duidelijke aanwijzingen strookt de timmerman het grondhout over de gehele lengte van de boot, zonder rekening te houden met binnenmuren. Hierdoor kun je op sommige plekken wat centimeters ruimte kwijt raken omdat de buitenwand dikker word dan noodzakelijk. Dus het was nog even goed uitzoeken welke spanten tot welke ruimte behoren.
Nog even een dakraam, met hier zichtbaar dat het merkel boven in een opgelast gootje ligt zodat het wegneembaar blijft. Ook zichtbaar de lasogen die boven de ramen zitten en later gaan werken als scharnieren.
Links boven is ook een lasoog zichtbaar waar er geen raam zit, dit is voor toekomstige zonnecollectoren.
Omdat het schip met schuim geisoleerd wordt is het belangrijk dat al het laswerk gedaan is omdat het in de toekomst zoveel mogelijk vermeden moet worden.
Stalen deur in machinekamerschot met daarachter de motor.
De stalen deur was het enige dat niet volgens tekening is gemaakt, het was de bedoeling dat ie mooie ronde hoeken kreeg, de werf dacht daar anders over. Beetje balen want hij komt in m’n woonkamer.
Ze hebben de hoeken nog wel een beetje afgerond, maar er was geen tijd om de juiste deur te plaatsen want ik moest met het bootje naar huis.
Blik in de machinekamer, de vorige eigenaar zal niet blij geweest zijn met mijn toevoeging van een oliekachel. Hopelijk verdwijnt die daar ook weer.
Machinekamerschot met links de (niet helemaal kinderveilige) stoppenkast.
De drie pijpjes worden door het MK schot gezet, in totaal hebben we een stuk of 10 van zulke doorvoeringen gemaakt zodat later de waterdichtheid en brandveiligheid gegarandeerd worden. Ik weet nog niet wat ik erin moet spuiten / smeren als alle leidingen erdoor getrokken zijn.
Van en naar de werf in Harlingen was de eerste echte reis die ik met het schip maakte. Een mooie gelegenheid om te kijken of alles goed functioneert. Zo kwam ik er achter dat de brandstof retour leiding van de motor naar de dagtank loopt. Als deze overloopt komt het uitsluitend in de BB brandstof tank. Wel iets om rekening mee te houden als je vaart op de SB tank.
De Marifoons doen het prima, we konden op de terugweg Harlingen nog prima horen toen we bij de afsluitdijk kwamen.