je boort door de helft van de schroefdraad , misvatting is dat de schroef alleen met de moer vast zit , de schroef wordt door het conische gat op de as geperst , dit neemt een deel van de trek kracht bij reactie kracht in de achteruit van je schroef weg , hij zal hierdoor echt niet afbreken!
(een passende sluitring is uiteraard inderdaad een must!, de ring klipjes die je moet omslaan werken niet best , uit ervaring , al twee keer de schroef verloren omdat de moer er afgelopen was! (bij achteruitslaan trok ik bij volgas de schroef van de as!, ook al een keer het systeem met het hardstalen inbusje gebruikt , klein deukje in de schroef boren en het boutje vast draaien , dit systeem werkt ook wel redelijk., edoch verloor ik wederom de schroef!
3x is scheepsrecht dacht ik zo!
ik heb zelf na 3 x schroef verlies(!!) (er wordt met deze boot echt rauw geragt!!) er een gaatje door geboord (3mm) en er een rvs las electrode door geduwt , uiteinden om gebogen ,(had zo gauw geen rvs splitpen voorhanden!) en het is nu wel al 15 jaar blijven zitten! (let wel , met 100(!) pk op een 25 mm crome vanadium asje!, 1 op 2 koppeling met een 3 blad van ongeveer 50cm , alles blijft heel, ondanks het ruwe gebruik!
boot trekt net iets meer als 1000kgm vooruit , en zo'n 500 kgm achteruit.