Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Hoe ziet dat carter deksel eruit?
gr Paul
edje

Bericht door edje »

Paul,

Ik zal morgen even een foto maken van dat dekseltje.

gr Ed
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Ed,

Ik zou persoonlijk beide Storks behouden, het hoort toch bij de inrichting van het schip, het is al zonde dat de oude Lister is overleden en vervangen door de Mitsubishi

Vergis ik me nu trouwens als ik dacht dat "Scheldemond" een aggregaat achter de schoorsteen had geplaatst als noodstroom voorziening?
edje

Bericht door edje »

Die "nood" generator achter de schoorsteen heeft er maar kort gestaan. deze was al te licht voor het schip. De wissel/gelijkstroom trafo kon er niet op draaien en ik meen ooit op gevangen t ehebben dat dat ding half gaar was. Die japanner (gen die er achter stond) is in 2009 opgeblazen door een te scheve belasting.(40 kva) Wij hebben er nu een 65 kva achter geknoopt en die draait als een zonnetje. Echter doordat gelijkstroom onderdelen van electro motoren zo duur zijn wordt het interesanter om dingen om te bouwen naar wisselspanning. Dit is door de jaren heen gebeurd aan boord van de zaandam. Het is nu zelf zo dat we tijdens het varen een wisselspanning nodig hebben om de koelwater pomp van de hoofdmotor te laten draaien. Dus als die japanner uit het leven stort door een probleem tijdens de vaart moet je de hoofdmotor uitzetten omdat deze geen koeling meer krijgt. Verder heeft men bijna alle gelijkstroom verlichting weg gehaald in het schip zodat je gewoon in het donker staat te @$%#@. Dus het gelijkstroom bedrijf staat er eigelijk alleen voor die spier aan dek en beide ankerlieren. Daar de laatste niet te redden zijn hebben wij inmiddels een wissel stroom winche gekocht dus wordt het gelijkstroom gebruik steeds minder. en om nu voor wat verlichting en een motor te laten draaien die 10 ltr uur verbruikt terwijl we de omvormer hebben staan waar we ook op kunnen draaien is een beetje veel van het goede. Dus 1 gelijkstroom motor er uit en gebruiken als donor motor op die plek een 2e wissel gen voor de bedrijfzekerheid tijdens het varen. Kunnen we voorlopig vooruit met die ene werkende gelijkstroom motor voor instructie en gebruik. Zo gaat niet alles geheel verloren.

gr Ed
john keemink

Bericht door john keemink »

hallo ed het carterdeksel kan je ook met defcon dicht maken dat is op basis van hars het woord kei hard het is een soort staal plamuur wij gebruiken het ook in de petro industrie .na opbrengen kan je het restant verwijderen met de slijptol zodat het weer een mooi uiterlijk krijgt je kan het allicht proberen gr john
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

defcon.is top spul ,ikheb wel eens een stukgevroren uitlaad spruitstuk van een speedboot met defcon gerepareerd.Het spruitstuk was gescheurd,de scheur enigzins open geslepen en opgevuld met defcon Let op je hebt verschillende defcons je moet waarschijnlijk voor gietijzer hebben,het zit in een dubbele injectie spuit zodat je het heel makkelijk kan mengen.Het is in ieder geval het proberen waard.succes Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

ok duidelijk, dan heb ik niks gezegd Ed
je verhaal maakt veel duidelijk (heb toch het een en ander gemist over en aan het schip)

succes in ieder geval
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Bestel wel even DeVcon ipv Defcon.
Als je Defcon bestelt sta je deze zomer een weekend lang te "raven" in Biddinghuizen op het grootste dance-feest ter wereld. :D
(Volgens mijn dochter.)

En daarvan krijg je juist extra scheuren in je deksels ipv dat je ze ermee dicht maakt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef:Bestel wel even DeVcon ipv Defcon.
Als je Defcon bestelt sta je deze zomer een weekend lang te "raven" in Biddinghuizen op het grootste dance-feest ter wereld. :D
(Volgens mijn dochter.)
Dat feest heet defqon 1 en verwijst volgens mij naar de staat waarin de US defensie (defcon 1tot5) zich bevind.
Waar 1 de hoogste staat van paraatheid is.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

Klopt als een zwerende vinger!
Een geschiedenislesje waar de doelgroep overigens het welbekende sch*jt heeft! :D
(En het is inderdaadmet een Q ipv een c)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij

Bericht door wout.bij »

als je de motor echt wilt behouden dan ga je geen lapmiddelen gebruiken, allemaal troep voor noodreparaties,(zal wel weer de nodige kritiek op deze opm. komen :mrgreen: ) je koopt effe een plaat staal voor een geringe kiloprijs en boort daar een paar gaten in effe de hoekjes afronden en klaar is klara, mocht je de motor serieus willen behouden (en dan bedoel ik ook echt serieus) geef me dan maar effe een berichtje, misschien dat ik nog wel ergens een dekseltje weet, of eventueel zelf kan maken.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje

Bericht door edje »

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa :oops:

Sorry voor de spraak verwaring bedoelde dus echt belzona kneedbaar ijzer. Ik weet dat het een lapmiddel is maar als je de scheur iets uitdiept en je smeert daar belzona op dan kan je als het hard is netjes bij werken tot het gewenste resultaat. een plaat ijzer pakken en er tegen aan monteren vind ik ook weer wat. Voorlopig hebben we de deksel van de bb diesel gehaald. Ik heb nog een troef achter de hand. Een van de zusterschepen heeft dezelfde motoren in de mk staan en hij gaat de motoren er uit halen. Dus binnenkort waarschijnlijk geen tekort aan reserve delen.

Defcon..... dat soort "muziek" vind ik klinken alsof er een motor in elkaar loopt dus niet echt iets voor mij. (alhoewel een in elkaar lopende gele brommer van dat wel bekende aamerikaanse merk kan ik wel waarderen :twisted: )

Foto's :oops: Vandaag liep de planning niet geheel zoals het zou moeten. wel geteld 2 uur aan boord geweest ivm vergaderingen over het landelijke zomerkamp (middelharnis week 29) en aansluitend een bespreking over het vaartochtje over enkele weken (HT race)

Maar volgende week hoop ik echt even rustig de tijd te hebben voor enkele foto's.
john keemink

Bericht door john keemink »

hallo ed even wat recht zetten wat betreft defcon dit is op basis van grijze paste en witte harder en , we hebben het hier toch over scheepsvaart toch niet over muziek geloof mij dat spul is net zo goed als staal plamuur ,het is maar voor tijdelijk zoeken naar een ander carter deksel .

gr john zkk schiedam
edje

Bericht door edje »

Marie Christina schreef:Bestel wel even DeVcon ipv Defcon.
(Volgens mijn dochter.)

En daarvan krijg je juist extra scheuren in je deksels ipv dat je ze ermee dicht maakt.
John, het ging met een :wink: om bovenstaande.
Marie Christina

o is het maar net, een hele dikke :wink: .

Overigens denk ik dat die evt reparatie met DeVcon wel snor zit, hoor.
Dat spul wordt niet voor niets plastic steel genoemd.
Dat wordt gewoon een kneitersterk dekseltje.

Ik heb op de zeevaartschool op Terschelling een instructiemotor gezien met carterdeksels van plexiglas.
Nou, als dát voldoet, voldoet Devcon zeker.
En dan behoud je wel je mooie originele carterdeksel..
Plaats reactie