Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gister weer een dagje aan boord druk aan het sleutelen geweest. Sinds dat we de motor hebben gereanimeerd liepen we te #%$^met het stationaire toerental, en nog wat duistere zaken. Via een ander forum in contact gekomen met 2 oude techneuten die de taal Werkspoors machtig waren en die de motor wel eens vaderlijk zouden gaan toespreken :roll:

Was al redelijk vroeg aan boord. Dus werkspoor startklaar gemaakt en knallen met die handel. Net voordat ik zou gaan starten ff een bakkie gezet en een startlontje gerookt aan dek en zag ik een camper staan op de dijk. man lekker in het zonnetje met een bakkie en een sigaar dus ik dacht dat dit een dag recreant was. Na de koffie de pul in en gas op de zuigers. Sta ik daar naast die motor een beetje te godveren omdat dat kreng niet wil lopen..... kijk ik naar de starthandel moet je deze eerst op start drukken en daarna door naar vollast. wat doe ik sta daar op het gemak de luchtfles leeg te starten en te wachten op dat die brommer begint te kloppen. (maar ja geen brandstof geen boem) :oops: Dan nog maar ff een bakki een wachten totdat de 2e fles voldoende vol is. (mannetje zat nog steeds boven op de dijk te kijken wat er gebeurde) Met een bakkie de mk in gelopen en zowaar voldoende lucht en weer gas op de zuigers. (nu starte hij wel in eens 8) ) Na het controle rondje ff aan dek kijken naar de schoorsteen om te kijken welke kleur rook hij uitbraakt. Beetje wit en af en toe een pluimpje wit/grijs. (mannetje was weg maar camper stond er nog) Hoor ik ineens een bromstem achter me d'r motten 2 verstuivers uit die pissen een beetje. Nadat ik weer met beide benen aan dek stond en bij gekomen was bleek dit dat mannetje van de camper te zijn. Die stond op zijn gemak te kijken wat er nu allemaal gebeurde. Na een kort praatje en een bakkie de mk in gelopen en een rondje rond de motor. Hij trok wat aan de regelstangen van de brstf pompen en na een minuut zette hij de motor af. Nou ik ga me danspak aan trekken en ben zo terug.

ondertussen hadden we de tekeningen al bekeken en besloten om de boel van af het begin aan te pakken. Eerst maar eens alle speling van de regelstangen weg gesteld en de brtsf pompen afgesteld op de juiste stand. hierna een externe veer van de regulateur weg gehaald en de motor opnieuw gestart. Nu liep deze al wat beter. Hierna de speling weg genomen van de bediening van af de brug en wederom gestart en gekeken of het nu beter was en of hij de motor niet uitviel bij schakelen in de neutraal. toerental bleef nu constant maar door een te slappe veer (deze gaan wij vernieuwen) moeten we helaas het stationaire toerental iets verhogen zodat hij bij inpikken van de koppeling wel netjes blijft draaien met 100 rpm op de schroefas. Hierna vond hij 1 brstf pomp niet geheel netjes en deze hebben we verwisseld voor een reserve pomp welke we onlangs gereviseerd hadden. Hij vond het vreemd dat de olie druk zo laag was en deze hebben we een stuk hoger afgesteld door de overstort een eind te knijpen. Verder hebben we de klephuizen wat verder aangeslagen en zullen we van 1 cilinder de inlklephuis moeten trekken om deze pas te schuren. Al met al werd het 1900 toen we van boord gingen en weer een hoop wijzer geworden. Wel makkelijk als je werkspoors praat en verstaat :wink:

er zitten een aantal "slijtage" vlakken in de regulateur. een van de toekomstige werkzaamheden is dus de onlangs verkregen woodward regulateur passend maken op ons systeem zodat we het oude er af kunnen halen. Dit is echter een meer jaren plan. Komende week dus maar eens een zitting trekken van het kleppenhuis en eindeloos met schuurpaste de zitting pas slijpen voordat we gaan varen.
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Mooi dat dan ook weer ontdekt / geregeld is :)

