Instellen vdo dtn toerenteller

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Hooveld960

Instellen vdo dtn toerenteller

Bericht door Hooveld960 »

Ik heb mijn dashboard een upgrade gegeven.
Omdat mijn oude toerenteller niet zo mooi meer was heb ik een zelfde ander exemplaar geplaatst.
Betreft een originele peugeot dtn toerenteller. Mijn blok is een peugeot dtn62 xdp4.90.
Mijn "nieuwe" toerenteller geeft echter teveel toeren aan.
Op de binnenstuurstand bij 1500 tpm geeft de toerenteller buiten 1800 tpm aan.
Kun je deze toerenteller nog bijregelen/bijstellen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marie Christina

Re: Instellen vdo dtn toerenteller

Bericht door Marie Christina »

Als het goed is: met dat schroefje net onder die aansluiting voor een kabelschoentje.
(Bovenaan de klok)

Maarrr.
Wijst hij wel verkeerd aan?
Misschien wijst deze wel goed en die andere verkeerd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Hooveld960

Dat schroefje is geen stelschroef. Hoe ik dat weet? Dat weet ik niet, maar het is nu helemaal aangedraaid (vastgedraaid) en als ik het los draai zit het meteen erg los. Ik voel geen weerstand, wat je wel zou verwachten bij een instelschroef.
En inderdaad weet ik ook niet of deze of de toerenteller bij de binnenstuurstand de juiste waarde aangeeft, maar deze geeft nu bij 9 km p/u ongeveer 2600 tpm en binnen is dat 2100 tpm en dat lijkt mij meer in lijn met de werkelijkheid.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Nee, 2600 t/m bij 9 km/u is wel heel veel.
Dan zit ik bij mijn motor op zo'n 1500.
Ik vind 2100 al veel.
Maar dat verschilt vast per motor.

Ben bang dat ik je niet veel verder kan helpen, dan.
Wellicht iemand die motoren inbouwt?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Ik heb hier een toerenteller waarmee ik willekeurig welke motor kan meten dmv op de poelie richten.
Ik weet niet waar Hooveld zit, maar in de buurt van mij is het een koud kunstje natuurlijk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: wo 03 jul 2024 08:26 En inderdaad weet ik ook niet of deze of de toerenteller bij de binnenstuurstand de juiste waarde aangeeft, maar deze geeft nu bij 9 km p/u ongeveer 2600 tpm en binnen is dat 2100 tpm en dat lijkt mij meer in lijn met de werkelijkheid.
Bij een snelheid van 9 km/h 2100 toeren?
Dan vraag ik mij af wat voor reductie heeft jouw keerkoppeling dan? 3.5 op 1 soms?
En wat voor schroef heb je dan?

En niet onbelangrijk , waarop zit (ten) de beide toerentellers aangesloten.
Zit eentje op de motorsensor zelf ( Indenor heeft een toerenteller aansluiting op de motor) ,of zitten ze allebeide op de W-aansluiting van de dynamo.
En als op de dynamo en/of op de krukas een verkeerde maat poelie zit , krijg je ook een verkeerde waarde.
Er zijn meer factoren die van toepassing kunnen zijn voor een foutieve weergave van de realiteit
Je moet er even iemand bijhalen die met een losse toerenteller je motortoerental kan meten.

Ik heb een DTP 50 in mijn Doerak met een Hürth kk met ratio 2:1 ,en die vaart bij 10 km/h circa 1500 toeren

Ik wil hier niet aangeven dat je toerental niet klopt ,,want alles staat of valt met de spoed van de schroef en de ratio van de keerkoppeling.
Maar ik vind 2100 wel heel veel bij 9 km/h.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Hooveld960

@Twei Woiven: ligplaats Jutrijp (nabij Sneek).

@Waterman: inderdaad de peugeot indenor werkt met een soort eigen sensor. Ze zitten niet op de w-aansluiting.
Geen idee wat de waarde is van mijn keerkoppeling, ik heb een velvet, dat is alles wat ik weet. En ook geen idee wat voor schroef ik heb.
Ik vaar al zes jaar nu met deze boot en ben dit gewend. Heb ook al eens van anderen die dezelfde motor hebben in een Hooveld dat die ook zoveel toeren draaien.
Het is best wel eens interessant om te weten wat de werkelijke toeren zijn, maar mijn initiële vraag was eigenlijk hoe ik beide toerentellers op gelijk tpm krijg.
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, wij liggen in Den Helder op het moment.
Met de losse toerenteller kom je het juiste toerental te weten en kan je vergelijken of een vd tellers goed loopt.
En dan de andere daaraan aanpassen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Beemer

Bericht door Beemer »

https://watersportforum.eu/viewtopic.php?t=4004
Is dit nu na 6 jaar nog niet opgelost? :roll:
Zoals 6 jaar geleden al zeer uitgebreid op het andere forum aangegeven is je oude toerenteller van het type dat met een eigen sensor in het blok werkt.
De W die op jouw klokje staat is dus niet dezelfde W die je tegenwoordig op vrijwel alle dynamo's aantreft voor aansturing van de moderne toerentellers.
Maar ondanks al je posts, is het nog steeds onduidelijk wat voor type je 'nieuwe' klokje is? Oud met W-G-12+-massa? Of klokje met alleen een W en plus&massa dus om door dynamo aan te sturen?
Waterman

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: do 04 jul 2024 18:26 Het is best wel eens interessant om te weten wat de werkelijke toeren zijn, maar mijn initiële vraag was eigenlijk hoe ik beide toerentellers op gelijk tpm krijg.
Over het eerste gedeelte kan ik je wel een antwoordt geven over wat jou toerental van 2100t kan rechtvaardigen,hoe je ze gelijk moet krijgen zal met een afstelling van de meter zelf te maken hebben vrees ik.

