Hooveld960 schreef: ↑do 04 jul 2024 18:26
Het is best wel eens interessant om te weten wat de werkelijke toeren zijn, maar mijn initiële vraag was eigenlijk hoe ik beide toerentellers op gelijk tpm krijg.
Over het eerste gedeelte kan ik je wel een antwoordt geven over wat jou toerental van 2100t kan rechtvaardigen,hoe je ze gelijk moet krijgen zal met een afstelling van de meter zelf te maken hebben vrees ik.
Toerental.
Die 2100 toeren kan kloppen indien je motorboot is voorzien van een Velvet met een vertraging van 2.91 : 1.
Waarom?
Achter mijn DTP 50 zit een vertraging van 2 : 1 ,als jij dat ook had ,dan had jij ook circa 1400 bij 9 km/h gehad.
Ik denk dat je dus die 2.91 op 1 hebt, en dan is het niet 2 omwentelingen krukas motor 1 omwenteling schroefas ,maar bijna 3 omwentelingen krukas motor t.o.v. 1 omwenteling schroefas.
Dat verklaard die helft toeren meer.
Ik heb je enige tijd via dat andere forum ,na een vraag van jou kant via een pb , documentatie toegestuurd van DTN ,Peugeot Indenor etc.
Daar zat naar ik dacht ook een oude folder bij van Volvo Penta Nederland.
Folder bestaat uit 4blz. Op de laatste pagina staat linksonder onder het kopje Keerkoppeling, de 3 ratio's waarmee Peugeot Indenor DTP met een Velvet geleverd werd.
Wel je zekerheid welke ratio je keerkoppeling heeft,dan zul je het technische info plaatje van kk moeten raadplegen (indien aanwezig).
De ratio's van Velvet keerkoppelingen die DTN voorzag bij de DTP motoren zijn: 1.91 : 1 en 2.1 : 1 en 2.91 : 1.