Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ex_OSZaandammer

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Hey Ed, zag ik nou ergens anders op internet voorbij komen dat de "BEUKELSz" maandag IJmuiden definitief gaat verlaten?

Gaat het schip dienst doen als onderkomen voor het nieuwe korps op Urk of gaat het naar de sloop?
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Ik hoorde van de Schipper 2 weken terug dat hij aan sloperij Treffers in Haarlem verkocht is.
Had al weg kunnen zijn maar er moest nog behoorlijk wat troep van boord.

Ik vind het ergens wel jammer die schuit hoort zo lang ik weet bij het beeld dat je hebt van de Kleine sluis.
Elke Ijmuidenaar weet wat de Beukelszn is en waar die ligt.
Gelukkig hebben ze er mooi schip voor teruggekregen ( niet dat het model supper is :mrgreen: )
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Ok helaas toch naar de sloop dus
Ik weet wel dat het schip de nodige problemen met de voorstuwing had
Maar ik dacht dat ZKKNL het misschien toch wel een "geschikt" onderkomen had gevonden voor het nieuwe korps op Urk

(Het model van de "ZAANDAM" is mijn ogen trouwens wel 'super'. Ik mis het varen met die schuit af en toe nog best wel)
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Mijn niet professionele blik vertelde me dat de gaten er in vallen.
Ik schrok wel van de staat van dat schip.
En volgens mij was er een motor stuk
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje

Bericht door edje »

Het schip is idd verkocht aan Treffers, echter er bestaat een kans dat het nieuwe zeekadetkorps in Urk het schip overneemt van Treffers. zaterdag grofvuil van dek en maandag wordt ze opgehaald en gaat het richting Haarlem.

gr Ed
edje

Bericht door edje »

Zo vrijdag de Willem Beukelsz tussen de palen vandaan getrokken en naar de loswal toe gesleept. Net voordat we afgemeerd lagen werd de container geleverd en konden we gelijk beginnen met het afvoeren van het grof vuil welke we verzameld hadden van de Willem Beukelsz en de Zaandam. Geloof me, hoe meer ruimte hoe meer zooi...... Bij elkaar ongeveer 9m3 grofvuil afgestort. Variërend van oude stoelen t/m oude trossen. Na een avondje ploeteren was de container gevuld en het dek leeg. Diepgang voor van 2.2 mtr naar 2mtr diepgang achter van 3.20 naar 3.40..... Vanmorgen vroeg weer aan boord gestapt en de laatste resten verf afgevoerd, hierna een aanhanger vol met oud ijzer en deze zal as maandag ingeleverd worden. Na een laatste bezem ronde de deur achter me dicht getrokken en een hoofdstuk afgesloten.... Verder zijn er vandaag ook nog wat kleine werkzaamheden op de Zaandam gedaan. Brug is geschilderd (van binnen), stukje verschansing gebikt en getold en in de menie gezet. verder nog een peil rondje gemaakt van de brstf tanken. Wonder boven wonder was er op papier minder aan boord dan in de werkelijkheid..... De brtf welke van de retour leiding komt van de motoren worden naar een bunkertank gevoerd welke nog nooit gepeild was. Ik dacht dat dit niet zo heel snel zou oplopen maar na het peilen bleek deze bunker nog 1 m3 brstf te bevatten... Komende week zullen we alvast wat brstf gaan bestellen (4m3) zodat we komende zomer voldoende aan boord hebben voor enkele vaartochten.

Helaas zijn de foto's er vandaag bij in geschoten, zal dit volgende week ff rechtzetten en een aantal foto's plaatsen.

gr Ed
wout.bij

Bericht door wout.bij »

wat verbruikt het werkspoor machientje nou per uur?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje

Bericht door edje »

Werkspoor verbruikte 65 ltr per uur.gelijkstroom generator verbruikt 10 ltr/uur en de wissel generator verbruikt ook een kleine 7 of 10 ltr/uur bij vollast.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

gatverderrie, das een beste borrel.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje

Bericht door edje »

tja.... hoofdmotor verbruikt wel een slokje. Echter is de generator de grootste verbruiker.... dat kreng staat het merendeel van de dag te draaien als we op sjouw zijn.
edje

Bericht door edje »

