Marie Christina schreef:[quote=" maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren!

Dat zal toch wel een beetje meevallen?
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.
Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere (

) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.
Zo veel is dat nu ook weer niet.[/quote]
hier wil ik toch nog even op reageren,
10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 10pk! (extra te leveren!)
hoe je het ook went of keert!
je motor moet dat extra koppel wel leveren!
de schroef is kwa koppel (normaal gesproken ) aan gepast aan het koppel van de as (dus combinatie motor , toerental en reductie keerkoppeling /toerental schroef as (maximaal), hier komt bij een berekening een schroef maat uit , past die niet kun je met een kleinere schroef en een hogere spoed ook uikomen , je kunt in die berekenig ook uitgaan van een tipvane schroef dan komt daar een maat en spoed uit voor dat type schroef.een en ander maakt dus wel verschil in de trek kracht van het schip!
als de spoed of de diameter te groot is vraagt de schroef meer koppel als dat de machine kan leveren en draaid dus overbelast. (te hoge cilinder temperaturen , roet en zwarte rook , dus niet goed voor de motor!)
als dit maar kort is kan dat geen kwaad!, maar over duur tbelasting word dat een ander verhaal!
je schroef dient berekend te zijn aan de motor/keerkoppeling /toerental type schip (waterverdringer of planee)en de beschikbare ruimte van de schroef , en of het een loop of een trekschroef moet zijn!(werkschroef met veel trekkracht en minder top snelheid , of loop schroef (speed schroef) met minder trekkracht en hogere eind snelheid (de verschillende spoed standen dus)