Dan ga je de deadline om de Zaandam 1 juli officieel in gebruik te stellen bij het korps wel halen zeker?
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Nee dat gaan we zeker niet redden. Kortom Uitermate Teleurstellend voorjaar gehad. Verder druk in de weer met het schip om hem op zomerkamp te kunnen krijgen. Zoals het er nu naar uitziet zullen we het schip 31 augustus in gebruik gaan nemen. met een beetje geluk krijgen we de opbouw dan een beetje netjes zodat hij er wat beter uitziet. Hierna de Willem Beukelsz opruimen en leeghalen en dan kan deze weg naar een eventuele koper.
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Dat is dan wel jammer inderdaad
hopen dat je het ZOKA wel haalt, het wordt tijd om de Zaandam weer eens tussen de rest van de vloot te zien liggen
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen zaterdag druk in de weer geweest aan boord van de Zaandam. De opbouw welke afgelopen week geschilderd was werd nog een 2e keer in de paint gezet zodat hij overal dekkend is. verder zijn we begonnen om aan dek het een en ander vast te zetten en op te ruimen. S' morgens de eerste boodschappen (droge stores) aan boord gesjouwd voor komende week en netjes weg gezet op de juiste plaats. Enkele veiligheids middelen gecontroleerd en de reisvoorbereiding gedaan zodat we straks niet meer hoeven te zoeken naar de juiste gegevens. In de machinekamer hebben we van cilinder 4 de inlaat kleppenhuis getrokken. deze kregen we er moeilijk uit omdat deze vol met vettigheid en koolaanslag zat. Na wat geworstel en een eenzijdig gesprek met de schepper gaf deze zich gewonnen en konden we de zitting schoon maken en opnieuw inslijpen met wat schuurpasta en olie. Hierna het kleppenhuis gedemonteerd en in de ontvetter gezet en flink met de kwast lopen soppen. Na een uurtje werken zag deze er weer netjes uit en konden we hem weer monteren. Hierna nog wat kleine dingen gedaan aan de motor en als laatste gestart. Bij de eerste maal starten kwam de motor direct tot leven en piepte het kleppenhuis nog even. Deze wat vaster geslagen en hierna weg piepen en was er een totaal ander geluid te horen. Na het warmdraaien even een uur belast gedraaid met de schroef en een aantal malen voor/achteruit geslagen. Resultaat was dat de motor netjes bleef lopen en niet uitviel tijdens het schakelen van de schroef. Wel wat last van carterdampen omdat er wat bouten ontbraken van de beschermkap van de tandwieltrein. Deze maar eens los genomen en voorzien van bouten en moeren zodat alle gaten netjes dicht waren. Verder gaf de hydrofoor de geest. Hierin zit een rubberen zak die het water en lucht van elkaar scheidt. deze was lek, maar gelukkig hadden we deze al spare aan boord liggen en na een wat sleutelwerk de oude zak er uit en de nieuwe zak er in voorzien van een fixe schot hadex. Voor de zekerheid ook nog even het drinkwaterfilter schoon vernieuwd en het systeem goed doorgespoeld. Aangezien we toch bezig waren met hadex ook maar alle tanken voorzien van hun dosis en gelijk de drinkwaterslang er in gehangen zodat we met volle tanks vertrekken en niet zonder water komen te zitten. Verder hebben we 1 vletje welke voor onderhoud droogstond afgemaakt en aan dek gehesen en zeevast gezet. Komende dagen gebruiken we om wat laatste puntjes af te ronden en donderdag zullen we het schip gaan verhalen naar de loswal aan de overkant. Hier zullen we de rest van de boodschappen aan boord nemen en brstf laden. In de avond naar de buitenhaven en vrijdag morgen 600 vertrekken naar Middelharnis. Het tij komt eigelijk net niet uit maar wegens afspraken moeten we wel bij tijds vertrekken. zoals het er nu naar uitziet zullen we bij hoek v holland naar binnen komen en dan via de oude maas en het spui naar Middelharnis tuffen op het gemakje.

gr Ed
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zo de laatste dingen in de auto gepropt. straks voor een weeshuis aan fruit en verse groenten inslaan en in de koelkasten "zee vast" stouwen. Schip verhalen naar de los wal en brandstof laden (de dure versie :evil: :cry: ) morgen nog wat kleine dingen doen aan boord en dan gaan we met de jeugd een weekje op pad naar Middelharnis zeilen en lolmaken. Als die gasten overdag weg zijn zullen we eens kijken of we nog wat kunnen doen aan boord. Op de planning staat de bb en achter deur van de brug lakken. wat schilderwerkzaamheden aan dek en de armen en benen pomp uit elkaar halen en nakijken/repareren zodat hij het straks weer doet. Komt nu een bonkend geluid uit zodat het vermoeden bestaat dat er enkele kleppen en snuiverklepjes ietwat vast staan of los liggen.... Maandag een stukje varen met de Vips van het zeekadetkorps Nederland en dan blijven we liggen tot zaterdag. dan zullen we weer terug varen naar IJmuiden.

Hopen op gunstige winden (letterlijk en figuurlijk :lol: )
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Gaat helemaal goed komen hoor ik al.

Ondertussen heb ik het schip nog steeds niet met eigen ogen gezien, maar dat kan dan misschien mooi als jullie Middelharnis liggen, da's lekker in de buurt en ik heb daar toch kennissen

Ik wens jullie in ieder geval een fijn zomerkamp en een behouden vaart
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 20:17

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door john keemink »

ik kom zeker even een kijkje nemen het is weer een tijd geleden dat ik bij zkk ijmuiden was gr john
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zo afgelopen week voor het eerst op zee gevaren met de Zaandam. Golfhoogte 1 meter vanuit het Nw dus een lichte beweging waar genomen aan boord wat voor enkele mensen toch net ff iets te on aangenaam werd ervaren.... Resultaat ietwat bleke gezichten wat later naar licht groen kleurde en wat zeehond geluiden op het achterdek :lol: Helaas de overige mensen begonnen toch wel wat honger te krijgen dus de kombuis werd opgestookt en al gouw rook het aan boord alweer naar eten wat de zeezieken niet echt leuk vonden en degene die er geen last van hadden begonnen nu ook een licht groene kleur te krijgen.... Totaal een man of 6 uiteindelijk. Eenmaal op de waterweg lag het schip er weer rustig bij dus konden de meeste mensen weer wat eten binnen houden en werd er lekker gegeten aan dek. Ondertussen was er veel te zien op de waterweg en zijn we via de oude maas en het spui naar Middelharnis gevaren. 600 vertrokken en s' middags om 1700 afgemeerd. mk waren wat kleine ongemakken door wat lekkage's maar daar hebben we tijdens het zomerkamp zelf wat aan kunnen doen. Op maandag hebben we weer even 2 uurtjes gevaren op het haringvliet met wat gasten van de VIP dag van het zeekadetkorps Nederland. een hoop positieve reacties mogen ontvangen over dat we er bij lagen en dat er in een korte tijd heel veel gebeurd was aan boord. De volgende dag wederom gevaren met de oude leden van korps Vlissingen. We hadden niet verteld dat we zouden gaan varen, dus het was een hele verassing dat de oude machinist de motoren mocht starten en dat we even los gingen voor een rondje. Bij de mannen maakte dit een enorme indruk dus als snel hadden wat mensen last van een fishermen momentje. Zaterdag morgen 900 vertrokken vanuit Middelharnis via stellendam naar zee. 1800 liepen we IJmuiden weer binnen en konden we terug kijken naar een geslaagde week en vaartocht. dit maal golven ietwat bb schuin op de kop (nw 1,40 mtr) en het schip stuurde prima en dook de golven in. op de heenvaart hadden we de golven van achter in en dan luistert het schip niet echt lekker op haar roer, echter op de kop nada problemen en geen centje pijn. Wat je wel merkt is dat de kop in bezit is van een water tank welke de kop behoorlijk zwaar maakt zodat het schip niet snel weg drijft of uit koers geslagen wordt door de golven. Zal komende week ff de foto's bij het verhaal zetten. Ga nu eerst ff wat slaaptekort inhalen..