Toerental.
Die 2100 toeren kan kloppen indien je motorboot is voorzien van een Velvet met een vertraging van 2.91 : 1.
Waarom?
Achter mijn DTP 50 zit een vertraging van 2 : 1 ,als jij dat ook had ,dan had jij ook circa 1400 bij 9 km/h gehad.
Ik denk dat je dus die 2.91 op 1 hebt, en dan is het niet 2 omwentelingen krukas motor 1 omwenteling schroefas ,maar bijna 3 omwentelingen krukas motor t.o.v. 1 omwenteling schroefas.
Dat verklaard die helft toeren meer.

Ik heb je enige tijd via dat andere forum ,na een vraag van jou kant via een pb , documentatie toegestuurd van DTN ,Peugeot Indenor etc.
Daar zat naar ik dacht ook een oude folder bij van Volvo Penta Nederland.
Folder bestaat uit 4blz. Op de laatste pagina staat linksonder onder het kopje Keerkoppeling, de 3 ratio's waarmee Peugeot Indenor DTP met een Velvet geleverd werd.
Wel je zekerheid welke ratio je keerkoppeling heeft,dan zul je het technische info plaatje van kk moeten raadplegen (indien aanwezig).
De ratio's van Velvet keerkoppelingen die DTN voorzag bij de DTP motoren zijn: 1.91 : 1 en 2.1 : 1 en 2.91 : 1.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Hooveld960

@Waterman: bedankt voor je antwoord.

@Beemer: goed gevonden, dat topic van 6 jaar geleden op dat andere forum.
Inderdaad, de refit van het dashboard heeft wat langer geduurd. Nou ja, de refit zelf duurde niet zo lang natuurlijk, maar uiteindelijk heb ik het nu pas gedaan. In dat andere topic wilde ik een nieuwe toerenteller plaatsen, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor zo'n zelfde vdo dtn toerenteller zoals ik in dit topic ook beschreef. Ook een foto van de achterzijde van de teller geplaatst. Ik denk dat je e.e.a. gemist hebt?

En dan voor allen, als ik te weten kom hoeveel toeren daadwerkelijk draaien kom ik weer terug bij mijn initiële vraag: hoe kan ik de toerenteller bijstellen? Tot nu toe weet niemand het antwoord. Ook dokter Google bood mij geen uitkomst/oplossing.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze niet bj te stellen zijn. Wel raar dat alle twee ve4schillend aantal toeren aangeven.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Hooveld
Heb je al voorzichtig aan het kleine schroefje gedraaid als alles aangesloten is en de motor loopt.
Ik denk namelijk dat dit het calibratie schroefje is.
Er zit namelijk geen veerring onder die jé wel bij de andere schroef ziet.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: vr 05 jul 2024 16:04 En dan voor allen, als ik te weten kom hoeveel toeren daadwerkelijk draaien kom ik weer terug bij mijn initiële vraag: hoe kan ik de toerenteller bijstellen? Tot nu toe weet niemand het antwoord. Ook dokter Google bood mij geen uitkomst/oplossing.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze niet bj te stellen zijn. Wel raar dat alle twee verschillend aantal toeren aangeven.
Ik heb nog iets gevonden op internet ,misschien heb je daar wat aan.
https://accutach.com/vdo-tachs?hl=nl-NL
Dit artikel gaat over de VDO meters die je n de jaren 70 in o.a. boten werden ingebouwd.
Kijk eens onder dat beugeltje waar de klok mee vast zit.
Daarvan een schroefje zitten die correspondeerd met de een potentiometer op de printplaat.
Een potmeter in omgang taal.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Beemer

Bericht door Beemer »

Onderstaand nog meer info over oude VDO toerental signaalgevers en klokjes.
Zo'n 20 jaar geleden moest ik e.e.a. uitzoeken omdat 2 van mijn 4 toerentellers (2-motoren, boven- en beneden stuurstand) nog mechanisch met een tellerkabel werden aangedreven. Deze 2 mechanische toen vervangen voor elektronische typen. Ik meen me te herinneren dat VDO toen onderscheid maakte tussen oa generator-gevers en hall-gevers. In elk geval was het 20 jaar geleden al antiek spul :lol: :lol:
Zelf heb ik nog een gever liggen met opschrift: “Typ2157-01 8lmp./U. 296”

https://www.howardinstruments.com.au/up ... sories.pdf
En ook nog een webshop met deze materie:
https://vdo-webshop.nl/nl/104-toerentellers
https://vdo-webshop.nl/nl/781-tachograaf-sensoren

Ik verwacht niet dat je dit spul nog nieuwe en/of betaalbaar zult vinden. Zelf zou ik nu voor zo'n 20 euro op Alie een toerenteller metertje kopen wat op de W aansluiting van de dynamo werkt, deze zijn via potmeter in te stellen.
Mocht je geen W-aansluiting op je dynamo hebben, dan op de autosloop voor paar tientjes een passen dynamo halen met W-aansluiting. Lastig is tegenwoordig wel dat je vrijwel geen auto's meer vind met een V-snaar. De huidige poelie voor de geribbelde riem moet je dan even vervangen voor poelie met V-snaar.
Voor alles is een oplossing, succes.
Hooveld960

Bedankt waterman en beemer voor jullie moeite, maar dat gaat mij technisch te ver allemaal. Dat schrikt mij af, ook mede doordat het Engels is.

Voor allen: ik heb het nu opgelost door de oude, maar minder mooie, toerenteller maar weer terug te plaatsen. Die geeft tenminste dezelfde waarde als beneden aan.
Plaats reactie