Was al redelijk vroeg aan boord. Dus werkspoor startklaar gemaakt en knallen met die handel. Net voordat ik zou gaan starten ff een bakkie gezet en een startlontje gerookt aan dek en zag ik een camper staan op de dijk. man lekker in het zonnetje met een bakkie en een sigaar dus ik dacht dat dit een dag recreant was. Na de koffie de pul in en gas op de zuigers. Sta ik daar naast die motor een beetje te godveren omdat dat kreng niet wil lopen..... kijk ik naar de starthandel moet je deze eerst op start drukken en daarna door naar vollast. wat doe ik sta daar op het gemak de luchtfles leeg te starten en te wachten op dat die brommer begint te kloppen. (maar ja geen brandstof geen boem)

ondertussen hadden we de tekeningen al bekeken en besloten om de boel van af het begin aan te pakken. Eerst maar eens alle speling van de regelstangen weg gesteld en de brtsf pompen afgesteld op de juiste stand. hierna een externe veer van de regulateur weg gehaald en de motor opnieuw gestart. Nu liep deze al wat beter. Hierna de speling weg genomen van de bediening van af de brug en wederom gestart en gekeken of het nu beter was en of hij de motor niet uitviel bij schakelen in de neutraal. toerental bleef nu constant maar door een te slappe veer (deze gaan wij vernieuwen) moeten we helaas het stationaire toerental iets verhogen zodat hij bij inpikken van de koppeling wel netjes blijft draaien met 100 rpm op de schroefas. Hierna vond hij 1 brstf pomp niet geheel netjes en deze hebben we verwisseld voor een reserve pomp welke we onlangs gereviseerd hadden. Hij vond het vreemd dat de olie druk zo laag was en deze hebben we een stuk hoger afgesteld door de overstort een eind te knijpen. Verder hebben we de klephuizen wat verder aangeslagen en zullen we van 1 cilinder de inlklephuis moeten trekken om deze pas te schuren. Al met al werd het 1900 toen we van boord gingen en weer een hoop wijzer geworden. Wel makkelijk als je werkspoors praat en verstaat

er zitten een aantal "slijtage" vlakken in de regulateur. een van de toekomstige werkzaamheden is dus de onlangs verkregen woodward regulateur passend maken op ons systeem zodat we het oude er af kunnen halen. Dit is echter een meer jaren plan. Komende week dus maar eens een zitting trekken van het kleppenhuis en eindeloos met schuurpaste de zitting pas slijpen voordat we gaan varen.