gr
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Leuk om dat zo te lezen
Gelukkig zijn de problemen in de MK alweer getackeld
Helemaal geweldig dat jullie een rondje gevaren hebben met de Vlissingers
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afbeelding
binnenkomst IJmuiden in de vissershaven
Afbeelding
vaartochtje op het haringvliet met de Vips van het zeekadetkorps Nederland.
Afbeelding
voor Hellevoetsluis op de vip dag

Wat ik eigelijk vergeten was te vertellen is dat we zaterdag voor de kust van Scheveningen opeens een gele heli boven het schip hadden hangen. Deze bleek een sar heli te zijn met het verzoek of ze een duiker aan boord mochten laten zakken en later een oefening mochten doen met de brancard laten zakken en hijsen. Uiteraard hebben we hier onze medewerking aan verleend :D

Afbeelding
Afbeelding
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Mooie foto's Ed
Zo'n oefening is altijd leuk (en leerzaam)
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

wij hoefden niets te doen. keep cource en speed kaptain! will do pilot! Voor mijn werk doen we regelmatig hijsops en dan moeten we wel eens van richting en snelheid veranderen. Maar daar hoeven we niet te kijken op tijd of snelheid. Tis wat anders als je enorm moet opletten op het verbruik van brtf omdat het eigelijk niet uit kan sinds we geen rode olie meer mogen hebben :evil:
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Tja dat is ook wel zo. En dit was op de terugweg met het zeetje op de kop dus lag ze lekker koersvast
Op de heenweg had je waarschijnlijk meer moeite gehad om haar op koers te houden

Het is trouwens toch ook eigenlijk schandalig dat organisaties als het ZKK niet meer op rode olie mogen varen :(

Wie waren er eigenlijk aanwezig van Vlissingen met het vaartochtje dinsdag?
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen zaterdag weer ff aan boord geweest voor wat klusjes. Tijdens de laatste dag aan boord drukte iemand de spoelbak uit het aanrecht in de pantry. resultaat afvoer leiding los en de wasbak uit de kit gedrukt :roll: zucht.... Dus deze afgelopen zaterdag geheel weg gehaald en de afvoer schoon gemaakt. Hierna de oude kit resten weg gehaald en de hele handel ontvet en opnieuw in de kit gezet. Hierna de wasbak weer gemonteerd en de afvoer aangesloten. Ondertussen 1 man flink met de naaldenhamer de schoorsteen te lijf aan het gaan. Hier was ooit eens een stuk uit gehaald om de dempers te vernieuwen en het uitgebrande stuk was slecht in de verf gezet met als resultaat dat deze de roest door liet. Na de eerste lagen verf weg gebikt te hebben bleek al snel dat er behoorlijk wat lagen verf op zaten( zelfs de originele gele kleur van de schoorsteen kwamen we nog tegen. (Deze is de afgelopen 20 jaar niet meer gebruikt). Helaas door het weer zijn we maar tot halverwege de schoorsteen gekomen en moesten we stoppen vanwege de regen. Na een uurtje konden we weer verder met het schoonmaken van het dek waar al het verf op lag. Hierna de kale plekken in de "melk" gezet. Dit is een soort spul wat een plastic laagje achter laat op het kale staal. Deze week zullen we de schorsten weer verder gaan bikken zodat we deze in de primer kunnen gaan zetten en met een beetje geluk de week er op in de eerste laag lak. In de mk zijn we druk bezig geweest met de algemene dienst/lens brbl pomp. Afgelopen week starte we de pomp op en bleek deze een enorme knallen te geven. vermoeden bestond dat er enkele kleppen een beetje vast stonden. de eerste kleppen open gehaald en deze schoongemaakt en weer in elkaar gezet. hierna de pomp op gestart en deze kaf weer een nette straal. Komende winter willen we het kleppenhuis demonteren en stralen. hierna de boel netjes in de verf zetten en weer monteren zodat de pomp weer als nieuw is.

(Foto's volgen)

Afgelopen week besloten om met het schip 23 t/m 25 augustus naar Scheveningen te varen om daar van af zee naar het vuurwerkfestival te gaan kijken. Dus druk in de weer om alles op de rails te krijgen voor dat weekendje.
Plaats reactie