Helaas, afgelopen zaterdag zijn ook de foto's er bij in geschoten.... S' morgens drinkwater geladen. Voor de zekerheid ook maar even een "schot" (100ml op 5 m3, dus 200ml op die ene tank) hadex toegevoegd dus het water moet weer fris en fruitig zijn :lol: Hierna op de brug een vhf op een andere plek gehangen zodat je niet meer over de brug heen moet rennen als je opgeroepen wordt. Wij hebben 2 vhf's hangen maar de een hangt tegen de voorzijde van de brug boven het radar en is net ff uit het bereik van de roerganger en degene die de bediening van de motor heeft de 2e hangt sb bij de deur, deze is ook niet gemakkelijk bereikbaar. De vhf welke bij de ingang hangt hebben we nu direct achter de telegraaf gehangen zodat deze makkelijker toegankelijk is voor degene die bij de telegraaf staat. Bij het aansluiten kwamen we net een stukje antenne kabel te kort en helaas geen stuk kabel te vinden aan boord. Deze zullen we komende week ff kopen en aansluiten. Aan dek eens even goed aan het soppen geweest om alle tata steel uitstoot weg te poetsen en de stukken verschansing welke in de primer gezet waren vorige week netjes in de lak te krijgen. Na de ochtend de eerste boodschappen aan boord genomen voor de HT race welke we bij zullen gaan wonen. In de mk alle gereedschap maar eens even schoongemaakt en de verwarming van de motoren aangezet. De leiding van de voorsmeerpomp welke gescheurd was op de las is afgelopen week afgeperst en hierbij kwamen nog een paar kleine scheurtjes te voorschijn. Inmiddels zijn deze uitgeslepen en opnieuw gelast. Afgelopen tijd zijn de poetslappen ontzettend hard gegaan, dus maar weer eens een vuilniszak oude lakens/dekbedovertrekken en handdoeken voorgaats getrokken en een uurtje zitten knippen en scheuren. (tante pietje heeft een hotel en daar gaat aardig wat beddengoed met enige regelmaat richting vuilcontainer) dus redelijk voorzien van poetslappen.

Komende week zal ik een aantal foto's maken plaatsen.

Dinsdag in de loop van de middag zullen we het schip verhalen en de laatste boodschappen aan boord brengen. 4 sloepen aan dek en woensdag ochtend brstf laden en als dat gebeurd is op het gemak binnendoor richting Harlingen langszij de Holland.
edje

Bericht door edje »

Sorry voor het lange wachten maar er moet ook nog eens gewerkt worden (vind de baas)...

De Ht race.... Was me het reisje weer wel. Op de heenvaart veel problemen ondervonden zoals lekkende brstf pompen, losse verstuivers in de kop, klephuizen los, vastgelopen regelstang en een machinist die versleten was na al dat gesleutel. Ondanks dat we voor de wal toch een dag aan het draaien zijn geweest na het onderhoud van afgelopen winter behoorlijk wat problemen ondervonden. Eenmaal in Harlingen afgemeerd druk aan het sleutelen geweest om de boel weer op orde te krijgen. Vrijdag morgen vertrokken naar Terschelling en zonder problemen gedraaid (dus het kan wel). Eenmaal afgemeerd stonden er direct mensen aan de kade met het verzoek of ze even aan boord mochten komen kijken. Het bleek hier te gaan om oud opvarenden die dachten dat het schip verkocht/gesloopt was ergens in het buitenland. Er moet nog heel veel gebeuren maar jullie zijn druk bezig. Op de terugweg van Terschelling naar IJmuiden ook geen enkele valse klap gehoord en liepen we met 325 toeren op de schroefas en motor met een witte snor voor de boeg een kleine 11 knopen.

Komende periode zullen we wat schilderwerkzaamheden gaan afronden en het schip klaar maken voor het zomerkamp met de jongeren. vrijdag 18 juli vertrekken we naar Enkhuizen en de maandag er op richting Lelystad, woensdag gaan we richting Urk waar we blijven liggen tot zondag en dan weer richting IJmuiden.

straks weer aan boord om verder te gaan met wat kleine klusjes zodat die ook weer van de to do list af kunnen.

prettig weekend
sambeek

Bericht door sambeek »

edje schreef: Eenmaal afgemeerd stonden er direct mensen aan de kade met het verzoek of ze even aan boord mochten komen kijken. Het bleek hier te gaan om oud opvarenden die dachten dat het schip verkocht/gesloopt was ergens in het buitenland.
Grappig is dat, als mensen denken dat het schip door de schredder is gegaan, en zien dan dat het niet zo is. Springen de tranen bijna in hun ogen als ze zien dat de boel aan de gang wordt gehouden en wordt opgeknapt. :)
Hebben we ook een keer meegemaakt met de Sambeek. De beste man was helemaal dol gelukkig dat het schip nog in takt was/is. 8)
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

hahahaha ja klopt. staat de originele motor er nog in? ja die staat er nog in. Zondag morgen om 700 gaan we weg dus je zal er vroeg uit moeten. nou nee hoor ik ben op vakantie dus ik vind het best. en wie stonden er op de wal om 5-45 te wachten..... jawel. voor het starten maar even gevraagd of ze aan boord een bakkie wilden konden ze gelijk kijken hoe we die kar aan de gang kregen. dike tranen, brok in de keel en een glimlach van oor tot oor.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Hoe anders is het met de Willem Breukels, die heb ik bij Treffers zien liggen..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie