Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Willem,

Omdat het een gerichte vraag is mag ik denk ik wel de bedrijfsnaam noemen.
De isolatie is gedaan door Smit isolatie groep in Farmsum (smitisolatiegroep.nl)

Het is belangrijk dat het polyurethaanschuim brandwerend is volgens DIN 4102-1 (B2 certificaat).

Er zijn ook andere bedrijven die het doen, maar bovenstaande kwam wat prijs en planning het beste uit voor mij.

Je moet alles dat niet onder het schuim moet komen goed afplakken, duct tape en plastic zeil is het beste.
Ze komen langs met een vrachtwagentje met een slang van 80 meter, en spuiten je schip heel snel vol.

Het koste me 19 Euro/m2 voor 5cm dikte, maar waar het dikker kon deden ze niet moeilijk.

Voor kleinere oppervlakten schijn je ook doe het zelf kits te hebben, maar waar je die kan krijgen weet ik niet.

Zonder een discussie te willen beginnen oveer de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.

Succes! Wouter
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 698
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Richard van den Berg »

Tips zijn altijd welkom! :)

De sleper van Scouting Victorie is zelf gedaan met schuim: http://www.stam.nu/foto/09/2009-04sleper/index3.htm

Volgens mij had Daniël dat hier vandaan: http://www.temati.com/nl/producten/pu-schuimkits

Ik ben van plan om het in de kajuit ook te doen.
Groeten,

Richard

mijn boot
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef:Volgens mij had Daniël dat hier vandaan: http://www.temati.com/nl/producten/pu-schuimkits
Klopt, ter plekke in Beverwijk een kleine demonstratie en uitleg gekregen, heel makkelijk om zelf te doen trouwens, voornaamste is dat de temperatuur hoog genoeg moet zijn als je het zelf doet. Professionals hebben verwarmde slangen en dergelijke.

Het spul is niet goedkoop, als je een grote ruimte moet doen is het waarschijnlijk goedkoper om te laten doen.
Laatst gewijzigd door Boekel op vr 17 apr 2015 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

dubbel...
Laatst gewijzigd door Boekel op vr 17 apr 2015 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WillemB
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 10 jul 2013 10:55
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Wouter schreef: Zonder een discussie te willen beginnen over de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.

Succes! Wouter
Deze mening deel ik ook en ook een hele zorg minder. :wink:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Wouter.

Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
WillemB
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 10 jul 2013 10:55
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

WillemB schreef:
Wouter schreef: Zonder een discussie te willen beginnen over de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.

Succes! Wouter
Deze mening deel ik en bovendien ook een hele zorg minder. :wink:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Wouter.

Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Gisteren was het mooi weer om te schiemannen:

Afbeelding

55 meter touw gehaald...

Afbeelding

4 touwtjes van verschillende lengte

Afbeelding

soort van historisch verantwoord

Afbeelding

vastgeknoopt!

Alle ouwe rotzooi weggegooid. was een soort plastic spul dat ging splinteren door UV licht.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Mooi wark, netjes gedaan!
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Luxemotor Iris

Bericht door paul »

Ziet er soepel uit.gr Paul.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Heel netjes!

Vind je die eindsplits niet onhandig? blijft makkelijk overal aan hangen...die van mij zijn met een simpele eindtakeling (heet dat zo?) afgewerkt..
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 17 aug 2011 12:57
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

Boekel schreef: Vind je die eindsplits niet onhandig? blijft makkelijk overal aan hangen...die van mij zijn met een simpele eindtakeling (heet dat zo?) afgewerkt..
Zoiets heet een Spaanse takeling. Heb ze zelf ook, en ja ze blijven wel eens haken, maar het staat wel heel netjes vind ik.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Evert
Berichten: 402
Lid geworden op: za 01 dec 2007 22:15
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Evert »

Ik heb aan beide zijden van de touwtjes een lus. Eindsplitsen zal je bij mij aan boord niet vinden. Die blijven altijd en eeuwig overal achter hangen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Ik kan mij niet voorstellen dat een lus minder snel blijft hangen dan een eindsplits
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

deze touwtjes zijn om af te meren op de vaste ligplaats, dan vind ik een eindsplits mooier.
Ze zijn (hopelijk) wat weerbestendiger en net lang genoeg voor waar ze horen.
Als we varen gebruiken we touw dat dunner, soepeler en langer is.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Wouter schreef:deze touwtjes zijn om af te meren op de vaste ligplaats, dan vind ik een eindsplits mooier.
Ze zijn (hopelijk) wat weerbestendiger en net lang genoeg voor waar ze horen.
Als we varen gebruiken we touw dat dunner, soepeler en langer is.
Ah dat verklaard :)

In mijn lange lijnen (50 meter denk ik, afgedankte landvasten van de marine) zitten ook aan beide kanten lussen gesplitst trouwens.
Plaats reactie